WRC-finalen inställd, Paddon djupt besviken, Citroën med tre bilar 2020(?), Timmy bäste poängplockaren, varför mörka kalendern, Johan och Joel i Macau plus ny svensk EVO-Skoda har anlänt…

Då blev det precis som jag befarade redan söndags, Rally Australia ställs in. Enda rätta beslutet med tanke på de våldsamma skogsbränderna som rasar exakt där specialsträckorna till WRC-finalen var planerade att köras. Arrangörens desperata försök att med en sprintbetonad tävling ändå få ihop en final gick till slut även det upp i samma rök som nu ligger tät över New South Wales. Beslutet har även fått hundra procent stöd av alla, från förare till teamchefer så övertrumfar man nu varandra om hur rätt beslut arrangören fattat. En  fin gest levererade man också då all mat och annat som teamen bunkrat upp inför helgen skänker man till drabbade familjer.

Med detta blir Thierry Nevuille tvåa efter Ott Tänak medan Sebastirn Ogier får hämta ut sitt livs första WRC-brons som trea. I Märkes-VM vinner då Hyundai sin hett åtråvärda VM-titel med Toyota som två och Citroën som trea.

*

Foto: Hyundai Motorsport

När nu WRC 2019 är avslutat  lär det snart börja snurra för fullt i karusellen där WRC-rattarna ska fördelas. I synnerhet för Craig Breen, Hyundai och Hayden Paddon, Ford blir helgens inställda tävling ett bakslag, då det var här de skulle visa upp sig för att hålla hoppets låga vid liv om en plats i WRC till nästa år. Speciellt Paddon har idag svårt att dölja sin besvikelse och i en intervju i en NZ-rallytidning konstaterar han.

Detta var troligtvis min sista WRC-tävling och väldigt tråkigt att det skulle sluta så här!

Är helt förkrossad när vi nu för andra gången i år får chansen att återkomma till WRC och för andra gången har det inte ens blivit någon start, egentligen helt otroligt…

Australien var tänkt som ett skyltfönster för honom att visa upp hur snabb han verkligen är om han bara får en rättvis chans. ”The Kiwi” avslöjar även att han lyckades samla ihop sex miljoner för att kunna köra i Finland och Australien men ytterligare ett år med samma lycka med sponsorer tror han inte blir möjligt. 

Oddsen är helt emot mig för tillfället och nu tvingas jag sätta fokus på andra saker som mitt eget motorsportprojekt, vill inte lägga alla ägg i samma korg.

Foto: Tommy Svensson

Paddon menar att han de tre senaste åren bara haft motgång på motgång trots att han verkligen försökt att jobba stenhårt på come back.

Jobbat så mycket att de allra flesta gett upp långt före men jag är inte bitter, bara ”bloody” besviken. Jag har inte fått en enda ”fair shot” de senaste åren vilket är oerhört frustrerande!

Nu pausar han karriären över sommaren ”down under” och kommer då bara att köra enstaka mindre tävlingar.

*

Samtidigt med detta rapporteras det om att Citroën Racing planerar att tagga upp inför 2020, lite tvärtemot vad vissa ”experter” hävdat. Det har till och med ryktats om att rallysatsningen skulle läggas på is i avvaktan på att ett nytt reglemente träder i kraft. Något som fick extra lyftkraft av ryktet att Sebastien Ogier skulle vara på väg att bryta kontraktet med Pierre Budar och istället skriva nytt med Tommi Mäkinen. Nu hävdar dock franska källor att kontraktet inte går att bryta om nu ens Ogier skulle vilja så, plus att Budar till nästa år tänker köra med tre bilar i WRC. Om vi då tänker att Ogier och Esapekka Lappi stannar återstår frågan vem som kör tredje bilen?

Foto: Tommy Svensson

Hos mig finns tre kandidater var och en stark på olika grunder, först och främst Mads Østberg men även de två yngre fransmännen Stephane Lefevbre och Eric Camilli. Som skandinav hoppas jag så klart på Østberg men om hjärnan får vara med och bestämma, så ligger nog de andra två bättre till men förhoppningsvis har jag som vanligt fel.  

*

Foto: Red Bull Content Pool

Debatten huruvida Timmy Hansen är en värdig världsmästare i rallycross rullar vidare och mer eller mindre välunderbyggda argument för och emot sprutar ut på sociala medier. Såg en intressant statistik i dag där det visar sig att sedan World RX startade så är det just Timmy som kört ihop allra flest poäng, 1331 poäng. Som god tvåa kommer Petter Solberg med 1316 poäng och först som trea Andreas ”Baby Blue” Bakkerud på 1306 poäng. Fjolårets helt outstanding vinnare Johan Kristoffersson har som fyra tabellen  ett långt hopp upp till Timmy, nästan tvåhundra poäng. Så, nej jag köper inte snacket om hur orättvist det var att det blev svensk världsmästare…

*

Förr i tiden fanns det en sammanställning av sökta rallytävlingar att hitta på SBF:s hemsida och det är kanske så fortfarande, men i isåfall är den verkligen inte lättfunnen. Betydligt mer digitaliserade kompisar har även de under hösten förtvivlat försökt hitta en lista över”sökta tävlingar 2020″ men också de har gått bet. Jag kan inte för en enda sekund förstå varför inte man publicerar listan helt öppet, om inget annat så underlättar det för arrangörerna att undvika datumkrockar. 

Foto: Bengt Johansson

I dag kom därför Ericsson Motorsports tävlingssamanställning som en skänk från himlen och där man listat över 100 svenska rallytävlingar. Men inte heller de ambitiösa smålänningarna har lyckats hitta alla tävlingar då det är som dom skriver, ” Ett fåtal distrikt saknas fortfarande som inte visas öppet”. Men hallå, vad är skälet till att mörka detta, jag förstår inget det måste jag erkänna. Bland de distrikt som saknas i listan finns Södra BF, där det verkar som enbart de tävlingar finns med som ingår i mer rikstäckande cuper…

Gjorde ett sista försök genom att gå in SBF:s sida, hittar då ”Kommande tävlingar” vilken visar vad som återstår av 2019. Hur man hittar 2020-tävlingar misslyckades jag med, igen!

Runt hundra ansökta tävlingar i listan och ingen blir nog förvånad om det tillkommer minsta lika många till vilket kan jämföras med Norge. Här finns under 2020 bara 18 rallyn som ansökt om tillstånd. Ger ändå en liten fingervisning om hur sporten mår i våra olika länder… 

*

I helgen körs näst sista deltävlingen i WTCR och detta på berömda stadsbanan i Macau. En ny erfarenhet för Johan Kristoffersson i Sebastien Loeb Racings Volkswagen Golf TCR

Foto: Florent Gooden / DPPI

Kanske den mest utmanade racingbanan i hela världen, menar Johan och utvecklar.

− Nürburgring var en stor utmaning, men där hade jag ändå varit tidigare. Den här är helt ny för mig, en lång bana och därmed svår att lära sig på kort tid. Visst, jag har kört simulator, men man får inte med sig alla hopp och ojämnheter…

Störst erfarenhet av Macau har Johans VW-kompis Rob Huff som Johan menar kommer att ligga långt fram i alla racen. Själv skruvar han ner sina förväntningar  till en vad han tycker själv, realistisk nivå. 

Det är orimligt att tro att rookie-förarna ska kunna mäta sig med dem som varit där tidigare. I alla fall om man tittar på tidigare års resultat.

Senast i Japan vann Johan och nu väntar en ny tävling med ”jetlag” i kroppen. Problemet med den senaste försökte han möta med tidiga löpturer strax före avresan. Fungerade det?

− Det kan vi jämföra efter den här helgen, för nu har jag inte gjort det, men det är bara fem-sex dagar sedan jag kom tillbaka i den normala zonen efter senaste resan, berättar Johan.

Johan passar även på att gratulera Timmy Hansen till att ha tagit över World RX-kronan och han var inte förvånad. 

Det bara att gratulera och det kan i alla fall inte bli jämnare än det blev. Jag sa redan i mars att Timmy skulle vinna och jag fick rätt, även om han gjorde det onödigt spännande.

Foto: Mattias Persson

Johan är inte ende svensk på  på den kinesiska halvön, i förra veckan avslöjades det att Robert Dahlgren skulle köra PWR Racings Cupra TCR och i FIA GT World Cup återfinns Tomelillas Joel Eriksson som gör sin fjärde start i Macau. 

Jag är extremt laddad inför den här tävlingen, på en bana som inte går att jämföra med något annat, menar Joel. 

– Älskar Macau och har haft en bra historik här i Formel 3 med både pole position 2017 och en andraplats i racet i fjol. Jag trivs verkligen här och det ska bli väldigt kul att ta sig an det här stället i en GT-bil för första gången. 
Den 21-årige skåningen har handplockats av BMW, sin ordinarie uppdragsgivare i DTM, som en av endast två förare som anförtrotts uppgiften att försvara den bayerska biljättens färger i ett av världens absolut största GT-race. Eriksson kommer att köra en BMW M6 GT3 för det kinesiska teamet FIST-Team AAI, medan fjolårsvinnaren Augusto Farfus tar plats i en likadan bil driven av BMW Team Schnitzer.

*

Foto: privat

Noterade idag att ännu en Skoda Fabia R5  landat hos en svensk förare. Östgöten Peter Appelskog verkar ha för avsikt att backa in sin WRC Toyota Corolla ännu längre in i garaget och samtidigt lägga ut fiskeutrustningen på Blocket till förmån för comeback i rallyskogen. Mycket intressant…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *