WRC-final på Monza(?), Latvala lägger ner 2020, ”Virtual chickane” i ”SM-ralli”, många danskar till ”DM-premiären”, Eslövs-Mats ende svensk och Hedströms laddar med Kenneth Eriksson för Höljes!

FIA och WRC verkar bli alltmer pressade över att det ännu inte finns någon lösning på andra halvan av säsongen. Två saker bekymrar, dels länders olika restriktioner gällande in och utresa samt hur publik ska hanteras. Om Coronan plötsligt försvunnit så hade Turkiet, Tyskland och Japan kvar sina tävlingar och då skulle det behövs tillskott med ytterligare en för att FIA skulle bli nöjda. Härifrån har hela tiden sju deltävlingar varit minimikrav för fortsatt VM-status. Men nu är som bekant Corona fortsatt livaktig och speciellt är Tyskland en svår nöt att knäcka. Landets restriktioner gäller fram till sista oktober och med start för Rallye Deutschland i mitten av samma månad ser det mörkt ut. Tänkbara ersättare har aviserats vara Rally Estonia och Ypres Rally.

Foto: Hyundai Motorsport

I dag presenterar tyska Rallye Magazine en helt ny tanke, att WRC-finalen körs i samband med ”jippotävlingen” Monza Rally Show”. En tävling likt en gigantisk RS  lockar alltid enorm publik och där man med lite knep och knåp får i hop runt 20 mil specialsträcka inne på legendariska Autodromo Nazionale di Monza. Låt vara så långt ifrån en normal WRC-tävling som tänkas kan men samtidigt kanske en smidig lösning. Här är det lite lättare att ha koll på publik och inte minst viktigt, Pirelli nya däckleverantören till WRC är huvudsponsor för ”showen”. Tidningen hävdar att det är mycket större chans att det blir WRC på Formel 1-banan  i början av december än att pausade Rally Italia de Sardegna hittar ny datum och ändå blir kvar i serien. För ”sardinerna” är det både datum och ekonomin som sätter käppar i rallyhjulen eftersom Turistmyndigheten på ön är huvudsponsor. Minimalt med turister på Medelhavsön innebär att det är tomt på deras kistbotten.

*

En som struntar i vilket är Jari-Matti Latvala som nu bestämt sig för att WRC-säsongen för hans del är avslutad. Ett par sträckor i Rally Sweden med en privatanmäld Yaris WRC är vad Latvala hunnit med sedan kom Corona och satte stopp för allt. Till finska YLE berättade WRC:s meste förare att det är över.

Foto: Tommy Svensson

– Även om där finns bil tillgänglig så blir det inte mer i år! 

Anledning är att hans ekonomi är satt under press och då bland annat från finska skattemyndigheter som vill ha in många miljoner för utebliven skatt. Men även starten i Värmland kostade en del vilket också påverkat beslutet.

Jag tror inte att det är vettigt att satsa mer om kanske bara ett par tävlingar mer körs i år, då är det bättre att titta framåt mot 2021, menar Latvala.

Foto: Tommy Svensson

När Rally Finland ställdes in gick luften ut både honom och kanske även WRC 2020. 

Det känns när det inte finns något finskt VM i Jyväskylä. Det har alltid varit sommarens höjdpunkt!

Han blev även pyttelite besviken över att det inte blev han utan Andreas Mikkelsen som fick rollen som ”Pirelli test driver”. Han berättar att det skulle ha varit intressant att göra deras däcktester men nu blev det inte så. Det som stärker honom i den minimala besvikelsen är att han fortsatt vill samarbeta med Tommi Mäkinen och Toyota och då hade test med  Citroën inte passat in.

Jag är fast besluten att samarbeta med Toyota och dessutom är Mikkelsen ett bättre val som har erfarenhet av många olika bilar! 

*

Första helgen i september är det omstart för Finska Rallymästerskapet i Kouvola med ”SM O.K. Auto-ralli”, fjärde och näst sista deltävling i ”Ralli SM”. Här kommer man att för första gång testa så kallade ”Virtual chicane”. På sträckorna 2/6 måste de tävlande på ett ställe stanna bilen helt vid en 20-meter lång markering. När hjulen står stilla inom området är det sedan bara att gasa vidare. Syftet är så klart att få ner hastigheten på snabba partier men det råder delade meningar om detta är ett bra sätt.

Väldigt svårt att avgöra när hjulen står helt still vilket även polisen kan vittna om när man bötfäller förare som struntar i stopplikt, menar en kritiker.

Istället vore det bättre att på en längre sträcka införa 50km/t som enkelt kan mätas med antingen bilens tracking system eller genom tidtagning över sträckan, kanske till och med använda en radarpistol som polisen själv använder. Ungefär som man gör i racing på ”pit lane”!

*

Precis som här har även dansk motorsport drabbats hårt av Corona och här hoppas man på omstart för rally med ”DM-tävlingen”, ”Cimbern Rallye”. En tävling som körs i Tyskland och ingår i både deras mästerskap och det danska. Att rallysuget är stort även där är svårt att undgå med 61 danska bila redan anmälda trots att det är över två månader till start.

Foto: Tommy Svensson

En snabbkoll visar att de flesta ”topkører” är anmälda som Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Skoda, Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen VW Polo, Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki, Kim Madsen/Line Lykke Jensen Peugeot, Marco Gersager/Carina Møller Skoda, Ole Poulsen/Henning Friborg Skoda, totalt åtta anmälda i ”R5-klassen”. En enda svensk bil så här långt, Eslövs Mats Andersson som gör årsdebut med sin Opel Adam R2.

Foto: Tommy Svensson

Självklart blir det under sträng viruskontroll som rallyt kommer att köras och lika sjävklart är det för arrangören, att därför inte göra några försök att locka ut publik till de tyska asfaltsträckorna. I år kommer där inte heller att finnas ”Zuschauerpunkten” och inte heller säljas något tävlingsprogram eller kartor. Ganska självklart om man vill hålla en tävling publikfri att inte uppmuntra till rallykoll och arrangören upplyser även, att polis kommer att följa rallyt noggrant och slå ner på allt som bryter mot myndigheternas restriktioner.

Efter Cimbern Rallye är det ”Sydhavsrally” den 19 september, Ikast 3 oktober och så avslutningen ”Randers Jubilaeumsløb” den 24 oktober. Noterbart är att DASU ansökt om att Sydhavsrally ska bl deltävling i FIA:s europaserie.

*

I morgon är det smygstart på andra sidan Öresundsbron när ASK Hedeland kör sin ”lukkede rallytest”. Verkar som man redan känner av trycket från utsvultna rallyfans och idag gick man därför ut med en skarp vädjan att ingen ska försöka ta sig ut till ”rallytesten”. Enbart deltagare är tillåtna på området, inte ens ”venner, presse og sponsorer” släpps in. Man är även medveten om att det kan bli knivigt att stoppa åskådare och uppmanar till att inte låta besvikelser gå ut över funktionärerna. Istället hänvisas ”gnäll” till ordförande Mette Frederiksen.

*

Kommande vecka är det Rally X Nordic och ”All Star Magic Weekend” i Höljes. Dit kommer Hedström Motorsport med fyra förare  och med en liten överraskning bakgrunden. F.d  WRC-föraren Kenneth Eriksson har varit delaktig i att göra teamet ännu starkare berättar Peter Hedström.

Kenneth har varit med på test och varit ett riktigt grymt bollplank och har hjälpt till mycket med sin kunskap. Han vet vad han talar om och vi har tagit ett kliv fram tillsammans med honom och Öhlins som levererar stötdämparna.

Foto: ekasfoto.com

Själv står dock Hedström över utan väljer i stället att coacha sina fyra förare mot topplaceringar.  En av desaa är gamle rally-esset och showmannen av stora mått, Henning Solberg.

– Jag är verkligen spänd inför att rejsa igen och vad kan vara bättre än att komma till Höljes och köra mot gamla vänner och konkurrenter igen, säger Henning.

Foto: ekasfoto.com

Både han och styvson Pontus Tidemand kör VW Polo Supercar som WRC3-åkaren rankar som det bästa han kört i Supercar. 

Pontus har verkligen fått till ett bra tempo i körningen, han är teamets spjutspets, menar Hedström. 

Christer Dalmans och  rookien i teamet är Lars Andersson som kör den Ford Fiesta Supercar som Christer debuterade i för fyra år sedan. 

Nästa veckoslut är det alltså dags att bänka sig framför TV:n, datorn, telefonen eller annan smart enhet för kalasunderhållning i fyra, menar Hedström och som avslutar med . 

– Det är publikfritt i Höljes så vi säger ”Stay Home, Stay Safe, and Enjoy The Magic Race”!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *