WRC-Fiesta årets rallybil, vem är ny tillverkare i Rally-VM?, ny importör för Opel kan öppna för mer rally och Älmhults ungdomar svarar för rallyslut!
Vet inte riktigt hur juryn för Autosport Award tänkte som utsåg M-Sports Ford Fiesta RS WRC till årets rallybil? I mina ögon den bil som istället verkar ha utvecklats allra minst under säsongen kanske med undantag av Hyundai i20 Coupé WRC. Ett bättre val menar jag hade varit Ott Tänak och Jari-Matti Latvalas Yaris WRC som inte bara vann Märkes-VM utan även med lite flyt kunnat gett Förar-guld till Ott Tänak. Nu har säkerligen juryn betydligt bättre inblick än jag från min Hörby-horisont om vad som skett i Cumbria. Bara det att Sebastien Ogier plockade sitt andra raka guld i Forden är kanske skäl nog för att vinna även den här utmärkelsen resonerade juryn.
*
Som traditionen bjuder så är det så klart även en bild på vinnarbilen från året före som pryder affischen för WRC-premiären Rallye Monte Carlo. Sebastien Ogier vann som bekant årets tävling och nu är det därför hans Fiesta i lite stiliserat skick som är blickfång till 2019-års upplaga, den 87:e sedan starten. Lite nyheter är där för nästa år, bland annat kortas rallyt en dag. I år inledde man med två sträckor på torsdagen men nu blir det rätt ut i hetluften direkt på fredagsmorgon den 25 november.
Redan tidigt i höst flaggade arrangören Automobile Club de Monaco för att där var spännande nyheter på gång. ”Där finns alla möjligheter att en ny tillverkare kommer att delta i 2019 World Rally Championship. Vi kommer att veta mer innan året är slut” skrev man då och nu är det snart bara tre veckor kvar tills 2019 börjar, så vem är den nya mystiska tillverkaren?
Vågar nästan göra en Annie Lööf att äta upp min högra sko om där tillkommer någon tillverkare förutom de fyra redan kända i MärkesVM 2019. Enda tänkbara men ändå absolut inte så snabbt som 2019, vore något japanskt som Subaru, Mazda, Mitsubishi eller Nissan. Alla med bakgrund från ”rally in the highest level” men där bara Subaru var med på riktigt i WRC. Visst byggde Mitsubishi även dom en WRC-Mitsubishi men det var ju ändå i grunden en bil som byggde Grupp A-versionen och som trots detta blev framgångsrik med Tommie Mäkinen bakom ratten.
Mazda klev av Rally-VM redan i början 90-talet då deras GTR-modell aldrig blev någon riktigt vinnarbil i konkurrensen med främst Lancia. Bättre gick det med den tidigare modell med vilken bland annat Timo Salonen vann Svenska Rallyt 1987 (bilden), första året med enbart Grupp A i VM. Nissan å sin sida fick aldrig till någon VM-vinnare med sin Nissan Sunny, fungerade hyggligt i Grupp N men inte så mycket längre.
Kan någon av de här fyra tänkas göra comeback? Inte omöjligt då, Toyotas ”President” Toyoda lobbar som är välkänt för att få med fler japanska märken i VM och så här långt lär ”experter” hävda att Subaru ligger närmast en comeback. Fast närmast innebär i min värld absolut inte med debut om två månader…
*
I dag presenterades Interdan som ny Opel-importör för Sverige vilket kanske öppnar för en minimal glugg i att få igen lite rallytänk hos Opel. Det är allts både danska importören som tar över även Sverige och här har det under flera år funnit betydligt mer intresse för rally än vad svenskarna visat.
– Det är glädjande att kunna välkomna Opel Sverige till Interdan-familjen. Vi ser stor utvecklingspotential för Opel i Sverige och är redo att lyfta varumärket till nya nivåer, säger Tobias Pettersson, VD för K.W. Bruun Autoimport.
I Danmark har man dragit gång Opel Corsa Cup och även varit i högsta grad delaktiga när Jacob Madsen blev Dansk Mästare i Opel Adam R2. Likaså hans satsning i Opel Adam Cup där han slutade tvåa efter Tom Kristensson 2017.
*
På lördag är det den definitiva avslutningen på rallyåret i sydsverige när Älmhults MK kör sin ”Silversprinten” kring Millebygden Arena. En tävling som är ett verk av klubbens ungdomar även om där finns ett gäng med i bakgrunden som möjligen är ungdomliga i sinnet men inte enligt födelsedatum. Tre sträckor på totalt 15 kilomete erbjuder man på och maxgränsen på 60 bilar uppnåddes med råge eller fem bilar mer än tänkt.
Fem 4WD-åkare är anmälda men jag tror ändå att dom får ge sig för där finns ett par ruskigt snabba i 2WD-klassen. Tänker främst på Team Nybes Robin Sandberg och Jonas Åkesson i sina Toyota Corollor. Men även Johan Green, Hässleholm vill nog blanda sig i den interna Nybe-fajten. Kan också vara passande att nämna Tyko ”Kranis” Nilsson som är aktuell i dubbel bemärkelse då han efter en herrans massa år kliver ner från Jinerts mobilkran och går i pension. Kan tänka mig att i den här världen kommer tideräkningen att ändras och man nu kommer att snacka om före och efter Tykos tid i kranbranschen. Nu ska han lugga gänget i Klass 8 med sin VOC-940 på segern vilket jag inte tror är någon omöjlighet. Har läst artikeln i Norra Skåne om Tykos avslutning som kranförare och kan då tillägga att SBF:s Folkraceutskott inte lär göra den stora personligheten från Hästveda till Hedersledamot…