WRC 2017 i Paris, Ogier och Kopecky snabbast på Korsika, Kristian J. kör blått i finalen och tillnyktring i Södra BF.
Hyundai Motorsport blev först ut att visa upp sin nya ”2017 WRC challenger” på Paris Motor Show. Detta samtidigt som Thierry Neuville, Dani Sordo och Hayden Paddon siktar på nya pallplatser i Tour de Corse.
Michele Nandan, teamchef berättar att det nya reglementet innebär en hästkraftsökning upp till 380 hästkrafter, vilket ska göra WRC till en ännu spektakulär show. Minns jag inte helt fel så var detta ungefär samma argument som när Grupp B-lanserades i början av 80-talet. Några år senare var ” Grupp B-eran” över och alla rallyintresserade vet exakt varför det blev så. Showen blev inte bara spektakulär…
*
Knappt hade täckelset fallit från Hyundais nya vinnarvapen förrän det var dags för Citroën att göra samma sak och visa upp nya C3 WRC i läcker röd/mattsvart kostym. Runt hörnet väntade sedan Toyota och för första gången såg man vem som bidrar med ”kulor”. Hos dataföretaget Microsoft lär detta inte vara någon bristvara.
*
I går träffades World Motor Sport Council i Paris för att snacka lite om året som kommer och då stod det klart att man ännu inte kan spika WRC-kalendern för 2017. Endast de sju första tävlingarna har fått tummen upp och då även flytten av Korsika till april.
För Finland, Tyskland, Spanien, Wales och Australien gäller att det är klart att man ingår i WRC, däremot är det oklart med datum. I väntrummet sitter så Polen, Kina och troligen Turkiet på att få komma in i värmen.
Förutom detta diskuterades att från 2017 köra en ”Privatcup” i WRC med de gamla bilarna vilket uppmuntrats av flera team, både märkes och privat. På det här viset blir det avsättning för dagens bilar samtidigt som man menar att det fyller upp gapet mellan WRC och WRC2. Detta ses som positivt vilket jag kanske inte är helt övertygad om att det blir i verkligheten. Tror att det blir så att WRC2 får ta smällen då säkerligen många privatteam hellre kör en häftigare WRC-bil än investerar i en R5:a…
*
Samtidigt så rullar WRC Rally France i gång med dagens shake down-sträcka över 5,4 kilometer tuff korsikansk asfalt, något som föga förvånande Sebastien Ogier behärskade allra bäst. Polo R WRC #1 avverkade sträckan 1,4 sekunder snabbare än Kris Meeke, Citroën och som trea Thierry Neuville, Hyundai, ytterligare 0.3 efter. Sedan ett hopp till nästa Cittra, Craig Breen som var knapp tre sekunder efter Ogier. Om inte Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen ”mörkar” så var inte dagens insats något att yvas över sexa, respektive åtta. Än värre för Mads Østberg som körde in som elva och sämst av M-Sport-Fordarna (Lorenzo Bertelli räknar jag inte in det här gänget). Ott Tänak var bästa Fiesta med sina DMACK som nia precis före Eric Camilli.
Därmed är det klart för tipset.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Dani Sordo Hyundai
4. Kris Meeke Citroën
5. Jari-Matti Latvala Polo
*
Det blev stök direkt för Hyundai med nya R5:an då homologeringen inte var riktigt klar när det var dags för shake down. Kevin Abbring och de två andra Hyundai-piloterna fick vänta medan FIA gjorde de sista kontrollerna av bilen men nu är det tummen upp. Därmed kommer alla tre R5:orna att starta i morgon.
– Enda detta betydde var att Kevin missade shake down, förklarar en talesperson för Hyundai
– Å andra sidan har han kört så många mil i bilen att detta inte spelar någon roll…
När resten av WRC2-gänget gav sig iväg var det tjecken Jan Kopecky som var hetast i Skodan och detta 1,5 sekund före delade tvåorna Elfyn Evans, Ford och hemmaföraren Julien Maurin, Skoda.
Så här tror jag det slutar.
1. Jan Kopecky Skoda
2. Elfyn Evans Fiesta
3. Kevin Abbring Hyundai
4. Julien Maurin Skoda
5. Qentin Gilbert Citroën
Tour de Corse startar strax före 10.00 i morgon fredag.
*
Samtidigt med Korsika så körs det final i Rally-SM med Rally Uppsala och där det är spännande i Trimmat 2WD och om SM-guldet ska hamna hos Tobias Söderquist (har bäst läge 21 poäng före) eller Kinds Kristian Johansson. För att förbättra sina möjligheter (han hoppas på detta åtminstone) kommer Kristian med ny bil till Uppsala. Den vanliga Golf 3:an får vila i garaget och istället är det med en nyare ”4:a” som han och Fredrik Livh ska försöka betvinga Söderquists Toyota. Bilen är blå och fabriksbyggd från Volkswagen Motorsport med vilken Kristian bara kört två tävlingar med och vunnit båda..
– Jag tänker inte så mycket på guldet, utan målsättningen är att försöka vinna tävlingen och sedan får vi se hur långt det räcker. Även om jag har åkt bra i bilen tidigare så tar det ju en stund innan man har SM-tempo i den, menar Kristian.
– Nu vill vi hitta ett högt tempo i den nya bilen och förhoppningsvis kunna vara med och slåss om segern!
*
Såg listan över sökta rally och RS-tävlingar i Södra BF för 2017 och kunde då till min glädje konstatera att det skett en tillnyktring hos RS-arrangörerna. För nästa år finns det tio DM-tävlingar mot de 14 som skulle körts i år. Nu ställdes det dock in flera så det blev inte så omfattande som det var tänkt från början. Dock är det lite märklig spridning då det i april bara körs två tävlingar (ingen i mars?) första helgens, Express-Specialen i Hörby och så Hässleholms GP valborgsmässoafton. I maj är det sedan två tävlingar (dessutom på samma helg i det här tidiga förslaget) och i juni en tävling och så en i juli. Tuffare är det sedan i september då det ska köras tre DM-tävlingar på fyra helger medan Eslövs ”Kanonen” blir ensam i oktober. Noterbart är att Eslövs MK och Svedala MK gör som i år och dubblerar med två tävlingar vardera medan SMK Örkelljunga saknas i listan.
Vad gäller rally så är det nio DM-tävlingar och som vanligt med Simrishamnsmixen som premiär utan att vara ett skämt, körs den1 april. Dessförinnan har Bilsport Rallycup körts i gång med Anderslövsrallyt helgen före.
*
I helgen blir det tuff racing på Ring Knutstorp med ”HMS Afslutningsløb på Ring Knutstorp”. Ett mastigt startfält där H.K.M Prins Joachim i sin Ford Cortina Lotus är den självklara mittpunkten. Även en dryg handfull svenskar är anmälda, bland annat Kaj Dahlbacka, Corvete, Björn Mattsson, Fiat Abarth och Uno Johansson, NSU. Starttid båda dagarna är 09.05.
*
Mycket Hvaal i sista deltävlingen för RallyX Nordic när nu även Alexander, Joachim och lillasyster Helenes kusin Ada Marie kör på hemmaplan i Grenland. I en Eklund-byggd VW Beetle ska hon försöka matcha killarna i helgen.
– Det är väldigt roligt att vi är så många från familjen som ska köra. Detta är en sport vi alla brinner för och älskar att hålla på med. Jag vill också tacka min familj och Eklund Motorsport för chansen att köra. Det är en oerhört häftig möjlighet som var omöjlig att tacka nej till, säger Ada Marie inför debuten.
Målsättningen inför tävlingen är att se och lära i sin egen takt.
– Det är första gången jag kör en så stark och snabb bil. Men självklart vill jag hänga med tidsmässigt och se förbättringar genom tävlingens gång.
*
I helgen är det sista tävlingen ADAC GT Masters på Hockenheim och så klart även då Mikaela Åhlin-Kuttulinsky med sin Audi R8 LMS. Men den här gången med ny teamkompis f.d. DTM-föraren Pierre Kaffer.
– Det är med blandade känslor som jag åker till finalen då jag inte kommer kunna få köra ihop med min teamkamrat Marco Bonanomi som har fått ett annat uppdrag av Audi Sport, kommenterar Mikaela partnerbytet.
ADAC GT Masters körs med 32 bilar och 64 segersugna förare som alla vill visa vad man går för så även Mikaela.
– Min och Marcos bästa placering har varit elva, faktiskt två gånger och det känns såklart lite surt att vara så snubblande nära poängplats.
Mikaela avslöjar även att hon gärna vill fortsätta i klassen ytterligare något år.
– Jag jobbar stenhårt för att sätta allt på plats inför säsongen 2017!