World RX-finalen ställs in, Grönholm till Monza, DTM-åkare teamkompis med Tidemand, FIA vill se flexibilitet (?), SBF ordförande ser första halvåret 2021 som ”onormalt”, kartingklubben i Kristianstad fick mest motorstöd och det var inte 1:a april…

Idag avslöjar DirtFish att World RX-finalenNürburgring den 12-13 december ställs in på grund av Covid-19. Officiellt ska detta enligt samma källa bekräftas senare i veckan. Med detta är också Johan Kristoffersson tillbaka på tronen som världsmästare i rallycross 2020 medan regerande mästaren Timmy Hansen slutar trea och Mattias Ekström tvåa.

Foto:Jan Kåre Rafoss.

Under den här korta säsongen har Johan tagit fyra segrar av åtta möjliga med Volkswagen Dealer Team Bauhaus Polo vilket innebär att det är en minst sagt värdig vinnare av World RX. Tvåan Ekström fick ihop 27 poäng mindre men lyckades ända vinna två gånger med Audin från KYB Team JC och så som trea Timmy Hansen i Team Hansens Peugeot.

Med Nürburgring borta blev det även klart att Oliver Eriksson toppade Euro RX med sina två vinster. Då serien inte kört de tre deltävlingar som krävs för att uppnå formell EM-status koras ingen Europamästare 2020. Men som sagt, än har inte beslutet att ställa in bekräftats officiellt, men det är nog ändå läge att lägga champagnen på kylning i Arvika

*

I World RX slutar Niclas Grönholm som fyra och nu ryktas det att att Marcus son tänker runda av 2020 med en start i ACI Rally Monza. Det är ungerska ”Rallycafé” som avslöjar planerna och enligt dom kan det ske med en Skoda från finska Printsport. Även ifjol körde Niclas på Monza när det var ”rallyshow” vilket resulterade i en 17:e plats i R5-klassen ihop med Antti Linnaketo.

*

Foto: Toksport WRT

Nu är det klart vem som blir teamkompis med Pontus Tidemand och Jan Kopecky i Toksport WRT i WRC-finalen, tyske f.d DTM-åkaren Maro Engel. Den 35 årige Mercedes-föraren slutade i år som sexa i Haupt Racings Merceds AMG GT3 EVO. Att ratta rallybil däremot blir en helt ny erfarenhet för Monacoboende Engel.

*

Att motorsporten i likhet med allt annat drabbats av Covid-19 är ingen nyhet och dessvärre syns ingen direkt ljusning inom den närmaste tiden. Något som fått FIA:s Rallydirector Yves Matton att uppmana alla i sporten att försöka hitta nya vägar för att tävlingar ska kunna genomföras och så klart är det främst WRC som han har i tankarna.

Foto: Tommy Svensson

Han vill se nytänk och även om han sett en del sådant under året vill han till 2021 se ytterligare förändring av Rally-VM.

Vi måste leta efter positiva saker och inte enbart det det som är negativt, nu är rätta tiden att prova nya saker!

Några konkreta tips kommer inte från Matton mer än at han ser detta med kortare rally och ändrad startordning mitt under pågående tävling, som prov på nytänk. Han efterlyser mer flexibilitet från alla, vilket annars inte är något som sammankopplas med FIA som istället ofta agerar väldigt stelbent gentemot nya grepp. Vet inte, men jag får lite samma känsla med Matton som i går när Statsminister Löfven talade till folket, att nu är det upp till oss andra att fixa det dom inte själva  lyckats åstadkomma…

*

I samma ämne så ser jag till min glädje att nya SBF-ordföranden Magnus Berthling verkar ha en något nyktrare syn på pandemin än den som kommunicerades ut i somras. Då var det i stort sett ”affärer som vanligt” hos SBF och det var enligt Sollentuna upp till den enskilda arrangören att själv avgöra om det var möjligt att köra eller inte.

Foto: SBF

Utan något konkret stöd från förbundet innebar det över hundra inställda rallyn att ställa i relation till det dussin tävlingar som kördes. I sitt senaste utskick ”Styrelsen informerar” skriver ordförande Berthling, ” Tiden går snabbt mot jul och starten på nästa säsong ligger inte långt borta. En säsong som väl alla trodde skulle återgå till någon form av ”normalläge” efter ett stympat 2020. Men, tyvärr vägrar Corona-pandemin att släppa taget om både samhället, idrotten och svensk bilsport. I stället för gradvis färre restriktioner signalerade myndigheterna i veckan som gick tvärtom ännu fler regleringar. Så vi får nog alla dessvärre ställa in oss på att i alla fall första halvåret 2021 kommer vara i högsta grad ”onormalt”.  Berthling menar även att vi inte ska låta oss knäckas av detta utan se nya möjligheter och förbereda oss för ”en offensiv nystart av svensk bilsport”.  Med detta på näthinnan i synnerhet orden i alla fall första halvåret 2021 kommer vara i högsta grad ”onormalt” gör att det inte utan är att man ställer sig frågan hur det blir med tävlingar framöver? I dag beslöts dessutom om en landsomfattande ”8-personersgräns” för allmänna sammankomster vilket ingen torde kunna se som någon ljusning i virusmörkret.

*

I lördags hade Kristianstadsbladet en genomgång av hur  det statliga krisstödet kopplat till Covid-19 fördelats.

Foto: Tommy Svensson

När det kommer till klubbar i nordostskåne med motorsport på programmet fick Kristianstad Kartingklubb störst del av kakan med 87 000 kronor i stöd. Näst mest fick föreningen South Swedish Rally (man har fortfarande sitt säte i Kristianstad) med 60 000 kronor medan Hässleholms MK fick 43 000 kronor av regeringen.

*

Kollade på almanackan och såg att det idag är den 23 november och anledningen till kollen var ett inslag i radions Dagens Eko. När jag hörde detta trodde jag att det istället var 1:a april när reportern i inslaget berättade att man i Tranås vill börja återvinna använt toapapper istället för att som brukligt är, spola ner i toaletten. Kommunens tekniske ordförande darrade inte på rösten när han förklarade att detta var lite win win, miljön sparades när det använda bajspappret eldades upp i kommunen värmeverk. En Tranåsbo ställde sig frågande till det nya greppet och undrade detta verkligen var ett sätt för samhället att utvecklas. Tranåsbon hade varit på semester i Grekland där detta förekom och  för denne var nytänket en helt idiotisk idé. Vem vet, kanske vi snart kan drömma oss tillbaka till flydda tider när vi sitter på vårt med hela kvarteret, gemensamma utedass…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *