William N. byter från RX till racing, PWR valde Haglöf och en spanjor, SSR klart med ”Plan B”, tre svenskar i Euro RX, Johan K. i RX-test och Skoda-nyheter!

Det blev en stor överraskning när Åhusbaserade Memphis Racing nu presenterar ny förare för V8 Thunder Cars. Rallycross-åkaren William Nilsson  från Tomelilla byter nu Supercar Lites-bilen mot en Chevrolet Camaro. Trots sin ringa ålder, 19 år, har William bland annat hunnit ta SM-guld i RallyX Nordic Supercar Lites 2017 och även tilldelats ett flertal utmärkelser såsom Bilsport Award, Årets Junior & Bilsport Award Årets Rallycrossjunior. Nya temachefen Jocke ”JJ” Johansson och tillika förare i en av teamets Camaros menar.

 Hela teamet ser fram emot att arbeta med William som passar perfekt in med sin vinnarskalle och råtalang. Jag är övertygad om att allt fler juniorer kommer att få upp ögonen för en karriärväg som kan leda långt med hjälp av V8 Thunder Cars. Vi ser fram emot en grym sommar tillsammans.

Grenbytet blir en utmaning för William som har liten erfarenhet av racing.

– Det här blir något att bita i! 

– Jag har funderat länge på vilken väg in i racingen jag skulle välja och det här känns helrätt både när det gäller det sportsliga och responsen från mina samarbetspartners, konstaterar William.

Nu får han rutinerna och trygg omgivning i sin nya gren i form av Alexander Graff och Freddie Magnusson-Hemborg och snabbe teamkamraten Micke Nyman. Memphis Racing kommer även att fortsätta den breda satsning där målet är att få ut förare inte bara i Europa, utan även vidare till USA. 

*

Idag presenterade PWR Racing vem som ska köra deras Cupra-bilar i WTCR. Att den ena körs av Daniel Haglöf är ingen stor överraskning däremot mer förvånade ur svensk synvinkel att det blir spanskt i bil två genom 22-årige Mikel Azcona. I fjol slutade Haglöf som är medgrundare av PWR, trea i STCC efter två segrar. Nu väntar en större utmaning.

Jag ser verkligen fram emot att återigen köra internationellt och triggas verkligen av att få chansen att tävla mot några av världens bästa förare, menar Haglöf.

– Att dessutom göra det med teamet som jag och Poker byggt från grunden känns riktigt stort!

Han motiverar även valet av Azcona.

En riktigt lovande förare som ligger helt i linje med PWRs målsättning att stötta unga talanger i deras karriärer. 

*

Av ett inslag i SVT Nyheter Småland ser det ut att gå vägen med Anders Martinssons ”Plan B” för South Swedish Rally efter att Trafikverket sagt nej på vissa sträckor. Rallyt har nu ersatt dessa med vägar som inte Trafikverket har makten över.

Vi har dragit om banan och fått godkännande att köra på privata och kommunala vägar. För vår del innebär det en extra kostnad på drygt 50 000 kronor, säger Anders Martinsson till SVT.

Trafikverket verkar inte heller ha Älmhults Kommun och dess näringsidkare på sin sida i den här frågan, utan härifrån har rallystödet varit stort konstaterar Martinsson belåtet.

Flera av hotellen i kommunen är oftast fullbokade under tävlingen, campingnäringen har också ett uppsving på besökare. Om rallyt skulle orsaka några större skador på vägarna kommer Älmhults Kommun att stå för kostnaderna.

Kan man nu hoppas på ”case closed” så att Martinsson och hans arrangörskollegor kan fokusera på att få till ännu ett kanonrally, det 44:e i ordningen.

*

Snålvattnet rinner när man ser den här ”nybyggda 2010” Opel Ascona 400 till salu hos Motorauctions. Priset är satt till 120 000 pund, runt 1,5 miljoner svenska kronor.  Asconan är byggd med enbart nya grejor men allting original 400 och har bara körts i fyra tävlingar. Allra sist i annonsen berättas att byte är möjligt. Skulle kanske slå en signal och fråga om man är intresserat byta in en Laupiz-blau Opel Kadett A från 1964. ”Fully FIA-registration” och ”many spareparts” fast det blir nog ändå lite för dyrt för mig är jag rädd…

*

I går släpptes ”Entry list” för Euro RX 2019 och det var ur svensk synvinkel så kul lista som man hade önskat. Tre svenskar bland de 13 namnen, Robin Larsson, Peter Hedström och Daniel Thorén ska försvara de blågula färgerna i ”Rallycross-EM”. Robin kör JC Racetekniks Audi S1 medan Hedström och Thorén kör Polo för Hedström Motorsport.  Ingen norsk förare är anmäld utan det enda nordiska inslaget förutom svenskarna är finnen Mikko Ikonen med en Ford Fiesta.

En som saknas är norsk/svensken Thomas Bryntesson från Töcksfors med band till Trøgstad i Norge. EM-silver 2017 medan fjolåret blev en liten besvikelse. Till Värmlands Folkblad konstaterar han besviket.

Det får bli ett mellanår och så får vi ge full gas för 2020!

Inte heller syns SMK Hörbys Magda Anderssons namn bland de 13. I fjol körde 20-åringen franska DA Racings Peugeot 208 Supercar men inget sådant har aviserats för året.

*

I veckan sågs Johan Kristoffersson med Volkswagen Dealer Team Bauhaus Polon testa på Tierps Arena och vad detta betyder är för mig okänt. Men av Petter Solbergs kryptiska uttalande i förra veckan att det skulle komma lite nyheter framöver blir jag inte förvånad om det blir någon start i World RX. Främst ser jag chans till ett inhopp i Höljes, håll tummarna!
*

Som bekant står danske mästaren Ib Kraghs segerrika R5 Citroên numera parkerad hemma hos nya ”Asfaltkungen” från Hässleholm, Rolf Grybb. Istället har nu Kragh inhandlat en ny Skoda Fabia R5 för att försvara sitt ”DM-gull”. I går drog han och nya co-drivern Ditte Kammersgaard täckelset av den nya tjecken och där under visade sig i Skodan, ”hvid, grå og lysegrøn var de farvenuancer, rallybilen var blevet dekoreret i”. Premiär blir det i den traditonella ”rallytesten” i Roskilde i slutet av månaden.

*

Skoda-nytt, Haninges Kjell Sandberg har gjort sig av med sin R5-Fabia. Ny förare i bilen blir Stig Andervang och vad Sandberg och trogne co-driver Göran ”Spex” Lönnmark kommer att sätta sig i framöver framgår inte. 

*

Detta låter lite konstigt men i dag jublades det nog lite grann i Simrishamns MK eftersom två förare dragit tillbaka sina anmälningar. Därmed står nu räkneverket på 207 anmälda och fortfarande återstår nästan två veckor av anmälningstiden.

*

Lördagen den 16 mars blir bloggfri och Motorbloggen får därmed ”a day off”. Säger bara, jobbhelg…

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *