Wales är oroliga för co-driver fritt rally, i Estland körs ”Corona-safe”, tungt för Latvala i skattefejd, ny favorit till HGP, Gert ”tussar” och fotbollens krokodiltårar är patetiska…

Förstod att många uppfattade Motorsport UK:s regel om att förbjuda co-drivers i rally som ett dåligt skämt och inget som skulle uppfattas som allvar. Men så är det faktiskt alltså högst allvarligt och nu har arrangörerna av Wales Rally GB reagerat. Att det kan bli verklighet är uppenbart för dom men hoppet står ändå till att regeln är borta till första helgen i november när det är tänkt med WRC i Wales.

Dokumentet är framtaget för dagens virusläge, men detta förändras ständigt så vi vet inte hur det ser utom fem månader, förklarar hoppfullt Ian Campbell, talesman för arrangören hos DirtFish.

På tisdag ska bansträckningen i Wales presenteras för FIA/WRC-promotorn och inför detta jobbar man på som vanligt berättar Campbell.

Stora beslut kommer att behöva tas innan starten i november men varje sådant måste behandlas när dom dyker upp eftersom allting förändras dag för dag!

Foto: Tommy Svensson

Självklart slog restriktionerna ner som en bomb hos de brittiska rallyfansen som trott på en hyggligt snabb comeback när landet nu öppnat upp sig till en del. Men så hoppfulla är inte beslutsfattarna som istället menar att ”rally får finna sig i att sitta baksätet för tillfället” och menar det kan bli så först när ”it is safe to do so”.

Om restriktioner från både myndigheter och Motorsport UK förbjuder rally så måste det bli så, menar ett annat tung namn i brittisk rallysport, Richard Swanston.

Som ett led i att få tillbaka rally diskuteras att köra typ sprintar utan kartläsare, förbjuda start och mål i centrala citykärnor, inga åskådare på serviceplatser plus något som kan fungera ”in UK”, inte tillåta publik på sträckorna. Lite enklare där borta då man där saknar ”right of public access” eller på svenska, vår unika Allemansrätt…

*

Finland har även dom börjat lätta på sina restriktioner precis som man gjort i Baltländerna. Men ”lätta upp” är jättelångt ifrån att helt ”öppna upp” som är allas önskan. Ändå planerar Estlands motsvarighet till SBF för ett ”Coronavirus-safe rally” redan i juli. De rekommendationer och regler som landets myndigheter satt upp blir vägledande för utformningen av tävlingen som ska utgå från Otepää söder om Tartu. Målsättningen är solklar då estländarna hoppas att Rally Finland kommer att köras och då blir deras rally en perfekt shake down två veckor före starten i Jyväskylä. Med andra ord är man ganska säker på att få se Ott Tänak och Martin Järveoja med en WRC Hyundai i Otepää helgen 24-25 juli. Skulle inte detta fungera, har man även en reservdatum, 7-8 augusti helgen före finnarnas VM-rally.

*

Jari-Matti Latvala vill säkert helst glömma 2020 då han för för första gången sedan 2006 inte har något fabriksteam i ryggen. Men även för att hans premiär i Rally Sweden som privatåkare i WRC fick ett snöpligt slut tack vare lite dåligt jobb av teknikerna hos Toyota med följd att han fick bryta. Som plåster på såren erbjöd Tommi Mäkinen fri start i Portugal som nu blivit framflyttat och dag har en högst oklar framtid i årets kalender.

Foto: Tommy Svensson

Inte så mycket som går den sympatiske 35-åringens väg och nu jagas han även av finska skattemyndigheten. Något som gått så långt som att myndigheten ansökt om att Latvalas fastigheter och bilar hålls i kvarstad. Något som enligt dom är värt åtskilliga miljoner euro och som skulle utgöra säkerhet för att Latvala betalar vad dom anser han är skyldig staten. Tvisten har uppstått efter 2009 då Latvala bott i Monaco och sedan enligt skattemasen, inte betalat tillräckligt med skatt i hemlandet. Man tror helt enkelt inte att rallyåkaren bott så mycket i Monaco som krävs för att slippa skatta för sina inkomster.  Enligt Ilta Sannomat kan det röra sig om upp till 50 miljoner svenska kronor han kan tvingas betala. 

Foto: Tommy Svensson

Inte så förvånande så delar inte Latvala uppfattningen, men har ändå börjat betala en del av skulden i väntan på att överklagandet ska hanteras av skatteverket. Att konfiskera fastigheter och bilar är ren rutin i den här typen av ärende berättar skatteverket i en kommentar. I första hand gäller ärendet inkomster under åren 2014-15 och till IS säger huvudpersonen.

Jag har inte gjort något olagligt och detta har sedan sedan 2018 känts mycket tungt. Jag vill dock få rättvisa och det är därför saken fortsätter.

Enligt uppgifter hade Latvala en lön från Toyota på drygt en miljon euro om året.

*

I dag står räkneverket till Hässleholms GP på 86 bilar och senast att anmäla sig var högintressant. Fjolårets suverän i Danska Mästerskapet Kristian Poulsen gör nu brorsan Roland sällskap den 25 juli på Garnisonen och blir en tung utmanare om segern. Vid sin sida i den nya dansklackade (röd och vit) VW Polo R5:an har han rutinerade Ole Frederiksen. Fortfarande saknas fjolårsvinnaren Joachim Grahn med WRC-Fiestan och i avsaknaden av honom sticker jag ut hakan och lovar dansk vinnare 2020. Nu har Jocke visserligen nästan två månader kvar att anmäla sig, men om det blir ”lapp på luckan” är det kanske oklokt att vänta till sista minuten?

I väntan på hans anmälan tror jag på en dansk uppgörelse mellan Kenneth Madsen, bröderna Poulsen, Marco Gersager och som outsider Jens-Ole Kristiansen. Egentligen borde Jens-Oles gamla Opel-gener göra honom till storfavorit men nu sitter han inte i den Manta 400 som idag körs av Peter Strid, SMK Hörby utan i en ”mindre häftig” WRC Peugeot 206. Något som självklart handikappar, även om snart 70-årige Jens-Ole har rutin från ”WRC-Peggan” som han körde under åren 1985 och -86. Men långt tidigare var Jens-Ole i Danmark ungefär vad Anders Kulläng var på den här sidan Öresund, Opels affischnamn nummer ett.

*

Nu är det långtifrån säkert att hela den danska armadan kan inta Hässleholm då det ännu inte är helt klart hur Corona kan hanteras i grannlandet om två månader. Idag kom nya regler från DASU och deras ”RF”, DIF. Fortsatt gäller där ”10-gräns” för hur många som får träffas samtidigt ”udendørs” plus många andra för motorsporten svåröverkomliga hinder.

*

I avsaknad av tävling så kan en ”TUSS-Besiktning” ändå fylla en funktion för gruppen med extrem rallyabstinens. På lördag den 23 maj kommer Södra BF att ha en sådan meddelar ansvarige Gert Andersson.

Foto: Tommy Svensson

För tid och plats måste en anmälan göras och sedan tillkommer en avgift på 100 kronor för att täcka lokalhyran.

Tussen” kommer att genomföras med restriktioner som följer FHM vilket säger. ” 1 person/bil släpps in i besiktningshallen. Max antal personer i hallen samtidigt 12 stycken. Anmälan göres snarast till: Gert Andersson 070 8838195 eller gert.andersson71@gmail.com

*

Idag genomföre OMSE sin ”träning” i Höljes och med lyckat resultat för alla vad jag fått erfara. Samtidigt flaggar ordföranden i Finnskoga MK för att årets ”The Magic Weekend” kan bli lite mindre magisk då han avslöjar att man planerar för att kunna  köra ”publikfritt” den 23 augusti. Istället hoppas han kunna tv-sända World RX-premiären.

Nu ökar kraven från Svenska Fotbollsförbundet att fotbollen måste komma igång trots att det mesta av verksamheten går stick i stäv med de regler som myndigheterna satt upp för alla andra verksamheter i landet. Det gråts krokodiltårar från ansvariga över stoppet som nu hävdas innebära yrkesförbud för många människor. Något som inte finns för andra grupper än de som är inblandade i fotboll på elitnivå enligt SvFF.  Självklart försöker alla komma så skadefria som möjligt ur pandemin men att just fotboll skulle undantas från regelverket signerat FHM/RF, är väl ändå både magstarkt och lite patetiskt. Dessutom  ganska provocerande för oss alla andra som har sporter som ligger oss närmare hjärtat men som har exakt samma problem som bollsparkarna. 

Foto: Tommy Svensson

Håller helt med Löfven och Tegnell att samma regler måste gälla oavsett sport, sedan får fotbollsfansen gråta hur mycket dom vill.  Det går faktiskt att jämföra rakt av med alla dansband (även så klart andra hårdjobbande artister) som över en natt blev inkomstbefriade när allt stängdes ner. Lider faktiskt mer med dom och här finns dessutom inga sponsorer i bakgrunden som ställer upp och pröjsar lön när all dans är inställd…

*

Trevlig helg.  

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *