VW-show inför WRC-start, Solberg RX-vann, Polestar-Björk diskad, ofog i rallyskogen, tufft i Hörbys-RS, olycklig Opel-Tom och så har Picko gått bort!

Sébastien Ogier (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) Showrun Street Rally Argentina 2016

På torsdag är det omstart av WRC med YPF Rally Argentina och den här helgen värmde Volkswagen-teamet upp hemmapubliken med en spektakulär show i Buenos Aires. Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen bjöd på ” a spin in front of thousands of spectators”. Med rykande däck gjorde Polo-åkarna flera ”donuts”allt under publikens jubel. Det hela sändes både i argentinsk tv samt FOX TV. Det hela invigdes av staden Tigres borgmästare som inte var speciellt neutral utan önskade Volkswagen-teamet all lycka i helgen och att segern hamnade hos dom.
We have our fingers crossed for them for the rally, menade Julia Zamora.
Återstår att se om detta hjälper Ogier till första segern?

*
BloggSolbergI dag är det måndag och i går avslutades första delen av årets Rallycross-VM och tänkte inte orda så mycket om detta. Regerande mästaren Petter Solberg lyckades till sist bli årets första vinnare och för detta var han lycklig och berättade.
Jag är så glad. Teamet har arbetat så hårt hela vintern, de har bott i verkstaden och jobbat dygnets alla timmar, och idag kunde jag betala tillbaka till dem. Vi vann!
I finalen var det sedan supertätt och bland annat skickade Petter Volkswagens Johan Kristofferson ut i sandfållan efter en brutal tackling. Petter analyserade också.
Nivån i år är helt galen. Det är väldigt tufft och vi måste kämpa för varje poäng. Innan loppet sa jag att det var 10 möjliga chaufförer som kunde ta hem vinsten, och nu fick vi se hur konkurrenskraftiga många är…
Som tvåa körde svenskgänget som kallar sig ”bonnateamet” med Robin Larsson in och detta före Audi-kompisen Toomas Heikkinen. Femma och själv lite överraskad vad jag förstod, Sebastien Loeb före Johan Kristoffersson.
Trots att Mattias Ekström betecknades som ”the superstar of the weekend” och dominerade kvalificeringarna nådde han inte finalen. Detta sedan han fått Timmy Hansen i Audi-häcken i semi-finalen och sedan slutade fyra. Nu får Mattias trösta sig med att EKS-teamet leder VM i ”Teams standings” med 39 poäng före Volkswagen RX Sweden på 28. Trea är Team Peugeot-Hansen två poäng mindre.

*
BloggBjörkPolestar Cyan Racing har inget flyt första året i WTCC, tre diskningar på två tävlingshelger är en tuff bit att tugga i sig.
Thed Björk Bang-Melchior blev diskad från kvalet i Frankrike för två veckor sedan på grund av att markfrigången på bilen var för låg. Fredrik Ekblom ströks sedan från helgens kval i Slovakien efter att ha missat att stanna på en våg efter kvalet.
I racet sedan tog Thed en stark fjärdeplats efter en snygg omkörning i sista kurvan av andra racet. Då kollade teknikerna restiktorn på Volvon vilken visade sig vara för stor och då var det till att ”diska” igen.
Temperaturen i motorn och luftresriktorn var betydligt varmare efter andra racet i Slovakien än under racen. Det här betyder att vi inte hade någon fördel av det här under racen, säger Mattias Evensson, chef för motorutvecklingen i teamet i ett pressmeddelande.
Teamet är också sportsliga och finner sig i beslutet.
Beslutet (att diska Björk) är korrekt, och vi kommer inte att överklaga det. Som nybörjare i det här mästerskapet får man ta med i beräkningen att de kommer att kontrollera den nya bilen extra noggrant, menar Volvos motorsportchef Alexander Murdzevski Schedvin och fortsätter.
Det viktiga är att vi ändå kan ta med oss att det vi uppnått – en bra start både i fråga om tillförlitlighet, prestation och de resultat Thed gjort, har gjorts på sportsliga grunder.
Nu blev Thed av med de 16 poäng han körde in men i gengäld fick Ekblom tre extra när Volvo-kollegan föll bort.

*
För Mikaela Åhlin-Kottulinsky var det blandat i premiären av ADAC GT Masters med nya Audin. Efter en pyspunka slutade värmländskan på en 17:e plats.
Jag är nöjd med farten, men inte med helgens placeringar. Att jag bara var 1,1 sekund efter Markus Winkelhock i kvalet i mitt första race är jag jättenöjd med, men fasen vilken hård racing det här är, konstaterade Mikaela.
För Edvard Sandström gick det sämre och han hamnade i muren efter bara fem varv
Nästa race i ADAC GT Masters är på Sachsenring, 29/4-1/5.

*
Med tanke på att min mesta fokus i helgen låg på egna Express-Specialen kan jag bara konstatera att Håkan Tagesson var den snabbaste föraren i Bilsport Rallycup deltävlingen Zabra-Rallyt i Nybro. Tvåa totalt och vinnare av B-klassen var Oskarshamns Ulf Eriksson och så kom duktiga Håkan Ståhl med den lilla Peugeoten som trea totalt med David Pettersson, Asarum där efter.

*
Fick ett par mejl och FB-meddelande om bristen på respekt för varningstrianglar och nervinkningar i rallyskogen. Bara att hålla med så klart att detta ofog måste stävjas och då med de medel som regelboken faktiskt medger. Ett exempel, ” Idag på Märsta Glasmästerisprinten vid Arlanda kan jag säga att vi var en hårsmån från att bli överkörda då vi lyfte på en bil som hade kört av. Respekten för denna nedvinkning som var väldigt tydlig, vilket flera personer kan intyga, var i stort sett obefintlig från de som kom körande.
Jag kan ärligt säga att minst 2-3 bilar som kom under tiden vi kämpade med bilen i diket knappt släppte av utan körde på i sitt tävlingstempo, varav denna bil på bild ( en Suzuki) var absolut värst. Bara centimeter från att klippa våra hälsenor då vi fick kasta oss mot bilen vi jobbade med…
Jag vill inte ens tänka tanken vad som hade inträffat om denna bil inte lyckats reda ut situationen i sista stund, jag och mina vänner som hjälper ett ekipage upp på vägen hade troligtvis varit på ett annat ställe än vad vi är nu.
Denna diskussion har varit uppe ett antal gånger då respekt för varningstrianglar och nervinkningar flera gånger verkar vara helt obefintlig så jag förstår inte varför det aldrig blir någon skillnad?
Dessa varningsignaler görs inte på skoj eller för att sabba för någon, utan det handlar om allas säkerhet!
Alla ni som kör, ta för i helvete detta på allvar, det är ingen lek, ingen vill bli påkörd och ingen vill köra på någon. RESPEKTERA! ”.
Det är bara att hoppas att ”krafter som kan göra skillnad” tar tag i de förare som tydligen utan respekt för publikens säkerhet bara gasar på som om inget hänt. Ett antal månader utan rallyåkning är det mildaste straff jag kan tänka mig…

*
BloggLundahl2Som sagt fokus i helgen låg på Express-Specialen som blev en riktig nagelbitare och där Mats Lundahl (bild från Henrik Åkeson) till sist lyckades vinna med en enda tiondels sekund tillgodo. Detta till fjolårsvinnaren Mats Andersson från Eslöv, som tappade nästan tre sekunder på tävlingens snabbaste prov.
Min lilla Proton räcker inte till mot Mats BMW när det blir så snabbt, så enkelt är det, konstaterade den niofaldiga DM-vinnaren.
Lundahl var ödmjuk och menade att han och hade tur som fick tiondelen på sin sida, ett plåster på såret med tredje platsen i DM-premiären.
Men jag måste köra mer, känner mig lite rostig och därför hoppas jag kunna åka i Danmark och Yokohama Mesterskabet Vest till helgen, avslöjar Lundahl.
Behöver mer körträning inför Hässleholms GP, för dit kommer många snabba åkare…

*

Hässleholmstjejerna Victoria Lindh till höger med karltäsare Frida Olofsson vann klassen B-förare R1a i SMK Hörbys Express-Specialen.

Lundahl och Andersson får ursäkta men till helgens stjärnor utnämner jag ändå Malmöboende Hässleholms MK-tjejen Viktoria Lindh. Med nya kartläsaren Frida Olofsson (hon provsatt Golf-stolen i veckan före) var man snabbaste GruppE-bil totalt, men det räckte inte.
Vi slog även alla VOC-åkarna och den som var närmast var tolv sekunder efter, då hade vi ändå kört på en kon och fått fem sekunder som straff, jublade Viktoria och Frida medan deras ”Dödskalleflagga” fladdrade i den isande vinden.

*
Måste även nämna min klubbkamrat Andreas Håkansson som haft ett längre uppehåll och sålt av sina asfaltbilar. Nu blev abstinensen för stor och i veckan köpte han Johan Edquists mer än väl använda Grupp E-Golf. Satte dotter Maja i högerstolen och vann sedan klassen direkt, imponerande.

*
En av förhandsfavoriterna vid sidan av Lundahl och Andersson var hemmahoppet Robin Svensson/Sandra Wybrands. För dom började dagen i moll när gaswiren gick av på väg från besiktningen. Lyckades med hjälp av Jocke Kristiansson tråckla dit en wire från en Opel och det fungerade bara så där (någon menar att detta bara är ett försök från Robin att bygga om sin Peugeot till en Opel , bit för bit?). Trots två påkörda koner, växlingar och gas som inte funkade som det skulle blev det ändå en fjärde plats. Mellan sig och Eslövs-Mats hamnade Stenungsunds Bjarne Rutgersson.

*
I ”huvudklassen” A-förare R1b var det bara Hörby-förare anmälda fyra stycken och där Erik Andersson var den som var närmast snabbe Viktoria, vann alltså klassen. BloggRoland
Roland Brorsson laddade på vad han kunde för att snuva Erik på segern och planen var att även utöka sin DM-ledning. Han var inte nöjd med andra platsen efter tre prov  utan ville upp. Tråkigt nog hade Roland inte hört talesättet, ”den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket”. Riktigt så illa gick det dock inte för andra platsen klarade han, trots att de svarta bromsspåren på prov fyra visade ”närkontakt av andra graden” mellan svart 240-VOC och stor prydnadsten. En del kosmetiska förändringar blev det så namnet ”Black Beauty” känns inte riktigt lika korrekt längre…

*
BloggSilverÄven Silver-VOC:en hade lite ”moments”. På prov två missades bromspunkten, alternativt att det var svinhalt i vätan eller mest troligt en kombination(tack för bilden Henrik Åkeson). Resultatet blev låsta hjul, fibblande med backen och en drös sekunder försvann. Till detta även en påkörd kon på ettan och någon form av ”förarkoma” på sista så blev det ändå en tredje plats. Fick alltså med mig en buckla hem. Roland ska ju alltid vara värst så han fick två bucklor med sig, dock bara en av dessa kan placeras i prisskåpet…

*
BloggTomEn nedstämd Opel Adam-åkare Tom Kristensson dök upp lagom till prisutdelningen av Express-Specialen. Den olyckliga avåkningen i ”ADAC Hessen Rallye Vogelsberg” på tionde sträckan innebar stopp för honom och Timmy Berntsson.
En hal vänsterkurva med ett träd i yttern, slog i högerbakhjul bilen vände, vänster fram i ett annat träd och så stannade vi i diket, berättade Tom.
Trots att skadorna på bilen inte såg så allvarliga ut var det ändå så, menade Tom besviket.
Smällen på bakhjulet innebar att det mesta i bakvagnen vred sig och detta skulle i stort sett vara omöjligt att rikta upp…
För Tom och Timmy blir det därför troligen en ny bil framöver men oklart om den hinner bli färdig till nästa deltävling i cupen, ”Rally Sulingen” den 6 maj. Troligen blir det istället reservbilen som Audex-teamet får plocka ihop till dess.
Kraschen innebar också att Tom rasade från tredje till sjätte plats i cupen som leds av dubble segraren så här långt, Jari Huttunen på 86 poäng. Tvåa är Tim Novak på 46 poäng medan trean i helgen, Pontus Åhman även har samma placering i tabellen med 40 poäng.

*

2003 03 18 Podium Racings galjonsfigur Picko Troberg kramar om sina nya Seat-förare Robin Rudholm och Johan Sturesson. Bild. Tommy svensson

Han blev 78-år gammal, landets snabbaste mustasch även kallad Picko Troberg och i går gick han bort efter en tids sjukdom. Han tävlade minst sagt framgångsrikt från början av 60-talet medan de sista åren mest ägnade sig åt sysslan som teamchef bland annat i STCC. Där träffade jag honom i början av 200-talet när han basade för Podium/Seat-stallet med Robin Rudholm och Johan Stureson.

STCC-tester på Ring Knutstorp. Legendaren Pico Troberg följde sin adept Alexander Graffs varvtider noga.

Sista gången jag träffade legenden var 2013 på Ring Knutstorp och då som teamchef för DHL-teamet och Alexander Graff.
Han var även med om att starta upp de svenska motsvarigheterna till ”Goodwood Festival of Speed” som i år arrangeras på Anderstorps Raceway. Dock utan grundaren/ledsjälen/entusiasten Picko. Motorsverige har stor sorg och som jag brukar konstatera ”the don ´t make those any more”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *