VW öppnar upp för mer i WRC2, Marklund till World RX-finalen, 10-dagar kvar…, WRC-historia till salu och Hörby dominans i framtidsklass!

Precis som jag misstänkt hela tiden så stänger inte Volkswagen Motorsport dörren för ytterligare inhopp i WRC2 med nya R5 Polo GTI. Innan debuten i Spanien var det klart att detta skulle bli en engångsföreteelse efter detta skulle marknadsföringen skötas av de privatteam som redan beställt nya Polon. Men med fina sträcktider av både Petter Solberg, slutlig trea och Eric Camilli har Sven Smeets så smått börjat vackla i sitt beslut. Nu avslöjar han att det kan bli fler inhopp 2019 men än så länge inget som tyder på full WRC2 Pro-satsning från folket i Hannover.

Istället pekar på Smeets på att tävlingarna i Europa kan vara intressant för ytterligare utveckling av bilen. I dagens läge har han då tio att välja på men gör redan nu klart att Monte Carlo och Rally Sweden går bort. Låter oss förstå att i Värmland här får Tommy Kristoffersson jobba fritt med de två Polo han redan beställt. En lär köras av sonen Johan medan den andre verkar ledig för hugade. 

Smeets vill även jobba vidare med Camilli och Solberg men här var den sistnämnde ganska klar när vi träffades i Spanien över att det inte blir någon start på hemmaplan. Knappast heller i någon annan WRC-tävling, först vill Petter bli helt frisk från sina krånglande lungor. 

Det som gjort att planen från Smeets ändras är hur mycket premiären betydde i bilens utveckling. Den gamla tesen, ”träning är en sak, tävling något helt annat” visade sig stämma även för Polon. Mycket förbättringar hittades under helgen, speciellt på bilens uppförande med asfalt set-up. Smeets aviserar att det inte behöver bli i WRC2 man kommer att köra Polon. Även ERC är intressant och nämner då tuffa Barum Zlin Rallye men menar att också att belgiska Ypres Rallye kan få Polo-besök under 2019.

*

I veckan som gått har FIA haft träff med World RX-promotorn IMG och andra som har lite att säga till om i rallycrossvärlden. På dagordningen har naturligtvis stått att diskutera kommande säsong som så här långt ser ut att bli lite skakig. I samband med WRC Rally de Espana fick Sven Smeets, basen för Volkswagen Motorsport hur han och VW ställde sig till framtiden när tre av de fyra tunga spelarna (Audi-Peugeot-OMSE) lämnar efter finalen i Sydafrika. Som väntat var han fåordig men var tämligen klar med en sak.

Oavsett hur många fabrikanter som är med så måste där finnas minst 16 konkurrenskraftiga förare i Supercars för att det ska vara intressant.

Som exempel tog han deltävlingen i USA som bara lockade 12 bilar.

Alldeles för lite…

Blir så klart spännande att se vad som kommer ut från träffarna men att serien läggs ner som vissa pessimister tror är nog inget alternativ. Redan är kalendern för 2019 klar och där Höljes kör första helgen i juli. Även genidraget med Kanada före Frankrike och Lettland efter sig har kopierats från i år. Detta innan allt återigen flyttas till USA där näst sista deltävlingen kör.  Sedan det återigen är lång flygresa till finalen och Sydafrika precis som i år. Vet inte hur man tänker, men någon världskarta kan inte finnas tillgänglig hos gänget som lägger upp tävlingskalendern…

Av årets lite ”Sista natten med gänget” återstår enbart finalen i Sydafrika där allt handlar om vem som ska knipa silvret bakom Johan Kristoffersson.  Fyra kandidater finns, Mattias Ekström, Andreas Bakkerud, Petter Solberg och så WRC-aktuelle Sebastien Loeb. Törs sätta en slant på Ekström som jag tror är supermtoiverad i sin kanske allra sista RX-tävling. Kul är att bland de 18 Supercarförarna så är sju svenska och än en gång gör Euro RX-vinnaren Anton Marklund ett inhopp vid sidan av Guerlain Chicherit i GC Kompetens Renault Megane RS RX. World RX-finalen körs helgen 24-25 november.

*

Helgen före är det dags för den megaspännande uppgörelsen i WRC. Vem ska göra Johan Kristoffersson sällskap vid FIA:s stora prisutdelning, blir det Sebastien Ogier eller Thierry Neuville? För inte kan väl allt gå så käpprätt å h-e för de båda att Ott Tänak passerar?

Jag skrev för några dagar sedan att jag tyckte det var fel att lägga finalen i Australien, Spanien med sitt mixade underlag vore mer rättvist i mina ögon. Fick lite reaktioner som motsatte sig detta, att storleken på startfältet var det som avgjorde om det var en bra final eller ej. Självklart är det inte så att antalet bilar avgör, utan istället är det hur tätt toppstriden är som ska räknas och det håller jag med om. Men med ett så litet antal startande som fått en svensk Sprintarrangör att ställa in, tycker jag inte är OK i en VM-final. Visst är alla fyra teamen på plats i Coffs Harbour och då även alla WRC-besättningarna, men ramen blir ändå lite futtig med mindre än 30 rallybilar. Hävdar fortfarande att finalen ska köras i Europa och allra helst då i Wales eller Spanien…

*

Nu pensionerar M-Sport Ford sina trogna Volvo S60 ”recce-cars” utan tvivel världens mest beresta S60:er. De vita välkända bilarna som körts av åtskilliga stjärnor under sina aktiva år från 2001-2018 säljs i befintligt skick. Bur och helsvetsad kaross med Reigerdämpare är standar. Något pris på sin ”Volvo-fleet” har inte Malcolm Wilson satt men på något vis känns det inte som att dom blir så där jättedyra. Kanske det billigaste sättet att få en bil med WRC-historia på sin garageuppfart…

*

Det blev en andra plats för Osian Pryce när han körde Orecas R4-bygge för första gången i skarpt läge. I Rallye Cuíudad de Granada tog han den i Toyota-kostym klädda R4-bilen till första tävlingen i historien. Före sig hade Pryce bara Xevi Pons i en mer vinnarvan Skoda R5. Helt i sin ordning då det skiljer en hel massa euro i pris mellan en R5 och R4-bil. 

*

Idag släppte Trelleborgs MK startlistan för årets sista skånska rally, Falsterbo Rallyprint kommande lördag. Nästan 70 anmälda ska ge sig ut på det så ofta stormpinade övningsfältet tätt intill havet. Vädret i helgen ser också normalt ”Falsterboitiskt” ut då meteorologerna lovar lite kuling och regnbyar. Alltså kan man lugnt lämna både badkläder och solstol hemma.

Noterar att det verkar vara SMK Hörby som står för återväxten i rallyleden. Hela klassen ”Ungdomsrally” som går ut först, består nämligen av enbart Hörby-förare. Hade inte Elias Nilsson satt Svedalakartläsaren Christoffer Sörmell i sin Opel Astra hade även högersidan bestått av enbart Hörbykartisar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *