VW jagar (?) WRC-partner, nya C3 i Polen, Hyundai vill utöka, Marklund vill köra mer och det går bra för STAR !
Nu beskrivs det på utländska rallysajter som att det i själva verket är Volkswagen som har mest brådis för att skaffa finansiärer till ett fortsatt liv i WRC. Något som komplicerar är att man måste ha klart ett avtal med någon ekonomiskt stark kraft som är villig att driva bilarna för att homologeringen ska kunna genomföras. Så länge detta inte är gjort kan man heller inte avsluta FIA-processen. I slutet på den här veckan måste puzzelbitarna ha fallit på plats om det ska bli någon Polo R WRC i Rally Monte Carlo uppger brittiska källor.
I helgen hade brittiska Autosport sin årliga Award-utdelning och där avslöjade VW:s tekniske chef Francois-Xavier Demaison att han inte gett upp hoppet att få deras ”baby” att tävla 2017.
– As long as we have some hope we will try everything, menade Demasion.
På frågan om ryktet att Sebastien Ogier då skulle bli förare i Polon svarade han lite kryptiskt.
– Rykten är en del av vår värld men där finns inget i den vägen som jag kan berätta…
*
När jag kollade runt i morse på olika sajter så hittade jag den här intressanta bilden, en Citroën C3 Proto framtagen av den polska rallybilbyggaren Dytko Sport. I kommande helgs polska stortävling Rajd Barbórka som körs utanför Warszawa ska ryske ERC-tvåan Alexey Lukyanuk köra bilen, dock utom tävlan. Nu är inte min polska speciellt bra så jag lyckades inte riktigt fatta vad det är för typ av bil. Kan det möjligtvis vara en polsk WRC-kopia byggd för att använda på nationell nivå? Oavsett vilket så måste detta ändå vara första gången att nya C3 körs i tävlingsskick…
*
Att Hyundai verkligen menar allvar med sitt intåg i motorsportvärlden och med WRC som huvudfokus är där väl ingen som numera betvivlar. Enligt brittiska Autocar letar nu koreanerna efter fler möjligheter att visa upp sig och sina ”N-produkter, där N står för den sportiga profilen hos Hyundai.
Vid visningen av nya WRC-varianten i Monza avslöjade Hyundai Motorsports ”president” Gyoo-Heon Choi att även den delen av bilmärket som vänder sig till vanliga kunder insett värdet av WRC-tävlandet.
– Speciellt vad gäller utvecklingen för ”roadcars” är värdet väldigt stort, menar Choi.
Han menar också att WRC kommer att vara märkets huvudfokus minst fram till och med 2019 när det nya reglementet som börjar gälla efter årsskiftet ska omprövas. Choi tillägger dock.
– Detta betyder inte att vi under tiden inte kommer att verka inom andra grenar av motorsporten, om omständigheterna är de rätta , so why not?
Här glider Choi över på rallycross och menar att flera förare/team hört av sig om möjligheten att utveckla en Supercar av i20. Inte heller någon större hemlighet att Petter Solberg visat intresse för att tävla i World RX med en Hyundai (vet inte om det är detta Petter snackade med WRC-åkare Dani Sordo om när de träffades i Barcelona?). Planerna på en Global rallycross serie för elbilar som det snackas om menar Choi är intressant men ligger i hans värld väldigt långt borta. Alltså inte så att Hyundai kommer att vara första märket med en elbil för Mattias Ekström, Solberg och deras polare. Än mer skeptisk är Choi till elbilar i rally där han menar att det kan funka på en arena men i rally, knappast. Istället ser han stora möjligheter med hybridbilar
– Jag vill att vi utvecklar någon form av grön energi i rally, men det kommer inte att synas om ett år och knappast heller om tre…
*
Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger tilldelas i helgen bilsportens ”Kongepokal” som ”Årets bilsportutøvere” i Norge 2016. För Andreas var det andra gången han fick ta emot utmärkelsen, första gången var 2012 och då var det ihop med dåvarande kartläsaren Ola Fløene, detta efter segern i ERC-föregångaren IRC.
*
Talangprojektet STAR verkar nu ha hittat formen för att kunna gå vidare med sina tankar om att stötta och hjälpa en ung svensk rallyförare. Som bekant har man trion, Pontus Åhman, Elias Lundberg och Dennis Rådström under lupp och efter jul ska en ur trion utses till STAR:s spjutspets ut i den stora rallyvärlden. I dag meddelade man att ”Det går bra nu!” och skriver vidare ” Styrelsen, med Ola Axelsson i spetsen, har lagt tid på att ringa företag i ”rallybranschen” för att värva företagsmedlemmar. Vi kan glädjande rapportera att det går mycket bra. Hittills har inget företag tackat nej, jätteroligt.
– Varje företag jag ringer är positiva och uppfattar det som en självklarhet att vara med. Jag önskar att dygnet hade fler timmar eller att jag var klonad, säger Ola Axelsson.
STAR söker nu fler personer som vill engagera sig att ringa till företag som vill synas i rallyvärlden och vi ber om din hjälp. Har du möjlighet att ringa en handfull företag i veckan dagtid och vill göra en insats för svenskt rally, hör av dig till oss. (info@staraward.se).
– Är du företagare och är rädd att bli stående själv på perrongen när tåget går, hör av dig till oss, vädjar ordförande Andreas Liljeberg.
– Om tre veckor träffar vi talanger och ju mer kapital vi kan ha säkrat till 2017 till dess desto bättre diskussioner kan vi ha med stjärnorna!
*
Årets World RX blev inte den framgång som Anton Marklund hoppats på i Volkswagen RX Sweden och med en blygsam 13:e plats som resultat. till hemmatidningen Norran förklarar han nu att nästa år inte kommer att se ut som 2016. Istället vill Anton få mer körtid än vad han får med enbart rallycross och därför vill han komplettera med banracing, allt för att få ännu mer erfarenhet.
– Rallycrossen vill jag absolut inte släppa, men det kan bli så att jag får ta ett steg tillbaka för att kunna satsa så här, förklarar han för Norran.
– Målet på längre sikt är ju att kunna slåss om ett VM-guld och för att göra det är det så här jag upplever att jag måste göra.
Något klart kontrakt för 2017 har inte Anton som i år kom till Volkswagen från Mattias Ekströms EKS och menar att han inte är främmande för att kliva ner till att köra enbart Euro RX (EM) om det underlättar kombon med racing. Planer finns också på en hårdsatsning på Porsche Carrera Cup.
*
Noterar idag att Opel Danmark säljer sin tio månader gamla Opel ADAM R2 som med vilken Jacob Madsen/Line Lykke Jensen i överlägsen stil tog hem Danska Mästerskapet i 2WD. Total körsträcka är 136 mil och allt underhållet efter intstruktionsboken. För bilen vill man ha 50 000 euro vilket i mina ögon hörs tämligen billigt och frågan är vem som blir nummer två i Sverige efter Mats ”WRC” Andersson att sno åt sig en vinnare till Rally-SM 2017?
*
Kan inte utan att koppla tillbaka till den fantastiska insatsen som Kristianstad Karting Klubb ligger bakom ute i Åsum och som gav VM-status i somras. Något som sedan resulterade i att CIK-FIA utsåg Kristianstad-gänget som mottagare av utmärkelsen ”Årets Event” i Wien i lördagskväll. Även Svenska Bilsportförbundet uppmärksammade händelsen och i dag ”toppar” man helt naturligt förbundets hemsida.
Träffade idag en av många handbollstokar i sta´n och vi kom till att prata om kommande idrottsgala där ”Årets Förening” traditionsenligt ska utses. Förklarade för ”token” att allt annat än kartingklubben som mottagare av utmärkelsen vore ”hål i huvudet”. Som väntat höll han inte med mig utan ville istället dessutom föga förvånande, lyfta fram IFK Kristianstad. Argumentet mot att dom som arrangerade ett VM med F1-åkaren Rubens Barrichello på startlinjen och sedan i konkurrens ”world wide” utsågs till vinnare av ”Årets Event”. Att dom skulle bli Årets Förening i hemmakommunen fanns inte på kartan och”tokens”argument varför var blytungt.
– För f-n IFK vann ju 32 hemmamatcher i rad…
Känns nu ännu mer övertygande att Kristianstad Karting Klubb redan kan se fram emot en ny utmärkelse den 28 januari. Vann hemmamatcher, han är roligt ”token”….
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – Tommy Svensson – Bosse nilsson