VW-bossen förvånad över WRC-nytänk, Emil och Sofie skiljer på sig, GruppF-regler ställer till det och lite nytt inför SM-sprinten!
Mer förvånad än irriterad verkar vara fallet med VW:s WRC-boss Jost Capito när det handlar om de tänkta nyordningarna i Rally-VM 2105. Nytänk som Capito delvis är pappa till men som inte riktigt mottagits med öppna armar överallt i WRC-världen.
Capito däremot är övertygad att ”shoot out” är rätt väg att gå, men tillägger.
– Har jag fel är det hur enkelt som helst att återgå till dagens ordning.
Den ”shoot out” han predikar kräver inget från arrangören mer än rent ”paperwork”, rallyt ska genomföras precis som förr.
Till Autosport uttrycker Capito förvåning över att inte övriga inblandade ser fördelarna med att göra finaldagen extra spännande.
– Vi kan inte bara fortsätta som nu, men fungerar inte planen är det hur enkelt som helst att skifta tillbaka. Gäller att var lite ”open minded” och försöka hitta nya grepp!
Förändringarna kommer att diskuteras vidare vid WRC Commission mötet i augusti och vid FIA World Motor Sport Councils träff i september.
*
Sent i går kväll plingade det i mejlkorgen och det var från Emil Bergkvist Motor. I mejlet stod att läsa,” Organisations förändring i Emil Bergkvist Motor.
Emil Bergkvist Motor har efter mycket funderingar beslutat sig för att göra en förändring i teamet mitt i brinnande säsong vilket inte är optimalt men som vi tror är det bästa på sikt. Teamet har beslutat att avsluta samarbetet med Sofie Lundmark.
Emil o teamet tackar för den tid och prestationer vi upplevt tillsammans och önskar dig Sofie lycka till i dina framtida utmaningar.
Emil Bergkvist Motor
Ingemar Thelander Teamchef”.
Men hallå vad är det som händer med vårt kanske största unga framtidshopp bak Pontus Tidemand?
Utåt har det verkat vara ”lyckliga gatan” både när det kördes i VOC och med R2-Fiestan. Inte heller när den tyska Opelsatsningen presenterades var det annat än positiva tongångar så något drastiskt måste ha hänt de senaste dagarna. Själv har jag ingen aning men ett så här kryptiskt pressmeddelande ställer många och kanske dessutom helt onödiga frågor/spekulationer. Finns ett gammalt talesätt, ”har man sagt A får man även säga B”. Jag och många med mig väntar på ”B”…
*
På lördag är det dags för nästa deltävling i Smålands DM och Sydsvenska Rallycupen, Skilling 500. Räknar man bort föråkare och debutanter har Skillingaryds Mk fått ihop strax över etthundratjugo anmälda, fullt godkänt mitt i semesterperioden. Kollade häromdagen ännu en ”nyutgåva” av SBF:s reglemente för Grupp F vilket jag inte vidare tänker kommentera. Men blev förvånad när jag läste inledningen av regeltexten:
” Allmän information
Allt som inte enligt följande bestämmelser anges som tillåtet, skall vara original och obearbetat. Det som inte uttryckligen är tillåtet i detta reglemente är att betrakta som förbjudet. Arrangör får ej sammanslå klasser Gr F RWD och Gr F FWD. Detta reglemente kan revideras när som helst under tävlingssäsongen. Eventuella ändringar/revideringar anslås på SBF:s hemsida. Det åligger den tävlande att hålla sig uppdaterad på eventuella revideringar/ändringar under hela säsongen.”.
Isynnerhet de sista raderna är intressanta och de som väckte min förvåning och där det efter ”den tävlande” borde lagts till ”arrangörer”. För i Skilling 500 är allt sammanslaget i en enda klass, VOC Mekonomen Rally (som Smålands BF vägar skriva ut i inbjudan), Grupp F RWD och Grupp F FWD. Två ”FWD-bilar” är anmälda och var de nu ska placeras om SBF:s regler ska följas (vilket man så klart måste utgå ifrån att de ska göra), blir så klart intressant?
*
Colin Crest, släng dig i väggen! Klickade på länken till Bilsports webbsida och hittade där ett fantastiskt bilhopp av estländarna Priit Koik och hans kartläsare Alari-Uku Heldna och deras BMW. I 2014 års Viru ralli där den 2,1 km långa Kehala-banan ingick finns ett ”riktigt” krön. Ingen ”liten kulle” som i Värmland och enligt Bilsport så ”fungerar mer som en ramp för att hamna i omloppsbana runt jorden”. Den vita BMW:n landar långt förbi 50-meter skyltarna och en sak är helt klar, det är segt virke i både estländare och BMW!
*
Nu är anmälan stängd till Hedin Bils Rallysprint, eller SM-Sprinten i Borås den 5 juli. Två avhopp har det blivit sedan sist jag kollade och nu stannade antalet deltagare på 49. ”Sprint-General” Dan Järbyn informerade lite idag inför ”SM-veckan” där den tv-sända sprinten ingår. Järbyn meddelar: ” Sträckan är klar, vi har asfalterat en sista bit för att ta bort grusbiten på mitten. (dyrt men kan va värt de) Vi har fått otrolig hjälp från våra grannklubbar med funktionärer. Utan dessa hade det inte gått att genomföra. Skillingaryd, Skene MS, Kullings MS, Kinds MK, för att inte tala om våra övriga klubbar i Borås, Sjuhäradsmotorhistoriker Jeepklubben, Borås MK mfl. MHF och IOGT kommer finnas vid starten och göra nykterhetskontroll. Markägare boende och sponsorer hjälper till och är oerhört positiva och jobbar för att få till sprinten så bra det bara går. Under tävlingsdagen kan Toarps MK erbjuda.
Gratis transferbussar från centrum, gratis parkering i direkt anslutning till sträckan, gratis inträde, gratis program och startlista, give away från några av våra sponsorer, publikvärdar som visar vägen utmed hela sträckan, mellantid vid publikområde,Sponsortält med erbjudande, Speaker på plats på publikområdet (Per Johansson & Ola Strömberg), Livesändning av speakerljudet i SBF-play, 3 förtäringsställen med kaffe smörgås korv hamburgare godis och dricka., Handikappanpassad lokal utmed banan där det även finns storbilds-tv för rullstolsbundna, Livesändning av kval i SVT-play och finaler SVT 1.
Toarps Mk lottar också ut 2 presentkort( 1 på 2000kr ett på 1000kr bland våra funktionärer direkt efter tävlingen.”.
Ingen kan komma och säga utan att Toarps Mk är ambitiösa, nästan så man tappar andan över allt som erbjuds. I synnerhet det allra sista med utlottning till funktionärerna smälter ett gammalt funktionärshjärta…
*
I helgen är det dags för Hässleholms snabbaste Porscheåkare Ola Nilsson att köra “Tysklands svar på Monacos Grand Prix”. Stadsloppet på spektakulära Norisring i Nürnberg är juvelen i kronan för den motortokiga nationens inhemska standardbilsmästerskap DTM.
– Norisring är verkligen något speciellt; om man fick välja en tävling att vinna så skulle det vara den här, säger Ola Nilsson.
– Det är den enda stadsbanan på kalendern, det är ett enormt tryck på läktarna och loppen blir alltid händelserika. Faktum är att jag tog min allra första internationella seger på just Norisring i Volkswagen Scirocco R-Cup 2011, och dessutom vann jag där även 2012, så det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka dit och se vad jag kan göra i en Porsche. Siktet är definitivt högt ställt…
Helgens två race körs på lördag eftermiddag respektive söndag morgon. Viasat LIVE sänder på såväl sina sportkanaler som på Viaplay.
*
Emma Kimiläinens krasch i Göteborg City Race blev en dyr historia för PWR Racing team. Emma får nu helt ny bil.
– Det visade sig att det blev det mest kostnadseffektiva sättet att lösa problemet, säger teamchefen Daniel Haglöf.
– Chassit på den gamla bilen var av på flera ställen och då var det bättre att ställa den åt sidan så länge.
Nästa tävling för Emma och PWR Racing Team är den 11-12 juli då Västkustloppet körs i Falkenberg. Själv undrar jag var man köper ett nytt chassi, är det ”Hästens” eller ”Hilding Anders” i Hästveda som gör snabbast ”järnsängar” nuförtiden…