VM ska inte vinnas med bäst budget, Volkswagen stryper engagemanget i motorsport, Ford går in i J-WRC, ”2XVictor” nya i Team NYBE, tufft i UK och Eric på väg mot ny utmaning!

Noterar att allt fler och då även tunga namn i rallyvärlden som menar att FIA och WRC behöver ta ett omtag om man vill ha kvar ett VM. I finska Yle:s sportavdelning analyserar Micke Soupuru ”krisen” och konstaterar.

Mästerskapet ska inte vinnas med bästa budget utan igenom bredd!

Foto: Tommy Svensson

Han menar ungefär som jag skrivit så många gånger, att man behöver ta ett steg tillbaka. Istället för ”monster” så satsa på bilar som byggs med ett mer strikt reglemente där ekonomi sätts före den allra mest våldsamma tekniken.

Visst bilarna skulle inte vara lika spektakulära men vem bryr sig om detta när det istället blir kanske sex-sju olika tillverkare som slåss om VM-titeln?  

Foto. Tommy Svensson

Man skulle kunna tro att Yle-krönikören läst Motorbloggen för han skriver nästan exakt samma sak som jag hävdat i många år. Motståndarna till denna åsikt hävdar som jag tycker med lite av en dåres envishet, att det måste vara ”häftigare” bilar för att locka ut folk till rallyskogen. Handen på hjärtat inte f-n upplever jag R5-bilarna i Rally-SM som något som bara är snäppet över VOC? Tvärtom skulle jag vilja säga och om man dessutom tänker sig världens allra bästa förare i dessa bilar så nog hade det blivit häftig tillräckligt.

Foto: Tommy Svensson

Dessutom menar jag att det vore mycket roligare att se 10-20 förare att göra upp om VM-guld än som till nästa år, i princip lika många som en handfull från en slarvig snickerilärling. Alltså återigen tre-fyra stycken, Thierry Neuville, Ott Tänak, Sebastien Ogier och så en och annan uppstickare som på sin höjd vinner ett max två rallyn under säsongen. I sin analys skriver även rallykunniga Soupuru att ett sådant steg tillbaka skulle kunna öka intresset från fler tillverkare när de nya hybridbilarna ska in i WRC 2022. Då blir en nöt att knäcka för ingenjörerna hur man får in lätta men samtidigt effektiva batterier i bilarna. En teknik som sedan direkt kan överföras till ”Svensson-hybriderna” som med all positiv PR detta ger även skulle kunna lyfta hela sporten till en ny nivå. 

Skulle ge en plattform för tillverkare att visa innovation och visa att rallybilarna är fantastiska även om de inte kostar massor av miljoner!

Så klart har även Soupuru fått mothugg och dessa är i princip samma hugg som alla vi får som vågar ifrågasätta den allt snabbare snurrande pengakarusellen. Precis som att allt måste vara svindlande dyrt för att folk ska vara nöjda och detta gäller då inte enbart motorsport. Räcker att kolla på fotboll eller hockey, köps inte spelare för hundratals miljoner är det en sopa och lockar då inte folk till läktarna. Återkopplar till det jag skrev i början om ”R5:or i Rally-SM” och med mina motståndares tänk skulle sträckorna i SM i princip helt sakna publik, vilket de så klart inte gör.

Foto: Tommy Svensson

Vi som var med på den tiden när Grupp B förbjöds (1986) minns hur belackarna direkt förutspådde Rally-VM:s omedelbara död när Grupp A-bilarna året efter blev huvudklass i VM.

Foto: Tommy Svensson

Var även då på plats i Värmland och det vågar jag lova trots att jag ”inte kunde räkna dem alla”, det var precis lika många åskådare då som året före.

Foto: Tommy Svensson

Dessutom blev det betydligt mer spännande då vinnaren Timo Salonen i en Mazda 323 Turbo bara var 23 sekunder snabbare än Mikael Eriksson, Lancia, detta efter över 40 mil SS. Året före var differensen mellan ettan Juha Kankkunen, Peugeot och tvåan Markku Alén betydligt större, över två minuter. Vet inte om det är det skånska gråvädret med sina åtta plusgrader som gör mig lite stridslysten eller om jag börjar bli gammal, men ändå blåser jag upp till kamp för R5 som huvudklass i WRC!

*

Lite i samma ärende men ändå inte, så kom där ett trist besked från Volkswagen i dag när man beslutat att stoppa allt engagemang ”world wide” i motorsport från årsskiftet. Istället ska allt fokus ligga på att utveckla eldrift även för motorsport och där då deras ID.R elprotoyp blir spjutspetsen in i framtiden. 

Foto: Volkswagen Motorsport

Det samarbete man till exempel haft med Johan Kristofferssons team, Sebastien Loeb  Racing i WTCR avslutas medan man fortsatt ska bygga R5 Polon. Dock kommer inget samarbete med privatteam som Baumschlagers BRR-team att fortsätta. Börjar bli lite för mycket trista motorsportnyheter nu…

Foto: M-Sport Poland

Extra kul då att M-Sport Poland i dag presenterar ett stort lyft för Junior-WRC där Ford nu går in som officiell partner. 

The iconic blue oval joins FIA Junior WRC as an official partner for 2020, skriver man i ett pressmeddelande.

Självklart innebär ett ännu närmare samarbete med ”Moderskeppet” att serien blir ännu intressantare för unga ambitiösa rallyförare runt om på klotet. Mycket talar också för att det i år kommer att finnas minst två förare från USA och med nya deltävlingen i Chile lär intresset väckas även i den delen av kontinenten. Högsta hönset, Manager FIA Junior WRC Championship Maciej Goda är mycket nöjd.

Att få in Ford i mästerskapet som officiell partner understryker hur viktigt det är att supporta framtida WRC-förare! 

Fords Gerard Quinn som är ansvarig för ”Ford Performance Europe” fyller i.

JWRC erbjuder en värdefull möjlighet för Ford att var delaktig i en professionell rallyserie med målet att hitta ”world class driving talent”! 

Än så länge har ingen anmälningslista publicerats och därför är det enbart Pontus Lönnström och finska talangen Sami Pajari (lägg märke till att jag vaktade rättstavningsprogrammet bättre den här gången, som annars vill ändra till ”Samir”) som redan klart deklarerat vad som gäller 2020.

*

Foto: Tommy Svensson

Idag presenterade ambitiösa och hårdsatsande Team NYBE en del i sin satsning på juniorer när SMK Hörbys Victor Hansen blir en del av det ”blåvita gänget”.

Jättekul att jag och min kartläsare Victor Johansson blir en del av Tean NYBE, det betyder mycket för oss, berättar förar-Victor.

Att få lova stå under samma tält som ett så etablerat SM-team lyfter oss helt klart.

Teamchef och SM-guld-vinnande kartläsaren Mathias Bengtsson delger sina kloka tankar.

Min tanke är att vi som rallyteam behöver tänka mer som övriga idrotter där man bedriver en ungdomsverksamhet för att så småningom slussas upp till högre nivåer och utmaningar.

Foto: Team NYBE

Nu kommer ”2X Victor” att fortsätta med att driva sin rallysatsning som tidigare och även med sina gamla samarbetspartners som i förlängningen ledde till brons i Junior-SM.

Men bara att att vara en del av Team NYBE ger oss en extra boost inför 2020, konstaterar Victor.

Målet för nästa säsong med deras då blåvit strajpade Peugeot R2 är guld i Junior-SM:s Otrimamde klass. Men det finns större mål berättar Victor.

Vi ska försöka köra ännu mer i Tyskland och bli snabbare på asfalt!

Ett mål som gillas av Mathias som ser framemot att få in SMK Hörby-ekipaget i ”NYBE-familjen”. 

De kommer att stå i vårt teamtält tillsammans med Jonas & Martin och Simon & Tobias, delta på våra tester, event och teammöten och få ta del av vår erfarenhet, kompetens och support och målet 2020 är givetvis att hjälpa dom till ett JSM guld. 

*

I brittiska Roger Albert Clark Rally visar sig ögruppen på sitt allra sämsta humör. Regn och dimma gjorde att förstadagen både blev försenad plus att en olycka gjorde att en av de två sträckorna fick strykas. Ingen katastrof då där ändå återstår 31 sträckor att köra på totalt nästan 50 mil i denna moderna variant av klassiska ”RAC-Rallyt”. När åtta sträckor körts leder hemmaföraren Martin McCormack med en Ford Escort MK2, tio sekunder före walesaren Jason Tauber Pritchard i en 1800 version av samma märke. Ingen tvekan utan att Ford Escort är i UK vad Volvo 240 är här hemma. De 13 första platserna innehas av Escort-förare och för att bryta dominansen krävs 4WD vilket då Wayne Sisson gjort med sin Mitsubishi Galant. Både bästa svensk och bästa Volvo hittas på plats 26, Arne Bäckström och Björn Wessel med sin Volvo 240, lite mer än fem minuter efter ledaren. Längre ner, ganska exakt mitt i det 126 bilar stora starfältet hittas Tomas Ebegård med brittiska kartisen Hamish Campbell i Porschen.

*

Imorgon är det ny ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet och så klart med Motorlistan (kan ni gissa vad som är veckans Motorstopp?) men störst utrymme får Glimminges racingtalang Eric Nilsson. I artikeln avslöjar Eric som i år kört i danska DS3 Cup, att han testat både V8 Thunder Cars och TCR-bil för nästa års STCC. Än är inte julklappen inslagen och klar men det ser bra ut, menar både Eric och pappa Peter. 

Med detta önskar jag trevlig helg och meddelar samtidgt att lördagen bli s.k ”Bloggfri dag” då en tuff uppdragslista väntar på ”Fotograf Svensson”. 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *