Virves vill gärna vinna ERC på hemmaplan, blir det WEC istället för WRC för Hyundai, Neuville får ingen testtävling före nästa WRC, förarna vill ha kvar Polen, 17-årig finsk talang får WRC2-chans och höstens rally bjuder in…
Länge var ”Rally Estonia” en given del av ERC men från 2016 övergick man till att bli WRC-tävling, men i helgen är man tillbaks som en del av ERC. Städerna Tartu och Otepää är grunden i tävlingen som klassas som ”a high speed event” och där inte så många av dagens deltagare tidigare kört. Delade ledaren Hayden Paddon har i likhet med Mads Østberg erfarenhet av de estniska sträckorna. Paddon slutade tvåa i WRC 2019 efter Ott Tänak medan Östberg/Torstein Eriksen vann WRC2 2020. En annan med erfarenhet av sträckorna är hemmaföraren Robert Virves som vann Junior-WRC här 2020 ihop med Hörby-kartläsaren Julia Thulin. Nu är det Craig Drew som kamperar Skoda Rally2 #15 och som tidigare även läst noter åt Oliver Solberg.
I ”Orlen Rally Poland” gjorde Virves sin bästa tävling med Rally2-Skodan och slutade trea i WRC2.
– Nu vill jag gärna komma till Estland och försöka vinna. Jag är i fin form så jag tro att vi faktiskt kan vinna, menar Virves.
I morgon klockan 08.30 är det shake down och Q-stage där startordningen bestäms. Första start är sedan på kvällen klockan 18.30 med ”SS1 Tartu vald 1”.
*
Enligt Autosport är Hyundais framtid i WRC i fara sedan företaget annonserat att man är intresserad att byta fokus till WEC (World Endurance Championship), alltså långdistansracing. Målet är att köra Le Mans 24h inom de närmsta tre åren. Cyril Abiteboul som är chef för Hyundai Motorsport vill inte bekräfta att det verkligen är så här, mer än att man tittar på detta som en möjlig utveckling av verksamheten. Att nyheten inte är så positiv för WRC förstår nog alla, men inte heller detta vill Abiteboul berätta något om. Istället hänvisar han till beslut som ska offentliggöras i höst. Enligt insatta är det franska Oreca som skulle anlitas för bilbygget som sedan ska drivas av Chip Ganassi Racing vars kontrakt med Cadillac tar slut i år.
*
Mer Hyundai och enligt rallit.fi ”kokar det i teamet” visserligen med ett frågetecken, efter beskedet att Thierry Neuville inte kommer att köra någon ”testtävling” inför ”Rally Latvia”.
Däremot kör både Ott Tänak och Esapekka Lappi i skarpt läge, Tänak i helgens ”Rally Estonia” utanför ERC, medan Lappi är anmäld till ”Orlen Lietuva Rally” i Litauen i mitten av månaden. I den nationella delen av helgens ERC kör Tänak och Martin Järveoja i klassen EMV1 med Hyundai i20 N Rally1 Hybrid. Neuville letar nu en lämplig grussträcka för att få in ”speed” inför starten i Litauen, men som även varit kritisk mot att motoruppdateringen i Polen kom för tidigt. Att WRC-ledaren i helgen hade svårt med all lösgrus är odiskutabelt och nu menar han att det i Litauen kan bli ännu värre.
– Första etappen består av fem sträckor som bara körs en gång vilket där inte är mycket att göra åt, konstaterar Neuville.
*
Medan många har varit kritiska mot säkerheten i ”Orlen Rally Poland” är inte de tävlande inne på samma linje. Tvärtom stödjer man förslaget att rallyt ska vara kvar i WRC-kalendern. Bland annat Thierry Neuville är positiv och som i en artikel hos DirtFish lyfter fram stämning och den stora publiken som argument för rallyts plats i VM. Han menar också att arrangören var lyhörd och verkligen jobbade för att rallyt skulle bli olycksfritt vilket det också blev.
Även om Hyundai-föraren egentligen inte gillar den polska typen av sträckor, så uppvägs detta menar han, av de vackra omgivningarna i Masurien plus den stora publiken.
Elfyn Evans ger honom stöd och som menade, ”det var ett bra rally”.
– Jag föredrar att komma till platser där rally verkligen varit saknat och där det finns stor passion, menade Evans.
Han blundade dock inte för säkerhetsproblemen men menade att dessa är möjliga att lösa.
– Ingredienser finns för ett riktigt bra rally!
M-Sport Fords Richard Millener är inne på samma linje och såg den stora publiken som enbart ett positivt problem. Han menar att sporten måste bli mycket bättre på att attrahera ny publik om man vill se den växa.
– Vi kommer att behöva vänja oss vid den här typen av ”problem”, bli bättre på att kommunicera med åskådare så klart måste det vara säkert och alla som åker till rally måste också komma hem!
*
I dag presenterade Skoda Motorsport Finland (när får man läsa om Skoda Motorsport Sverige?) en satsning ihop med Rautio Motorsport för blott 17-årige nästan grannen till Juha Kankkunen, Tuuka Kauppinen.
Med en helt ny Skoda Fabia RS Rally2 ska 17-åringen köra i ”WRC Neste Rally Finland” och då i WRC2-klassen. Skaplig debut för en förare som tidigare bara kört med Ford Fiesta Rally4. En test blir det före ”Finska” och då på hemmaplan i ”HYAcenter Ralli” där han också får konkurrens av WRC2-kollegorna Gus Greensmith/Jonas Anderson och Jan Solans/Rodrigo Sanjuan. Bilen drivs inte av TGS som är det normala för Skoda i Finland då Toni Gaardemeisters team har ”Skoda-brist”. Istället är det ungerska Topp-Cars Rally Team som får ansvaret för Kauppinnen med co-driver Pekka Karttunens bil. Kauppinen har i år vunnit två deltävlingar med Fiesta Rally4 i Finska Mästerskapet och ifjol vann han klassen ”SM4”
*
Nya inbjudningar till ”höstens” rally duggar tätt och nu är det också möjligt att anmäla sig till ”Kullingstrofén” den 3 augusti, ”Laxårallyt” 17 augusti, ”Emiltrofén” 31 augusti, ”Nattkröken” den 7 september och ”Rally Vetlanda” som körs den 28 september. I Herrljunga och ”Kulllingstrofén” är det många olika cuper/mästerskap som trängs, Svenska Rallycupen – Mega Rally Cup – Västra BF ́s FM i rally – 1300 Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Tävlingsledare Joel Larsson bjuder på fyra unika specialsträckor på totalt 39 kilometer. Stort intresse redan och trots att anmälan inte stänger förrän den 24 juli är det i dag nästan 80 ekipage anmälda.
*
Lördagen den 7 september är rallytät och där det förutom SMK Hörbys 59:e version av ”TV-Svängen” körs rally i Fagersta, Hofors, Eksjö och Ydre.
Fagersta med klassiska ”Nattkröken” har laddat på ordentligt i deltävlingen för Rally RM Historic – Rallyklassikerna – 7-klubbars rallycup – Södermanland/Västmanlands Rally-DM. Totallängden är 135 kilometer fördelat på fem onotade sträckor om strax över sex mil. Om någon dag kommer även Tävlingsinbjudan ut till TV-Svängen, samma datum den 7 september. Final i Sydsvenska Mästerskapet samt den fjärde av sju deltävlingar i Södra BF:s Rally-DM. Inbjudan kommer på Resultatservice.com