Vinnarbilen i WRC 2017?, Recce i Rally Sweden Historic, inte Grupp H i nya SRT och Opel men inget svenskt…
Det snackas väldigt mycket om M-Sport och deras nya Fiesta som varande vinnarbilen nummer ett i WRC 2017. Inte heller har världsmästare Sebastien Ogier eller M-Sport-ägare Malcolm Wilson gjort något för att sänka favorittrycket. Båda har uttalat sig om vilken grym best som konstruerats i Cumbria och med detta som bakgrund plus Ogiers bevisade skicklighet bakom ratten borde åtminstone Märkes-VM vara klart.
Å andra sidan så är Yves Matton lika säker på framgång för Kris Meeke, Craig Breen och Stephané Lefevbre i nya C3 WRC. Även härifrån sprutar det självförtroende från alla inblandade plus att många ”experter” menar att ”The Ulsterman”, Meeke är den ende som kan matcha Ogier över en hel tävlingsserie. Med andra ord borde det bli alltså bli en klassisk kamp mellan England-Frankrike i WRC 2017, men jag är inte helt säker på att det verkligen bli så?
Kan hålla med om att Toyota kanske får det tuffast att visa resultat åtminstone första halvan av säsongen. För detta krävs inte bara att allt från början lirar ihop i Yarisen plus att Jari-Matti Latvalas miljöombyte gjort honom så gott att han kan utmana Ogier och Meeke. Kanske att hoppas på alltför mycket, men Latvala har faktiskt överraskat minst lika mycket i positivt riktning som belackarna menar han gjort i andra riktningen…
Tystast har det varit kring Hyundai men från Alzenau tror jag där kommer tre riktigt obehagliga överraskningar för favoriterna. Bossen Michele Nandan har ett trumfkort som ingen av de övriga förfogar över, nämligen tre förare som jobbat ihop länge med teamet. Dessutom är Thierry Neuville, Hayden Paddon och Dani Sordo alla tre kapabla att vinna tävlingar och utan tvekan WRC:s stabilaste line up. Nandan är i likhet med sina tre kollegor optimist och menar att alla startar från scratch och är därmed jämbördiga redan från Rally Monte Carlo.
Hyundai Motorsport president Gyoo-Heon Choi har hög målsättning.
– Vi siktar på att bli världsmästare!
– Vi tar detta högst seriöst och vill vara med i toppen. Hyundai har investerat kraftigt att nå detta mål och efter tre år i WRC känner vi oss väldigt starka, menar Choi.
Vet inte om Nandan och Neuville verkligen menar detta eller man enbart säger så för att reta upp Wilson men båda är eniga om vem som blir förste Hyundai-Utmanare.
– Citroën kommer att bli väldigt snabba och det blir också de som blir riktmärke. Men vi tror att vi kan slå dom…
*
Medan det går lite trögt med att fylla på anmälningslistan till Rally Sweden, sex anmälda och där två svenska R5-bilar är de senaste tillskotten. Mattias Jirvelius får SMK Hörbys Tom Kristenssons kommande ”Adam-kartis” Henrik Appelskog vid sin sida i Fiestan. I en likadan bil sitter Fredrik Alsdal där Ida Bood sköter notläsandet.
På tal om notläsande så ser det som att det även blir rekognosering eller som ”de store pågarna säger” recce i Rally Sweden Historic. Redan tidigare har man kunnat köpa sig arrangörsnoter precis som i vandra svenska rallytävlingar men nu är trycket stort från ”icke svenskar” att i likhet med som man gör utomlands, själva få göra noterna. Inom de närmaste dagarna ska det tas beslut från arrangören om man ska tillåta ”recce”, något som torde öka intresset ytterligare.
Häromdagen presenterades FIA European Rally Trophy som en serie för olika regionala serier där sedan de bästa gör upp i en enda finaltävling. För vår del är det FIA Scandinavian Rally Trophy som gäller med fem tävlingar i Sverige, Danmark, Holland och Tyskland. Det är också tyskarna som utgör ett ur svenska ögon problem då man från 1 januari 2017 endast kommer att tillåta FIA-klassade bilar i sina tävlingar. Ett faktum som gjort att svenska Grupp H-åkare undrat hur det blir för dom om man nu vill köra ”SRT” som serien förkortas. En som varit med på den här resan är välkände danske grusåkaren och flitige svenskgästen Johannes Fraas som försöker skingra lite dimmor i frågan.
” Det bliver 5 tävlingar i SRT. Nationella biler kan deltaga i tävlingarna (utom Tyskland som inte tillåter dessa), men inte ta poäng. Det är full FIA, tyvärr. Och det behöver ju inte vare nån sorts serie för att man kan deltaga och ha kul. Om det nu blir en del förare med FIA-bilar som reser till SRT-tävlingarna, så kan man ju hänga med även om man inte får poäng.”.
Om jag nu förstår rätt så får man köra med Grupp H-bilar i alla SRT-tävlingar utom i Tyskland men dessvärre får man inga SRT-poäng, bara nöjet att tävla mer eller mindre mot sig själv.
*
Har varit mycket tunt med Opel-Spotting de senaste veckorna men idag kom nyhetschef Hallquist, dessutom extremt oväntat då han saknar körkort och har absolut noll koll med ett bidrag. Han hade på julafton tittat på filmklassikern ”Kan du vissla Johanna” på SVT och där hade han uppmärksammat några bilar i början. Därför försökte han sätta mig på pottkanten och undrade om jag visste vad det var sorts bilar?
Precis som för er antar jag så var detta busenkelt, längst fram till höger en Opel Kadett tippar från 1953. Nästa på vänster sida återigen en Opel Rekord (kan vara en Olympia), gissningsvis från 1955. Nästa bil är den lilla kombin som är lite svår att artbestämma men gissar på stationsutförande på Ford Anglia med tilläggsnamnet Thames. Längst ner på den lummiga villagatan står en Austin A30/35, svårare var det inte. Det som slår en är att ingen Volvo eller Saab syns så långt ögat kan nå. Visst var det bättre förr?