Vilt och tvivelaktigt rykte om Rovanperä till Hyundai, Loeb rullade-Sainz bröt-Ekström trea i Dakar, ”Jänner”=fin tävling och Toyota testar inför Monte.
Som vanligt surrar det av rykten i WRC inför premiären ”Rallye Monte Carlo” om två veckor. Ett helt nytt sådant dök upp idag från ”WRC Racing Track” som påstod att Kalle Rovanperä inte skulle vara främmande för en flytt till Hyundai.
Bakgrunden är att rallyjournalisten hos DirtFish, David Evans skrev att Rovanperä kanske var benägen att lämna WRC helt och en flytt till Hyundai kunde då vara ett bra miljöombyte. Detta grundade Evans på Hyundais tuffa satsning för att vinna Märkes-VM och att få över Rovanperä, skulle bli en mäktig ”game changer”. Inför fjolårets deltidstävlande verkade den dubble världsmästare lite vilse med vad han egentligen ville med sin karriär. Allt från racing till hjälmen på hyllan snackades det om. En nystart med ljusblå bil samtidigt som han erbjuds bättre betalt än hos Toyota, skulle då enligt Evans kunna räcka för teambyte. Huvudpersonen själv är fåordig utan har nöjt sig med att förklara att det är fullt fokus på tävlandet med Toyota. Tystnaden har många då tolkat som ”ingen rök utan eld” medan andra avfärdar ryktena som obegripliga. Fansen sitter ock inte helt still i båten och sociala medier svämmar över av åsikter, med hashtags som #RovanperaToHyundai och #WRCDrama. Själv är jag väldigt skeptisk, kan tilläggas…
*
Rovanperäs tankar är lite spretiga med Porsche på raingbanorna, Toyota i drifting och rally och i helgen kom så besked att han nu startar ett Enduro-team. Med ”KR69 World Enduro Team” ska landsmannen Roni Kytönen köra hela VM-serien med en Husqvarna och Kalle som teamchef. Oftast på distans får man förmoda.
*
Idag var det Sebastien Loebs tur att bli varse att öknen i Saudiarabien gärna biter tillbaka om chansen kommer. För Loeb med sin Dacia blev det rullning med flera varv innan det blev landning på hjulen. Han kom dock igång nästan direkt, men fick längre fram på SS3 stanna och plocka bort lite kraschade delar. Allt som allt inklusive hjälp från Dacia-kompisar förlorades 50 minuter och troligen också alla segerchanser.
Mattias Ekström/Emil Bergkvist var de som anlände först till den kraschade Dacian vilket Ekström förklarade med.
– En del av sporten, vi kör alla hårt och då kan sådan här inträffa!
Ekström berättade att Loeb körde ner i ett dike vilket kanske var deras räddning då de såg bilen på håll. En punktering under dagen gör att Ekström ligger trea som bästa Ford och med 09.34 upp till ledande Toyota med Henk Lategan. Mellan sig och svenskarna finns Nasser Al-Attiyah, Dacia bara två minuter för Ford#226. Carlos Sainz gjorde en ny krasch idag vilket blev för mycket för FIA:s tekniker som dömde ut hans Ford och numera står spanjoren bland de brutna. I klassen ”Challenger” som 18:e bil finns Anett Quandt med Annie Seel vid roadbooken. 29 minuter tidstillägg gör att det är över fyra timmar upp till toppen i klassen.
*
I gårdagens Motorbloggen skrev jag om Österrikes mest kända rally, ”Jänner Rallye” där jag var lite undrande, ”Helt uppriktig förstår jag inte hur en tävling där bilar halkade runt som smör i en stekpanna, kan locka 70 ekipage. Dubb lär vara tillåtet, men misstänker att däcken var något stil med de som används i ”Monte”, för inte ser det ut så här i Nordiska vintertävlingar?”.
Detta var absolut igen kritik mot tävlingen som bevisligen har stort media-/publikintresse och som dessutom lär vara väldigt välarrangerad. En som har stor och god erfarenhet av ”Jänner” är Robert Jakobsson som skriver.
– Jännerrallye har jag åkt som co driver flera gånger med Stig (Blomquist) och det är en fantastisk fin tävling. Det går bara på asfaltvägar så det är ”montedäck” som gäller. Men det är inte alltid som det är snö på tävlingen eller på alla SS. Åk dit och titta nästa år så lovar jag att du blir imponerad av hur mycket publik det är och vilken feststämning det är på sträckorna.
Tack för inbjudan, men min tid som frysande rallyåkare är tyvärr över…
*
Passar ju rätt bra att berätta om den väntande WRC-premiären och nu är Toyota med sina fem förare på plats i Franska Alperna för första testerna. Så här långt ser det utom som ”Jänner-förhållande” på vägarna.