Viktigt möte väntar med Svensk Bilsport och Länstyrelsen, Svenska Rallycupen ställer in -21, intresset för Asfalt SM i Uråsa kunde varit större, Nässjö tror på rally och ny tuff öppning för Toyota att vänta.
I går kom mailet som jag väntat på ända sedan Corona satte käppar i bilsporthjulen för ett drygt år sedan, ett mejl med Svenska Rally Mästerskapen som avsändare. Jag hade här hoppats på ett klargörande för allt rally och inte bara för vad som gäller framöver för Rally-SM, men där blev jag lite besviken och klargörandet var inte så mycket nytt utan det mesta var redan känt. SRM skriver, ”I ett år har vi jobbat hårt för att få en återstart där läget har förändrats dag för dag och region för region. Under helgen har arrangörerna för traditionella Rally-SM, SRM, rallyutskott samt generalsekreterare för Svensk Bilsport Anna Nordkvist träffats för att göra en återstart av rally på ”öppen bana” (skogssträckor).”.
Klart är att vissa restriktioner släpptes från igår men riktigt hur på vilket sätt detta konkret påverkar rally är ännu inte helt klart.
– Rallytävlingar på ”öppen bana”, det vill säga ej vid inhägnat område, omfattas i offentlig tillställning när publik bjuds in. Idrottstävlingar utomhus är antalet idrottsutövare som samtidigt befinner sig i start-, tävlings- och målområdet får vara högst 150 deltagare, förklarar SRM:s Anders Martinsson och fortsätter.
– För arrangemang utomhus utan anvisad sittplats höjs taket till 100 personer och vad betyder det här för oss?
Här spaltas så upp.
* Tävlingar kan anordnas för alla, oavsett ålder, bredd eller elit
* Bjuder vi in till publik omfattas man av offentlig tillställning
* Deltagare = utövare. Ej publik, funktionärer, media med mera vid en icke offentlig
tillställning
* Deltagare = publik vid en offentlig tillställning.
Martinsson berättar även vidare att det planeras ett samordningsmöte med målsättningen att myndigheterna med Polis/Länsstyrelse ” ska klassas in rally i rätt led”.
-Vi kommer med bästa laguppställningen för att reda ut var rally hör hemma, är vi en offentlig tillställning eller ej eller tillhör vi väg-, vatten- och skog?
Svensk Bilsports vd Anna Nordkvist är med på tåget och menar.
– Dialogen med polis, myndighet och smittskydd är helt avgörande men det är positivt med de nya restriktionerna där vi nu ser att vi kan återstarta rally på ”öppen bana”.
Hon förklarar även att motsvarigheten till Riksidrottsförbundet inte finns i alla länder utan där behandlas idrott mer kommersiellt. Detta är en skillnad som gör att det är möjligt att tävla flitigare utomlands än här hemma. Idag är det Länsstyrelsen som ”äger tillståndsfrågan” och där finns en liten knäckfråga, den dag som tillståndet behandlas det är de restriktioner som finns då som styr, inte den dag tävlingen genomförs oavsett om verkligheten förändrats.
För Rally-SM gäller att ta ansvar för att minska smittspridningen under höstens tävlingar och lite till förklarar Martinsson.
– Anmälan kommer att göras i möjligaste mån digital, besiktningen kommer att ske i respektive serviceruta. På serviceplatsen kommer endast behöriga in, vi sätter ett maxtak på två mekaniker per tävlande och munskyddskrav på samtliga plus att en ”Pandemihanteringsplan” har tagits fram för arrangörerna.
Nu väntar mötet mellan Svensk Bilsport och Länsstyrelsen som om mina uppgifter är korrekta, sker i dag och efter detta hoppas jag att många för att inte säga alla, frågetecknen är uträtade. Har fått lite underhandsinformation från olika håll men i det här läget väljer jag att inte sprida dessa vidare då de kan öka förvirringen än mer vad som gäller framöver.
*
Allt hänger på något sätt ihop för närvarande och vid lunch idag meddelade Svenska Rallycupen att man lägger ner för 2021. Ett beslut som fattades efter omfattande diskussioner från cupledningen och dess arrangörer. Det som till sist avgjorde var det faktum att SMK Nyköping sannolikt får avslag på sin ansökan till tävlingen den 3 juli. Ett muntligt besked i tisdags gav detta nedslående besked.
– Nu tar vi beslut att helt ställa in årets cup – vi kan inte garantera en bra produkt för dem tävlande, arrangörer, våra partners eller den trogna rallypubliken när vi fortsatt inte vet när, om eller hur vi kan börja tävla, berättar Crister Nystrand i SRC.
– Rally på skogen är ingen ”motionsidrott” och omfattas därför inte av de lättnader som började gälla idag, är de besked vi får från Länsstyrelsen!
Osäkerheten präglar nu de flesta arrangörer och då menar Nystrand att det inte heller finns några garantier att det blir lättare längre fram sommar.
– Det finns stor risk att bara någon deltävling kan genomföras och beroende på vart i landet skulle det ske under olika förutsättningar, både tävlingsmässigt och i antal startande. Vi kan inte vänta längre och måste nu ta beslut.
Nystrand tycker så klart att läget är trist och lider med sina arrrangörskollegor.
– Alla tycker självklart det är tråkigt men förstår problematiken att starta upp en så pass stor cup. Vi kan nog räkna med att vi ser årets tävlingar i nästa års kalender istället.
Även om det rent tekniskt skulle gå att genomföra en tävling och komma runt en del av de hinder som Covid-19 orsakar, är detta inget som lockar Svenska Rallycupen.
– Fortsatt råder tuffa restriktioner även om tillstånd skulle ges, ett maxtak om 150 ekipage är för lite för Svenska RallyCupen – cupen är inte för en lite utvald del, det är för hela rallysverige och samtliga klasser där vi inför varje år jobbar med arrangörerna för att alla ska få plats inom ramarna för det utrymme som finns hos varje arrangör.
SRC:s mediaansvarige Jeremias Ericsson avslutar.
– Svenska RallyCupen står för så mycket mer än bara ett rally, en folkfest i skogen och på serviceplatserna med tävlande och publik. Vi har ett åtagande mot våra partners som står för prisbordet att få marknadsföra sig, med ett begränsat startfält och utan publik kan vi inte uppfylla några av cupens kriterier!
Cupen vill även passa på att tacka alla som verkligen gjort allt för att få ihop det hela och nu siktar man mot nionde upplagan 2022. Med detta är det också bara att konstatera att för närvarande är det enbart Sydsvenska Rallycupen och MAS Mästerskapet som ännu inte kastat in handskarna. I SSRC ingår tre deltävlingar (Hörby-Älmhult-Vetlanda) och vad jag hittat så är det en färre i MAS-mästerskapet (Östergötland och Gotland), med andra ord inte mycket till cupår 2021…
*
Om två veckor är det ny deltävling i Asfalt SM och då utanför Växjö i Uråsa med ”DRIVE VXO Asfalt”. En tävling som arrangeras av Föreningen South Swedish Rally men idag tråkigt nog med ungefär samma antal anmälda som i premiären i Uddevalla. Nu är sista anmälningsdag på söndag så än kan där så klart komma till nya namn. I ”Internationella 4WD” är det ungefär samma line up som i premiären och där då SMK Hörbys Robin Svensson/Henrik Apelskog har lite favorittryck på sig. Samma sak i ”Internationella 2WD” där hemmahoppet Emrik Smedberg/Carl Eriksson söker revansch på Eslövs Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Flest anmälda finns i ”Nationella 2WD” med 31 ekipage där Hässleholms asfaltrutinerade Ebbe Nilsson/Andreas Axelsson kliver in med en Golf4. Samma sak gör klubbkompisen Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson med den snabba asfaltpreppade Ford Puman. Foto: Tommy Svensson
Än så länge saknas till exempel både Kristian Johansson, Toarp och Joacim Kristiansson, Hörby.
*
För Nässjö MK råder inga större tvivel utan att Länsstyrelsen beviljar tillstånd utifrån vad som informerats att gälla efter den 1 juni. Den 11 juli kör klubben ”Nässjösrundan” en Rallyspecial på totalt 13 mil varav drygt tre mil är specialsträcka. Dock bara en enda sträcka som körs två gånger. Tog inte lång stund förrän maxantalet deltagare (75 ekipage) sprängde taket och idag är där 89 anmälda.
*
I går lovade jag lite om WRC på Sardinien där många har lite kniven på strupen, isynnerhet gäller detta Hyundai-förarna.
Att Andrea Adamo var besviken efter Portugal är bara förnamnet och nu MÅSTE teamet leverera bättre om inte mästerskapet redan ska var kört, något han är väl medveten om.
– Vi har ett klart mål för helgen, seger!
– Mitt folk har jobbat hårt för att komma väl förberedda till de här båda tävlingarna och för våra bilar ska vara i topp. I Portugal visade vi att vi har ”the pace” och nu behöver vi bara en tävling utan bekymmer för att uppnå det alla önskar!
För att ingjuta extra mod i temaet konstaterar Adamo också.
– Mästerskapet är långtifrån avgjort, vi behöver bara gräva djupare och slåss ännu hårdare!
Riktigt lika ansträngt är inte läget hos ledarteamet Toyota Gazzo Racing.
– Vårt fantastiska resultat i Portugal gav oss en bra känsla inför nästa grusrally, menar Jari-Matti Latvala.
Återigen går Sebastien Ogier ut först dag ett med Elfyn Evans bakom, en klar nackdel på det sardinska lösgruset, menar Latvala.
– Blir svårt då detta normalt är ett av de svåraste rallyna att spåra i, i synnerhet i år när vi är tillbaka och kör här på sommaren när det är torrt och dammigt.
Men förutsättningar var liknade i Portugal och där blev det ändå dubbelt Toyota på pallen vilket stärker självförtroendet, enligt Latvala.
– Vi vet att det blir en stor utmaning men är det inte just detta som rally handlar om…
I morgon kommer tipset inför Rally Italia Sardegna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.