Vid lunch klickades sista rutan i på ”TV-Svängens att göra lista”, tre klassegrar till SMK Hörby men även ett bittert slut, Kristoffersson säkrade sitt åttonde och sista(?) VM-guld och nyhet i Hässleholms DM-final.

Exakt klockan 12.34 idag klickades sista rutan i, i den alltför långa ”Att göra-listan” för TV-Svängens 60-års firande. Då var det en av sponsorerna som fick tillbaka sina grejor och därmed sattes punkt för en helg som för min del började i skarpt läge i lördags klockan 06.10. Då var redan Hanna Lindström i full gång med att bära ut totalt 230 ”Funktionärspåsar” innehållande  baguett, kexchoklad, frukt och så klart dricka i sin bil. En påse som förhoppningsvis uppskattades av alla som jobbade ute på fältet med de sex sträckorna. 

Foto: Tommy Svensson

När det började ljusna så rullade de cirka 120 startande in efter hand på Parktorget som blev precis lika mysigt och knökfullt som förr i tiden. Att moderna Lågehallarna med dess parkering är bättre (läs enklare) lämpad som rallystart är helt klart, men att det blir en annan stämning när vi är så här nära centrum i Hörby är lika klart.

Foto: Tommy Svensson

Här hade Christina Månsson och Kurt Andersson i starten nöjet att studera hur de tävlande hanterade det moderna digitala tidkortet från Resultatservice. De flesta klarade det galant medan andra, ofta med ”grå tinningars charm” hade lite större problem.

*

Slår mig för bröstet direkt och säger utan att darra på manschetten att helgens tävling inte bara fungerade klockrent, utan fick dessutom massor av beröm från såväl tävlande som publik. Beröm som onekligen känns bra det måste jag erkänna. Helt otroligt att med över fem mil specialsträcka och snudd på 120 startande inte få ett enda tävlingstopp.  

Foto: Henrik Åkeson

Kul var också att så mycket folk mötte upp vid prisutdelningen där man även kunde studera tre bilar från forna tider. Silver-Kadetten, Curt Jeppssons ”Cooper S” och så en likdan bil som vann 1965-års upplaga, Krister Wigrens fina Saab Sport 1964.

Foto: Tommy Svensson

Hoppar över till tävlingen som hade väldig tur med vädret, 20 plusgrader och sol i slutet av september är snudd på högvinst.

Foto: Tommy Svensson

I dag börjar jag bakifrån och då med en av SMK Hörbys tre klassegrare, Andreas Andersson med gamla ”SM-hjälten” och pappa Tommy som kartläsare i sin Honda. I C-Trimmat var Andreas på hugget från start och var snabbast på SS1 före klasstvåan Robert Svensson/Victor Johansson, Asarum. I mål var familjen Andersson nästan halvminuten före BMW:n från Asarum. Inte bara med skånska språket som urstockholmare Tommy har problem.

Var lite svårt med noterna, men till slut fick vi ändå ihop det. Skånskan är värre… 

I Ungdomsrally blev det halländskt i topp genom Emil och Roger Salomonsson, Varberg, en bra bit före Älmhults Lucas Martinsson/Marie Lindblad. C-förare Standard A hade nyare Golf som vinnarbil där Joakim och Ellen Gustafsson, Växjö stod som vinnare.

*

Foto: Kristian Lindberg

Tufft i C-Standard B där Hässleholms Christoffer Götz/Erik Linsfors ryck på långa första sträckan gav klasseger. Här tog man i med 940:an och sedan hjälpte det inte att övriga försökte svara, som paret som ”hjulat” hela vägen från Österrike till Sverige med sin väl använda Volvo 740, Oliver Rumpler/Lena Mittennecker. I mål skilde fem sekunder och då hade Oliver kört in 15 sekunder av de 20 som Götz var värre på ettan.

”Die Rumplers” belönades förutom med pokaler för andra platsen, även av Kullings MS/Conny Hanssons ”Hederspris”. Ett pris som gjorde paret väldigt glada.

Bättre mottagare kunde vi inte tänka oss, menade Conny efteråt.

Kullings-legenden syftade på att paret är en snudd på relik från forna tider då man kör till Volvo Euro Cup-tävlingar utan släp, en liten Peugeot Boxster som servicebil och bor sedan i tält. Oliver blev både överraskad och glad över priset plus att han utnämnde TV-Svängen till sin favorittävling.

Fantastiska vägar och vi gillar när det blir lite tufft, inte bara raka breda vägar. Jag kommer absolut tillbaka till Hörby! 

Foto: Tommy Svensson

Bittert för Asarums Hannes Håkansson/Tilda Arnesson som som ledde B-trimmat med fem sekunder inför sista sträckan. Där fanns nästa bleking, Filip Håkansson/Mikael Håkansson med Volvo 240. Som så ofta för många före Hannes, blev det lite överladd och kilometern före mål gick det överstyr. Ett praktfullt ”taklägg” och den fina Volvon var ute ur leken. Nu vann Filip och Mikael tio sekunder före Nybros Henrik Tagesson/Kim Johansson med ”Bröderna Svensson” från Ryd, Marcus och Alexander som trea.

*

På 80/90-talet var ofta SMK Hörbys Peter Strid favorit i TV-Svängen med Opel Manta, Audi och senast med Ford Sierra Cosworth. Men det höll aldrig hela vägen och trots många försök har bonden från Maglasäte men ingen totalseger.

Foto: Kristian Lindberg

I helgen blev det däremot klasseger i Appendix K:s nyare del med samma Opel Manta 400 som varit i hans ägo i över 40 år. Ulf Lind skötte noterna och segern var ganska ohotad, knappt fyra minuter före danska Morten Eskildsen/Robin Falén. 

Foto: Kristian Lindberg

I Appendix K för de äldre bilarna var Håkan och Jesper Holm, Vallentuna nästan lika överlägsna med sin grå Volvo Amazon. 1.35,4 skilde till Jonstorp-boende men tävlande för Hässleholms MK, Lars Nilsson/Per Malmström. Deras Ford Escort hade sedan halvminuten till trean från SMK Hörby med en mer udda Ford Capri, Per Krondahl/Peter Høj Hansen.

*

Tio sekunder skilde mellan Toyota-kompisarna i A/B Standard A, Emil Degerman/Tim Hammarström, Älmhult och Kristianstads Hampus Larsson med Hörby-kartis Ebba Larsson.

Foto: Tommy Svensson

Spelar ingen roll med sekunder, vi försökte säkra DM-guld det var det viktigaste i dag, konstaterade en nöjd Hampus. 

Foot: Niclas Nilsson

I A/B Standard B tog Hörbys SM-åkare Kalle Ingesson gruvlig revansch för alla motgångar under året. I sin BMW hade han dagen till ära Osbys Per-Ivar Hellberg, en segerkombo visade det sig. 20 sekunder efter var klubbkompisarna Henrik och Ida Levin som då även hunnit med att ”dejta” ett ”hinder inner”. En urladdning på sista sträckan säkrade andra plats före Sunnerbos Emil Carlsson med USA-rutinerade Torbjörn Carlberg som kartläsare. 0,3 sekunder skilde mellan turkos och röd Volvo 940.  Fyra i TV-Svängens största klass (23 bilar) var David Pettersson/Isa Kolmbäck, Asarum medan kanske dagens hårdast fajtande, Valentin Mårtensson/Catalin Floberg slutade femma. Syftar på att ”Valle” veckan före tävlingen hjälpt flera VEC-åkare att få ordning på sina bilar och i stressen knappt hunnit ägna kärlek åt sin egen. Om detta spelade roll när växlarna i  940:an försvann på rad är oklart.  Men att rallyt avslutades ”två-växlat” är däremot helt klart. Fyra i VEC-gänget betyder ändå utökad ledning i ”VEC1”. Näst bäst från Hörby blev Jim Nilsson/Jörgen Jönsson med sin sjätte plats. Anmärkningsvärt är att ingen i klassen bröt.

*

Nästan lika stor var A-Trimmat med sina 21 startande och där Simon Andersson, Eslöv tog sin första seger i TV-Svängen. I hans Renault Clio Rally4 sköte Josefin Ingvarsson, Hässleholm notläsandet i tävligen där seger marginalen blev 0,7 sekunder.

Foto: Tommy Svensson

Detta innebar att Simon slutade trea totalt plus tog första inteckningen i ”Stefans Däckservice Hörby:s Vandringspris”. Det gamla la Victor Hansen beslag på i fjol, men när hans Peugeot bara ville samarbete sporadiskt på sista sträckan försvann chansen för en inteckning i det nya. Inför sista sträckan ledde han och sambo Emma Fransson med 3,9 sekunder men strulet kostade dessvärre 4,6 och andra platsen var ett resultat som Victor inte alls var nöjd med.   

Foto: Henrik Åkeson

Hårt i toppen, trean Johannes Haraldsson/Magnus Lörd, Hässleholm hade bara 1,6 upp till Victor och fyran Kristian Johansson/Fredrik Livh 6,7 till seger. Kristian kom mer och mer in i att åka Volvo 940 menade han och att bilen kände sig hemma i TV-Svängen vari inte så konstigt.

Det är Thord ”Trodde Bagare” Johanssons gamla 940, berättade ”KJ”.

Hade dessutom glömt hur kul det är att köra rally här nere, 20 år sedan senast men så himla kul och fina sträckor, berömde Kristian.

Foto: Tommy Svensson

Hade inte otur funnits så hade hela gänget troligen fått flytta ner ett pinnhål i resultatlistan då Pontus och Peter Berglund stod i en klass för sig. Redan på SS1 satte man upp ett riktmärke med över 20 sekunder bättre tid än näst snabbaste. I den takten fortsatte Pontus och efter fyra sträckor vara Hörby-duon 23 sekunder före Victor Hansen. Men på servicen var det oroligt då det från 940-bakaxeln kom oroväckande metalliska ljud. 

Antingen chansar vi och kör till det rasar eller så bryter vi här och nu, var Pontus retoriska fråga till träden intill. 

Vad dom svarade vet jag inte, men 200 meter efter start på sträcka fem var det ”game over” för #53. Bittert är bara  förnamnet…   

*

I A/B 4WD var det lite spel mot ett mål för Tom Kristensson/Julia Thulin och SMK Hörbys mest meriterade vann med nästan två minuter före Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist.

Foto: Kristian Lindberg

Men ett tag hängde segern löst berättar Tom.

På andra sträckan stannade bilen plötsligt och då blev jag lite brydd!

Felsökningen av M-Sportrutinerade mekanikern Rickard Nilsson Team Skåabs Ford Fiesta R5 gav inget resultat.

Foto: Tommy Svensson

Ah f-n det är Tom själv som sitter och fibblar med knapparna, menade bilägare Stefan Kristensson.

Som man brukar säga, till motsatsen är bevisad är det detta som gäller som sanning…

Foto: Tommy Svensson

Segern rankade Tom högt även om den statusmässigt överskuggas av tidigare internationella triumfer.

Redan när jag började tävla så var detta drömmen, att få vinna TV-Svängen och nu är det gjort för första gången, känns faktiskt riktigt roligt, menade Tom.

Foto. Kristian Lindberg

Detta blev troligen också sista tävligen för i år och nu fokuserar Tom på historiska Safari-rallyt i december där han är kartläsare åt en tysk Porscheförare. 

Foto: Tommy Svensson

Lite som bonus fick vinnaren även ett hedersuppdrag efter rallyt, att med hjälp av hjullastare köra bort toalettvagnen…

*

Vid prisutdelning uppmärksammade SMK Hörby först Hörby-veteran Stig Kristiansson som i veckan fyllde 85 år och dessutom körde allra första upplagan av TV-Svängen 1965. Ett år senare gjorde dagens VIP-åkare Östen Andersson debut i tävlingen med VW 1500S. Nu hade han sonen Mats som kartläsare i samma Saab som han körde med 1970.

Foto: Tommy Svensson

Även Östen (83 år) uppvaktades vid prisceremonin och när barnbarnet Simon (trea totalt) undrade hur det kändes svarade Östen.

Lika kul som då men jag är mycket tröttare idag

*

Nästa gång det ska jubileras blir 2030 då SMK Hörby fyller 70 år och TV-Svängen blir pensionär. Återstår att se om man fortfarande är på banan, just  nu känns detta lite mer tveksamt. Men att både Tom och Simon fortfarande är aktuella är jag säker på.

Foto: Tommy Svensson

Lite statisk är alltid kul och TV-Svängen fick totalt 116 startande och där endast 18 av dessa tvingades bryta. En mycket fin siffra som på något sätt bevisar att TV-Svängens envisa rykte som ”två hjulspår med gräs i mitten och stenar i kanten”, är helt fel. Tvärtom är det nog få tävlingar som ger så få garagetimmar efteråt som TV-Svängen.Volvo är rallyåkarnas älsklingsbil och totalt fanns 75 Volvo i startlistan. Inte så konstig då att man även dominerade bland de som bröt (16) och endast två förare körde annat än Volvo. En BMW och en Saab stack här ut…

*

Foto: Qnigan

I Istanbul var det lite av begravning för World RX som från 2026 istället blir Euro RX och då helt el-befriat. Johan Kristoffersson säkrade sitt åttonde och sista VM-guld med CE Dealer Teams Niclas Grönholm som tvåa. ”Marcus son” har dessutom redan förklarat att han är färdig med rallycross och söker nya jaktmarker framöver. Trea i VM slutade Ole Christian Veiby, fyra Timmy Hansen, femma blev Kevin medan SMK Hörbys Klara Andersson slutade sjua.

Foto. CE Dealer Team

*

På lördag är det final i Södras Rally-DM med Hässleholms ”två-sträcks rally” ”Temahallen Grussprint”. De två helt nya sträckorna utanför Vinslöv dubblas och på SS2/4 testas för första gång i Sverige nymodigheten ”Virtuell Chikan”. I VM/EM har detta använts en tid för att få ner hastigheten på raksträckor.

Vi kommer att använda den för  att få ner hastigheten efter en lång raksträcka, som följs av en svår kurva, där  risken för avkörningar annars föreligger, berättar tävlingsledare Morgan Green och lägger till.

Så istället för att som ”normalt”, sätta ut tre halmbalar som sliter på vägen och risken för skador på tävlingsbilarna, sänker vi hastigheten via GPS!

Systemet har utvecklats av Resultatservice.

*

Nu är Motorbloggen lång så att det både räcker och blir över. Fortsätter därför med mer från helgen i morgon, bland annat Gnesta, ”Runt Mjölkpallen”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *