Victor och Ditte klara för ERC Juniors, Tänak leder Safari medan Hyundai-kollegorna har problem, Solberg jagar ”Kajto”, Neuville arg över rykten, Rally2 ingen bra ”topclass”, reklam för RS-premiären, hänger rally och lycka ihop i Finland?

Som bekant är skånskt blod och speciellt Hörby-blod, tjockare än vatten och därför får WRC idag finna sig att komma i andra rummet. Anledningen är att SMK Hörbys Victor Hansen idag avslöjar något som för mig varit känt en tid, att det planeras för full säsong i ERC Juniors med start i Spanien om knappt tre veckor.

Foto: Victor Hansen Motorsport

För första gång sedan 2019 blir det inte Ryds Victor Johansson som ska sköta notläsandet i den röd/vita Peugeot 208 Rally4 som fortsatt är teamets EM-vapen. Kartläsar-Victor dras fortfarande med sviter av den svåra knäskada han fick under en innebandymatch. Istället är det danska och internationellt mycket rutinerade Ditte Kammersgaard som tar plats i högerstolen. Ursprungligen från Billund Jylland men nu boende mer centralt i Köpenhamn. 

Det blir lite ovant med en annan röst i hjälmen, men jag ser fram emot detta och är imponerad av Dittes engagemang och passion för sporten, förklarar Victor som lägger till.

Vi har känt varandra några år och umgåtts en del, dessutom talar Ditte nästan perfekt svenska…

Foto: Henrik Åkeson

Paret har redan kört en testtävling i Tyskland med en andra plats i klassen och femte totalt som resultat. Med detta känner sig 32-åriga Ditte redan hemtam hos Victor Hansen Motorsport förklarar hon..  

Jag är väldigt glad över möjligheten att åka med Victor och gillar stämningen i hela teamet!

För Victor blir detta tredje fulla säsongen i ERC Juniors som inleddes med Ford Fiesta men sedan 2023 och vid fjolråets ”EM-time out” är det Peugeot 208 Rally4 som gäller. Victor är en av få i ERC Juniors som tävlar i egen regi och egen, inte hyrd bil från något större team.

Vi kommer att fortsätta att köra i egen regi med vår Peugeot och hela teamet består av ett tiotal väldigt engagerade personer, konstaterar en tacksam Victor som fortsätter.

Säsongen 2025 kommer att bli tuff men samtidigt en kul utmaning och premiärtävlingen i Spanien är helt ny för både mig och Ditte. Dessutom kommer vi att göra noter på engelska, så även detta kommer att bli nytt, förklarar en förväntansfull Victor. 

Redan nästa helg ger sig SMK Hörbys bidrag i ERC Juniors iväg från Skåne till Cordoba och ”42. Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025”. Här får man sällskap i klassen av både Calle Carlberg, Opel och Simon Andersson, Renault. 

*


Efter ”Safari Rally Kenyas” två första sträckor på totalt runt 15 kilometer är det Hyundai och Ott Tänak/Martin Järveoja i ledning med 2,4 sekunder före Takamoto Katsuta/Aaron Johnston, Toyota. Lite otippat är M-Sports Grégoire Munster/Louis Louka trea och bara 0,2 sekunder efter ”Taka”.
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen har tre sekunder till Tänak som fyra med Elfyn Evans/Scott Martin efter sig. För Evans var gårdagens shake down lite spännande då han fick avbryta efter konstiga ljud, plus att en varningslampa tändes. Efter bogsering till service konstaterades inga fel mer än att hans Toyota grävt upp en massa ”fesch fesch” som täppte till både det ena och det andra. När mekanikerna rensat fronten var  problemet löst, men som det så rätt förklarades från Toyota-tältet.
Ett problem som garanterat fler än Elyfn lär uppleva under helgen…
Foto: Toyota Gazoo Racing

Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe fick återigen en problematisk inledning när man först tvåhjulade på SS2 innan det blev något tekniskt fel på Hyundai #1. Med detta har världsmästaren tappat 19,7 sekunder och ligger åtta med Hyundai-kollega Tänak i topp. 

Foto: Hyundai Motorsport

Under Hyundai-tälten lär det jobbas febrilt då inte bara Neuville hade tekniska problem, än värre för Adrien Fourmaux/Alex Coria, femma på superspecialen men sedan tog det slut. Ingen start på SS2 då troligen ett elfel strandade hans Hyundai som bogserades till den bara 15 minuter långa servicen inför fredagen. Reportrar flockades runt hans  stendöda bil vid starten och det enda som kom från hans läppar var klassiskt.

Hakuna matata (finns inga bekymmer)! 

Foot. Orlen

Att jag alltid haft ett gott öga till polacken Kajetan Kajetanowicz med kartläsare Maciej Szczepaniak trots deras krångla namn, är ingen hemlighet. Med ny Toyota Yaris GR Rally2 har jag paret som trea i mitt WRC2-tips och inför morgondagen är det ”Kajto” som leder före närmast jagande Oliver Solberg/Elliot Edmondson. Sträcksnabbast på SS2 med Oliver Solberg näst snabbast gör ”värmlänningen”Kajto” till ledare men bara med 1,3 sekunder.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Trea är Toyota-åkaren Jans Solans/Roddrigo Sanjuan  och lite mindre än tio sekunder efter. Bästa Skoda innehåller Gus Greensmith/Jonas Andersson och håller femte plats 10,4 sekunder efter ledaren. I morgon är det åtta sträckor med start på tre mil långa SS3 ”Camp Moran” klockan 05.28 svensk tid. 

*

De belgiska ryktena att Hyundai skulle lägga ner WRC-tävlandet till förmån för ”WEC-racing” mottogs inte positiv av teamets världsmätare Thierry Neuville. Nu vet jag inte vad skitförbannad heter på flamländska, men detta var alla fall Neuvilles reaktion på ryktena.

Helt ogrundade och sprids enbart för att skapa onödigt surr, förklarade han för en nya belgisk sajt RTBF.  

Han fortsatte ilsket förklara att det var respektlöst av den belgiska källan, att sprida rykten och han är fortfarande övertygad om att än är inte sista ordet sagt om Hyundais WRC-framtid.

Självklart oroar jag mig för att engagemanget en dag kan ta slut, men ännu är inget beslut har fattat. Det är sant att Hyundais framtid för tillfället är osäker, men så länge inget beslut fattats är det inte motiverat att sprida rykten!

Blir säkert kul nästa gång rykteskällan”AutoTrends.be” ska intervjua Neuville…

*

Nu vet jag inte om ryktet är en del av det krismöte som FIA kallat till för att diskutera Rally2 som huvudklass i WRC från 2026. Jag tror inte det enbart är detta i alla fall, utan mer en genomlysning av ”Rally-VM:s” närmaste framtid som ligger till grund för det dramatiska omtaget. En som inte ställer upp på FIA:s och delvis även min egen dröm att göra ”Topclass” av Rally2 är vågar jag påstå, den nu levande svensk som varit åskådare på flest WRC-tävlingar, Jens Johansson som kontrar nyheten med. ”WRC2 som huvudklass 2026 är ju inte direkt en våt dröm för mig…

Foto. Skoda Motorsport

 

Det känns mer som ett kapitalt misslyckande av FIA, WRC Promotor och de inblandade tillverkarna. Kostnaden för bilarna, logistik etc är inte det ”egentliga problemet”, det bevisar F1 och WEC. Det är marknadsföringen = return on investment som är det stora problemet. Om WRC/Rally1 är så ointressant, hur fan är det möjligt att vi var runt en miljon åskådare i Portugal ifjol? Att länder står i kö för att arrangera? Ta bort Rally1 så får vi se om lika många vill arrangera!

INGEN jag pratar med ute på sträckorna kommer för att titta på WRC2 men OK, med enbart WRC2 så märker man inte skillnaden. Men det minskar t.ex. Fords och Hyundais chanser eftersom deras Rally2-bilar är ljusår efter. Vet också med säkerhet att JMLs Yaris i Finland ifjol var en helt annan bil en de vanliga kundbilarna. Rättvist blir det aldrig men med prototyp har fler chans att utveckla en vinnare. Vill inte trampa någon på tårna, men vi som faktiskt är ute på sträckorna och ser WRC live borde få bli hörda och lyssnade på i större utsträckning. Även om åskådarna utomlands oftast är yngre, känns det som många på plats är ”locals” som inte spenderar mycket tid på att engagera sig i debatten runt WRC. De vill bara se häftig bilkörning och bilar plus att ljudet på en Rally1 bil är beroende framkallande!”.

Ingen överraskning att jag och Jens inte är helt överens i den här frågan. Stor respekt för hans åsikter som också är väldigt svåra att säga är helt fel. Hade vi haft kanske två Rally1-team ytterligare och totalt 15-16 värstingar som gjort upp, då hade jag ställt upp till hundra procent på Rally1. Men som jag svarade Jens.

– Framtiden får utvisa vem som får rätt FIA (jag) eller du (Jens)? 

*

Långt väldigt långt bort från Kenya ligger Hörby och den enda egentliga beröringspunkten är att det körs rally på båda ställen. Nu i Kenya och den 13 april i Hörby med ”Bilmånsson Rallysprint” och jobbet med RS-premiären pågår för fullt. Ännu har inga ”fartgupp” visat sig, utan jobbet fortgår planenligt. Idag har jag åkt runt i kommunen och levererat våra nya snygga färgaffischer som reklam för tävlingen.

Foto: Tommy Svensson

Hos Stefans Däckservice togs en paus i bytena till sommarhjul och Jonas Hansson klistrade direkt upp affischerna. Dessutom rakt och prydligt…

*

Hörde idag att att befolkningen i Finland klassas som världens lyckligaste och detta för åttonde året i rad. Sverige behöver väl inte skämmas över sin fjärde plats, men undersökningen fick mig att fundera lite.

Foto: Rally Finland

Kan denna lycka höra ihop med att man även i Finland ser mycket mer positivt på rally än vad normalsvensken gör? Bara en tanke alltså… 

Ett svar på “Victor och Ditte klara för ERC Juniors, Tänak leder Safari medan Hyundai-kollegorna har problem, Solberg jagar ”Kajto”, Neuville arg över rykten, Rally2 ingen bra ”topclass”, reklam för RS-premiären, hänger rally och lycka ihop i Finland?

  1. Jag har idag avnjutit dom första 2 sträckorna av Safarirallyt. Någon gång sent 70 tal hade jag nöjet att vara servicebil till mina kusiner som körde rally med en gammal 123 GT Amason. C förar cup och tävling som inleddes på a dra sidan sundet och där vissa sträckor kallades på danska jord bane löb. Det var alltså snabbast runt halm balar på en leråker. Kan inte hjälpas att WRC i Kenya idag påminde en del om det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *