Vem vill Neuville ha vid sin sida(?), Oliver studsar tillbaka i Wales, ”Toms Hyundai” körs i Rally Spain, fullt i Skänninge, lättare i Hovmantorp, 24h på Mantorp, Calle fick hjälp, Myrsell jagar guld och ”gröna bilar” hamnar längst in…

Ingen tvekan vad som var hetast i mitt Twitterflöde igår, det var Oliver Solbergs snabba ”tillbakastuds” efter chockbeskedet från Hyundai med sin snabba comeback Wales och Visit Conwy Cambrian Rally. Att Oliver har många fans står väldigt klart när man följer de olika trådarna och att sympatierna i den här soppan är på värmlänningens sida går inte att snacka bort.

Foto. Pierre Skytt

Thierry Neuville framstår mer och mer som arkitekten bakom det oväntade beslutet att inte förlägna avtalet med Oliver vilket också ”twittrarna” låter honom förstå. Med detta i bakhuvudet är det nog ingen vild gissning att det även är samspelet mellan honom och Ott Tänak som är en stor del av WRC-tvåans missnöje med det mesta som är ljusblått. I går öppnade Oliver även hjärtat i lokala VF och gav sin syn på spelet bakom kulisserna. Att han inte haft en lätt sits i teamet framgår där klart och bekräftar även förra veckans utspel från Neuville, där han menade att Oliver inte varit mogen att köra i hop med honom och Tänak. Mer och mer pekar nu på att Tänak är på väg bort, likaså att Neuville gärna seratt Andreas Mikkelsen gör comeback och ersätter.

Foto: Tommy Svensson

Lite fantasi från mig men jag blir inte förvånad om Hyundai Motorsport 2023 ser ut enligt följande, Thierry Neuville-Andreas Mikkelsen-Teemu Suninen/Dani Sordo.

*

I torsdagskväll presenterade så Oliver ihop med sina sponsorer Monster Energy och HTB Racing att det blir start i Wales och Visit Conwy Cambrian Rally redan  om en vecka. Ingen ”kioskvältare” att det inte blir med en Hyundai utan med familjens Volkswagen Polo R5. Att Oliver är glad går inte att ta miste på.

Foto: Oliver Solberg

Tror att alla vet att Wales är en speciell plats för mig och min familj, det var ju här jag körde min första WRC2-tävling och vägarna är verkligen riktigt fina att köra!

Oliver fortsätter.

Jag vill inte fokusera på det som skett, utan vill hellre se framåt. Efter att ha pratat med mina samarbetspartners enades vi om att det bästa för mig är att köra rallyn. 

Nu fanns Polon tillgänglig och då var saken klar för honom och Elliot Edmondson med start i Llandudno och sedan på klassiska Walesvägar som till exempel Brenigan, välkänd från de åren som Rally GB kördes i Wales.  Efter målgång bär det sedan av till Japan för sista uppdraget koppat till Hyundai Motorsport, att köra reken inför WRC-finalen Rally Japan.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

 Oliver ser framemot att återkomma till Wales där han gjorde debut 2019 samtidigt som pappa Petter avslutade sin karriär. Lika glada är arrangören som hjälpt till att få alla pusselbitar på plats och äntligen kan han återigen köra med ett leende konstaterar Oliver.

Nu vill jag bara njuta och kommer att köra sträckan med ett leende på läpparna!

Återkopplar till inledningen med ”arkitekt Neuville” som till Autohebdo menar att det fortsatt är stor chans att Tänak fortsätter i teamet 2023. Det som avgör enligt belgaren, är vem som blir teamchef vilket Neuville redan gjort klart att han inte ser tf. Julien Moncet som.

Jag antar att han som vi alla, väntar på vem som ska leda vårt team i framtiden.

Lite klurigt då detta enligt kritiker redan är klart i praktiken och denne är ” spelande tränare” plus att han pratar flamländska…

*

Tom Kristensson och Kowax 2BRally tog ett gemensamt beslut att inte lägga till ERC-finalen ”Rally Spain” till det numera späckade tävlingsprogrammet. Men på sätt och vis blir det ändå lite Tom i Salou då hemmafavoriten Nil Solans kommer att köra finalen med samma Hyundai i20 R5 som Tom tidigare kört med stor framgång.

Foto: Kowax 2BRally

Förra gången Solans körde en bil från Kowax så var det teamets nyare Rally2 Hyundai och då till en elfte plats i ERC Rally Liepaja. Arrangören skriver, ” Olika omständigheter hindrar honom från att ha senaste versionen av Hyundai. Trots detta har Solans fullt förtroende för det polska teamet och till chassi #69A, samma som Tom Kristensson uppnått flera anmärkningsvärda resultat med i EM”..

*

Med 174 anmälda lär nog VÖMK:s final för Svenska Rallycupen ”Marknadsnatta” nästa lördag den 22:a bli årets, om inte största grustävling så absolut en av dom. Detta har också föranlett klubben att gå ut med, ”Många vill efteranmäla sig till Marknadsnatta. Vi kommer inte ta några efter anmälda då det var fullt när anmälningstiden gick ut. Välkomna nästa år.”. Ett ”statement” som i dessa tider när de flesta istället förlänger sin anmälningstid för att komma upp till minimiantalet, ter sig helt unikt…

*

Då är rallysuget betydligt mindre till SSRC-finalen samma dag i Hovmantorp med bara 50 anmälda vilket är långt från de 80 ekipage man satt som maxgräns. Lite tråkigt är att inte alla 40 kvalificerade anmält sig, utan bara 34 så här långt när tre dagar återstår av anmälningstiden.

*

I helgen körs ”Sveriges största 24-timmarslopp”Mantorp Park. I morgon  klockan 12:00 går starten när Race4Fun traditionsenligt står som arrangör för ”Race4Fun 24H”. Hela 58 team med närmare 300 individuella chaufförer som under 24 timmar ska pressa sig själva och bilen runt den 3,1 kilometer långa banan.

Foto: Hampus Calrsson

Racet körs i klassen ”Svenska Skrotbilsklassikern”, där teamen tävlar med standardbilar som är 20 år eller äldre och som körs på vanliga standarddäck. Tävlingen är det enda 24-timmarsloppet som körs under Svenska Bilsportförbundet och arrangeras i år i samarbete med Huski Chocolate. Tävlingen livesänds av Rally Live med expertkommentator Sebastian Bourghardt och reporter Uffe Nimbe från 11:45 på lördag fram till ca 20:30, och från söndag 06:30 till målgång 12:00. Sändningen hittas via Youtube och Svensk Bilsport TV. Även några skånska team finns på plats och från Kristianstad kommer ”Svärfar” med en Volvo precis som ”El tempo gigante” från Lönsboda . Vad Lundagänget ”Team Citroën” kör för bil får ni själv försöka räkna ut…

Med bara timmar kvar till start i sisa deltävlingen i ADAC Opel e-Rally Cup, ”ADAC KNAUS Tabbert 3-Städte Rallye” är spänningen på topp om Calle Carlberg med pappa Torbjörn ska klara silver i andra upplagan av el-cupen med Opel  Corsa. I likhet med i stort sett alla andra som kör internationellt, är det tufft att få ihop budgeten så har familjen Carlberg samma problem.

Foto: Carlberg Motorsport

I elfte timmen har man nu lyckats hitta en ny samarbetspartner, Craftor AB berättar Calle.

– Craftor AB går in som den här tävlingens huvudsponsor och möjliggör en start för teamet och jag är jätteglad över samarbetet med Craftor. Utan dem hade en start i finaltävlingen blivit svår, då vi saknade budget för slutet av säsongen!

Två poäng skiljer ner till trean Max Reiter och det gapet ska minst behållas är tanken. 

-Jag älskar det jag gör och hoppas kunna sprida detta med hjälp av mina samarbetspartners och tycker vi ska vara stolta att vara med och tillsammans utveckla framtidens hållbara bilsport!

*

I EM-tävlingen ”Sanremo Rally Storico” har det körts hälften av  sträckorna eller fem av elva SS.. Efter detta ligger Mats Myrsell/Esko Juntilla på en fjärde plats totalt och då knappt tre minuter efter ledaren Lucio Da Zanche i en Porsche Carrera RS. Den här sista deltävlingen i Historiska EM är tuff berättar Mats.

Foto: privat

Jag blir lika förvånad varje gång jag kommer till Sanremo Rally hur vägarna kan vara så tuffa krokiga, dålig, asfalt, upp och ner, det  finns inte en raksträcka på över 200 meter, dessutom är dikena väldigt djupa och här finns inga marginaler för misstag!!

Som vanligt i de här tävlingarna kör Mats och Esko en Ford Sierra Cosworth 4×4.

Lördag eftermiddag vet vi om det blev EM-guld eller silver… 

Stor differens toppen då tvåan Angelo Lombardo,  Porsche även han är nästan minuten bak medan trean i sin tur, Ville Silvasti Lancia 037 Rally har 1.39,7 upp till toppen. En tuff tävling som Mats redan förklarat, då redan 13 av de 64 startande fått ge upp…

*

Ingen har väl missat att gröna bilar och i synnerhet gröna rallybilar, inte är ”my cup of tea”. Historien har också ofta gett mig medhåll då de gröna bilarna i mina ögon är överrepresenterade i kraschfilmer. Nu delar inte alla min åsikt i detta och en som inte gör det är Lars Mårtensson. SMK Hörbys DM-trea envisas med att ha grönt som komplement till det vita på sin Volvo 940 trots mina varningar.

Foto. Tommy Svensson

För att försöka lätta upp vårt förhållande kom han igår med i det sina ögon oemotståndliga, en påse Ahlgrens bilar med tillägget ”Gröna Bilar”. Artigt tackade jag ja till påsen, men troligen hamnar den längst in i skafferiet av rena säkerhetsskäl…

*

Trevlig helg och ingen Motorbloggen i morgon arbetsschemat medger inget avbrott för bloggskrivande! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *