Vem väljer Citroén för WRC 2015, Evans klar för M-Sport, Jimmy Joge gör come back och racing-Manta i Hästveda!
Är fortfarande mycket som snurrar i skallen efter Tysklands bidrag till årets WRC, kan knappt minnas en mer dramatisk och skiftande tävling i Rally-VM i modern tid. En sak är fullständigt klar, det var ingen fördel att leda rallyt förrän in på sluttampen för när har tre ledare brutit en WRC-tävling någonsin? Först Ogier, sedan Latvala och så till slut stackars Meeke som såväl behövt den här segern för att blidka Citroen-bossen Matton inför 2015. Blir verkligen intressant framöver att få se hur fransmännen tänker sig nästa års ”line up”. Meeke är snabb men tyvärr inte helt pålitlig medan Mads Östberg för tillfället är varken eller. Vem kan man tänka sig som ersättare om nu Matton vill fräscha upp till 2015? Egentligen inte så många, Hyundai har ju knutit till sig både Hänninen och Bouffier förutom Neuville, Sordo och Hayden Paddon. Kanske Bouffier skulle kunna lockas av full säsong i en Cittra istället för att agera testryttare när han inte som i helgen ägnar sig åt att plocka ”hinkelsteinar”…
Ett namn som dyker upp är så klart Pontus Tidemand som jag inbillar mig har vad som krävs för att etablera sig i WRC. Men kanske är kopplingen till M-Sport för tajt för att han ens ska få frågan? Kanske kastar Matton lite blickar mot toppföraren i ERC, som Craig Breen eller Esapekka Lappi…
*
Skrällen i Tyskland var så klart Hyundais seger, men frågan är om inte Elfyn Evans (bilden från Rally Sweden) gjorde ett minst lika bra jobb som vinnaren Neuville? Står väl ganska klart att WRC-Fiestan inte är riktig lika snabb som Polon och i20:an. Kanske inte ens jämbördig med Cittran och att ändå slå sig fram till fjärde platsen är mycket starkt kört.
Malcolm Wilson var inte sen att berömma den 25-årige walesaren som blev historisk i helgen genom att vara den förste därifrån som på 21-år vunnit en sträcka i Rally-VM. Något Evans fixade på sista power stage och förutom äran även fick tre bonuspoäng. Lite kul var att den walesare som senast lyckades med detta var Evans pappa Gwyndaf som vann en sträcka på hemmaplan i RAC-Rallyt 1993 i en Escort RS Cosworth. Mr Wilson var inte sen att berömma Evans och gav honom även en tidig julklapp.
– Elfyn kommer definitivt att vara en del av M-Sports line up 2015!
Mikko Hirvonen, femma höll masken och gratulerade Evans och frågan är om de båda är med i samma ”line up” till nästa år. Evans tänker inte kliva åt sidan för att släppa fram finnen med totalt femton tidigare WRC-vinster.
– Ger alltid lite extra styrka när man lyckas slå sin teamkompis. Mikko gjorde det inte enkelt och jag är säker på att han är på hugget igen i Australien, menar Evans.
– Men förhoppningsvis var detta inte sista gången som vi gav honom en match det här året!
*
Emil Bergkvist hade inte turen på sin sida i Opel Adam Cup-delen av Rally Deutschland. Inledde bra och höll andra platsen efter Julius Tannert men två sträckor från målet började problemen. Tappade två minuter på näst sista och rasade till fjärde och på sista fortsatte problem och ytterligare drygt tre minuter försvann till ingen nytta. En tolfte plats var absolut inte vad Emil och Joel Ardell hade tänkt sig. Problemet visade sig vara något knas med drivaxlarna på Opeln. Har kollat lite och man misstänker detta är inget officiellt, att man fått en laddning axlar egentligen avsedda för Volvo. Utredning pågår!
Nu håller Emil ändock andra platsen i cupen med tre tävlingar kvar att åka och detta bara fem poäng bak ledande Julius Tannert.
För den andre ”svensk-Opeln” med Oscar Johansson och Martin Andersson gick det ännu sämre. Oscar provade nya grenen ”baklängesrull över hinkelstein”…
*
När ”repet drogs” i East Sweden Rally sent i natt var där 81 förare anmälda. Nu har visserligen efteranmälan öppnat vilket jag inte trodde fick förekomma i SM, så ytterligare några namn kan dyka upp. Blev förvånad men mest glad när jag ser att Jimmy Joge gör come back men inte i 4WD där han skördade stora framgångar, utan i Trimmat 2WD och med en Golf ”tvåa”. Välkommen tillbaka Jimmy, säger Motorbloggen.
Samma sak hälsar jag till hemmafavoriten Per-Arne Sääw som inte kört sedan Skodan fick lite stryk tidigare i år. Vad hissmontören ska köra är oklart, han är anmäld med ”TBA”.
*
I helgen var jag på jobb i Hästveda, inget konstigt med det. Parkerade bilen och när jag kom tillbaka så fastnade blicken på en garageinfart med lite olika grejor, bland annat en släp och en nyare Renault. Bakom dessa grejor som vem som helst lätt kunnat undvara, stack fram den omisskännliga fronten på en av förra århundradets mest lyckade bildesigner, en Opel Manta A. Inte nog med att fronten såg lite modifierad ut, vid närmare koll visade det sig även att Mantan hade både maffiga skärmbreddare och bur. Här stod alltså en racingklassiker och bara väntade på att bli uppstartad. Blev så klart nyfiken och när garagedörren stod öppen var det ingen tvekan, detta måste undersökas. Knackade på och där inne lösgjorde sig en man i sina bästa år, alltså något år äldre än jag själv och kom ut. Det var nu jag tappade hakan för andra gången.
– Hej du, dig känner jag, utbrast garagemannen.
Jag drog samma slutsats men var tvungen att fråga hur vi kände varandra.
– Du var här och gjorde reportage om mig och mina Beatles kontakter för något år sedan, förklarade han.
Då föll polletten ner, det var Klaus Cordt som stod framför mig. Jag hade dessutom varit i huset men helt ovetande om vilken skatt som gömde sig under fötterna nere i källargaraget. Ännu mindre visste jag att Klaus var förutom en renodlad Opelman som började jobba på en Opelverkstad i Hamburg 1961, så var han även racingförare och självklart med Opel.
– Den här Mantan körde jag med till 2001 då jag la hjälmen på hyllan, berättade Klaus.
Nu stod Mantan i väntan på renovering och samma helg var sonen och hämtade en donatorbil plus att ytterligare en frisk Manta fanns i deras ägo.
– Målet är att återställa bilen i samma skick som när jag tävlade med den, fast där är ju en bit kvar, medgav Klaus.
Tänk vad man kan hitta när man minst anar det…
*
Lika kul var det i Lönsboda där man hade Veteranfordonsträff i söndags. Mitt bland Jaguar E-Type, Volvo P1800, Ford Thunderbird, listan kan göras lång stod en riktig pärla, en Toyota Corolla kombi från 1982.
– Vad har man för bokstavskombination när man renoverar en sådan här bil, frågade jag skämtsamt bilens ägare Thorbjörn Henningsson från Mörrum.
– Vet inte riktigt, mest kul att ha en riktigt udda bil detta är den enda rullande i landet, menade han medan tittade kärleksfullt på 16000-milaren med endast tre ägare.
Egentligen borde jag ställt frågan till mig själv, som bara passerade den fina E-Typen och ställde mina bestämda steg till japanaren…