Vem levererar däck till WRC, vem ersätter Rally Chile, Rally Bilmetro först ut i Rally-SM, Mazda-seger ”down under”, regn i Afrika, sorglig syn och så blev det halt…
Inte bara på förar/märkessidan det är lite oro i WRC utan även hos Michelin som nu är däckleverantör och tung sponsor i Rally-VM oroas det. I nästa vecka ska ”World Motor Sport Council” avslöja vem som får ta hand om avtalet tre år framåt med start 2021. Michelin är en stark kandidat, likaså italienska Pirelli som levererar till Junior-WRC men även med tidigare erfarenhet av WRC. Något som däremot utmanarna MRF från Indien och koreanska Hankook saknar. Båda två är ändå stora tillverkare på rallysidan men i VM-sammanhang oprövade.
*
Rally Chiles inte helt oväntade avhopp som WRC-arrangör efter de politiska oroligheterna i landet stökar till det för promotor Oliver Ciesla. Antingen ligger man kvar med det som finns och minskar ner VM-serien från 14 till 13 deltävlingar eller söka en ersättare. Ett rally som nämnda i sammanhanget är det i Spaniens som lite märkligt försvann från kalendern till nästa år. Märkligt då detta är det enda med både grus och asfalt som underlag eller kanske det var just därför som det försvann för att teamen inte vill bygga om bilarna under pågående tävling. Nu lär iallafall spanjorerna tackat nej till att ersätta Chile så den dörren är stängd för Ciesla.
Mest angeläget är det att hitta en lösning för Junior-WRC som hade andra deltävlingen planerad till att köras i Chile, första gången som serien var tänkt utanför Europa. Ett skäl till att man valde Chile lär ha varit för att där fanns intresse för deras Fiesta R2T. Ett intresse som skulle resultera i att några av bilarna skulle stanna kvar efter tävlingen och köras i nationella mästerskapet. Mest naturligt för M-Sport Poland känns ändå att bara flytta till Argentinas deltävling som är planerad två veckor efter Chile, 30 april-3 maj. Även om det är på samma kontinent skiljer det ändå runt 150 mil mellan Carlos Paz i Argentina och Concepción i Chile.
*
Då har tävlingsinbjudan till premiären av Rally-SM 2020 publicerats och det är Sandviken MK med ”Rally Bilmetro” som är först ut. Helgen den 31 januari-1 februari blir det upp till bevis för MAS om man inte bara lyckats förvalta årets vill jag säga succésäsong, utan kanske även fått med helt nya aktörer. Ett frågetecken är om Volkswagen Dealer Team BAUHAUS med Johan Kristotfersson bakom ratten i KMS R5 Polo kommer att få möjlighet att kämpa om ett SM-guld. Frågetecknet baseras på Volkswagen Motorsport i Hannovers och deras i mina ögon lite väl snabba kursändring på tävlingsverksamheten, från bensin till el i en handbromsvändning. Noterar dock ett positivt tecken när teamchef Tommy Kristoffersson på Facebook kommenterar Sandvikens inbjudan med, ”Volkswagen Sverige och Volkswagens återförsäljare satsar på motorsport”.Med lite god vilja och ett positivt tänkt kan detta tolkas som att SM-satsningen fortsätter även 2020. Lär väl inte dröja så länge innan frågetecknet rätas ut kan jag tänka.
Likaså blir det spännande att se hur EKS och Mattias Ekström hanterar det nyvaknade intresset för rally och där man står med två nya Skoda Fabia EVO R5 i garaget. Förhoppningsvis kör teamchef Ekström själv en av bilarna men vem som sätter sig i den andra är inget som sipprat ut. Själv har jag inte heller någon som jag misstänker blir Skoda-förare till nästa år. Finns några kandidater men så här tidigt vågar jag inte ens tippa vem som kan tänkas sätta sig i bilen…
Premiären körs med sex sträckor på totalt 11,5 mil medan hela tävlingen som rutinerade tävlingsledare Kalle Andersson basar över mäter 34,5 mil totalt. Start på fredagen med en kort Superspecial och resterande fem sträckor på lördagen med målgång runt klockan 15. Tävlingen ligger perfekt två veckor före Rally Sweden och borde faktiskt kunna locka till sig några förare med WRC anknytning. Tänker på hur WRC-teamen ser Rally Estonia som en tuff ”shake down” inför Rally Finland så kanske någon skulle kunna tänka sig samma sak med Sandviken…
*
Världens näst äldsta rally för historiska bilar, Alpine Rally i Australien blev i år bara hälften så långt som planerat. Bland annat ströks hela sista etappen som skulle körts i morgon och totalt kördes bara nio av de 18 sträckor som var planerade. Märkligt nog ströks sträckorna av två helt motsatta skäl, några på grund av torkan och skogsbränderna medan andra drabbades av häftiga regn med efterföljande översvämningar. Vann gjorde Quinn med sin Mazda RX2 och som lett rallyt från första början. Tvåa blev Barret, med Plymouth Fiero Arrow och som trea Stewart i en Datsun 1600. Den Saab 99 EMS som Bernt Andersson servade gick in som 22:a medan bara en av de två Volvo 240 som startade nådde målet. Till Saab-gängets stora glädje 12 bilar längre ner i resultatlistan.
*
Även i East African Safari Rally Classic ställer vädret till problem och hela lördagen har ställs in på grund av ”heavy rain”. Så här långt är det kenyanen Onkar Rai som leder med Porsche, 2, 33,2 före österrikaren Kris Rosenberger, Porsche. På tredje plats är det svenskt med Stig Blomquist/Jörgen Fornander även dom i Porsche men nästan fem minuter efter ledande Rai. Osian Pryce brukar synas i Brittiska Rallymästerskapet men dyker här upp i en Ford Escort och ligger sjua, 42 minuter efter ledaren. På tionde plats Roger Samuelsson/Robin Friberg och två placeringar längre ner kommer småländska Julia Svensson som sköter kontoret i amerikanen Trey Lockeys Porsche.
Folk här hemma brukar klaga på när det kommer för många VOC:are i rad men i det här rallyt är det Porsche som tagit över den rollen. 15 av de totalt 20 startade kör Porsche, övriga bilar är Ford Escort, Nissan 240 RS, Datsun Violet, Datsun 280Z och på 20:e plats en Rover Vitesse.
*
Alltid lika tråkigt att se en Opel på bilskroten i synnerhet när det är lite ovanligare modeller som denna Kadett Coupé från 1967. Dessutom står den inte på en bilskrot nästgårds utan i Kalifornien berättar min kontakt Björn.
-Idag såg jag en bedagad skönhet på Pick your part (ungefär som Returbilen). Skumma baklampor som var monterade med hjälp av fogskum. Öppningsbara sidobakrutor, fanns det i Sverige? Vet att det är ett åtråvärt tillbehör på gamla folkvagnar.
Vet någon om detta var original på en Kadett 1967?
*
I gårkväll slog vädret om i Skåne och på några timmar sjönk temperaturen till under nollan vilket gav svarthalka på blöta vägar med olyckor och avåkningar som följd. Nu har jag ingen vetenskaplig grund att stå på, men skulle inte bli förvånad om bilister med ”moderna och mijöriktiga vinterdäck” alltså utan dubb var överrepresenterade i kategorin som behövde hjälp av bilbärgare. Just den svarta halkan är det som passar odubbade vinterdäck allra sämst och där jag bedömer deras egenskaper som katastrofala. Min Opel-kompis Göte Karlsson i Hässleholm skrev till mig.
” Fredagskvällen bjöd på äkta skånsk svarthalka och då kom jag att tänka på trafikjinglarna ( jag tror det heter så) i Melodiradion på 60-talet, numera heter det ju P4. Samtalet utspann sig mellan två herrar och lät som följande.
– Jaså, herr Hansson är ute och lubbar?
– Jajamensan, jag ska hämta min bil, som har fått däck med dubbar. Det- ni gubbar!
Detta hade varit omöjligt idag, är väl inte politiskt korrekt att propagera för dubbdäck.
Ha en bra helg!”.
Konstaterar bara, tänk om fler hade gjort som herr Hansson och använt dubbdäck när det är halt…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson