Veibys Hyundai upp i rök i Ypres, ny Poulsen-seger i DM3, Adielsson sjua och klasstvåa i ERC- Polen, Westlund imponerar med att bli trea, tätt och hett i Dackefejden, toppbetyg i Strängnäs och Liiten spöade farsan och totalsegrade!
Ska försöka summera rallyhelgen lite grann vilket inte är så enkelt med så många tävlingar som körts samtidig. Rätt eller fel men jag börjar i Belgien med ”55 Renties Ypres Rally” där det blev en massiv maktdemonstration av Volkswagen Polo GTI R5. På topp-fem så körde fyra förare Polo och allra fortast gjordes detta av Craig Breen/Paul Nagle. Trots ovanan vid Polon bevisade irländaren vilken duktig förare han är och visade även att Hyundai-boss Adamo tänker helt rätt när han nu får ny WRC-chans till Rally Finland. Att åka ifrån Kevin Abbring med ett förflutet hos just Hyundai med 45,7 sekunder imponerar på mig. Även Abbring körde Polo precis som hemmahoppet Kris Princen, ytterligare 13 sekunder efter. Den som bröt Polo-dominansen var Freddy Loix som även han imponerar med Skodan. Nu var tidsgapet stort, nästa tre minuter upp till Breen men å andra sidan är det ett år sedan ”Lucky-Freddy” senast körde rallybil i skarpt läge. Vanneste Davy avslutade topp-fem med sin Polo. Tävlingen ingick även i Brittiska Mästerskapet och bäst av ”the UK-drivers” var Matt Edwards, Fiesta före Tom Cave, Hyundai sexa respektive sjua totalt.
För andra gången fick Ole Christian Veiby och Jonas Andersson ge upp på grund av eld i bilen. Förra gången var det med Polon och nu i premiären som Hyundai-förare. Med bara fyra av de totalt 23 sträckorna kvar att köra blev det allt för hett i för i20-R5 och av bilderna att döma brann det rejält. Ypres blev en tuff och hård tävling där 28 bröt medan 58 bilar kom i mål.
*
Då såg ”DM3” och ”Sydjysk Rally” lite snällare ut där bara nio ekipage blev ”Udgået” medan över 60 nådde målet. Längst upp i listan tronar återigen Kristian Poulsen/Ole R Frederiksens rödvita Skoda medan det blev norskt på andra plats genom Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen. Bara åtta sekunder skilde och då kan R5-Fiestaduon glädja sig åt två sträcksegrar. Regerande mästaren Ib Kragh/Ditte Kammersgaard, Skoda slutar trea, 19 bak men utan transportprickar för tidig ankomst hade man varit i topp. ”Svenske” broder Poulsen, Roland och Freddy Pedersen blir fyra.
Suzuki-seger i 2WD-klassen genom Kenneth Madsen/Mette Felthaus och detta före BMW-paret Kim Boisen/Louise Christiansen.
*
Helt klart trivdes Alexey Lukyanuk i den polska ERC-värmen, dammet och de snabba sträckorna. Inte ens punkteringar kunde rubba ryssen i Santieloc Racings Citoroën C3 R5.
Nästan exakt en minuts segermarginal till av Hyundai anmälda Jari Huttunen visar verkligen att Lukyanuk vet hur man kör bil. För att riktigt visa si storhet så avslutades rallyt med sträckseger på sista sträckan och då var Alexey nöjd.
– Vi fajtades ända i in i mål och ett stort tack till teamet som gjorde detta möjligt, menade ERC-mästaren 2018.
I takt med att konkurrenterna inte lyckades fokusera tillräckligt så klättrade Mattias Adielsson/Andreas Johnsson i listan och slutar nu sju totalt och tvåa i klassen ERC Junior 1. Avslutningen blev dramatisk då det blev ”red flag” på sista sträckan efter att Marijan Griebel åkt av.
– Vi är riktigt glada med vårt ”race”, konstaterade Mattias belåtet
– Ett stabilt och högt tempo har bäddat för den här andra platsen och vi gick in med inställningen att hitta flytet i körningen på dessa snabba sträckor. Vi har följt vår plan och låtit farten komma till oss.
I klassen försvann två tuffa konkurrenter, Chris Ingram med vattenläcka medan Arai Hiroki rullade sin Citroën på SS12.
*
– Jobbigt att hela tiden ”push” så på de sista sträckorna har det mer handlat om att överleva, menade Furuseth som var glad över placeringen.
– Bra för mästerskapet och jag är verkligen glad över att vi utvecklat vårt tempo!
Med detta klättra den norsk/svenska Peugeoten upp i ERC-ledning eftersom tidigare ledaren Efren Llarena gjorde totalskrot av sin Peugeot på sträcka 12. Däremot blir Ken Torn svår framöver som nu har två fullpoängare i rad. Försvann gjorde även Steve Røkland/Marius Fuglerud, även för dom blev det ”accident” i klartext en lättrullning och nu hamnade man listan för brutna. Redan om tre veckor det ny ERC-deltävling och då med häftiga Rally di Roma Capitale och då är det asfalt som gäller.
*
Det lyckades inte för Joachim Grahn och Rickard Nilsson att fullt ut bevara tempot som gav SM-seger senast, när det i lördags var dags för deltävling två i Sydsvenska Mästerskapet, Dackefejden. Istället blev det en andra plats efter en het fajt med Gullabos nytände 4WD-åkare Mattis Olsson/Marcus Sundh. Redan på första sträckan la Mattis ribban och R5-Fiestan var 0,6 sekunder snabbare än WRC-Fiestan och på den vägen fortlöpte rallyt. Först på fjärde sträckan lyckades Åhuskärr-duon köra snabbare och då bara med 1,5 sekund. I mål efter de sex körda sträckorna skilde till slut 13,7 sekunder till Gullabo-åkarens fördel.
– Vi hade en tuff fajt helt klart men bara att gratulera Mattis till segern, konstaterar Jocke som i dag har svår träningsvärk.
– Bakdiffen pajade ihop så att bilen blev oerhört svårkörd och ville gå rakt fram i kurvorna. Jag fick riktigt brottas med ratten för att inte åka av vägen och det känns i armarna, man är ju inte 18 år längre!
Utan poäng i SSR och nu ”bara” tvåa innebär det att det blir svårt att vinna mästerskapet med två tävlingar kvar. ”Jocke” håller med.
– Det har vi redan lagt ner och istället är det rally-SM som är huvudfokus plus att vi ska åka Kullingstrofën där jag bara behöver ta fyra poäng för att erövra vandringspriset för alltid.
Trea i 4WD-klassen blev hemmaföraren Robin Adolfsson en hel minut efter toppduon.
*
Robin Sandberg/Mathias Bengtsson bibehöll Malmö-tempo även i Småland och då blev det ny seger i Team Nybe-Toyotan. Om ryktet stämmer så körde paret punktering direkt på första sträckan och tappade runt 20 sekunder på detta. Men sedan radades sträcksegrarna upp och ner till tvåan Viktor ”Suzuki” Karlsson/Erik Lindfors skilde ändå 23,3 sekunder. Annars var det den andre Victor Karlsson/Jonas Magner som inledde starkast men ”trehjuliga” Toyotor har aldrig varit några vinnare…
Ingen kan hävda att Hässleholms Johan Green haft något större lycka med sig efter bilbytet från Golf till Toyota. Ideliga tekniska bekymmer har kantat tiden med Toyotan och till exempel kom han inte till start i SM-sprinten då bromsarna krånglade. Men i Dackefejden stämde det mesta för honom och kartläsaren Kevin Athley vilket gav en tredje plats i klassen för framhjulsdrivna bilar. Efteråt kunde Green pusta ut och leverera för honom nu nästan bortglömda omdömet.
– Jag är nöjd med dagen, trea känns bra!
Dessutom räckte tiden till en sjunde plats totalt och även om avståndet upp till vinaren Robin Sandberg var stort, lite över 40 sekunder så var onekligen helgen ett stort steg framåt.
Bland bakhjulsladdarna blev det Thomas Grönberg/Mikael Johansson som var på bäst åkhumör i hettan. 14 sekunder efter kom nästa 940 körd av Anton Claesson med Anton Geijersson vid sin sida och ytterligare sju efter var trean Per ”Soda” Eriksson/Tobias Gunnarsson. 940-paraden fortsätter med Pontus Berglund/Nellie Karlsson som fyra, Jimmy Wessbo/Nina Jonasson, femma. Tack och lov bröt Mats Moberg/Sivert Svensson ”traktoruppvisningen” med sin Opel Ascona på sjätte plats.
Omställningen från WRC-Focus till Volvo gick bra för Simon Karlsson/Tobias Steen men på sträcka tre gick det ändå överstyr och den en vita Volvon gjorde ett så kallat taklägg. Här försvann alltför mycket tid för att toppstrid skulle vara aktuell trots topptider efter incidenten…
Första klassegern med nya R2-Fiestan blev det för Hässleholmarna Elias och Magnus Lörd men även här var det tätt. Bara fyra sekunder efter kom Trelleborgs Lukas Hägg/Anton Johansson. Fast allra snabbast fram till en punktering på sträcka fem var mästerskapsledare från Hörby, Victor Hansen. När luften gick ur både däcket och toppstriden hade Victor nästan omöjliga marginalen 1.28,3 före Lörd. Men utan luft i hjulen blev nu Hörbyföraren sist i klassen.
I Kosta kördes även en ”Öppen Klass” för Grupp E, Grupp F och VOC och här var det storfrämmande genom J-WRC-trean Dennis Rådström. I högerstolen på Volvo 940:an hade Dennis satt Mathilda Widén och det var en lyckad kombo. Klasseger var väl inte mycket att jubla öve mena tt bli 19:e totalt med en ”standard Volvo” visar att det inte är en tillfällighet att Dennis slåss om guld i Junior-VM. Nästa deltävling i Sydsvenska Mästerskapet körs i Hässleholm med Snapphanerallyt i början av augusti. Tack för bilderna från Dackefejden, Kristian Lindberg och Henric Åkeson.
*
Börjar nu bl lite trött i skallen och överlåter till Pierre Skytt att berätta om ”Låsta-Sprinten” i Strängnäs, fjärde av sju deltävlingar i 7-klubbars och Trendab Rallycup.
”Den trogna skaran 7-klubbars-deltagare fanns med i startlistan där Michael Holmgren från Gnesta MK och hans klubbkamrat Lasse Mothander i GT4an och Örsundsbros Matrin Alarik i Nissan slogs om topplaceringarna. Sträckan som Thord Söderberg och SAMS fått till var en riktigt fin väg som var med senast i Midnattssolsrallyt 2014. Askeränilen som mätte sex km och ligger strax intill motorstadion som deltagarna skulle genomföra två gånger, blev en utmaning i värmen. En krokigare inledning och en desto snabbare avslutning på sträckan gjorde att förarna fick lite problem vid den karträta extraslinga som lades in för att minska snitthastigheten. Full gas, svepande svängar och en plötslig vinkel vänster in på en gräsbeklädd väg fick många att bromsa på sig, tvingas backa, åka ovanligt brett eller till och med rulla. 62 ekipage i startlistan och några Midnattssolsrävar som ville värma upp sig, blev verkligen uppvärmda i den stekande solen. Jari Saarinen som lockat med sig Ida Lidebjer Granberg i högerstolen tappade lite på den inledande genomkörningen mot Arbogas Anders Nilsson som rattar sin fina VW Golf tillsammans med sonen Emil i högerstolen. Anders fick upp ett fint tempo direkt och körde fortare än Saarinen som blev tvåa efter Anders till sist.
– Det här var sista gången som Anders var snabbare, skrattade Jari vid prisutdelningen.
Att Thord Söderberg lagt ner mycket tid på arrangemanget rådde ingen tvekan om. Funktionärerna visste vad som skulle göras och Thord höll full koll som spindeln i nätet, lovorden haglade över tävlingen från samtliga jag pratade med.
– Riktigt frän väg, menade Ida Lidebjer Granberg
-Vi uppskattar verkligen engagemanget och insatsen arrangörerna lägger ner, säger Saarinen.
Så här ska ett sprint-rally vara, var Calle Svennestam Eskilstuna MKs åsikt som vann B-förarklassen i sin Volvo.
– Toppen väg, nu börjar man hitta tillbaka igen, lika kul som förr, sa Anders Nilsson.
Totalsnabbast i sin Mitsubishi blev Gnestas Michael Holmgren före tvåan Martin Alarik i Nissan Sunny från Örsundsbro och Gnestas Lasse Mothander som trea. Vinnare i A-2wd blev Fagerstas Håkan Långkvist i sin karaktäristiska gul / svarta Volvo. Magnus Johansson från Östgöta BSF blev tvåa före Eskilstunas Antti Johannesson i BMW. Eskilstunas Calle Svennestam med Anna-Carin Zakrisson vid roadbooken vann B-2wd i sin Volvo. Calle som laddade friskt höll på att missa inkörningen på den fartnedsättande slingan, rattade in Volvon som om det inte fanns någon morgondag och klarade den manövern galant.
En som är still going strong är Laxås Rolf Andersson i sin röda Volvo 940 som med kamraten Jimmy Karlsson körde hem en fin 5:e plats i B-2wd. Rolf som fick ett onödigt långt uppehåll i sommar då duon rullade och fick stå över lite race för reparation. Trots en hel månads uppehåll fanns farten kvar i Rolf och bil, även om det inte räckte hela vägen i Strängnäs. C-förarna i 2WD lockade 8 deltagare där Kalle Gustafsson från Haninge MK i Skoda Fabia R2 rattade hem segern med bisittare Andreas Hultström med 14 sekunder till tvåan Fredrik Blom och Erica Bernhardsson från SMK Hälsinge.
Stor eloge till SAMS och Thord Söderberg för ett fint arrangemang, löd kommentarerna hos de allra flesta efter målgång av Låsta-Sprinten.
*
Avslutar denna superlånga ”Rallysändning” med att gratulera Jari Liiten och Mikael Kjellgren till att ha tagit allra först totalsegern i ”LightOn Rallyt”.
– Vi tappade bara en sträckseger till Jaris far och det kan man ju ta, berättar Kjellgren belåtet.
– Fantastiska sträckor som gav oss bra träning inför nästa sm rally plus Jaris första totalseger så det var extra kul!
Den som bäst hängde på var Volvo 240-åkaren Niklas Nilsson/Pär Pålsson men ändå skilde 21 sekunder. Inte illa med en bil i SM-klassen Otrimmat mot en Grupp H Volvo . Pappa Liiten, Jan-Erik och Lennart Nilsson blev bästa 4WD-på sjätte plats. Finns nog en viss risk att det blir lite tråkningar vid middagsbordet framöver….