Vätgas Yaris för Kankkunen i Rally Finland, Oliver Rally1-testar, genomgång inför helgens ”MSR”, PG kör Yaris Rally2 i Årjäng, 240-legender på Ring Knutstorp, Mille hittade aldrig känslan i Rom och lite bloggpaus…
Det är nog ingen som med bibehållen trovärdighet kan hävda att elbilar och motorsport är en lyckad kombination. STCC:s test innebar ett så stort bakslag att SBF:s prestigeserie tvingades pausa efter bara ett år med elbilar. Inte heller World RX kan klassas som succé även om det till Höljes kom över 20 000 åskådare där ändå merparten har en tämligen skeptisk inställning till elbilar.

Även i rally har det lyfts möjligheten att köra med elbilar men hittills utan gehör varken från förare, team eller fans. Istället har en del försökt att lansera andra drivmedel och där vätgas är ett. I samband med ”Rally Finland” ska Toyota-basen Juha Kankkunen köra en i Jyväskylä helt nyutvecklad GR Yaris Rally2 H2 Concept. Kanske ett spännande framtidsalternativ där förbränningsmotorn drivs av komprimerad vätgas. Dessutom utlovas samma ljud från bilen som rallyfans är vana vid, men med nära noll miljöskada…
*
Mer Toyota och idag kom första bilderna från Oliver Solbergs när han testar sitt vapen i ”Delfi Rally Estonia” Toyota Yaris GR Rally1. En påtagligt nöjd Oliver hälsar.

– Nu gör vi det här!
*
Från modernt rally till mer det som jag växte upp med, ”Midnattssolsrallyt”. Start på fredag den 11 juli från Ericsbergs Slott och målgång på lördag den 12 juli på samma ställe. Låter min källa i trakten, rallyrutinerade Pierre Skytt berätta.
”18 krävande kilometer inleder årets Midnattssolsrally
Midnattssolsrallyt 2025 blir en två dagars utmaning för klassikerna. KAK, Katrineholms MK med Ericsbergs Slott som samarbetspartner har alla faciliteter att erbjuda Europas ”största klassiska rally” på slottets ägor. Ett jättearrangemang för projektledare Crister Nystrand och Leif Fredriksson i spetsen. Stort arrangemang som duon fixat förr, men först i år fått helhetsansvar för. Icke att förglömma den populära ”Slottssprinten” som kör fyra sträckor på lördagen med lite nyare bilar. Men huvudnumret är ju klassikerna som ska få bekänna färg från första metern.

Det mycket fina programbladet som inköptes på måndagen i Eskilstuna kunde vi konstatera att motorklubbarna i Södermanland och Västmanland ställer upp med vägar i världsklass. Även om jag är lite partisk i målet så kan jag säga att Eskilstuna MK får nöjet att bjuda dom 145 startande på inledningssträckan, klassiska ”Svalboviken – Bälgviken” eller ”Kojäng” där målet ligger. Detta är en riktigt krävande första sträcka med sina dryga 18 kilometer. Lite svårt att ta sig in på som publik annat än vid start och mål samt vid Bälgviken mot slutet. Garanterat en sträcka där rattrosten slipas bort omgående.

Servering finns på många platser under tävlingen och SS1 har två serveringar vid start samt vid Bälgviken. Den andrasträckan i tävlingen är också en klassiker där Gnesta MK har hand om ruljansen. Ökänd i rallykretsar med mål vid Öllösa Kvarn där det svänger så att man nästan möter sig själv. Den berömda serveringen 200 meter in från mål är väl värd ett besök. Denna går också som SS4. Flens MS har också en fin sträcka som kört många gånger förr, nu som SS3/ 5. I fjolårets ”Violen Rallyt” kördes den åt andra hållet. Efter en genomkörning för en tid sedan kan man konstatera en hel del ”överfall” även här. Med en glass i mun förklarade ansvarige Mats Einarsson upplägget medan vi fick i oss en mosbricka en vacker kväll i Flen för en vecka sedan. Mats Einarsson som var tävlingsledare då, är nu ansvarig för denna ljuva Sörmlandssträcka som mäter ca 6 km. SS6 är också under Eskilstuna MK:s flagg på dryga milen med snabb inledning på allmän väg vid ”Fjällskäfte” som sedan övergår i mindre och långsammare vägkaraktär. Avslutning i Bie på snabba partier över gärdena som är mycket sevärda. Fredagen avslutas med SS7 på Ericsbergs ägor i Katrineholms MK:s egen regi med tre kilometer på den sträcka man använde som uppvisning i fjol. Lördagen är mer koncentrerad till Katrineholm och inleds med SS8 för klassikerna och SS1 för ”Slottssprinten”. ”Ramsjöhult” på ca 6,5 km sköts av Katrineholms MK och har allt en rallyåkare behöver.Kolsva MS sköter SS9 som heter ”Vegersberg” och mäter 7,86 km, hyfsad snabb med några luriga vägbyten.
SS10 är det SMK Nyköping som håller i som heter ”Simbol” och är 11.37 km med en känd sväng i början som dock är varnad.SS11 är avslutningen på hela arrangemanget vid Ericsbergs Slott på 2,48 km där den kända grisgrillningen väntar.

Uppmaningen i programmet är att alla tänker till innan ni parkerar vid sträckorna, så att ingen blir ”trampad på tårna” i onödan och att räddningsfordon kan komma fram utan hinder. Förhandsfavoriten Eskilstuna MK:s Per Göthberg i sin Porsche med Andreas Svedberg till höger känner sig mer förberedd än han någonsin varit.
– Målet är givetvis att ha så få bilar framför sig som möjligt, meddelar Per.

Janne Westlund från Kopparberg i sin Opel Ascona (bilden) med Maria Björk där allt funkade bra med körningen i Höljes i helgen som gick. Nu hoppas man den känslan sitter kvar till Midnatts-helgen. SMK Nyköpings Janne Pettersson i Opel Kadett har legat i under försäsongen med att få upp tempo både i bil och sig själv. Janne som är riktigt taggad och satsar givetvis på bli bättre än tvåa. SAAB åkaren från Eskilstuna Kenneth Jonsson med Hillar Veikksar till höger i sin fina tvåtaktare har tävlingsnerverna i styr än så länge och menar att det ska bli kul med lite hemmavägar.
– Fast det har inte jag någon nytta av, med troligtvis Mellansveriges sämsta vägminne, säger Kenneth.
Dekal trimning och bromsbyte var på gång under måndagskvällen. Annars funkade nya motorn kanon under ”Björn Waldegårds Minne” tidigare under säsongen.
–Bilen har aldrig gått så bra som nu så det ska bli skitkul, konstaterar Kenneth.

I samma klass kommer Norbergs MC:s Hans-Åke Söderqvist till start i sin ”Koja” här i smaspår med MSR/Rally-legenden Jårs Damberg till vänster En bil som gick i Hällefors för några veckor sedan och nu är Hans-Åke taggad inför uppgiften.
– Jag skulle hellre vilja åka tre dagar, det känns mer på riktigt då, men det ska bli kul ändå, säger Hans-Åke.
Tävlingsledare Crrister Nystrand menar att arrangemanget blivit gigantiskt i antal anmälda både till ”MSR” och ”Slottssprinten” och intresset generellt hos publik och tävlande som hela tiden vill köpa fler grillbiljetter till festen på kvällen. Men den är mer än full redan nu, över 730 anmälda. Redan första dagen då dom fina programbladen började säljas såldes 300 stycken.
– Allt rullar på och bit för bit faller på plats. Det är också en fantastisk förmån att få vara på Ericsberg och att rallypubliken sköter sig så fantastiskt bra just med att inte skräpa ner eller parkera på tokiga platser, det har varit och är ett fint samarbete som vi hoppas fortsätter, säger Crister.
Om man ska dra någon slutsats av dessa kommentarer så kan man konstatera att de blir trångt men trevligt vid Ericsbergs slott, både på prispallen och grillfesten på lördag kväll.
*
Alla som i likhet med mig själv inte kan följa ”MSR” från ”ringside” så bjuds det på massor via både tv och Rallyradion. Bland annat direktsändning med tv från slottsbacken vid Ericsbergs Slott, där både fredagens och lördagens avslutande sträckor avgörs.
– Fredag 11 juli från kl. 16:50
– Lördag 12 juli från kl. 12:20
Alla sändningar nås via Svensk Bilsport TV:s hemsida och app.

Precis som tidigare år sänder Rally Live hela tävlingen direkt – med Sebastian Bourghardt i studion och reportrarna Per Johansson och Björn ”Nalle” Johansson ute på sträckorna.
Du hör rallyradion via Svensk Bilsport TV, både i webbläsaren och i appen:
– Fredag 11 juli från kl. 10:00
– Lördag 12 juli från kl. 09:45
Publik på plats? Ta med hörlurar!
Om du befinner dig ute på en sträcka kan du lyssna live i telefonen och höra intervjuerna med förarna direkt efter målgång – perfekt för att följa dramatiken i realtid från första parkett i rallyskogen.
*
Samma dag som det är start på Ericsbergs Slott är det ”Hästkraftshelgen” i Årjäng. Tävlingsledare Anders Fredriksson konstaterar.
– ”The big battle” vem vinner 20000 kronor (1:a) -7500 kronor (2:a) -2500 (3:a) kronor i både 2WD och 4WD?
Att Anders är nöjd med startfältet är uppenbart och där jag gissade rätt, att PG Andersson kör en Toyota Yaris GR Rally2. Gissar även att den är svart. Nu är inte PG ensam med Yaris, även Johan Kristoffersson, Peter Hedström och Per Brynildsen kör ”japanskt” i Årjäng. I Skoda sitter Pontus Tidemand och OC Veiby medan Henning Solberg än så länge gömmer sig bakom ”TBA”. I 2WD har jag två givna favoriter, Opel-åkaren Daniel Röjsel och segermaskinen från Lima, Andreas Levin med Nissan Sunny..
–Många viljor som ska fajtas och vem vinner ”peoples choice” med 5000 kronor som belöning, avslutar Fredriksson.
*
I helgen som gick bjöd ett bitvis regntungt Ring Knutstorp på historisk racing av toppklass. Ett team som väckte berättigad uppmärksamhet både för att man tävlade med Volvo 240 som är på gränsen för vad som accepteras i de här kretsarna, men även för att de bägge ”240:erna” var i ”mint condition”.

”Utställningsbilarna” kördes av Tony Mårtensson och Ulf Larsson och för den förstnämnde var det åtta år sedan senast han satt bakom ratten på en Volvo gjorde för biltävling. Vi som minns kommer ihåg friske Tony från 80-90-talet med ljusblå 240, ofta med knöliga bakskärmar. Nu blev det dock racing i sin comeback. Tony berättar.

– Efter åtta år var det dags bakom ratten igen på Ring Knutstorp, i en bil som jag renoverat 242 Grupp A. Bilen är renoverad och lackerad precis som när Ulf (esset) Larsson körde den till 2a i Grupp A SM 1987 efter ”Peggen” Andersson. Köhler Racing byggde denna bilen 1984 och den har haft flera ägare genom åren. Det blev ett snabbt beslut att vi skulle köra denna tävling och i farten så blev det även bestämt att Ulf Larsson skulle köra min gamla bil. Det blev som en test där Ulf fick en pallplats på lördagen medan jag tvingades bryta då det blev problem med ett bromsok.

Men ändå mycket lyckat totalt sett det kändes som dom båda Volvo bilarna var varmt välkomna. En liten seger var att jag var före Ulf i kvalet…

Med sitt DNA i rally var det inte så konstigt att Tony hade lite svårt att få till linjerna på den kuperade banan berättar han. En intresserad frågade om han kört på ”Knutan” tidigare?
– Jo 1990 var det en sträcka på South Swedish Rally och då körde jag som föråkare.Kul var det, sedan får vi se vad det blir härnäst, ska först smälta detta…
*
”Rally di Roma Capitale” känns lite ”yesterday news” så vill jag ändå lyfta fram Mille Johansson/Johan Grönvall som i Rom satte punkt för en minst sagt intensiv rallyperiod. Även om detta innebar en lite sliten besättning i MS Munarettos Skoda efter flera vekors intensivt tävlande, så blev resultatet ändå hyggligt, 15:e ungefär i mitten i det stentuffa Rally2-gänget. Detta trots att Katrineholmaren aldrig hittade den rätta känslan i bilen.

– EM i Italien var ganska tuff för oss med värmen och att däcken inte fungerade som vi ville när det var så varmt. Jag fick aldrig något fäste i framvagnen under hela tävlingen fast vi testade massor med olika inställningar, berättar Mille.
– Lite surt att vi aldrig fick till någon bra känsla alls under tävlingen. Men med lite förändringar till nästa EM-tävling på asfalt så ska vi nog kunna visa bättre fart!
*
Inte en rad om varken ”Standard” eller Rally SM idag som ni märker och det känns faktiskt lite skönt att kunna lägga undan både ”hjälm och väst” för en tid. Nu tar Motorbloggen någon dag för återhämtning, men bli inte liggande för länge i hängmattan. Man vet aldrig när den dyker upp igen, kanske redan på fredag…