Västra BF förtydligar, Södra BF släpper kalendern för både Rally/RS, fem deltävlingar i Sydsvenska Mästerskapet, Ryd-Gustav dubbelt Lions-prisad, Fourmaux avslutade med Puma-seger, obekräftad Oliver nyhet och idag firar Motorbloggen 15år!

Idag återkopplade Västra BF genom Kenneth Ax i ämnet Rally DM 2025. Att jag fått ta emot kritik för deras upplägg tycker Kenneth är tråkigt, men är ändå tacksam över att jag tog upp frågan.

Det är roligt att få höra/läsa att det finns intresse för rallytävlingar som vi kan köra i DM-kalendern. Västra BF:s rallykommitte kan nu börja planera inför 2026, lite som SM gruppen planerar så tack Tommy för att du drog igång en liten Rallytråd!

Kenneth vill också förklara varför varken ”Rally Kilingen” eller ”AP-Rundan” finns med i kalendern.

När jag/vi rallykommitten lade in DM-kalendern så var faktiskt SMK Örebro bokat 3 oktober, dagen före att AP-Rundan skulle köras. SMK Örebro önskade att få köra DM-finalen men senare flyttade SMK Örebro till tidigare datum, skriver Ax

Gällande Kils MK ”Killingen” nåddes jag av info på Motorsportsalongen, att om Bauhaus Rallyt + SM blev verklighet så kanske det inte blir något Rally Killingen. Före detta hade vi fått klart med intresseanmälan från Laxå MK… 

*

Då är även Södras två DM-kalendrar (Rally+RS) klara för 2025. Tänker efter, så verkar det som att Södra är ensmanna om att köra DM även på asfalt, i andra distrikt är det istället cuper som axlar detta ansvar.  ”Gud hör bön står det i Bibeln” och verkar även nu kunna översättas till i detta sammanhang med, ”SGA:er hör bön”.  En stor önskan från tävlande/arrangörer i Södra och Småland har varit att man skulle återuppta det samarbete som tidigare fanns i just DM, men som i år av olika anledningar pausades. Första försöket i den riktningen var att man i år drog igång ”Sydsvenska Mästerskapet” med fyra deltävlingar, två i vardera distrikt, mer om detta längre ner. Rally-DM för Södra körs med fem deltävlingar och där det är traditionell premiär på Österlen med ”Simrishamnsmixen” den 5 april. Tre veckor senare blir det Smålandsdebut för DM genom ”Vilda Ryd Racet” som garanterat lär bli välbesökt då även ”Svenska Rallycupen” har årspremiär på de ”vilda” sträckorna kring Ryd. Totalt tre deltävlingar samkörs med Småland, Ryd, Skillingaryd och SMK Hörbys TV-Svängen”

Rally DM Södra BF 2025.

05 april Simrishamns MK

26 april Ryds MK

28 juni Skillingaryds MK

20 sept. SMK Hörby

27 sept. Hässleholms MK

*

RS-DM innehåller åtta deltävlingar, de flesta välkända för alla som gillar asfalt. DM-finalen är däremot helt ny och är på Uråsa utanför Växjö där det enligt uppgift är planerat för fyra heat för DM-åkarna. De som efter detta är extra åksugna, får sedan möjlighet att kör ytterligare två vänder och får man förmoda då med extraljus monterade. Dessa två räknas dock inte in i DM.

RS-DM Södra BF.

13 april SMK Hörby

27 april Hässleholms MK

18 maj Svedala MK

07 juni Arlövs MC

03 augusti Eslövs MK

31 augusti Lunds AC

28 sept. Svedala MK

?? Oktober Uråsa.

*

Bara timmar efter att DM-kalendern presenterades kom samma sak för återupplivade ”Sydsvenska Mästerskapet” som haft en trevande inledning redan detta år.

Bland båda distriktens rallyansvariga (SGA) råder samsyn om att distrikten är de som över tid skall ansvara för att det finns en verksamhet som gynnar arrangörer och tävlande. Cuper och serier kan komma och gå, men tack vare det demokratiska systemet inom SBF kommer det hela tiden nya som tar ansvar för att bedriva verksamheten vidare, berättar trion Sara Mejving (Småland), Ola Schönström-Sebastian Steiner (Södra).

 – Alla skall kunna tävla på den nivå som passar och de tävlande är ingen homogen grupp. Tid, ekonomisk förmåga med mera styr valet.

Här lyfter man fram önskelistan från tävlande som innehåller att tävlingarna skall vara långa, korta, notade, onotade, rekade och helst max tio mil hemifrån. 

Distriktens rallyverksamhet ska också innehålla en riktning som leder till SM, det Svenska Mästerskapet, både för arrangörer och för tävlande. En inte helt enkel ekvation.

Det är av dessa ingredienser som SGA-trion vaskat fram både DM-serie och ”SSM” förklarar man.

Därför presenterar vi nu andra året av en treårig satsning på ett Sydsvenskt Mästerskap. Första året 2024 var fyra tävlingar utsedda, detta år fem tävlingar i Södra och Småland men också med ett gästspel i Västra distriktet.

Fyra bilklasser ingår, 4WD-2WD-Standard-Ungdomsrally, inga konstigheter utom i ”Standard” där både GruppF och GruppE ingår och tar poäng i respektive klasser. I år vann SMK Hörbys Karljohan Ingesson/Emma Fransson SSM-titelen i ”Standard”. 

Foto: Tommy Svensson

Nu vet jag inte om det är en skrivmiss eller tankefel, men nog bör väl även VOC-are vara välkomna i denna klass? Förutom detta uppmärksammas även B-och C-förare som annars kan få det tufft i de fyra bilklasserna där alla förarklasser slåss samman. 

Sydsvenska Mästerskapet.

05 april Simrishamns MK 

26 april Ryds MK
28 juni Skillingaryds MK

02 aug. Kullings MS
20 sept. SMK Hörby 

Fullständiga regler för SSM kommer att publiceras inom kort.

*

Inte bara Lions Club i Hörby som har ett gott öga till rallysporten. Även deras kollegor i Lions Ryd håller ett öga på sporten och i förra veckan fick Ryds MK:s eldsjäl/arbetsmyra Gustav Johansson ta emot stipendium för sin insatser i ”Vilda Ryd Racet”. Som lite bonus hade även Lions Tingsryd koll på Gustav, men där var det hans engagemang i ortens hockeyklubb som utgjorde grunden för deras stipendier.

Det är kul att andra uppskattar arbetet och tiden man lägger ner. Det är många man vill tacka för dessa stipendium, för bakom varje individ finns ett team. Ingen nämnd och ingen glömd, men kom ihåg, ett leende sprider sig, berättar Gustav.

*

Precis som jag har lite svårt att här hemma ta till mig ”jipporallyn” på folkracebanor plus en sväng på banparkeringen, har jag samma känsla när WRC-förare ”showar” inför läktarsittande publik. I helgen var det ”Monza Rally Show” där det på lördagen kördes en  rallylik del på och utanför F1-banan. Sami Pajari ledde fram till sträcka sju där en snurrning orsakad av fel däckval i regnet, gjorde att han fick nöja sig med att bli femma. Istället blev det hemmaseger genom Andrea Crugnola, 2,7 sekunder före Nikolay Gryazin med Hayden Paddon som trea.

Foto: Monza Rally Show

Dagen efter kördes ”Masters Show” där förarna startade två och två. Här visade Adrien Fourmaux att Hyundai valt rätt då han i sitt sista framträdande med Ford Puma Rally1 vann över Thierry Neuville i sin vanlig Hyundai.

*

Idag ropade rallysajten ”AG Rally” ut att Oliver Solberg skrivit på för Toyota. Innan alla Oliver-fans gör vågen, så inväntar jag mer officiell bekräftelse på nyheten att det blir WRC2 med Toyota Yaris GR Rally2 2025. Enligt nyheten ska Oliver följa samma plan som gett Sami Pajari Rally1-körning till nästa år.

*

Idag är det exakt 15 år sedan den allra första Motorbloggen publicerades och då inte med rally som hetaste ämne, utan ”dubbdäck. Så började det: ”Efter lite påtryckningar, både uppifrån och från sidan är det dags att även jag tar klivet ut i det som vissa kallar ”blogghelvetet”. Tanken är att jag ska ge mina högst personliga synpunkter på bilar, trafik och naturligtvis motorsport. Företrädesvis motorsport med fyra hjul i marken, de tvåhjuls intresserade får hitta någon annan plats i cypberspace. Nu när årets första snö faller borde jag kanske skriva om dubbdäck. men det tänkte jag egentligen inte göra, fast det gick sådär…

Foto: Tommy Svensson

För mig är det så självklart med dubb att jag inte kan hänga med förespråkarna för dubbfritt. I min lilla hjärna kan jag inte få in att det kan bli för säkert i trafiken. Men vissa, läs de som kör dubblöst, menar ju faktiskt det, att den lilla extra marginal som dubben ger, är onödig. De senaste tjugofem åren har jag en årlig körsträcka på cirka sextusen mil, alltså fyra gånger ”normal-svenssons” körning. På sommaren har jag aldrig under fyra millimeters mönsterdjup på däcken. Jag har extraljus och har under nästan hela 00-talet kört fyrhjulsdrivet. Kör alltid bältad och försöker hålla hastighetsbegränsningarna, även om nya 80-gränsen känns mer än lovligt långsam på vissa vägsträckor. Men det tar vi en annan gång. Det jag menar är att varje trafikant måste göra allt för att optimera sin och framförallt sina medtrafikanters säkerhet. Dubbfritt är helt Ok, men då hoppas jag att du ställer bilen hemma i morgon. För jag är inte intresserad av att ha dig som en högst ovälkommen gäst i fronten på väg till jobbet.”.

Jubileums-bloggen får nummer 4 625 och under de här åren har det även strömmat in knappt hälften så många kommentarer. De allra första som reagerade var de som körde dubbfritt och gärna seåg mig upphängd på torget till allmän beskådning. Med åren lindrades dock deras påhopp, kanske kom man till insikt, vad vet jag. Visningarna har också ökat, från de första årens knappt hundra till nu senast, strax under 30 000/vecka och trenden håller sig med någon procents ökning månad för månad. Närmast är målsättningen att nå 5 000 bloggar vilket teoretiskt bör inträffa kring årskiftet 20257-26.

Tack alla för att ni läser! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *