Varmt och dammigt i Grekland, Extreme E tar paus, mycket rally i helgen, World RX i Portugal och fjolårsvinnaren i TV-Svängen testade Skodan…

Hittade en liten lucka i förberedelserna inför TV-Svängen och då passar jag på att skriva Motorbloggen. Börjar med ”WRC EKO Acropolis Rally” där mitt tips punkterades direkt när Elfyn Evans missade ett välkänt ställe och där tömde ett däck på luft.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Tvingades  stanna och byta hjul vilket kostade två minuter.

Foto: Hyundai Motorsport

Även Thierry Neuville råkade på problem när hans Hyundai bitvis bara gick på tre cylindrar. Ändå bra tio sekunders tapp till Sebastien Ogier som var snabbast, 0,6 före Ott Tänak.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Neuvilles problem fortsatte på tvåan där han dessutom klagade över ”massiv städning” av sträckan när han kör allra först. Dammet är ett stort problem vilket föranlett arrangören till att ha fyra minuter mellan Rally1-bilarna. Detta tackade bland annat Ogier för genom att gå upp i ledning på sträcka tre, 5,9 före M-Sports Adrien Fourmaux och Tänak som trea.

Foto: Hyundai Motorsport

Efter fem av dagens sex sträckor är det Hyundai och Tänak i topp men bara fem sekunder bak lurar Ogier med Toyotan. Trea är Dani Sordo i det som troligen blir tack och adjö hos Hyundai, åtminstone som förare i WRC. Adrien Fourmaux fick ta sin Puma ur skolan sedan han knäckt en styrarm på sträcka fyra, men startar om i morgon. Istället är Gregoire Munster bästa M-Sport-förare som femma, 1.40,0 efter Tänak. Om tipset är åt h-e i WRC-klassen så är det bättre i WRC2 där min vinnare Yohan Rossel leder komfortabelt med 46,5 sekunder. Tvåa är Sami Pajari som tar av sig hjälmen och konstaterar.

Helt klart är Yohan väldigt snabb, trots att vi gör allt vi kan så är han snabbare!

Foto: Skoda motorsport

En snabbhet som innebär sjätte plats totalt, Pajari på sjunde och så Gus Greensmith/Jonas Andersson som åtta och trea i WRC2.  I morgon körs sex nya tuffa sträckor och jag är nästan helt säker på att det innebär mer problem för många, då Grekland brukar bita tillbaka…

*

Inte utan viss stolthet jag nu  kan konstatera att Motorbloggen var först ”world wide”, med nyheten att Extreme E tar ”time out” före nästa deltävling som skulle ha körts om en vecka på Sardinien. Efter att nyheten publicerades för flera veckor sedan, kollade jag runt på nätet i några dagar men inte en rad om ”nyheten” förrän idag. Då nämner arrangören detta bara lite förbigående och trycker istället på nästa år när man byter från elbilar till ”Hydrogen-drift”. 

Det görs stort nummer av att man blir först med detta bränsle i en racingserie. Att utveckla bilar för detta kräver så mycket att elserien därför pausas med tre tävlingar kvar att köra förklaras det. Serien byter också namn för 2025 och heter från då Extreme H

*

Ingen tvekan att mycket kommer i kläm den här helgen där jag har stort sett hela mitt fokus på ”TV-Svängen”. Därför får näst sista deltävlingen i ”Svenska Sprintrallycupen” i Dalsland och Fagerstas ”Nattkröken” kanske inte den uppmärksamhet man är värd. Ericsson Motorsport gjorde i veckan en liten analys och kom då fram till att det i helgen finns 494 rallyåkare som är igång plus runt 20 i Tyskland. Dessa fördelas då på TV-Svängen-Nattkröken-Dalslandsprinten-Ekrundan-Malmtjärn Runt-Klappjakten-LigthOn Sprinten. Totalt sju tävlingar och rent statiskt innebär detta ett snitt på 70 startande per tävling. Samma antal som de flesta arrangörer ser som brytpunkt för att inte behöva räkna med ekonomisk förlust. Nu är detta statistik, för i Fagersta och ”Nattkröken” finns 119 anmälda medan man i Jämtland och ”LightOn-Rally” befinner sig i andra änden av näringskedjan med sina 39 ekipage…

*

Även World RX och SMK Hörbys bidrag där Klara Andersson som är i Portugal,  får finna sig i att ”spela andra fiol” den här helgen.

Foto: CE Delaer Team

Tuffa pix, men att runda en tävling som TV-Svängen som körts varje år sedan1965 med undantag för en gång under pandemin, är inget man i min ögon gör hur enkelt som helst. 

*

Dagen har gått på varvstopp för många av SMK Hörbys medlemmar och det är inte klokt hur mycket som måste fixas även om årets upplaga har lite färre deltagare än tidigare. Inte utan att man kikar lite avundsjuk på grannen till klubbhuset, Hörby Idrottsplats där det i morgon spelas en U20-landskamp Sverige-Danmark. Även om många HFF:are jobbat med arrangemanget så slipper dom åtminstone som vi, bygga sin anläggning år för år. Här sätter kommunen och detta helt rätt, istället in sina resurser för att bjuda spelare och publik på optimalt mottagande.

Foto: Stefans Däckservice

Dagen har som sagt varit hektisk och då inte minst för efteranmälde fjolårsvinnaren Fredrik Nilsson. Förutom att ha hela företaget i gång i helgen för banarbete vid järnvägen, är det även mycket kring tävlingen som engagerar ”Fredde”. Ovanpå detta så börjades dagen i ottan hos Stefans Däckservice där Jonas Hansson krängde rallydäck till den från Keane Motorsport hyrda Skodan.

Foto: Stefans Däckservice

Här var också första gången som Fredde och Julia Thulin satte sig i bilen för att justera stolar och bälten. Efter detta bar det iväg för test lite norr om Hörby, en test som delvis utföll till belåtenhet men där nya Skoda-föraren efteråt konstaterade.

Det går inte att köra rally med ett års mellanrum och ändå tro att man har vinnartempo, absolut inte!   

I den positiva vågskålen låg att bilen var lika fin och vit när testen av klarad som före…

Många har reagerat på att det blir entré på sträckorna i morgon och nästan alla utan undantag, ser positivt på detta.  Till och med flera som hört av sig som inte har möjlighet att komma till Hörby men som ändå vill stötta med entréavgiften på 40 kronor. Då finns möjligheten att Svisha till 123-389 69 74 och kassören tar emot alla bidrag med öppna armar. Med detta rundar vi av veckan och tror inte jag behöver förklara, att det inte blir någon Motorbloggen i morgon.

Trevlig helg 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *