Varierande vägar och väder i SSR, Nellie siktar högt med Kruse, Flodin skyhög favorit, Mille/Julia rekar i Slovenien, Back-SM lockar få, FIA har satt ner foten i ryska frågan och Klara på hemmaplan med entreprenadmaskiner!

Om en knapp timma startar shake down strax utanför Älmhult för South Swedish Rally. Tom Kristensson #8 har också rekat de första sträckorna kring Lönsboda och konstaterar.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

– Vägarna är av varierad karaktär, överlag ganska snabba och hårda med en del tempoväxlingar, lyft och luriga partier. 

Vädret under rallyt förväntas bli lika varierat som vägarna, lätta regnskurar under fredagen medan lördagen innebär molnigt och duggregn enligt SMHI. 

*

I fjol läste Maja Bengtsson noterna åt Jonas Kruse i Team Nybes Grupp H Toyota men bytte i år chaufför till Mattias Adielsson med Fiesta Rally2. Som bekant har även Mattias fått lämna återbud efter att ha blivit pappa för bara någon dag sedan. Därmed är Maja utan högerstol då den hos Kruse nu besätts av Skillingaryds 26-årige Nellie Karlsson, till vardags legitimerad sjuksköterska.

Foto: Team NYBE

Jag fick frågan i höstas om att åka med Jonas, att ta över efter bästa Maja Bengtsson. Det känns fantastiskt, och det är en enormt stor chans jag fått, jag är evigt tacksam till Team Nybe, förklarar Nellie inför morgondagens start i SSR.

Ambitionerna är höga hos Nellie och med notläsning åt flera olika förare siktar hon högt.

Att få åka med Jonas, som har så stor och mångårig rutin, ger mig möjlighet till mycket erfarenhet och kunskap. Jag är väldigt nyfiken och vill lära mig mycket mer om bilarna och inställningar och där är Jonas fantastiskt bra på att förklara och delge sin kunskap!

I Skoda Fabian vill Kruse ha lite gammaldags ”beskrivande noter” vilket inneburit omställning för Nellie som är mer van vid ”modernare siffernoter”.

Men det funkar kanon nu tycker vi båda, dessutom, både i och utanför bilen har vi väldigt roligt tillsammans, vilket är viktigt! 

Efter två totalsegrar med Nybe-Skodan är förväntningarna stora på SVT:s expertkommentator, dock inte riktigt så värmlänningen själv ser på saken.

– Ska jag vara realistisk, handlar det någonstans mellan femte och åttonde plats i totalen om allt funkar, menar Kruse.

*

Som vanligt dominerar ”Grupp H-bilarna” SSR eller som de kallas i SM, ”Nationella 2WD”. 37 anmälda men där redan några fallit ifrån, gör klassen ensam lika stor som de båda 4WD-klasserna sammanslagna. Om PG Andersson är storfavorit i 4WD så möter ”Ilsbo-Expressen” Patrik Flodin/ Göran Bergsten exakt om inte ännu större tryck i ”Nationella” med sin Volvo 940.

FOTO: Tommy Svensson

Funkar allt så vet jag inte vem som kan rå på ”Volov-Powern” även om där finns et stort Toyota-gäng som kommer att försöka. I detta återfinns Niklas Hägg/Toni Sundquist, Hampus Jakobsson/Pontus Jakobsson, Kristian Johansson/Fredrik Livh, Patrik Dybeck/DavidArhusiander och plockar även in skånska favoriten Johan Green/Kevin Athley. Foto: Tommy Svensson

Nu tror ni kanske jag glömt Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér (bilden ihop med Green) som mer eller mindre dominerar när det kommer till SSRC. Nu tror jag inte att snickareni Toyotan  hyser så stor respekt mot sin konkurrenter utan kan mycket väl vara den som är närmast Flodin, kanske till och med före på lördagkväll.

Det blir inte lätt men vi vill självklart vara med och slåss om topplatserna, menade Victor i en radiointervju. 

När man är i Sverige måste man ha med massor av Volvo för att undgå att behöva bära tomtemask på serviceplatsen. I den sammanslutningen kan pallplatser var möjliga för Emil Karlsson/Jessica Larsson, Jacob Johannesson/Danny Holgersson och så klart min SMK Hörby-kompis Pontus och Peter Berglund. Allt detta jag nu skrivit kan mycket väl ställas på ända om Robert Andersson/Jesper Samuelsson får sin Opel Astra Kit-car att fungera klockrent…

*

I motsvarande klass för 4WD är långväga gästen Michael Wickström/Lennart Nilsson med WRC Fiesta favorit i gänget som annars mest besår av numera lätt antika Mitsubishi-varianter. Samma klassning gäller även ”Mr No Problem” Mats Jonsson/Jon Magnusson som gör en ny start i SSR med Skoda Octavia WRC.

Foto: Tommy Svensson.

Ändå viss skillnad på bil mot första året 1978 där Mats med #165 på sin Volvo PV 544 tvingades bryta. Kanske kan Adam Backström/Robin Nyström framkalla nostalgiska känslor hos Mats när han får se deras gul/gröna ”Kutrygg”…

*

Internationella 2WD borde vara mycket större än de nio bilar som startar från Älmhult. Det är här som framtiden borde finnas att hitta men FIA-bilar har väldigt svårt att få fäste i vårt land. Istället för att lägga pengar på en modern bil som fungerar att tävla med i alla länder, väljer alldeles för många att trimma själv till dyra pengar hemma i garaget och längre än så kommer ofta aldrig deras ”fräna bilar”.  I Älmhult står fajten tror jag mellan Albin Nordh/Christoffer Bäck, Isac Reiersen/Johan Johansson och Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar.

Foto: Kristian Lindberg

Tufft att välja bort Simon Andersson/Jörgen Jönsson från Eslöv som med Opel Adam R2 egentligen sitter inne med ett trumfkort. Kul och se hur ”sörlänningarna” Lukas Hägg/Stefan Ahl och Emrik Smedberg/Emil Devell klarar sig mot ”SM-topparna”?

*

SSR:s minsta klass är ”Standard” som även i år har lite klent intresse med futtiga åtta ekipage anmälda. Fyra kör Volvo däribland guldjagande Johan och Christer Holm plus tv-favoriten från Älmhult,  Stefan ”har igen tut” Håkansson numera med Markus Forsell i 940:an. Även om Opel-hjärtat klappar för Kevin Gustavsson/Kim Johanson och Erik Sjöström/Eric Lennartsson så klappar Hörby-hjärtat än mer för Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson (bilden) och Ingvar Månsson/P-I Hellberg, få se vilket som klappar bäst…

Foto: KN Rallyfoto

*

I en helt annan del av Europa så väljer Katrineholms Mille Johansson med SMK Hörby-kartläsare Julia Thulin att tillbringa helgen i Slovenien i hop med IK Sport. 

Foto: Mille Motorsport

17-årige Mille och Julia (något år äldre) håller nu på med reken för deltävling två i mästerskapet, Rally Velenje som utgår från Lajše i nordvästra Slovenien. Tufft motstånd med totalt 18 bilar i klassen väntar på de 12 sträckorna på totalt 10 mil. Paret kör en Ford Fiesta Rally4.

Foto: Privat

I samma rally kommer även att höras dansk röst genom Jeanette Kvick Andersson som med österrikaren Alfred Kramer jun. kör i samma klass som Mille och Julia. Lite skillnad mot i SSR, här finns 18 bilar i ”Internationella  2WD” och med förare från sju olika länder…

*

Inte så många mil därifrån förbereder sig Mads Østberg och Patrik Barth för Rally Internazionale utanför Bedonia i Italien. Start på söndag och med drygt 60 anmälda varav häften i Rally2/R5-klassen där den nordiska duon kör med Citroën C3 Rally2.

*

Längre fram i höst kommer Back-SM att inta ”backen” vid skånska Minnesberg men i redan helgen är det premiär i Ludvika med ”AD Hill Climb”, 1,7 kilometer lång grusbacke väntar. Men även här använder man den lustiga beskrivningen ”körning i minst två omgångar där bästa tid från något av åken gäller”. Ställer samma fråga som tidigare och som jag aldrig fått svar på, när bestäms hur många gånger man kör, före under eller efter tävlingen? Samma läge som i Asfalt SM, klent intresse med knappt 50 anmälda. Fyra rallyklasser kör där Trimmat är störst med bland annat. Mikael Lundberg, Tomas ”Lången” Pettersson, Rikard Berglund, Patrik Åkerman, Johan Eriksson, Mattias Nyström och Roger Eriksson.

*

Heder åt Svenska Bilsportförbundet som var snabba med att utestänga ryska bilsportare från tävling på svensk mark. FIA däremot velade lite mer men har äntligen kommit till skott och nu gäller, ”utövare från Ryssland och Belarus kan delta på internationella tävlingar under neutral flagg.”.

Vi i Sverige tillsammans med Storbritannien och ett antal andra västeuropeiska länder har sedan start, efter Rysslands invasion på Ukraina, varit tydliga med var vi står i frågan, förklarar vd Anna Nordkvist.

 – Vi har ifrågasatt varför det inte kan finnas en tydlighet att utesluta förare från Ryssland och Belarus på tävlingarna för att få full kraft i sanktionerna mot dessa länder. 

Från nu krävs att tävlande skriver under ett avtal där de avsäger sig allt stöd till respktive länder och att de tävlar som förare utan tillhörighet till något land och under neutral flagg. Detta gäller från nu i hela FIA-världen.

Foto: Rally Sweden/McKlein

I sitt nyhetsbrev  förklarar även Anna lite kring Rally Sweden. ”Som ensamägare av Rally Sweden, som förbundet nu är, är en bra och utvecklande dialog med promotorn och FIA mycket viktig och jag känner att vi har det. Efter några tuffa snöfattiga år är alla mycket nöjda med det som Rally Sweden och Umeå kunde erbjuda redan vid det första besöket på den nya VM-platsen. Därtill så etablerar vi även som helägare en djupare dialog med Umeå och beslutsfattarna där. Ordförande Roger och jag har redan haft några bra möten med organisationen i Umeå och nästa vecka reser vi upp för nya möten. Samtalen är bra och Umeå är verkligen engagerade i arbetet att fortsätta utvecklingen av Rally Sweden i Umeå.”.

Bara att hoppas att även samerna är med i den ”djupare dialogen”så att 2023-upplagan blir något smidigare än årets…

*

Ur skånsk synvinkel så var året World RX-knall att Klara Andersson, SMK Hörby får plats i helt nya CE Dealer Team och deras satsning ihop med Niclas Grönholm.

Foto: Volvo Ce

Därför fanns det ingen större förvåning med Klara på bilden när nyheten från München att Volvo Construction Equipment (Volvo CE) får en betydelsefull roll när nya RX-banorna ska projekteras för att bättre passa de nya elbilarna. Med dessa blir det från Höljes där bilarna presenteras  i juli och framåt de allra snabbaste bilarna som någons körts på en RX-bana vilket säljer nya krav.  Volvo CE har nu byggt upp en ”test bana” i Sverige där Timmy Hansen, Klara Andersson och Niclas Grönholm gjort studiebesök mellan alla entrepenadmaskiner. Inget nytt för Klara som haft sådana sedan modersmjölken med pappa Håkans företag EM Service i Löberöd.  

*

Fotobll skriver jag inte ofta men idag visade Malmö FF ännu en gång vem som är bästa laget i det här landet. Grattis di blåe!

*

Strax före lunch i morgon lämnar jag Hörby med destination Älmhult vilket inenbär att ni slipper Motorbloggen under både fredag och lördag. Kanske jag har återhämtat mig till söndag…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *