Varför olika beteckning på klasser i SM, Drive VXO SM-satsar med Åkesson i BMW, när Veiby själv fick välja blev det Volvo, nyckfullt väder väntar i Monte, två snackisar =Hankook +”no hybrid” och David P. ställer relevant fråga…

Med tre dagar kvar tills anmälan stänger för ”North Rally Boden” har antalet anmälda ännu inte nått upp till 50 deltagare. Gick igenom listan idag och noterade något som åtminstone jag tycker är lite märkligt och i Rally SM tävlas det i fyra bilklasser ”Internationella 4WD-Nationella 4WD-Nationella 2WD-Standard” men av någon konstig anledning (finns säkert något logiskt IT-svar) heter man inte så hos Infinite som hanterar anmälningarna. Här är det lite rörigt  ur min synpunkt ,bland annat med Grupp F Homologerade/Grupp F Standard, (Standard), Grupp H/HB/Rally4B/Rally2B (Nationella 2WD). För mig vore det naturligt att byta ut kolumen ”Bilklass” mot det som det handlar om ”Tävlingsklass”. Har sagt det många gånger tidigare, sjävklart ska bilklasser alternativt tävlingsklasser, heta exakt lika oavsett om det är SM eller DM? Hoppet om förändring finns kvar även om den känns mer och mer fjärran…

*

Åter till Boden där största ”Tävlingsklass” är ”Nationella 2WD” som för närvarande är snudd på halva startfältet (20 av de 47 anmälda kör här). Med den här utvecklingen och med SM-färgklickar som till exempel Patrik Flodin, Emil Karlsson, Patrik Dybeck och Patrik Hallberg redan anmälda blir det svårt att ta bort statusen ”Peoples choice” från ”Grupp H”.

Foto: Drive VXO

När nu dessutom småländska DRIVE VXO sätter SM-tvåan från 2022, Karlskronas Jonas Åkesson i samma ultrahäftiga BMW 1M 16,t som tidigare använts av PG Andersson och Tom Kristensson, blir inte intresset mindre. Jonas med ”VXO-aren” Andreas Sigfridsson i högerstolen är en av teamets tre anmälda förare i Boden. I samma klass kör även smålänningarna Jacob Johannesson/Danny Holgerson, Gullabo RC med Volvo 940. I ”Standard” finns också SMK Hörbys SM-vinnare från 2023, Karljohan Ingesson/Tobias Pettersson, BMW 320 under teamets röd/vit/svarta färger. Att målet är att vinna ”Teammästerskapet” känns naturligt. 

– Årets mästerskap ser ut att bli riktigt tufft i både 2WD och Standard. Vår laguppställning känns stark, och trots att vi representerar södra Sverige, med begränsade vinterförutsättningar har vi en god erfarenhet av vintertävlingar, menar teamchef Hans Bååth och utvecklar.

– Alla tre förare körde senast 2022 då North Rally Boden ingick i Rally-SM. En tävling som var en av de tuffaste tävlingarna vi upplevt, med temperaturer ned mot -35 grader…

Foto: Tommy Svensson

Om de två andra i VXO-trion ursäktar, så är ändå Jonas Åkessons BMW-debut den som allra flest är nyfikna på

– Jag fick erbjudandet att köra teamets BMW ganska nyligen, så Boden blir en intressant upplevelse. Jag har inte kört bakhjulsdrift på några år och vi kommer endast hinna med ett test före tävlingen, förklararden snabbe flygteknikern med erfarenhet från Opel Ascona och Volvo 240.

-Både PG Andersson och Tom Kristensson har kört fort i bilen så jag ser fram emot att testa då det är ett nytt koncept för 2WD-klassen, som kanske mer liknar de R5:or jag kört på senare tid än de bakhjulsdrivna Oplar och Volvo jag tidigare kört.

Foto: Tommy Svensson

I fjol hade ”Kalle” Ingesson ett mellanår då han fokuserade på sin militära karriär inom marinen. Nu däremot vill han gärna visa att SM-guldet från 2023 inte var någon tillfällighet.  

– Det är ett nytt och spännande år, och den här säsongen kommer definitivt vara den tuffaste hittills i min tävlingskarriär. I SM möter vi riktigt snabba förare i klassen och konkurrensen kommer vara stenhård, både nu i premiären i Boden och i JSM-premiären i Älmhult när grussäsongen drar igång, menar SMK Hörby-föraren som tillägger.

– Vintertävlingar innebär alltid ett visst mått av risk, du kan ha nytta av snövallarna som kan ge dig lite stöd men den kan också vara mjuka och dra ner dig. Men vi åker inte 155 mil enkel resa utan att sikta på ett bra resultat. Målet är att ta med så många poäng som möjligt hem från vintertävlingarna för att ha ett bra utgångsläge inför grussäsongen.

Foto: Kristian Lindberg

Gullabo Johannesson har stor respekt för Boden, både mörkerkörningen och kylan bidrar till detta. 

– Tävlingen senast i Boden är definitivt ett minne för livet. Det är nästan med skräckblandad förtjusning man ger sig ut för att tävla under sådana förutsättningar.

Målet är topp-fem och höstens segern i Älmhult gav en skön boost menar han. 

Den känslan tar vi med oss till Boden!

*

När jag ändå är inne på hyllningar till ”GruppH” eller ”Nationella 2WD” så har även norske Ole Christian Veiby fastnat för klassen. Med ”börsen i ordning” och med ett förflutet med både Rally1 och Rally2-bilar vore det mest naturliga att det blev 4WD för Veiby. Istället blev det en svenskbyggd Volvo 940 för ”Nasjonalklassen”.

Debut med bilen blir i kommande ”Rally Finnskog” och efter detta väntar fler tävlingar med Volvon. Men någon satsning på ”NM” blir det inte förklarar han för Parc Fermé. 

Skulle jag satsat och ”kjørt full NM” och bli Norge-mästare då hade jag köpt en Corolla…

I Arvika fanns en R5-bil han kunnat kört, men det suget var inte lika stort som att köra Volvo, berättar han.

Jag har många tusen kilometer i R5-bilar men det är kul med en ny utmaning…

Respekten för Corollorna är stor men inte bara det.

Også har de noen bra sjåfører på dem også!

Här tänker han direkt på Lars Martin Stensbøl, Steve Røkland och Anders Kjaer. Volvon är fortfarande svenskreggad och byggd enligt vårt reglemente, vilket betyder att 2,5 liters-motorn lyfts ut så att bilen följer norska regelverket. Totalt 103 anmälda till ”NM-Runde2” och av dessa kör följande med svenska flaggor som till exempel Johan Kristoffersson/Sofie Sjöberg Karlson som även han hänger på Volvo-tåget men i hans fall en 240. Hannah Jakobsson/Magnus Nilsson har hittat felet på sin R5-Fiesta som gjorde att det inte blev någon start i NM-premiären. Brorsan Martin med Henrik Lundh, Ford Fiesta även dom finns också med. Torsby-trean Adam Grahn/Maja Bengtsson och Isac Reiersen/Stefan Gustavsson finns under JC Racetekniks tält.  Smålänningen Roger Berglund/Christer Carlsson fick blodad tand i NM:s Appendix K-klass och gör ett nytt försök. I samma klass startar även Arne och Matilda Rådström, Volvo 262.  Sonen Dennis gör nu Toyota-debut inför Boden och då med Sunniva Rudi som co-driver. Från Norge kommer stort sett samma ”lag” som senast i ”Sigdalsrally”.

*

I morgon är det ”Shake Down” inför ”Rallye Monte Carlo” innan start på torsdag med tre sträckor kring Gap. Vädret är som vanligt opålitligt och igår vid reken såg det ut så här på ett snötäckt och ikoniskt Col de Turini.  Helt annorlunda vid starten för SS4/7 ”Saint-Maurice-Aubesogne som körs på fredag.

Foto: Jens Johansson

Har besökt rallyt tre gånger och alla gångerna har vädret skiftat från sol/torr asfalt, häftigt regn/dimma, snö/is/snöslask och allt samma dag (bilden från VW:s WRC-debut).

Foto: Tommy Svensson

Nu ser det dock lite stabilare ut med regn på torsdag morgon och därefter sol under fredagen med temperatur på 13 grader, men under noll på natten. Vad detta gör på våt asfalt förstår alla, men resten av helgen ser torrare och varmare ut, men handen på hjärtat hur ofta har en meteorolog rätt?

*

Två stora snackisar i Alperna är de nya Hankook-däcken och hur Rally1-bilarna fungerar utan hybrid. Sebastien Ogier summerar vad som komma ska och lägger då även in vädrets nyckfullhet.

Den som anpassar sig bäst har en god chans, blir mycket frågetecken och mycket att utveckla!

En enda dag har förarna haft möjlighet att testa de nya WRC- däcken och Kalle Rovanperä menar hos DirtFish.

Hankook är definitivt ett helt annat däck än vad vi hade tidigare (Pirelli) så det finns definitivt  många saker att lära för att anpassa bilens setup. När förhållandena är blandade måste du känna dig trygg och lita på bilen. Det kommer inte att bli lätt…

*

För oss som inte har prenumeration på olika specialkanaler på tv är första och nästan enda chans att följa rallyt på TV12 på torsdag klockan 18.00. Därefter tar Sportkanalen/TV4 Motor över (mest TV4 Motor) men ”power stage” på söndag sänds i Sportkanalen innan SVT2 summerar WRC-premiären på kvällen klockan 18.00.

*

Rallypigge (5:a i VEC-premiären) Volvo-åkaren David Pettersson från Asarum har många och oftast, väldigt många bra synpunkter på hur sporten kan förbättras. Igår ventilerade han några synpunkter i ett inlägg på Facebook som inleddes med, ”Jag har funderat ett tag på en sak. De flesta arrangörer marknadsför sina vägar med längd bilder m.m. såg senast SM men väldigt få med tidsplan, upplägg och vad man får för arrangemang! Det är i alla fall för mig jätteviktigt hur arrangemanget ser ut och vilken säkerhet man erbjuder som komplement till bilder på vägarna eller antal sträckor. Det skulle vara intressant om fler arrangörer började skriva ut och dela i alla forum de använder, från inbjudan till sociala medier.”. Visst är det så att arrangörerna nu på vintern lägger ut eggande bilder på snötäckta sträckor, men jag tror aldrig jag har ett någon berättat hur deras säkerhetsapparat planerats att fungera? David efterlyser till exempel även tidsplan och servicetillfällen.

För startavgiftens summa är inte detsamma som billig eller dyr utan ”Vad man får för den”!

Svårt att inte hålla med och i synnerhet när det väldigt sällan som man hör tävlande diskutera säkerheten på en tävling. Åtminstone inte före olyckor inträffat. Håller på med årsmötet för SMK Hörby och noterade från den ekonomiska redovisningen för ”TV-Svängen” att bara ambulanser/rescue-bilar landade på runt 40 000 kronor och hyran för tidtagning/GPS-utrustning på lika mycket. Alltså stod säkerheten för våra då fyra sträckor, för runt en tredjedel av alla utgifter. Vad jag kan minnas var där ingen tävlande som efteråt tackade oss för omtanken om deras säkerhet… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *