Vältestad WRC-Toyota, Emil kör grått, Jonasson och Johansson toppade, Berndt valde Opel som medicin och motorprofil har lämnat oss!

BloggToyota kopia 7Det har spekulerats mycket inför Toyotas comeback i WRC, har det inte varit fel förare som Tommi Mäkinen valt så har Yarisen inte testats tillräckligt och vissa går så långt att man anser bilen rent ut sagt trött i motorn. Om vi tar det första med förarna, visst Juho Hänninen är väl inte det första namn jag skulle funderat på, å andra sidan så vet nog Mäkinen betydligt mer om hans kapacitet än jag. Däremot är Jari-Matti Latvala ett klockrent val och tror att detta, att det snackas finska i teamet är något som borgar för framgång.
Vad gäller Yaris WRC så bekräftas det att man kört runt 1800 mil test med bilen och som jämförelse har Toyotan körts runt dubbelt så långt som Citroën. Dessutom tre gånger så långt som Thierry Neuville & Co spenderat med nya Hyundai WRC och Ogier känt på M-Sports Fiesta. Att då inbilla sig att Mäkinen skulle sitta med armarna i kors och släppa fram en ”trött” bil ter sig för mig helt overkligt…

*
BloggEmilDet blir en grå R5-Citroën för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg när WRC2-säsongen drar igång på torsdag med Rally Monte Carlo. Nu är inte den här kulören någon favorit hos mig även om det är en paradox att jag själv har en grå bil i garaget med ”Silver-VOC:en”. Nu är som bekant smaken i likhet med baken delad, så det finns säkert många som tycker att grått på en rallybil är hur fräckt som helst. Vem är då jag att förklara att grått inte alls är fräckt, utan jag känner mig nöjd så länge Emil och Jocke inte kör med grön bil…

*
Gamle SM-åkaren Jörgen Jonasson med kusin Niklas i högerstolen visade att man konserverat storformen från svunna dagar och tog enkelt hem ”Offerdalingen” med den nya Skoda R5 som nu är Vännäsparets vapen. Genom att vara snabbast på samtliga sex sträckor med totallängden sju mil var det aldrig något snack. Näst bästa 4WD kördes av Krokoms Leif Andersson men var runt sex minuter bak. Kanske kunde Stig Andervang, Almunge gett Jörgen lite motstånd, men redan efter två sträckor var Skodan cirka halvminuten snabbare och därefter hamnade Stig på ”Brutit-listan” med Escorten.BloggKristian
Tvåa totalt och snabbaste 2WD blev Kinds Kristian Johansson/Fredrik Livh med ny SM-bilen, Suzuki Swift S1600. 
Skönt med seger idag, det var en tuff tävling, konstaterade Kristian belåtet efteråt.
Vi har bland annat gjort en riktig avåkning där vi blev stående åt fel håll ficka backa innan vi kom vidare. Men vi tappade inte så mycket tid på det.
Tävlingen var genrep inför SM-premiären i Söderhamn och dit åker man med en bra känsla.
Vi har fått många värdefulla mil i bilen denna helgen. Än finns det lite i putsa på med både bilen och körningen, men det känns bra!
Tvåa i klassen blev R2-åkande Jari Liiten med Eddie Lundquist efter sig.
Tävlingen var även premiär för Klassiska Rallycupen och där SMK Gävles snabbe f.d SM-åkare Martin Berglund bytt från 4WD till Appendix K-Golf och visade att det fanns tempo även i en ”Klassiker-Golf”. Tiderna räckte till klasseger och femte platsen totalt.

*
I lördags kördes även Midvintersprinten i trakterna kring Hällefors med bra startfält, 90 bilar. Här blev det för ovanlighetens skull en 2WD-åkare som tog hand om totalsegern genom Fagerstas Martin Lundquist, Golf. Men det var tajt, bara två tiondels sekund efter kom bästa 4WD med Jakob Jansson, MK Kopparberg och Mitsubishi EVOX. Även bakom Jakob var det tätt då rallycrossaren Peter Hedström körde in bara sekunder efter. Trea i klassen och fyra totalt slutade Robin Friberg, Ludvika.
I 2WD var det Emil Karlsson och Andreas Israelsson som placerade sig efter vinnar-Golfen.

*
Man kan inte beskylla SBF för att slå på stora trumman när man åker över Atlanten och förlägger ett träningsläger för bilsportlandslaget, har faktiskt inte fått någon som helt info om detta. Inte heller vet jag vilka förare som Landslagssansvarige Magnus Lampert valt ut för att följa med på den här trippen. Hade det inte varit för att Fredrik Åhlin varit så framåt att han lagt ut lite på Facebook hade jag och resten av landet varit helt ovetande om landslagssamlingen borta i Charlotte, South Carolina. BloggSBFHär skrev Fredrik: Halvvägs genom träningslägret med Motorsport Team Sweden. Igår hade vi sex timmars träning på banan för att kunna jämföra oss mot många av de bästa förarna. Det här är en fantastisk möjlighet inför säsongen”.
Visst låter detta bra men frågan är varför allt ska vara så hemligt? Vågar lova att andra idrottsförbund gör allt för att få ljus på sina landslag, till exempel genom att berätta vem som ingår i landslaget. Ungefär som att något blå/gult bollag inte skulle namnge vilka spelare som ska spela landskamper framöver…

*
BloggMarklundRedan innan Volkswagen RX Sweden upplöstes i början av december hade Anton Marklund förklarat att han gärna ville köra mer racing än vad han hunnit med när World RX tog all tid. Ett mål var att köra Porsche Carrera Cup vid sidan av rallycross. Vad jag förstår är detta på god väg att bli verklighet då där i dagarna hamnat en lämplig vagn för ändamålet i Boliden.

*
BloggBerndtI går hade Kvällsposten/Expressen en fin artikel om 63-årige Berndt Holgersson, Ryssby som tråkigt nog drabbats av svår cancer. Berndt körde på 70-talet och minns honom och hans Opel men försvann sedan som så många andra före honom. Men nu med den dödliga sjukdomen i kroppen kom han på vad som verkligen gör livet värt att leva, att köra rally. Därför har en Opel Ascona B inhandlats och i slutet av april ska Berndt premiärköra sitt som han berättar, livsuppehållande inköp. Bara att önska Berndt lycka till och att Asconan blir en mirakelkur så att han får många friska mil med sin ”gröna” pärla!

*
I början av december gick en av Sydsveriges stora motorsportprofiler bort, Jan ”Jan & Lisa” Andersson. Under nästan 40 år försåg Jan och hustru Lisa många av landets tävlingsförare/kartläsare med allt nödvändigt för att kunna utöva sporten. Från källaren i hemma i Klågerup skickades paket med grejer men även ute på tävlingar var paret Anderson ständigt på plats för att hjälpa till med akuta insatser.BloggJan
Jan var född i Hörby och var faktiskt den som jag och min kompis Claes-Göran fick lift med när vi var åskådare på vårt allra första rally utanför Hörby. Minns inte helt rätt om det var Koppartranspokalen som kördes i Hässleholms MK:s regi, men att den startade i Broby Folkets Park är helt klart. Året var 1969 och till Broby hade vi tagit oss med Claes pappas Austin A35 men ut till sträckorna fick vi åka med Jan och hans lillebror Bengt. Då åkte vi ståndsmässigt i en röd Opel Kadett Coupé, med två Marschal extraljus, skyddsplåt och backljus alltså en riktig rallybil, må vara med endast en 1100 kubikare under huven.
Efter detta blev det mer täta kontakter då vi båda var med i SMK Hörby och Jan bytte snart ut den röda Kadetten mot en gul Rally Kadett (bilden). En bil som därefter hamnade i händerna på Roland Brorsson och till vilken nytta kan man ju fundera på?
Efter att Jan och Lisa flyttade till Klågerup blev mötena inte lika ofta förekommande men när vi träffades var det alltid under väldigt trevliga former. Nu är detta dock över och Jan är hos sin Lisa i himlen och antagligen är paret i full gång med att kränga utrustning där. Som bekant hamnar alla som sysslat med motorsport där uppe och därmed är kundkretsen också stor. Jan hann precis fylla 70 år.

*
1837 skrev danske sagoförfattaren H.C. AndersenKejsarens nya kläder” och nu nästan två hundra år senare är där så klart ingen som är lika lättlurade som folket i det lilla kejsardömet. Fast helt säker är jag inte efter att det häromveckan var ovanligt uppsluppen stämning på redaktionen över beskedet att restaurangen Pinchos skulle öppna i Kristianstad. Jag undrade vad det var så speciellt med detta och fick då till svar.
Döfräckt, du måste boka bord, beställa maten och betala med mobiltelefonen, fick jag mig det fräcka konceptet förklarat för mig.
Har efter detta försökt förstå vad där är för ”fräckt” med att inte kunna gå in, fråga personal om där finns lediga bord, sedan få en matsedel, beställa, äta och därefter få notan och betala? Sakta förklarar man då för mig, att du har en app i mobilen och så fixar du allt genom denna men jag är fortsatt skeptisk.
Men när jag redan är inne varför kan man då inte beställa som man gjort i alla tider, undrar jag, varför måste jag sitta och fibbla med mobilen?.
Det är nu det börjar rullas med ögon och skakas på huvuden över hur korkad jag är men något riktigt bra argument över hur ”fräckt” det är att använda mobilen istället för att prata med folk får jag aldrig. Sista försöket kom från en av dom ”som verkligen ser de tjusiga kläderna som Andersen skriver om” när hon sakta kastade fram trumfkortet.
Du vet direkt när din mat är klar att hämta vid disken genom ett SMS i mobilen, behöver inte vänta på att någon bär fram den till ditt bord…
Som sagt för tvåhundra år sedan drev dansken med folk och föga troligt trodde han att samma sanning då som nu fortfarande skulle gälla!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *