Vägproblem löses, Solberg/Kristoffersson visade nya Polon, 124 bilar till barmarkspremiären och V8 samarbetar med karting.
Som bekant är det inte bara i Sverige som det är svårt att komma åt vägar för att köra rally, i Storbritannien verkar problemet nästan till och med vara värre. Åtminstone i England och Wales brottas arrangörerna med trilskande myndigheter. Nu verkar där dock vara en öppning och från april har parlamentet flaggat för lättnader i frågan ”using closed roads”. Lättnader som MSA, promotorn för Brittiska Rallymästerskapet (lite kul att det är samma bokstäver som i Rally-SM, om än i annan ordning ”MAS”) hälsar välkommna. Något som kommer att underlätta för dom och övriga arrangörer som tillsammans planerar 72 tävlingar under 2017. Dock poängteras det från arrangörshåll och för att inte pressa myndigheten, de flesta av de 72 rallyna är ganska små. Beslutet lär även hälsas välkommet från arrangören av näst sista deltävlingen i WRC, ”Dayinsure Rally GB” som även dom jobbar med mer eller mindre positiva markägare.
*
I dag kockan 14.00 avtäcktes de nya bilarna för PSRX Volkswagen World RX Team Swedens, Volkswagen Polo GTI Supercar. Att detta är en storsatsning förstår man lätt när man ser deltagarlistan där förutom Petter Solberg, Johan Kristoffersson, VW Swedens VD Sten Forsberg även Volkswagens Motorsports ”Top dog” Sven Smeets kom till Volkswagen Sveriges Showroom på Hamngatan i Stockholm.
När väl polon avtäckts fanns där enligt pressreleasen detta under täcket ” Johan Kristoffersons och Petter Solbergs nya bil kunde inte se mer atletisk och vältränad ut hur mycket den än försökte”.
Nya medlemmen i PSRX Johan Kristoffersson var nöjd med vad han såg och det nya samarbetet med Petter Solberg.
– Det är så spännande att få starta tillsammans med Petter, PSRX och Volkswagen Sverige är perfekt för mig. Det vi måste göra nu är att utnyttja den här perfekta starten, göra en perfekt mellantid och en helt perfekt målgång!
Johan lägger till.
– Vi vill vinna team-mästerskapet i World RX i år och vi vill naturligtvis vinna förarmästerskapet. Petter har två titlar så det är kanske dags för honom att hjälpa mig att få en egen.
Teamägare Solberg håller med.
– Johan har rätt, vi vill ha båda titlarna,men om han vill sitt eget guld, får han kämpa om det!
Ingen hemlighet att det tidigare samarbetet mellan Solberg och Citroën inte varit så intimt och gnisselfritt som vore önskvärt, nu däremot är det skillnad med Volkswagen.
– Det här är en dröm för mig, säger Petter.
– Vi har jobbat för det här så länge och att äntligen ha kommit i mål… ja, jag kan inte säga i ord hur lycklig jag är. Utom ett ord, det finns bara ett ord för den här bilen, mitt team, Johan och Volkswagen Sverige och det ordet är: otroligt!
Redan direkt efter avslöjande att det blev VW för Petter och Johan för en dryg månad sedan började testerna med nya bilen.
– Vi har testat Volkswagen Polo GTI Supercar en tid nu och varje gång jag kliver ur den gör jag det med ett leende på läpparna. Och sedan vill jag bara kliva in och köra litet till. Det är ett riktigt monster, men det är ett vackert monster skapat av de briljanta människorna i Hannover, Volkswagen Motorsport.
Bossen där, Sven Smeets är även han nöjd med hur detta har utvecklats.
– Vi har jobbat mycket hårt med PSRX och Volkswagen Sverige för att få Polo GTI Supercar färdig på relativt kort tid. Nu när bilen är färdig och testad ser vi alla fram emot första racet i Barcelona, berättar Smeets
– Alla vill se hur Petter, Johan och vår Polo klarar sig mot ett mycket starkt startfält i ett mycket spännande mästerskap!
*
Passar bra att glida över till Marklund Motorsport som i helgen var på Strängnäs Motorstadion där både Magda Andrsson och Anton Marklund piskade deras EM-vapen, Polo RX Supercar runt banan.
*
Helgen innan detta och redan nu på lördag är det svensk barmarkspremiär med Anderslövsrallyt. Trelleborgs MK fick öka på maxgränsen och från Sturup Raceway ger sig över hundratjugo åksugna rallyförare för att åka tre olika sträckor som alla körs två gånger. Tävlingssekreterare för Anderslövsrallyt Anders Anderholm är glad.
– Totalt är det 124 startande i årets tävling och det är nytt rekord i antalet startande, konstaterar han belåtet.
I fjor var första året som Trelleborgs MK valde bort Rally-DM och istället valde att ingå i något enklare ur arrangörssynpunkt Bilsport Rallycup. Något som utföll till belåtenhet både hos cupansvarige Roger Rooth, arrangören och inte minst de tävlande som föredrar att köra rally utan noter. Anderholm kan belåtet räkna upp stor geografisk spridning bland de anmälda.
– Här finns deltagare från Skåne så klart men även från Småland, Halland, Blekinge, Östergötland, Bohuslän, Uppland och Dalarna.
I Bilsport Rallycup är det inte tillåtet med 4WD-bilar så totalsegraren lär finnas bland de tävlande i A-förarnas Grupp H-klass menar Anderholm.
– Mina favoriter till segern är Tom Kristensson, SMK Hörby, Patrik Åhman, Almunge MK, Joacim Kristensson, SMK Hörby (bilden) och Tobias Pettersson, Gränna MK.
Här vill jag dock lägga till tre stora segerkandidater och alla i Volvo 940, David ”Plombo” Lindström, Janne Kristiansson och så Kristianstads ursnabbe när allt fungerar, Johan Kastenman. Bara ett tillägg alltså…
Första start är klockan 10.00 och runt 15-tiden räknar man med att ha prisutdelning.
*
Det blir Opel Corsa OPC och Danska Mästerskapet som blir första fokus för Marco Gersager när han efter några års frånvaro gör rallycomeback i år. I Opel Danmarks Corsa ska han och nya co-drivern Jeanette Kvick (överallt denna Kvick…) försöka utmana och målsättningen är fler segrar. I fjol mjukstartade Marco genom att låna bilen av Opel Danmark mest för att kolla om detta var något som lockade. Svaret på detta blev ja och nu är samarbetet för 2017 klart.
Den 15 april startar ”DM-sæsonen 2017” med tyska Cimbern Rally precis på gränsen mellan Jylland och Tyskland.
*
Välkände racingföraren Gabriele Tarquini kommer att bli en viktig kugge hos Hyundai Motorsport när man nu tänker sig att även köra racing med en TCR-i20.
*
Med ett projekt i syfte att främja återväxten inom svensk racing inleds nu ett samarbete mellan SBF/Kartingutskottet och V8 Thundercars. I kartingklassen Senior 125 får vinnaren möjlighet att testköra en V8-bil i höst.
– Vi är mycket glada över samarbetet med V8 Thunder Cars och att vi genom detta kan gynna återväxten inom svensk racing där karting utgör själva grunden samtidigt som vi hoppas att det lockar nya kartingutövare att se att vi har ett bra samarbete med Racing, säger ordföranden för Svenska Bilsportförbundets kartingutskott, Stefan Anderson.
– Vi har en positiv utveckling både nationellt och internationellt i karting med fler utövare och utmärkta resultat av de tävlande.
Första synbara beviset på samarbetet blir i Kristianstad när SM/RM avgörs den 11-15 juli ute på Åsum Ring. Här kommer V8-Thundercars att visa upp sig med tävlingsbil , trailer och annat racinggodis.
– Alla är välkomna att bekanta sig med V8 Thunder Cars, våra bilar och förare, säger Tony Bryntesson, promotor för mästerskapet.
– Vi måste hjälpas åt att överbrygga avståndet mellan banracing och karting för att trygga återväxten inom svensk racing. Det är otroligt viktigt att det finns nya utmaningar att sträva mot för att få in nya deltagare på alla nivåer inom svensk motorsport.
*
Avslutar med att tacka Göran Amcoff från Krokom i Jämtland som hade Marschall extraljusskydd liggande. Därmed är fronten nu komplett på ”Silver-Kadetten. Även tack till Bosse Svensson som skänkt en äkta Opel-isskrapa för att komplettera klassikern. Dock verkar detta vara ett alltför värdefullt föremål att bara ha liggande i bilen, mellan vintrarna får skrapan nog förvaras i kassaskåpet. Tack ska ni ha!