Vädret fortsatt ojämnt i ”Monte”, Tänak och Rossell årets första ”tipsvinnare”, ingen tjur hos Tänak/Evans, JWRC-åkare kröner SM-premiären, SM-klasserna förklaras, ”KR” till Arctic som nobbar ERC och troligen inget World RX i Finland.
Strax efter 16.00 är det dags för årets första ”shake down”och detta i ”Rallye Monte Carlo” där då förarna för första gång kör på Hankook i skarpt läge. 3.28 kilometer långa ”Route de la Garde” inleder WRC 2025 och där det nu är minst sagt omväxlande väder. Min ”WRC-röst” Jens Johansson rapporterar.
– Regn hela morgonen och så ser det plötsligt ut så här, skriver Jens som syftar på bilden från SS2.
Lite längre fram på sträckan är det mer ”Monte-underlag” med snö och is över en lurig bro, för att mot slutet bli torrare asfalt men även detta ändrades skriver Jens.
–Är nu inne i Gap vid servicen och regnet bara öser ner och här hittade jag Oliver Solbergs rek-bil. Verkar som han hittat något problem under reken…
*
Med detta blir det troligen ett ”vanligt Monte” och enligt meteorologerna ska det regna kring Gap hela torsdagen, uppehåll fredag med lite sol och 14 grader plus. Därefter lätt regn under lördag och söndag. Ingen raketforskning för att förstå att det som vanligt blir lite rysk roulette på de 34 milen och 18 specialsträckor. Dessutom med helt nytt lite oprövat gummi på fälgarna. Vet att jag ofta säger, att WRC-tippa inte är lätt och frågan är om det varit svårare någon gång än nu?
WRC (Rally1)
1. Ott Tänak Hyundai
2. Sebastian Ogier Toyota
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Elfyn Evans Toyota
5. Kalle Rovanperä Toyota
Tankarna går som en flipperkula, ena stunden tror jag på Ogier i nästa Neuville, innan jag tänker på att Evans är lite av ”dark horse”. Eller är jag helt ute och cyklar, så att det blir Sami Pajari och Adrien Fourmaux som får huvudrollerna och Grégoire Munster får priset för bästa ”bi roll”.
Nu blev det ändå Tänak som i min skalle vinner, men här varnar jag för ofta slutar mina tipsvinnare i diket redan första dag. Förlåt Ott om jag ”jinxar”lite!
*
WRC2 (Rally2)
1. Yohann Rossel Citroén
2. Eric Camilli Hyundai
3. Olivier Burri Skoda
4. Roberto Daprá Skoda
5. Charles Munster Hyundai
Om WRC är svårtippat är det i WRC2 snudd på ”mission impossible”. Egentligen bara Rossel som är av vinnar-klass resten av de 22 i klassen är snabba, men detta mer i olika nationella mästerskap.
Något som verkligen sticker ut är att det inte finns en enda Toyota Yaris GR Rally2 anmäld i WRC2. I kölvattnet på detta faktum, så kör nog de tre snabbaste Rally2-åkarna utanför poäng i Monte. Tänker främst på Oliver Solberg som har Elliot Edmondson till höger i den för paret nya Toyotan. Tror han gör helt rätt som inte räknar in helgen bland sina ”poängtävlingar”, med hänvisning till den ryska varianten av roulette. Två andra snabbingar med Skoda är, Gus Greensmith/Jonas Anderson och Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov som gjort samma bedömning som 23-åringen från Mittandersfors.
*
Noterar även att både Ott Tänak och Elfyn Evans tappat Red Bull som personlig sponsor. På deras hjälmar saknas från och med helgen tjurloggan…
*
I morgon klockan 18.00 stänger anmälan till ”North Rally Boden” med för tillfället 51 anmälda. Senast in var Junior WRC-åkaren från Turkiet Kerem Kazaz som förstått att Boden är en perfekt ”warm up” inför ”Rally Sweden”. Bara 19 år men flitig med rallybilen som få och ifjol blev det nästan 30 starter för honom. Rallyn från ERC till Turkiska Mästerskapet med både Ford Fiesta Rally2/3, Hyundai i20N Rally2 och Peugeot 208 Rally4. I Värmland blev det faktiskt pallen i ERC3-klassen för Kazaz som började med rally 2022.
*
Igår skrev jag att det ”lite rörigt”med SM-klasserna i anmälningslistan till Boden från Infinite Racing som genom Mikael Gustavsson ger mig visst medhåll.
–Ja jag är med på att det ser rörigt ut. Normalt blir dom anmälda ”kontrollerade” och släpps in i kontrollerade där de hamnar i respektive tävlingsklass baserat på bilklass, förklarar ”Micke”.
Slutsatsen från mig, är att jag är lite som vi säger här nere ”hialös”, när väl de tävlande betalat sina avgifter flyttas de över i ”Kontrollerade” och där med rätta SM-klasser. Tackar ”Micke” för snabbt svar.
*
Det tog sig med råge med anmälningar till ”SM-Ralli2”, ”Arctic Lapland Rally” som nu är uppe i 140 bilar och där Kalle Rovanperä gör M-Sports Jourdan Serderidis sällskap i Rally1-klassen utanför ”SM”.Sent in var även nya konstellationen Esa-Pekka Lappi och Enni Mälkönen med Skoda som gör enda svenskar i rallyt sällskap, Jari Liiten/Håkan Jacobsson med Skoda från Printsport. Sist ut i fältet ger sig sju VW-entusiaster som med VW 1302/1303S startar i sin egen serie ”VW Aircooled Rally Series”.
*
Länge har även ett rykte florerat att promotorn för ERC vill utvidga serien med ett vinterrally och som då enligt samma rykten, skulle landa i Rovaniemi. Men detta lär dock stanna vid rykten då arrangören enligt uppgifter till finsk media, inte är intresserade då prislappen är alltför hög. Bara för kommunen hade en EM-tävling kostat runt två miljoner kronor/år vilket är för mycket.
Dessutom är ”Tomtens hemstad” ett mycket välbesökt turistmål under vintern, så ur den synvinkeln behövs inte mer folk till Finska Lapland. Kanske på sikt blir det så att FIA/WRC tröttnar på Sverige och låter oss (i bästa fall) istället arrangera ERC på nuvarande Rally Sweden-datum…
*
Rallycross-fansen börjar bli oroliga över vad som ska hända med World/Euro RX efter att promotorn sent i höstas hastigt avbröt samarbetet med FIA. På hemsidan skriver nu FIA att processen med att hitta ny promotor fortgår och att det inte dröjer länge förrän en ny presenteras. I väntan på detta kommer man på hemsidan visa ”spännande moment under 2024”, lite konstgjord andning kan jag tycka.
I går meddelade banägaren för finska ”Kymiring” att det troligen inte blir någon VM-tävling där under 2025. Anledningen är att det inte längre finns något tre-årigt avtal då detta skrevs med gamla promotorn. Om och när det kommer ny promotor är det menar banägarna, högst troligt att man har andra skrivningar i ett avtal. Att man är kritisk till hur snabbt förändringen skedde är också uppenbart, det gick inte ”by the book” menas det. När nya ansvariga för de båda RX-serierna utses blir det för alla en extremt kort startsträcka, i synnerhet för Finland som vill köra juni kring midsommar. Folk är lediga och ofta fint väder är saker som ligger till grund för detta. Samma ovisshet bör också finnas hos eldsjälarna kring Höljes som planerar för tävling i början av juli…