Utmanande när ERCdrog till ”Holmarna”, ny Polo-eld, familjen Andersson vann premiären för Sprint-DM, regerande mästaren värst i Nybro, brödrafajt i Bilkross-debut, Veiby vann och Johan K. bröt och 5000 på Ring Knutstorp!

Alexey Lukyanuk lyckades inte ta en fjärde rak seger när ERC gästade Kanarieöarna med Rally Islas Canarias. I ledning gick den ryske Sainteloc Racing-föraren ut stenhårt andra dagen men kom för nära en trottoarkant och knäckte framhjulsupphängningen på den nya C3 R5. Istället kunde en annan i Citroën, hemmaföraren Pepe Lopez köra hem segern med nästan halvminutens marginal före Chris Ingram. Polske Skoda-föraren Lukasz Habaj slutade trea.   Svenskduon Lars Stugemo/Kalle Lexe hade problem att hänga på toppförarna i sin första asfalttävling med Printsports R5 Polo. 30:e totalt men ändå inga sura miner hos Sunnyside Experience-gänget.

  En tuff dag, kämpat hårt och haft kul. Lite punka och strul på loopen i morse men vi har lärt oss massor. Mer asfalt framåt hoppas jag, blev slutklämmen från Las Palmas för Stugemo.

*

I 2WD klassen (ERC3/ERC3 Juniors) dominerade M-Sports franska gren i form av Jean Baptiste Franscheschi totalt med nya R2-Fiestan. Runt två minuter före erkänt snabbe asfaltspecialisten Efren Llarena imponerade och visade nog att nya Fiestan är svårslagen.  Till slut skilde över sex minuter upp till vinnaren för Elias Lundberg/David Arhusiander. Enkelt då att konstatera att svenskarna i Opel Motorsports R2-Adam aldrig kom in i matchen.

– Vi har lärt oss mycket och nu tror jag att vi hittat rätt körstil för asfalt, menade Elias som slutade nia i junior-klassen. En punktering mot slutet var en liten del av förklaringen till avsaknad av tempo. Inför lördagen låg Sindre Furuseth/Jim Hjerpe tvåa och med bara en för sen inbromsning fram till tvåa Llarena. Istället blev det deras Peugeot som råkade illa ut med just bromsarna som krånglade och så mycket att paret bröt direkt.

*

I rallyt inträffade än en gång något som måste vara lite av mardröm för Volkswagen, ännu en Polo råkade ut för en förödande brand. Först försvann Eric Camillis bil i lågorna på Korsika och nu var det spanjoren Daniel Marbáns tur (eller otur?). I sin allra första tävling med bilen började det plötsligt brinna i bakändan på sträcka sex. Marbán lyckades stanna i ett vägbyte och ta sig ur och även delvis släcka elden. Nu blev det inte så illa som för Camilli men bakdelen blev svårt skadat.

Så klart är detta ett tufft problem att hantera för Hannover och nu måste problemet hittats och elimineras. Att man vill fortsätta att leverera vinnarbilar är uppenbart när man nu gett flerfaldige tyske mästaren och en som varit med i utvecklingen, Dieter Depping i uppdrag att köra tyska ”Sachsen Rallye”. Att detta har med bränderna att göra är nog högst oklart, istället ska det ses som fortsättning för att utveckla Polon. 

*

Det blev Hässleholms rutinerade ”far och son-team”, Ingvar och Adam Andersson som körde hem allra första deltävlingen i nyinstiftade ”Sprint-DM” med sin Subaru. Med hjälp av fyra sträcksegrar av sex möjliga säkrades segern i Eslövs ”AM Elteknik Rallysprint”.  Men familjen Andersson fick hårt motstånd och detta från lite oväntat håll i form av SMK Hörbys Linderödsboende Thobias Svensson. Oväntat då Thobias med Mikael Olsson vid sin sida gjorde debut med nya rallybilen, en 4WD Mitsubishi.

Thobias vara snabbare än vad jag räknat med, berömde Ingvar under tävlingen.

Nu nådde Hörby-föraren inte ända fram utan i mål skilde lite över sju sekunder. En marginal som kunde varit mindre då han åkte av vägen lite lätt på sträcka fyra vilket även satte spår på nya bilen. 

– Trodde även att andra platsen skulle försvinna här men så blev det inte, kommenterade Thobias medan han lämpade över en bit kaross till undertecknad.  (Bilden från skogen kommer från Henrik Åkeson).

Tre i 4WD-klassen och även totalt blev Håkan Rönnebring Karlskrona, fem sekunder efter Thobias.

Snabbast i 2WD-gänget var däremot inte helt oväntat Johan Kastenman och Johan Svensson från Kristianstad. Annars inledde Pontus Berglund, SMK Hörby bäst och vann första sträckan. Åkte sedan dessvärre  i diket på andra och efter det var det Kastenmans rally. Tvåan i A-klassen, dansken Johannes Fraas var hela 46 sekunder långsammare. I totallistan trängde sig mellan de båda Volvo-förarna SMK Hörbys B-förare Tommy Nilsson/Tobias Larsson in med sin äldre Opel. Överraskande då Tommy egentligen tidigare gjort sig mer känd som snabb asfaltspecialist.

Spelar ingen roll hur bra jag är på asfalt, grusrally är mycket roligare, jublade Tommy efter framgången.

Imponerade gjorde även sluttiden som gav Tommy en sjätte plats totalt och en marginal till tvåan i klassen, Peter Lindén, Pilatorp på en och en halv minut.En annan som förtjänar att framhållas är far och son Ingesson, Karl-Johan och Lars-Johan, SMK Hörby som vann Ungdomskassen med halvminuten före Rasmus och Johan Bengtsson, Älmhult.

I Appendix-K-klassen gjorde en av de allra största skånska rallyprofilerna på 70 och 80-talet comeback, då i SMK Hörby men numera i Hässleholms MK, Sten-Åke Stenberg. Med nybyggd och väldigt grön (???) Volvo 142 körde han första SS-kilometrarna på många år och detta med Helena Mårtensson vid sin sida. Att hänga på klassvinnaren Peter Strid/Ulf Linds vassa Opel Manta 400 vore att hoppas på för mycket. Men andra platsen före rallyts gladaste familjekombi, Östen och Mats Andersson var fullt godkänt. Om än inte Östen var snabbast med samma Saab som han en gång körde i KAK-Rallyt 1972, så var fränaste chauffören om man ska tro Mats.

Fy f-n va fräckt detta är, rally på riktigt, skrattade Mats när han lämnade övertidkortet.

Styvt 60 ekipage trotsade den arktiska vår som rådde i Trolleholm Slotts fina skogsområde. Ett tiotal bröt och där danske Subaru-föraren Allan Møller stod för den mest spektakulära när han efter målgång på sträcka två åkte av på en raksträcka…

Som vanligt bistod SMK Hörby med funktionärer när grannklubbar behöver hjälp och på SS3 stod Bertil Gunnarsson, Rony Isacsson och Mats Glerup och frös. På ettan var det jag själv, Curt Jeppsson och så tappra tjejerna Mia Nilsson ooh Majsan Haglöf som skötte målet. Påpälsade som till Rally Sweden klarade vi oss nästan från nederbörd men med två bilar kvar vräkte det så plötsligt ner regn/hagel/snö, tur att ha en flyttsläp att ta skydd i!

Nästa deltävling i Sprint-DM körs den 15 juni med Hässleholms MK som arrangör för ”Tema Hallen Grussprint”.

*

Trots lika uselt vårväder på Svamapabanan kom ändå 100 förare för att inför 1500 åskådare köra första deltävlingen i ”SM i Bilkross”. Efter tuffa fajter på den hala rallycrossslingan utanför Tomelilla stod till slut Skebobruks Marcus Svärd som första segrare i den nya bilsporten. Tvåa i A-finalen och den som uppvaktade allra hårdast  var storebror Tobias som fyllde år samtidigt. Redan i starten stack Marcus förbi och sedan var saken klar.

Tobias  har redan vunnit så mycket, och jag fick en otroligt bra start och lyckades hålla undan, summerade Marcus segern.

Noterbart är att det blev en tjej på fjärde plats i finalen genom Linköpings Camilla Wernersson. Bästa skåning hemmaföraren Alexander Jeppsson som tvåa i B-finalen. Mannen bakom den nya tävlingsformen mellan folkrace och rallycross, Kenneth Karlsson var nöjd.

Allt flöt på enligt plan och banan fick beröm av förarna, så nu ser vi fram emot fortsättningen i Jönköping.

*

Som bekant växer inga träd till himlen och detta gäller även rallyförare. Ryska underbarnet Nikolay Gryazin har tidigare ofta stått på pallen i allt från nationella mästerskap till ERC/WRC men i italienska mästerskapets Rally Adriatico tog lyckan slut. Inför sjätte sträckan låg Skoda-föraren tvåa och ”pushade” för att gå upp i ledning. 

Körde upp på en lite slänt och direkt kastades bilen högt upp i luften och där fanns inte en chans att rädda situationen, berättar Gryazin.

Känns onödigt att med utgångspunkt från bilden berätta att han bröt tävlingen. Vann gjorde fransmannen Consani. 

*

Programenligt tog Ole Christian Veiby/Jonas Andersson hand om segern i Rally Sørland i Volkswagen Dealer Team Bauhaus-R5 Polo.

 Allt gick helt felfritt. Vi satte pace direkt och byggde upp en bra ledning som vi sedan kunde kontrollera, säger Veiby.

I och med segern utökade Veiby ledningen i norska mästerskapet. Det återstår att se om han lyckas behålla den eftersom nästa deltävling krockar med VM i Portugal. I den andra och helt nya KMS-Polon satt Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen. Medan Veiby testade inför Rally Portugal är det South Swedish Rally som är Johans nästa utmaning och det tog ett tag innan han kom på trixet med rally på grus.

Första tre sträckorna var det väldigt osäkert men sedan började det lossna, berättar Johan.

När Johan väl började ta till sig Stig Runes noter kom också tiderna men tråkigt nog började växellådan krångla på sträcka sju och man fick bryta.

− Sista kilometern på sträckan körde jag bara på tvåan och visst, jag är superbesviken över att inte kunna ta striden med Anders Gröndal ända till slutet, men totalt sett har jag fått en perfekt förberedelse för SSR.

Nu blev istället Anders Grøndal/Maurius Fuglerud tvåa, 25 sekunder efter och som trea Frank Tore Larsen/Morten Erik Abrahamsen. Noteras kan även att än en igång hyrde hemmaföraren Dagfinn Rosseland GN Motorsports R5-Fiesta. Dagfinn hade han dock inget med toppstriden att göra och var långt efter. Sjunde bästa 2WD-bil kördes av Kristian Johansson/ Fredrik Livh och då handlar det om en Renault Clio R3.

*

I Nybro kördes andra deltävlingen i Bilsport Rallycup, Zabra Rallyt och där fjolårs BRC-vinnare Lars Engström, Kullings var den som hade bäst ”pace” på de luriga sträckorna. Tvåa slutade Daniel Brorsson och som trea Håkan Tagesson. Fyra och bästa B-förare kom så Adrian Ring.

Tävlingen ingick även i Klassiska/Historiska Rallycupen/RM och här var det Mats Myrsell, Porsche och Morgan Olsson som dominerade och vann sina respektive klasser. 1300 Rallycup såg Joakim Rydin som vinnare före B-föraren Calle Carlberg.

*

Om nu verkligen den uppgivna publiksiffran på premiären för TCR Scandinavia med supportklasser på Ring Knutstorp stämmer då kan alla inblandade se framtiden an med tillförsikt. 5000 personer i detta extremt usla racingväder tyder på att svenskarna verkligen har racingabstinens. Inte bara publiksiffran var kul, ännu roligare att Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sin andra seger och nu måste även de ivrigaste skitsnackarna förstå att det är bäst att tagga ner. Leder man får start till mål är det inget snack utan att man är en värdig vinnare. Tvåa i första heatet i den andra PWR Racing Seaten slutade Robert Dahlgren.  

Att först ta pole position och sedan vinna direkt i premiären är verkligen en drömstart på säsongen. Jag är superglad och stolt över alla i teamet, jublade Mikaela.

Säg den glädje som är beständig och från startruta sex slutade så värmländskans andra heat i sandfållan. Även Dahlgren hade problem och fick strafftillägg på tio sekunder och slutade nu femma. 

Nöjda var även ”hemmateamet” Brink Motorsport från Eslöv som nu leder både förare och teammästerskapet. I första heatet lyckades Tobias Brink bäst med en tredje plats som han sedan följde upp i en tilltufsad Audi med att bli fyra. Detta samtidigt som teamets Andreas Wernersson tog hand om segern. Nästa stopp för TCR-cirkusen är Anderstorp den 2 juni.

*

I V8 Thunder Cars blev det ingen lyckad helg för Memphis Racing från Åhus. Bäst lyckades Micke Nyman genom att bli fyra i första heatet. Godkänd debut blev det för William Nilsson som slutade sexa. Anders Conradzon bröt i första åket medan teamchef Jocke Johansson inte alls hade rätt tempo i det tuffa vädret som krävdes , tia och så ingen målgång i det andra. Här inträffade en masskrasch med sju bilar och värst gick det för Marcus Lundström och Anders Conradzon, vars bilar blev kraftigt demolerade. Men även Memphis åkarna William Nilsson, JJ och Nyman tvingades bryta som en konsekvens av kraschen. Istället var det Bryntesson Motorsport som helt dominerade premiären. Emil Persson vann bägge heaten och efter sig i första hade han teamkompisen Mikael Karlsson men som andra åket slutade trea med Stein Frederic Akre mellan sig och Emil.

*

Ring Knutstorp, 2019-05-04, Race 1, Robin Hansson, Porsche Carrera Cup Scandinvia, Foto: Micke Fransson/teambild.se

I Porsche Carrrera Cup Scandinavia var det gamle F1-åkaren Jacques Villeneuve som var hetast på pappret. Men väl på banan gick det sämre och i första heatet var ett varv efter segraren Robin Hansson. Bättre i det andra försökte där han slutade femma men fortsatt med Robin Hansson i topp. World RX-föraren Anton Marklund känner sig sedan tidigare hemtam i Porschen och i andra heatet slutade han trea med Pontus Fredricson före sig. 

*

Blev egentligen en alltför lång Motorbloggen men svårt att välja när så mycket händer samma helg. Finns mycket jag missat men lite uppsop kommer imorgon…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *