Utan pensionärer hade rallysporten varit illa ute, Kristoffersson jagar sin åttonde VM-titel i Istanbul, 48 VEC:are till TV-Svängen, Extreme E kör final/premiär i Saudiarabien, åren när Saab dominerade och hur ”Guldbilen” hittade till Trollhättan.
Dagen har föga förvånade gått helt i TV-Svängens tecken och det är ingen överdrift när jag påstår, utan pensionärer hade sporten varit riktigt illa ut. Dagen började med att min trogne supporter/granne Bengt hjälpte mig (egentligen tvärtom) med att sätta bandgrindar på ”vår sträcka”. Att försöka få upp bångstyriga ATA-band i bitvis hård vind är ingen sinekur men till slut var det bandat och klart.

Passade även på att dela ut tävlingsprogram till boende och träffade då för första gång i år de danskar som säger ett hus på sträckan. Förklarade hur ”dejligt” det var att äntligen få ett snack öga mot öga. När mitt ärende kom upp ändrades stämningen till det lite sämre då hela gänget så gärna velat stanna över helgen för att kunna följa TV-Svängen. Dock önskade man oss med stora ”smil”.
–Held og lykke i weekenden!

På eftermiddagen var det dags att packa kassarna med materialet till de tävlande och där mötte återigen ett gäng pigga (?) 65-plussare upp, Anneli Nilsson, Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson, Kurt Andersson och Curt Jeppsson. Ett jobb som gick riktigt snabbt och utan några större vredesutbrott… Nu börjar det faktiskt kännas att vi närmar oss ”Dagen T” på lördag, men fortfarande återstår mycket stort och mindre fix innan vi kan andas ut.
*
I helgen är det final för World RX i Istanbul Park och där målsättningen för ledaren Johan Kristoffersson är simpel, guldet ska hem. Ingen tror väl ändå på att detta går att missa för ”Rallycrossen Gudfader” med sju tidigare VM-guld.

– Jag är bättre på att köra bil än att spekulera. Enklaste receptet är att åka dit och vinna,menar Johan.
Inför dubbelhelgen i Turkiet leder Kristoffersson med femton poängs marginal ner till CE Dealer Teams Niclas Grönholm. Ytterligare fyra poäng bakom ligger Johans teamkompis och fjolårets bronsmedaljör, Ole Christian Veiby. Norrmannen har fortfarande en teoretisk chans på guldet, men det är inte riktigt där siktet är inställt.
– Det blir väl svårt att nå Johan. Mitt huvudfokus är att utmana Niclas om andraplatsen och se till att vi säkrar teammästerskapet, säger Veiby.
I fjol vann KMS både Team och Förarguld och när Team Hansen avstår sista tävlingshelgen, blir slutuppgörelsen en duell mellan KMS och CE Dealer Team. Det avhoppet gör också att VM-bilarna kommer att köra kvalomgångarna tillsammans med EM-startfältet, men där poängen räknas separat. Lördagen är sista tävlingsdag för EM, men EuroRX-förarna erbjuds sedan “wild card” att utmana VM-fältet under söndagen. Teamchef Tommy Kristoffersson rundar av.
– Vi har gott självförtroende efter två dubbelsegrar på raken och allt som vi själva kan påverka har vi preparerat på bästa sätt!
*
Att SMK Hörbys Ted Malm och Volvo Euro Cup ville vara en del av TV-Svängens 60-års jubileum kändes så klart glädjande för klubben. Nu blev det 48 VEC-åkare i cupens näst sista deltävling innan finalen körs i Danmark nästa månad. Att Malm är glad över gensvaret till hemmatävlingen är så klart väldigt kul
– Kanske till och med så att detta är Sveriges största startfält med ”Standard Volvo” i år, undrar Malm belåtet.

Alla toppförarna kommer till start förutom ledaren i VECC2 (Appendix K) Håkan Süld som i princip redan säkrat sin cupseger med 390 poängs försprång till Arne Rådström. Däremot finns VEC1-ledaren Valentin Mårtensson/Catalina Floberg, Dalby på plats. Likaså kollegan i VEC2, tysken Stefan Haberland/Sabrina Rieck och så även toppen i VECC1, Håkan och Jesper Holm, Vallentuna MK.

Har fått frågan var det finns program till TV-Svängen att köpa och detta är på följande ställe, Bolist/ Svenssons Järn Hörby-JA´s Bil o Fritid, Hörby – Linderöds Träindustri, Linderöd – Linas Lanthandel, Killhult- Preem Kristianstad- Matboden, Stehag – ICA Nära, Röstånga – Mekonomen Hörby. Försäljningen startar på fredag klockan 09.00 och glöm inte att 20 kronor/program går till ”Hjälp till Ukraina”.
*
Den klimatvänliga och internationella off-road-serien Extreme E med elbilar rann bokstavligt talat ut i sanden. I fjol ändrades upplägget till Extreme H och där bilarna 2025 skulle bli ”Hydrogen-powered” vilket också rimmade med ord som klimat och miljö. Men några tävlingar blev det inte förrän nu den 9-11 oktober då det blir premiär med FIA i ryggen. Plats blir i Saudiarabien och nyaQiddiya City. En planerad megastad nära Riyadh avsedd att bli ett globalt centrum för underhållning, sport och kultur.

Hit ska FIA Extreme H ta sig för att köra en specialdesignad off-road-bana intill Tuwaiq-bergen. Helgen inleds med final (?) för ”Extreme E Desert X Prix” innan stafettpinnen officiellt överlämnas till FIA Extreme H. Blir spännande att se hur många svenskar som får möjlighet att köra i Qiddiya City, förhoppningsvis är Klara Andersson en av dessa…
*
60 och 70-talet var verkligen Saabs år i rallyskogen och där Stig Blomquist, Per Eklund, Tom Trana, Calle Orrenius och Håkan Lindberg alla ingick i Trollhättefabrikens eget team. Resultatet blev också massor av SM-segrar plus vinster utomlands i till exempel supertuffa ”RAC-Rallyt” 1971 med Stig Blomquist och Arne Hertz. Tufft och tufft, grus/snö som underlag och 77 sträckor på totalt 65 mil talar sitt tydliga språk. Men även på DM-nivå var det Saab som ägde och efter att Janne ”Satan ”Henriksson med Opel prenumererat på tv-apparater i tre år var det 1971 dags för Saab och ”Mäster Blomquist” att ta hem en likadan apparat till Örebro.

Fram till 1976 var det Saab-åkare som vann TV-Svängen och trion Roger Johansson, Trollhättan, Kaj Jönsson, Karlskrona AK och Eslövs ”still going strong” Östen Andersson var alltid med i toppstriden. Fast allra vassast var Roger med lillebror Pedro som kartläsare som en del av Saabs snabba ”B-lag”. Bröderna Johansson vann här totalt tre gånger och körde bland att hem det värdefulla vandringspriset ”Guldbilen” för alltid. Just detta pris var mytomspunnet och tillverkades av en tandläkare i Malmö som tävlade för Skånska Automobil Klubben, en skånsk storspelare på 50 och -60-talet. Samma klubb inledde nyfödda SMK Hörby samarbete med innan man 1965 valde att stå på egna ben. I Malmö gick det däremot baklänges och några år senare efter ”Pilevallen 1968” somnade ”SAK” in för gott. Kvar fanns det värdefulla priset som plötsligt ingen visste var det fanns, även om det fanns dokumenterat vad som gällde för ”Guldbilen” om eller när SAK upplöstes. Efter flera års sökande av Mauritz ”Macke” Elofsson fick han upp ett spår som ledde till stället där priset fanns. Bara det att innehavaren inte alls var pigg på att skiljas från dyrgripen, en liten bil i 24 karats guld på en träplatta med piedestal. Med hjälp av Kjell Lundgrens övertalningsförmåga lyckades ändå Hörby-duon i stor triumf att föra priset dit det hörde hemma enligt statuterna, hos SMK Hörby . Tre inteckningar krävdes och 1976 kunde äntligen Roger köra hem priset till Trollhättan där det fortfarande står kvar. Alla inteckningar togs med ”V4:an” och efter bytet till Saab 99 var det slut med framgångarna i Hörby. 1976 satte också punkt för Saabs segerpeiod i TV-Svängen.

Roger vann tre gånger medan Kaj Jönsson ofta med Johnny Steinbüchel vid sin sida, bara fick hem en tv. Ofta var han hack i häl på Saab:s påläggskalv men förbi honom kom han aldrig, förrän 1974.

Foto: Tommy Svensson
Än tråkigare för Östen Andersson som trots ihärdiga försök aldrig fick vinna någon tv. Nära var det 1972 men återigen var det en viss Johnsson från Trollhättan som var värre.
*
Återkopplar till gårdagens inlägg om VOC Mekonomen och deras engagemang för Barncancerfonden där avsändaren Roger Fransson/Charlott Holmkvisupp levde att jag missade viktiga delar. Väljer därför att återge hela mejlet för att undvika missförstånd något som absolut aldrig varit min mening.
”Den minnesgode kommer ihåg att klassansvarig i VOC-klassens namn antog utmaningen från VEC att sluta upp i kampen mot cancer. Nu är det hög tid att sätta planen i verket. Ett eget cancerbesked så sent som i förra veckan kom dessutom som en obehaglig påminnelse.
– Ja, du läste rätt. Jag fick själv ett cancerbesked i förra veckan. Förhoppningsvis går allt bra men som alltid så följs besked om Stora C med det otäcka tillägget ”förutsatt att det inte spridit sig”, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Klassansvarig är verkligen allt annat än ett barn men vi väljer ändå att göra vår insamling till just Barncancerfonden. Barn ska inte ha cancer! I framtiden kanske det kan bli verklighet att inget barn behöver drabbas. Varje krona i bidrag räknas och är viktig för denna fina sak. Inget bidrag är för stort. Inget för litet. METOD: Vi tycker att det alltför ofta förekommer konstiga insamlingar på nätet där man aldrig får veta att ens pengar faktiskt går fram dit de är avsedda, det man faktiskt gav dem för. Vi vill vara helt öppna, därför gör vi så här:
1. Hela insamlingen hanteras rent praktiskt av Lotta via sin Swish 070-678 37 11, det är dit du ska Swisha.
2. Märk ditt bidrag med Stora C + ditt för- och efternamn direkt när du Swishar.
3. Ett par gånger i veckan uppdaterar vi den här nyheten genom att redovisa de inkomna beloppen i en lista här nedanför. Hoppas den växer snabbt och kraftigt!
4. Om du vill vara anonym, dvs inte skylta med ditt namn så skriv bara Anonym istället för ditt namn.
5. När vi haft årets final och prisutdelning så kommer det totala beloppet att betalas in till Barncancerfonden och bevis på att det gjorts kommer att redovisas här på vår hemsida som notis eller nyhet.
Ett tips! Om du vill vara anonym men ändå vill vara säker på att det är just ditt bidrag du ser i listan, skicka ett ojämnt belopp 😉
UPPDATERING EFTER FRÅGA: Självklart är det okej att bidra som företag eller som klubb. Lika självklart visar vi gärna ert företagsnamn eller klubbnamn som tack.
Kom igen nu VOC-åkare och självklart också alla andra i Motorsverige som vill stödja oss i vår viktiga kamp i ett så väsentligt uppdrag, en mission som i sanning är för mänskligheten och för alla barn.
För att sätta igång insamlingen så inleder klassansvariga med ett eget bidrag.
Go-Go-Go Motorsverige. Nu vinner vi kampen mot Barncancern.
/ VOC – Roger & Lotta”.
Motorbloggens blygsamma bidrag är Swishat…