Usel britt media från WRC, danske Simon fick tekniska problem…
Det är inte bara här hemma som rallysporten har motvind i media. En brittisk motorsajt har gjort en jämförelse mellan mediautrymmet för helgens två stora motorhändelser WRC ADAC Rallye Deutschland och Formel 1 på belgiska Spa. Ingen munter läsning för WRC-promotorn kan jag redan här avslöja. Man tar stora Daily Telegraph som exempel och där läsaren i måndags fick ett uppslag (två sidor) från F1-cirkusen med intervjuer, analyser och dramatiska bilder på Hamiltons Mercedes. WRC-tävlingen, bara elva mil söder om Spa fick betydligt mindre utrymme. Neuvilles seger hamnade långt bak på sidan 25 och där på ” hänt i världen-sidan”. Detta var vad ”Telegrafen” bjöd de brittisk rallyfansen i måndags, ”Rallying Rally Germany (Trier – World Ch’ship): 1 T Neuville (Belgium) Hyundai 3hrs 07mins 20.20s; 2 D Sordo (Spain) Hyundai 3:08:00.90. Standings 1 S Ogier (France) 187pts; J-M Latvala (Finland) 143pts, A Mikkelsen (Norway) 95pts. Inte ett ord om Evans sträckseger, inget att britten Kris Meeke ledde rallyt och var med i toppstriden och självklart inget om all dramatik i Moseldalen. Ungefär som i svenska tidningar är min slutsats… Man ställer sig frågan, vad göra för att få media att ta rally seriöst? Man svarar själv på frågan, det är hög tid att sporten slutar gnälla och istället på allvar börja slåss om utrymmet i media. WRC kan inte själv ändra på medias intresse och inte detta över en natt, man behöver hjälp. Som exempel nämner man detta att FIA är med och ”sponsrar” media som bevakar Formel 1 runt i världen, något som inte förekommer i WRC. Ett tufft förslag är att tvinga ”F1-kåt” media att även rapportera om WRC för att få ”F1-pass” från FIA, något som är nödvändigt för att kunna jobba. Ett annat tuffare och i verkligheten orealistiskt är att de fyra tillverkarna i WRC, VW, Hyundai, Citroén och Ford skulle tvinga media till att bevaka rally. Om inte skulle man sluta annonsera, utpressning är aldrig någon bra grej oavsett vad det handlar om kan jag tycka…
*
Berättade inför Tyskland att dansken Simon Larsen skulle köra med sin Citroén C2 R2 Max. Nog körde han alltid och fick dessutom brottas med ständiga problem.
– Det har varit det ”vildeste rally” jag har kört, inte en sträcka utan problem, berättar Simon. Dansken var på väg att knipa tredje platsen i klassen men problemen gjorde att man fick nöja sig med att bli sjua. Problem handlade om tekniken i Cittran berättar Simon. Först krånglade bromsarna, tidvis gick pedalen helt i botten och det är ju aldrig så kul.
– Det gav nogle snurreturre, konstaterar Simon. Sedan började tanken läcka och det rann bensin på vänster bakdäck. Servostyrningen var nästa grej som krånglade och han fick köra åtta mil special utan servo på söndagen. Slutligen blev det alltså en sjunde plats av de arton i klassen och 34 av 64 startande. Trots allt inte så illa pinkat av en dansk WRC-debutant!