Uppfräschad Neuville, 15-årige Rovenperä totalsegrade, Magda och Bengt klockrena utmärkelsemottagare i Södra!

2015 World Rally Championship / Round 01 /  Rally Monte Carlo // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Det är inte bara Hyundais nya i20 WRC som utvecklats till säsongen 2016, även Thierry Neuville har fått en uppfräschning om man får tro belgaren själv. Efter testerna inför Rally Monte Carlo som startar på torsdag konstaterar han att bilen verkligen är förbättrad mot förra generationen.
Den känns onekligen ”fit for the World Rally stages”, menar Neuville.
Detta ihop med min uppfräschade inställning till rally hoppas jag ge oss fyra bra dagar i Monte. Vi kommer att ge allt för en fajt om pallen inte bara här utan för hela säsongen!
”Först föraren” Dani Sordo håller med Neuville om att nya versionen av i20 WRC känns bra och har varit ”great to drive in testing”. Något som gör att han är full av självförtroende och målet är att absolut förbättra fjolårets sjätte plats i denna sin, åttonde Monte-start.
Satsar på att förbättra mig, men vi vet alla hur oberäkneligt rally är och i Monte Carlo kan allt hända, säger Sordo.

*
BloggKalleFinns väl ingen i ”rallybranschen” som missat Kalle Rovanperäs film på ”You tube” där han som 12-åring vräker fram en Toyota Starlet i den finska rallyskogen. I går tog Kalle sin allra första totalseger och detta som 15-åring när han i lettiska sprinttävlingen ”Aluksne 2016” körde de åtta sträckorna allra snabbast. Kalle vann samtliga sträckor med TGS-teamets Super 2000 Skoda och var över minuten före internationellt meriterade Ralfs Sirmacis i en Mitsubishi EVO9. Inte heller han någon veteran precis, bara 21 år gammal och ifjor tvåa bakom Emil Bergkvist i Junior-ERC.
Finns väl ingen som betvivlar utan att Kalle har en framtid som rallyförare och det lär inte dröja länge efter 18-årsdagen innan han sitter i en WRC-bil. Sedan är inte steget långt att passera pappa Harri i WRC:s ”Hall of fame” då han bara har en enda WRC-seger under karriären, Rally Sweden 2001 med en Peugeot 206.

*
BloggERCSäg den rallyarrangör vars allra våtaste dröm inte är att köra en sträcka mitt inne i sta´n? För arrangören av ERC-premiären Rally Liepaja har drömmen gått i uppfyllelse och mitt inne i Liepaja runt det helt nybyggda konserthuset ”The Great Amber ” (Den stora bärnstenen på svenska) kör man 1,1 kilometer långa SS13 som avslutning på rallyt.
De senaste åren har vi jobbat ihop med stadens ansvariga för att inte bara bjuda på sträckor ute på landsbygden utan som nu även en inne i Liepaja, berättar en belåten Raimonds Strokšs i tävlingsledningen.
Tävlingen startar med en sträcka på fredagen, fortsätter med sex sträckor på lördagen. Rallyt avslutas med sju tuffa bitar på söndagen där den allra sista körs runt nya konserthuset.

*
Onekligen så att Jerker Axelsson kommer att få det tufft att försvara sina två raka SM-guld i Rally-SM:s trimmade klass för 4WD. Senast att ge sig in i fajten är Svenske Mästaren i Otrimmat 4WD, Niklas Hägg och laddar på med en från Glenn Egon Ström inköpt Skoda Fabia Super 2000. Som uppvärmning till Sandvikens SM-premiär kör Niklas och kartisen Christer Carlsson SM i Sprint i Piteå.
Egentligen skulle jag köra Celican där, men nu får det bli Skoda. Jag har inte kört den en meter och måste ha några kilometer i bilen innan Gävle!
Skodan är från 2010 och något helt annat än vad Niklas kört tidigare.
En helt annan bil än den jag haft. Det blir stor skillnad i motoreffekt, men förhoppningsvis bättre väghållning och hållbart i och med att den är yngre…

*
BloggHedströmEn av Niklas värste konkurrenter i fjolårets SM var Gullabos Mitsubishiåkare Joachim Carlström som inledde årets säsong med totalseger i Finnskogsvalsen. Nu var inte konkurrensen precis stenhård då 4WD-klassen var ovanligt tunn i Torsby. Näst snabbaste 4WD-åkare blev rallycrossstjärnan Peter Hedström (bilden) som körde i C-klassen och rullade in som femma totalt. Tvåa och bäste 2WD-förare blev Kinds Kristian Johansson före hemmaföraren Andreas Persson, Toyota.
I VOC-delen som var klart dominerade hade B-föraren André Nygren allra mest bråttom runt de sju sträckorna. Klar klasseger och dessutom runt 40 sekunder snabbare än vinnaren i A-klassen, Niklas Nilsson som hade Pär Pålsson på behörigt avstånd som tvåa. Marginalen på 1.44,2 imponerar på mig och sedan, ytterligare 12 sekunder efter snabbaste skåning Kim Nilsson, Osby MK. Absolut en premiär som bådar gott inför resterande del av Sverige Serien.BloggRådström
I C-klassen var det Ola Wördin, tävlande för arrangören MK Ratten som vann. Dock lite på grund av att lördagens dominant Dennis Rådström, Östmarks FF med småländske kartisen Filip Wernefur hade maximal otur. På väg ut till söndagens första sträcka krockade man med en traktor som förvandlade 940:an till mer eller mindre vrak. Som tur var undkom både Dennis och Filip utan att skada sig.
Tom Kristensson fick aldrig tag på någon ny drivaxel till Golfen och därmed blev det ingen FWD-premiär för honom och Timmy Berntsson. BloggAndreasDäremot fick Simrishamns Andreas Persson och Frida Olofsson åter upp 940:an ”på land” och kunde efter mekning starta om idag. Men mer än att skaffa sig lite vinterrutin gav inte den värmländska utflykten, fyra sträckor med maxtid är ingen bra grund om man vill slåss om pallen…

*
BloggMagdaI helgen har Södra BF haft sin årliga konferens och prisutdelning, den här gången på Örenäs Slott utanför Landskrona. Speciellt gläds jag åt två utmärkelser, ”Årets Bilsporttjej” gick till min klubbkompis, rallycrossaren Magda Andersson boende i Löberöd. BloggBengtÄn mer glädjande var att Södra BF beslöt att ge eldsjälen nummer ett Bengt Nilsson från Svensköp utanför Hörby, den kanske allra finaste utmärkelsen ”Special Award”. Bengt har under flera år arrangerat en heldag för cancersjuka barn på sin gård, senast i september fanns över 1000 barn som kom med hjälp av chartrade flygplan och bussar till det han kallar ”Grisfesten”. Förutom alla kändisar som Bengt på något oklart vis får till att ställa upp gratis och underhålla under dagen, bjuds det även på åkturer i rallybilar. Ett inslag som alltid toppar när barnen får berätta vad som varit häftigast under dagen och här har då Bengt stor hjälp av Rallyutskottets nye ordförande Lars Servin. Årets ”Grisfest” hade ingen tur med vädret, ösregn hela dagen men Servin kämpade med sin ”fyrhjuling” ute på leråkern för att få ordning på banan så att det trots allt skulle bli rally körning. Han lyckades till de sjuka barnens stora glädje och kön till rallybilarna var hur lång som helst.
Mer klockren ”Special Award” än denna till Bengt lär vara svår att åstadkomma!

*
BloggSimonBjärredskillen Simon ”The Race lab” Larsson visade än en gång vilken talang där finns i honom när han med polska teamet RTG Gladysz Racing tog en prestigefylld 3:e plats i klass A3 (Touringcars 2 liter Turbo) i ett av världens tuffaste internationella 24 timmarslopp för racingbilar, Dubai 24h.
Hundra bilar fanns på startlinjen på Dubai Autodrome i Förenade Arabemiraten bland dom Simon i en Seat Leon Supercopa. Efter en hel del strul, bland annat krånglade DSG-lådan rullade man så i mål som trea. Färre än 60 bilar korsade mållinjen efter 24 timmar.

*
Blogg400Har du dryga en och en halv miljon kronor som ligger och skräpar så varför inte slå till på en äkta Opel Ascona 400 från Conreo-teamet som nu är till salu…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *