Upp till bevis för nya R5-Citroën, Polon blir svår utmanare, Loeb i WRC 2019 (?), Meeke nöjd, Grahn vann YM-finalen och Elias trea i tuff Adam-Cup avslutning!

I avsaknad av Pontus Tidemand så borde WRC2 i Rally de Espana ur svensk synvinkel så klart bli tämligen ointressant,  men lyfter man blicken så är klassen med sina 20 anmälda superintressant inte minst inför 2019. Skoda dominerar med åtta bilar och där då ledande Jan Kopecky med sin nya kollega Kalle Rovanperä tillhör favoriterna. Näst flest är Citroën-gänget med fyra bilar och där Stephane Lefebvre snart måste leverera ett bra resultat med nya C3 R5. Citroënbasen Pierre Budar verkar inte lika påstridig utan menar att bilen utvecklas hela tiden och privatkunderna blir fler och fler, helt enligt plan. Men planen måste ändå även innehålla segrar kan jag tycka och kanske är det dags i helgen då Lefbvre gillar det spanska upplägget med både grus och asfalt.

Här måsta man var bra på båda underlagen vilket är lite olikt resten av säsongen, menar Citroëns WRC2-förare.

Nu har vi haft flera testdagar före rally på båda underlagen så vi startar på torsdag fast beslutna att avsluta årets WRC2 ”in style”! 

I en likadan C3:a men under PH Sports tält sitter Ole Christian Veiby och Stig Rune Skjaermoen som även dom vill avsluta med stil. Så klart inte lätt att byta bil mitt under säsongen från Skoda till Citroën. Bitvis visade man i Wales att kombinationen ändå kan komma att fungera bra framöver, även om det blev en nolla i resultatlistan.

Tre Hyundai och tre Ford är också med i listan och där Jari Huttunen är i samma läge som Lefebvre. En andra plats på hemmaplan i Finland är enda ljuspunkten för Jari. Stämmer det då även att de som bestämmer i Alzenau inte är så glada över hans inställning kanske Hyundai-åkandet bara blev en ettårig parentes för f.d Opel Motorsport-föraren. 

Bäst chans på en pallplats av Ford-gänget bedömer jag att ERC-mästaren 2017 Kajetan Kajetanowicz har. I ERC visade polacken ofta att han inte var bortkommen varken på grus eller asfalt, betydligt stabilare än Rally Sweden-vinnaren Takamoto Katsuta. Vet inte, men han känns inte som någon vinnare och det som hände i Värmland bedömer jag som lite ”once in a lifetime”. Att se honom i WRC-Toyota redan 2019 är för mig lika omöjligt som att se en svensk gå direkt från Rally-SM till WRC…

”The entry list” kompletterats med det allra hetaste i WRC2 till helgen och det är så klart Volkswagen Motorsports premiär med nya Polo GTI R5. Först ut i den i mina ögon hysteriskt strajpade Polon är Eric Camilli med #47 på sidorutorna. En bil emellan innan Petter Solberg och Veronica Engan gör debut i klassen och vem av de två som kommer att lyckas bäst är oerhört svårtippat. Camilli har mer testmil i sin franska kropp än Petter, å andra sidan är Petter en förare som extremt ogärna vill vara tvåa. Att Polon inte skulle räcka till mot konkurrenterna betecknar jag som rent hypotetiskt, räcker att se hur Volkswagen tog sig an WRC och World RX. Total dominans direkt och jag är nästan helt säker på att det blir samma sak i R5-klassen!

Höll på att glömma vinnaren i R5-gänget i Turkiet  (var då inte anmäld i WRC2 till skillnad från nu) Henning Solberg och Ilka Minor. Henning startar direkt bak Petter och kan därmed se hur vilda sladdar han behöver åstadkomma med Skodan för att vinna familjefejden…

*

Mer Citroën och då gäller det snart arbetslöse rallycross-föraren Sebastian Loeb. Han har inte haft så mycket tid att tänka på Peugeots nerläggning då han och Daniel Elena är i full gång med träning inför Spanien med Citroëns tredje bil. Av Citroën beskrivs det också som att detta är Loebs ”sista tävling i teamet för säsongen”. Alltså för säsongen, vilket nu tolkas och även vissa redan menar bekräftas, att han stannar i PSA-gruppen där både Peugeot och Citroën hör hemma. Rimligtvis borde detta då innebära att utan rallycross finns bara WRC kvar för Loeb om han ska fortsätta få lön från PSA. Ryktet säger då att det ska bli som i år men med några fler tävlingar än de tre han kört 2018. Undrar om Sebastien Ogier varit med och snackat om den saken…

*

Kris Meeke har nu avslutat sina Yaris-tester i Puppola och där han då enligt uppgift och även på bild, hann med ett sidlägg med sin nya arbetsplats. Jag fick information om saken nästan direkt men det som är lite märkligt är, att händelsen helt verkar ha tystats ner. Inte en enda bild på Twitter från misstaget, normalt brukar det inte ta många minuter innan sådant läggs ut på skvallerkanalen. Finns dom som hävdar att det var ”fake news” medan andra tar gift på att det som hände verkligen hände. Oavsett vilket verkar Meeke mycket nöjd med bilen och vill nu inget hellre än att komma i gång. Rally Monte Carlo blir första tävlingen men innan dess provar han R5-Skoda i belgiska mästerskapsfinalen 45. Rallye du Condroz-Huy första helgen i november.

*

Minns ni Billy Monger den unge britten som blev av med båda benen efter en våldsam krasch i Formel 3Donnington våren 2017. Med proteser och en specialbyggd bil har Monger gjort comeback i Formel 3 plus att han även provat en Sauber F1-bil. Nu däremot väntar en ny utmaning för 19-åringen, han vill även prova att köra rally. I en brittisk ”Rally School” har Monger med hjälp av Chris Ingram fått känna på hur detta känns. Med Mongers inställning lär det inte dröja länge innan han också tävlar i rally vid sidan av racingen.

*

I dag kördes finalen i danska Yokohama Mesterskab i Kolding och det blev svensk seger genom Joachim Grahn och Rickard Nilsson. WRC Focusen med klubbadress Simrishamns MK var snabbast i de två första heaten innan hemmafavoriten Ib Kragh/Ditte Kammersgaard vaknade. Men med bara tiondelar bättre tider i de två sista heaten var saken klar och Focusen var runt sex sekunder snabbare än Kraghs R5 Citroën.

Trea och bästa 2WD-åkare blev Anders Lysen i Suzuki Swift Maxi, lite över 20 sekunder bak Grahn. I den våldsamma Porsche 997 GT3 rullade Jørgen Hansen in som fyra med Kenneth Kolbe Jensen som femma och vinnare i klass 3 med den ”Blå løve”. Eslövs Anders Karlsson och Jan-Erik Jönsson blev sexa med den silverlackade Ford Escorten.

*

För bara någon minut sedan rullade Elias Lundberg och David Arhusiander i mål i ”3-Städte-Rallye”, finalen i ADAC Opel Rallye Cup. Efter en väldigt stabil och jämn resa över de 12 sträckorna gick STAR-stipendiaten in som trea i cupklassen. Helt ointressant egentligen då cupsegern var fixad redan före finalstarten.

Elias värste utmanare men ändå långt efter i tabellen vad gällde poäng Gregoire Munster vann, men endast tack vare att letten Karl Martin Volver fick 30 sekunders tidstillägg. Nu var han 21 sekunder efter Munster, fast egentligen nio sekunder snabbare.

Det blev avslutning med stil från svenskarna som vann tolfte och sista sträckan före Volver. Nu väntar den stora prisutdelningen i kväll där det ska avslöjas vem som ska ersätta Tom Kristensson i Opel Motorsports R2 Adam. Skulle bli väldigt förvånad om inte Elias och David ropas upp på scen av Opel-höjdaren Jörg Schrott…

Rallyt vanns av Skoda-åkaren Dominik Dinkel före Marijan Griebel, Peugeot och Roman Schwedt i en äldre upplaga av ”Pegga” med tillägget 207 Super 2000.

Rallyt blev tufft och många fick bryta och bland dessa tråkigt nog även svensk-Suzukin körd av Daniel Ernstedt. För oss numera välkände amerikanen Sean Johnston gjorde ny ”rolled over” med Audex-teamets Adam-Cup bil. Först att lämna in var dock tysken Dennis Rostedt som redan på sträcka två hållfasthetstestade sin nya Hyundai i20 R5. Resultat av testet, så där är min bedömning…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *