Två från SMK Hörby i landslaget, tyskarna vill ha WRC, Hyundai väntar till Estland med press på Oliver, Victor H. på väg till ERC på Gran Canaria, NM lockar inte i SSR, dyrt att vara funktionär, Ola N. gör comeback plus kort rallyuppsop!

Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet årets ”Bilsportlandslag” och där jag börjar med att gratulera för att mitt önskemål med klubbtillhörighet skulle hänga samman med namnen på de uttagna. Tidigare ansåg förbundet att det var viktigare att presentera med bostadsort än att ge de inblandades klubbar lite extra draghjälp med att ha en medlem i landslaget. Tack och lova hörsammades detta av någon och därför står det nu helt korrekt SMK Hörby efter både Klara Andersson och Tom Kristensson i listan. Förbundskapten Pier Steffansson har plockat ut totalt 47 förare varav då 26 till ”A-landslaget” och 21 till ”Juniorlandslaget” där Rallycrossare Klara Andersson hör hemma.

Foto: Qnigan

En milstolpe för mig och jag har fått så mycket positivt av att vara med i landslaget. Pier Steffansson är en stöttepelare för mig, både som bollplank och som någon som kan öppna dörrar, förklarar Klara.

Jag kan lugnt säga att utan den hjälp med personella resurser, kunskap och utvecklande pusselbitar som landslaget erbjudit mig hade det inte blivit några VM-starter och det karriärsteg som jag nu tagit hade aldrig blivit av.

Tror inte jag är ensam om att inte ha en susning om vad ”Bilsportlandslaget” konkret sysslar med men nu har Steffansson infört nytänk vilket kanske även innebär mer kommunikation utåt förutom att göra innehålet mer individanpassat.

Klara är ett bra exempel på detta. Vi satte upp en plan tillsammans med en tydlig målbild som hon och vi därefter arbetat steg för steg med och det har fallit väldigt bra ut, förklarar Steffansson.. 

Några ekonomiska fördelar finns inte förknippat med en plats i det blågula laget utan det är på andra sätt som SBF väljer att stötta de uttagna. Ni som är riktigt sugna på att läsa om alla namnen kan gå in på sbf.se men som skånsk patriot väljer jag enbart de uttagna härifrån:

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Klara Andersson SMK Hörby rallycross-Tom Kristensson SMK Hörby rally – Joel Eriksson Tomelilla MK racing – Alfred Nilsson KAK racing – Viktor Gustavsson Kristianstad Karting Klubb karting – Albin Sturesson Kristianstad Karting Klubb karting.

Foto. Tommy Svensson

*

Att billandet Tyskland sedan 2019 står utan WRC-deltävling är inget som gillas där och nu sätter man till alla klutar för att förändra detta. Starka rallyspelaren ADAC som har ett finger med i stort sett allt som rör sport på fyra hjul laddar nu för en återkomst redan 2024. Två spår kör ADAC på, ett helt nytt i södra Tyskland som då kunde ge fruktbart samarbete med Tjeckien och Österrike. Det andra innebär att man fortsätter med Moseldalen och då vore Nürburgring ett givet hjärta menar ADAC. Enligt uppgift bekräftar det tjeckiska bilsportförbundet att diskussioner förs om ett ”Central Europe WRC” och snack som förs i positiv anda. I slutet av denna månad förväntas att beslut tas om vilket av de två spåren man ska följa.

*

 Jantelagen (du ska inte tro att du är något) är som alla vet väldigt utbredd i det här landet och inte heller motorsporten kommer undan detta tråkiga fenomen. Ett välkänt faktum är att ”jantarna” gärna skjuter in sig på unga och samtidigt i deras ögon, oförtjänt framgångsrika utövare. En som ofta i min mailkorg hamnar i skottlinjen är Oliver Solberg. Att han efter ganska kort tid i WRC-världen fått möjligheten att dela Hyundai med Dani Sordo är något som en del har svårt att glädjas åt, dock en känsla som inte jag delar till gruppens stora förtret. DirtFish har känt Hyundai och teamchef Julien Moncet på pulsen i samma ärende och där han förklaras att det är först efter sommarens Rally Estonia som han vill ge något omdöme.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

I kommande Rally Portugal tar Sordo över Rally1-bilen medan Oliver kliver in i i20 N Rally2 för WRC2 och då med Teemu Sunninen som teamkamrat. Efter Portugal väntar Rally Sardegna som inte heller där kommer att få se Oliver i Rally1-bilen vilket hela tiden också varit känt. Om det även där blir start med ”lillebror i20” för Oliver och Elliot Edmondson är oklart men känns tämligen naturligt.  Att inte starten på säsongen blivit som Oliver hoppats är självklart men Moncet menar att det är alldeles för tidigt att bedöma 20-åringens kvaliteter. 

Vi vill hålla Oliver borta från press och ge honom tid att få erfarenhet och lära sig, förklarar Moncet för DirtFish.

 Det som hände i Kroatien är en del av en lärandeprocess, olyckligt men en del av jobbet!

Efter Estland där Oliver  faktiskt gör sin femte start och Finland menar Moncet kan teamet börja sätta mer press på värmlänningen…

*

En som vad jag vet aldrig utsatts för ”jante” är SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartisen Victor Johansson. Efter att ha blivit trea och tvåa i Rally SM:s klass för 2WD FIA-bilar tar man nu klivet ut i Atlanten och ERC med Rallys Islas Canarias. I tisdags rullade Victor och pappa Jens ut från hemmet utanför Hörby med destination 300 mil längre söder ut i spanska hamnstaden Huelva. Där ska servicebuss med den rödvita Ford Fiesta Rally4 på släpet rulla ombord på färjan som tar dom till Las PalmasGran Canaria. På plats i svenskarnas semesterparadis väntas sedan in kartläsare och servicegänget som anländer med flyg.

Tävlingen är premiär för ERC4 Junior och där då ”Victor x 2” kommer att få möte tufft motstånd dåd inte mindre än 14 ekipage är anmälda i klassen. En av dessa är fjolårets vinnare av ADAC Opel e-Rallycup, fransmannen Laurent Pellier och han blir svår med sin gedigna asfaltbakgrund med R5-bilar innan han klev ner till el-Corsan. Fortsatt är det Opel som gäller men nu en Rally4 Corsa.En annan som blir svår att komma till tals med är spanjoren Oscar Ortiz Paloma, Peugeot 208 Rally4 som kommer rejält uppvärmd till rallyt då detta är hans fjärde start för året. Direkt efter målgång åker han och kartläsare Xavi Moreno till Portugal för start i landets WRC-bidrag. I en likadan Fiesta som skåningens sitter tysken Nick Lof som många landsmän hoppas ska göra landet ”great again” som rallynation. Lite fördel har Lof då han körde rallyt även 2021 om än med en blygsam placering, sexa i juniorklassen. Skandinaviskt sällskap får man av Ola Nore jr. som även han kör Fiesta med brittisk kartläsare Jack Morton. En lite berg och dalbaneliknade karriär där 2021 är ett år som Ola helst glömmer. Åtta starter och målgång i två, bland annat förekom testkrascher som omöjliggjorde starter. I år har det börjat mycket bättre med klasseger i både Numedalsrally och premiären för brittiska juniormästerskapet. Det blågula inslaget har hunnit med en tävling i Tjeckien, Kowax Valaska Rally ValMez där det blev en stabil andra plats. Trots att Victor bara hunnit bli 21 år blir starten på Kanarieöarna hans åttonde internationella start men även den 92 andra totalt. Imponerande är att av dessa har han bara brutit sex gånger samtidigt som det blivit klassegrar i 32 rally. Kan det kanske rent av bli en 33:e nästa helg?

*

Fortsatt är det lite gungigt vad gäller anmälningar till South Swedish Rally och dess supporttävlingar även om SM-rallyt nu ser tämligen bra ut. Snart nås förhoppningsvis 70 anmälda och hade det sett ungefär lika bra ut i ”Sydrallyt” hade nog alla i rallyledningen känt sig nöjda. Nu är det tråkigt nog inte så utan fortsatt är det katastrofalt lågt intresse för budgetvarianten av SSR. Därför förlängs nu anmälningstiden till den 18 maj klockan 20.00 medan SM-delen fortsatt står kvar vid den 8 maj och Historic den 15 maj. Inte heller här finns anledning till klang och jubel med strax över dussinet anmälda.

*

SSR är även första deltävlingen i ett återuppväckt Nordiskt Mästerskap där många trodde på betydligt större utländskt intresse än vad som är fallet. Två tävlingar på grus körs i respektive Sverige och Finland medan Danmark bidrar med asfalt  Även om deltävlingarna klassas som internationella så gäller nationella licenser i hemlandets tävling och mästerskapet kommer att genomföras som en del i FIA European Rally Trophy Scandinavia.

Det här är något som vi och de övriga nordiska länderna pratat om under en tid och det känns bra att vi nu äntligen får till det. Vi tror att det kan öka intresset för att tävla i andra länder och även höja konkurrensen på de här tävlingarna som ingår i Nordiska Mästerskapet, säger Janne Rydh,  ordförande i Rallyutskottet och fortsätter.

För den som har frågor nu kan man kontakta de förarkontaktmän som finns. Alla tävlande ska inte behöva lösa alla frågor själv vad gäller resor och boende.

Foto. Tommy Svensson

När detta skrivs så är tråkigt nog intresset för NM näst intill obefintligt med bara tre anmälda, dansken Mick Fraas (bilden), från Norge kommer Petter Fausko med Skoda Super 2000 och så en finsk förare med Ford Escort. Det internationella  inslaget avrundas med flitige Sverige-gästen från Österrike Karl Rumpler och hans välanvända Mitsubishi.  I ljuset av detta och med kännedom om hur mycket extra jobb det innebär med internationell status på tävlingen, är det inte konstigt att många känner tvivel över att ha hoppat på NM…

Brist på funktionärer är inget isolerat problem för vår del utan är lika ”world wide” och nu har ett nytt hinder dykt upp, bränslepriserna. Att Sverige toppar ligan över dyr bensin/diesel är inget att hymla om men inte så värst många öre efter ligger Storbritannien. När arrangören av kommande RSAC Scottish Rally försöker bemanna sträckorna stöter man på problemet att frivilliga inte anser sig ha råd med bränsle för att kunna ställa upp. Ett försök är nu sjösatt där man på något vis ska försöka hjälpa till med kostnadstäckning för funktionärerna. Självklart borde funktionärer som tack för hjälpen inte behöva ta pengar ur egen börs för att stötta sporten. Istället måste börsen lättas hos arrangören, men i slutändan blir det ändå den tävlande i form av höjda anmälningsavgifter som får stå för fiolerna…

I samma ärende söker Midnattssolsrallyt funktionärer till en  sträcka i närheten av Laxå den 8 juli. Är du sugen så skriv till: info@rallytravels.com

*

En flitig gäst på de europeiska racingbanorna för en dryg handfull år sedan var Hässleholmaren Ola Nilsson, bland annat körde han Scirocco R Cup i Tyskland. Nu är det tid för comeback efter fyra års frånvaro och då i Porsche Carrera Cup Scandinavia. 2018 gjordes ett inhopp i klassen vilket slutade med placeringarna etta och tvåa på Ring Knutstorp för försäljningschefen på Porsche Center i Malmö. Redan nu har han lätt rattrostig känt på sitt nya redskap.

Foto: Porsche Carrera Cup

Jag förväntade mig inte att farten skulle vara tillbaka till hundra procent direkt utan känt mig ganska grön initialt och verkligen fått ta det steg för steg, berättar 34-åringen.

Som alltid när man gjort ett längre uppehåll saknar man bland annat detaljer i körningen och den där trygga känslan när man kört mycket…

Vid test på Mantorp satte Ola en femte tid bara 0,364 sekunder från Pontus Fredricssons snabbaste varv.

Tre tiondelar är ingenting på ett sätt, men samtidigt är de sista tiondelarna alltid svårast men jag känner mig trygg med att jag ska hitta mer tid efterhand, var Olas åsikt.

Foto. Tommy Svensson

Nu tar Ola som började karriären med karting och via  Ginetta Cup i slutet av 10-talet sats mot nya segrar även om han är försiktig i sin målsättning. På frågan om han ser sig som fågel eller fisk i det tuffa startfältet svara Ola

Sett till hela säsongen är det fågel, men om i premiären i Anderstorp blir det kanske mittemellan. Jag är taggad och vet att potential och möjlighet för att vara med högst upp finns i den här satsningen. Vi siktar högt och jobbar på det.

*

Foto: Brink Motorsport

I år kom julen tidigt, redan i maj åtminstone om man räknar som Brink Motorsport. Då landade den första av Eslövsteamets helt nya Audi RS3 LMS som blir SMK Hörby-föraren Tobias Brinks nya tjänstebil i STCC TCR Scandinavia.

*

Eftersom det snart är ”shake down” inför kvällens vårfest väljer jag att ligga lågt med dagens tävlingar, om allt går vägen kommer det en redogörelse på söndag. Noteras kan dock att Mats Myrsell/Esko Junttila ligger femte plats i ERC Historic Vltava Rallye i sin Ford Sierra med en sträcka kvar att köra. Någon chans på totalseger finns inte då det upp till ledande ”Zippo” i Audi quattro skiljer över tre minuter.

Foto: privat

Efter nio av de 13 sträckorna i tyska ADAC Rallye Sulingen går det fint för småländska familjen Carlberg. Calle bakom ratten på den elektrifierade Opel Corsan med pappa Torbjörn vid noterna ligger trea i klassen.

Foto: Henrik Åkeson
Foto: privat

Runt en sekund skiljer upp till placering två medan det till ledaren Max Reiter är 20 sekunder.I ”huvudrallyt” fick Lucas Helin och Julia Svensson en tuff start i går med sin Opel Astra. På fjärde sträckan åkte Opel-duon av vägen på ett dammigt och dessvärre även vindstilla parti, vilket inte var optimalt med svenskarnas tempo.

Ambulans för Lucas till sjukhuset för röntgen och lite kontroller men där allt tack och lov var OK, berättar pappa Stefan Helin. 

Utskriven 02.00, bilen reparerad i natt och färdig 06.30 sedan läkarkoll  08.00, därefter ut till dagens första sträcka!

Foto: Henrik Åkeson

Med fyra sträckor kvar ligger nu Tibro-åkaren tvåa i klassen med 13 minuter till ledning och24 minuter ner till trean. Lustig klassindelning där Lucas med sin Grupp F-bil tävlar mot ledarens BMW M3 och trean i en Opel Ascona 400…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *