TV-Svängen informerar, Neuville klar för Hyundai till 2025, Katsuta och Grensmith snabbast i Grekland, DASU i svenska hjulspår, 37 i ”Rally Vestjylland” och många svenskar i ”Ostsee Rallye”.
”TV-Svängen” i likhet med många andra tävlingar numera använder elektroniskt tidkort i samarbete med Resultatservice. Detta är under ständig utveckling och nu har där tillkommit en ny funktion berättar Lars Gren från Resultatservice.
– Tidkortet har nu även en funktion för att göra tävlingsrapport och första gången den användes var i Snapphanerallyt. Tävlande kan då skriva sin rapport direkt i appen efter målgång.
Även om Gren är i framkant när det gäller det digitala, så glömmer han inte bort vikten av papper.
-Pappersvarianten faller inte helt bort…
*
Mer om ”TV-Svängen” på lördag där ena halvan ”kassör-teamet”, Bertil Gunnarsson berättar att det blir entréavgift på tävlingen.
–Vid de uppmärkta publikparkeringarna och där vi av erfarenhet vet att publik brukar samlas, kommer det att finnas ”QR-kod” för betalning via Swish.
Många har hängt upp sig på att ordet ”frivillig” brukar användas vid de här tillfällena, men så är det inte på lördag.
– Inte frivilligt, utan entrén (40kr/person) behöver klubben för att inte riskera att gå back ekonomiskt nu när startfältet är lite mindre än tidigare, förklarar Bertil.
– Barn upp till 16 år behöver inte betala entré men alla andra hoppas vi betalar sina 40 kronor. Hittar man ingen Swish-kod går det bra att skicka 40 kr till ”Svisch-nummer 123 38969 74”.
Av förklarliga skäl kommer det ändå att finnas många platser vid sträckorna, där det inte är praktiskt möjligt att hålla koll dock inget som bekymrar Bertil.
– Vi litar på att folk hittar vägar att betala ändå, rallypublik är vad jag vet väldigt ärliga så jag ser inga bekymmer alls.
*
Själv är jag inne på upploppet inför lördag och så här långt har jag bara haft att hantera en ”missnöjd”, men i gengäld så har jag träffat flera andra som gjort tummen upp.
Började dagen med att hämta priserna hos vår pålitlige leverantör Glentons i Broby. Där fanns då även ett helt nytt pris, ”Motorbloggens Hederspris TV-Svängen 2024”. Ett pris där jag efter genomgång av startlistan redan ser ett par kandidater. Dessa kan dock få konkurrens under tävlingens gång, men så mycket kan jag avslöja det blir med 99 procents säkerhet ingen av tävlingens olika vinnare som får ta emot priset…
*
När nu det väsentligaste i helgen är avklarat, så hoppar jag över till WRC där det idag avslöjas att Thierry Neuville förlängt sitt avtal med Hyundai med ett år och kör alltså ljusblått även 2025.
Samtidigt hävdar belgiska ”Autotrends.be” att det 2025 blir sista året för Hyundai som rent fabriksteam i WRC. Istället ska man med Cyril Abiteboul och Christian Loriaux i toppen fokusera på WEC Hypercars (Le Mans-bilar). Istället blir det enligt belgarna, till Hyundai tätt knutna PH Motorsport som tar över rallyverksamheten. Huruvida Neuville får rollen som teamchef framgår inte…
*
Efter dagens ”shake down” i ”EKO Acropolis Rally” stämde min förutsägelse från igår om tipset, att det oftast inte går hem. På 3,6 kilometer långa ”Lygaria” var Takamoto Katsuta snabbast, 0,6 sekunder snabbare än Ott Tänak som hade 0,7 ner till Hyundai-kollegan Dani Sordo.
Neuville satte fjärde tid medan min vinnare Elfyn Evans hamnade långt ner med tider i paritet med WRC2-åkarna. Dock i gott sällskap då även Sebastien Ogier landade här, nästan tio sekunder efter japanen i topp.
I WRC2 var det Gus Greensmith och Jonas Andersson som var snabbast, dessutom med nästan två sekunder tillgodo på Robert Virves. Trea var min vinnare Yohan Rossel före Georg Linnamäe. Lätt upphausade Sami Pajari med Toyota kom in med tionde tid och var sju sekunder efter Greensmith/Andersson. Rallystart i morgon redan klockan 06.58 svensk tid med 22 kilometer lösgrus på ”SS1 Ano Pavliani1”. Dagen avslutas med ännu längre, 23,3 kilometer och ”SS6 Tarzan 2” med start klockan 16.48.
*
Precis som i Sverige vill Danska Bilsportförundet ”DASU” utveckla sitt mästerskap med ”Dansk Super Rally”. En målsättning är att mästerskapet ska locka upp mot 100 startade i varje deltävling och locka inte bara hemmaförare utan även utländska deltagare. Även publik och sponsorer vill man ha med på tåget och för detta har man kopierat Sverige och bildat en ”Styrgrupp” bestående av Kenneth Svendsen Nørskov, Niels Erik Jørgensen och René Pallesen. Svendsen är är redan projektledare för Dansk Super Rally och kommer nu att lämna detta och DASU där han ersätts av Erik Larsen.
*
När man så kollar in startlistan för helgens deltävling i ”Dansk Super Rally” är det enkelt att konstatera att Styrgruppen har en lång väg att vandra. 37 anmälda är där till ”Rally Vestjylland” men där hela eliten är på plats med undantag av Simon Vallentin som valt bort mästerskapet.
Med #1 på sin Hyundai i20 WRC kör Esben Hegelund/Winnie Poulsen och följs direkt efter av Kenneth Madsen som har svenskbekantingen Ditte Kammersgaard vid sin sida i Glad Sport s Citroën Rally2. Efter honom kommer så Ib Kragh/Jeanette Andersson Kvick med Hyundai. Blågult representeras som vanligt av Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren med sin Opel Corsa OPC.
*
Ur svensk synpunkt ser det bättre ut i tyska ”ADAC Ostsee Rallye” där faktiskt en fjärdedel av startfältet utgörs av svenskar. Den äran ska tillskrivas Volvo Euro Cup som förlagt en deltävling här vid Östersjöns södra sida. Idel välkända VEC-namn så när som på smålänningen Andreas Sigfridsson som hoppar in i Ted Malms Volvo 240 som kartläsare.
I klassen RC4 jagar Eslöv/Hörby-kombon Simon Andersson och Jörgen Jönsson andra platsen i tyska mästerskapet med sin Renault Clio Rally4. Segern senast i mästerskapet stärker, plus även att få vinna på Bulltofta gör att ”Simpan” och ”Jögge” är taggade till max.
En sak är säker, tyskarna vet hur man förgyller en serviceplats. På plats finns en Opel Manta 400 med tidstypisk servicebil från Opel Euro Händler Team. Kan det blir fränare undrar jag?
Fem danska ekipage finns också där Simon Vallentin/Karsten Isaksen mycket väl kan blanda sig i toppstriden mot sina tyska kamrater. Rallyt körs med start fredagskväll och målgång ett dygn senare.