TV-sändning från SSR planeras, svenskt intresse i eCorsa Cup, Puma-förare ny FIA-bas, hunden skeptisk till comeback för Harri R., Suninen kan tala fritt, inget Toyota-beslut och prisrekord på McRaes Focus!

Onekligen känns det lie olustigt att skriva om bilsport precis som att kriget i Ukraina inte existerar men kanske bara jag som känner så, vad vet jag. Oavsett så planeras det för South Swedish Rally och i år på sin ”rätta datum” med Kristi Himmelsfärdsdag 26-28 maj som startskott. Ett liknade upplägg som i fjol är tänkt och då med två specialsträckor på fredagen. Omstart dagen efter med samma två sträckor som sedan kompletteras med ytterligare fyra vilket ger totalt sex sträckor gånger två, totalt 12 SS. Tävlingen inleds med frivillig shake down utanför Älmhult (kan man gissa på någon variant av Millebygden?) på torsdagskvällen och efter detta väntar tio mil specialsträcka förbi småländska storheter som Ljungby, Traryd och Liatorp. 

Foto: Tommy Svensson

  Delar av banan har varit med tidigare på SM-sprinten, men vi har också helt nya sträckor, i alla fall inte körts i nutid, menar banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.

En nyhet är att på SS12 som är power stage, planeras det för tv-sändning. 

Sträckan har vi använt förut men går nu åt andra hållet, fortsätter Johansson.

Han tycker också att man fått ihop en bra mix av vägar med allt från snabbare partier till krokigt och lurigt.

Generellt kan sägas att när det är snabbt är det snabbt, och där det är krokigt är det riktigt krokigt och att vi har en utslagsgivande bana törs jag lova.

Comeback i SSR blir det för ”Sydrallyt” som startar efter SM-fältet och är öppet för tävlande utanför SM-klasserna plus övriga som inte vill köra om SM-poäng.

Foto: Tommy Svensson

Nu hoppas man i Älmhult på att såväl tävlande som publik ska återvända i samma antal som före pandemin. Banchef Johansson avslutar med.

Det finns ett stort, uppdämt behov av att både tävla och för att titta på rally, så vi hoppas på en riktig folkfest under Kristi Himmelsfärdshelgen!  

*

Trots att det handlar om Opel så har jag lite svårt att beskriva ”ADAC Opel E-rally Cup” i termer där ordet succé ingår. Först blev den eldrivna ”Corsa-cupen” försenad  på grund av Covid och när den väl kom igång i fjol våras var det ändå med klent antal deltagare. Totalt mindre än dussinet bilar tävlade och från vår del av världen var det enbart dansken Mikkel Njor som testade att köra ”modern rallybil”. I år blir det kanske ändring då Tibros Lucas Helin med pappa Stefan och flitigt anlitade kartläsaren Mikael Kjellgren, varit i Tyskland och testat Opel Corsa e. I fjol blev det silver i Grus SM och brons i Asfalt SM för Lucas i par med Annie Seel i en Opel Astra Grupp F.

Foto: Stefan Helin

I år har SM-statusen försvunnit och med detta även Lucas sug på att köra de båda SM-serierna, istället kan elbil-serien bli ett alternativ förklarar han.

Än så länge vill vi bara se detta som test då vi ännu inte har något klart ekonomiskt.

Taskigt ljud men samtidigt fränt och något annorlunda att köra, det är ju ändå en Opel!

På plats var välkända teamet Sainteloc Racing men även tyska stjärnan Marijan Griebel som lät Lucas åka med och sedan hängde med till höger när Tibro-åkaren själv körde. Att Lucas inte är helt främmande för en start i cupen går att läsa mellan raderna, men än så länge vill han ligga lågt.

Dumt att slå på stora trumman innan man fått ihop något. Lång väg att dit men hoppet finns!

*

Efter att Yves Matton lämnat posten som Rallyt Director hos FIA har det varit tomt på den här tunga posten men nu har man landat i att britten Andrew Wheatley tar över rollen. Måste erkänna att den tidigare M-Sport-mannen är ett oskrivet kort för mig men av all uppskattade kommentarer från folk med större insikt än jag, torde detta bli en fullgod ersättare. Vissa menar till och med en bättre kraft, än den nu flyttade Matton som anställde Wheatley hos FIA för tre år sedan. Om inget annat så har han en gedigen bakgrund från rally på gräsrotsnivå och var under hela 90-talet flitigt i elden med allt från Skoda Favorit till Peugeot 205/306. Numera kör han mer sporadiskt med sonen Oliver som kartläsare och då används en Ford Puma (ingen Rally1 utan en 2WD).

Wheatley vill fortsätta utveckla ”Rallypyramiden” men framförallt vill han säkra sportens överlevnad med tanke på vilka drivmedel som ska användas i framtiden.

Fordonsteknologin utvecklas så snabbt att vi måste se till att hålla jämna steg med förändringen för alla och se till att engagera ner på klubbnivå för att utveckla morgondagens stjärnor, menar Puma-föraren. 

*

När Mexiko gör en provtävling för att få till en comeback i WRC-serien med namnet Nations Rally Guanajuato är det med målsättningen att få till förare från olika länder. Rallyt kommer att ha sin centralort i Leon samma stad som när WRC kördes och många av sträckorna blir identiska med banan från 2009. 2020 avbröts rallyt inför sista etappen då pandemin börjat härja i landet och i fjol blev det inget alls då FIA befarade att landet inte var smittsäkert. Besvikelsen blev därför stor när rallyt inte fanns med i årets kalender och faktiskt första året sedan 1995 som WRC inte gästar  Syd/Mellan eller Nordamerika.

Provtävlingen körs den 1-3 april och har fått ihop ett bra gäng med flera tidigare WRC-förare som Dani Sordo, Mads Østberg, Matthew Wilson och så årets WRC-ledare Kalle Rovanperäs pappa, Harri. Senast Harri körde en ”modern rallybil” var 2014 och då med en likadan Peugeot 206 WRC som han vann Rally Sweden med 2001, enda WRC-segern i karriären. Att han därför är lite stressad över att i skarpt läge köra mot snabba förare med enrom rutin är förståeligt.

Foto: Privat

När 56-åringen provsatt en Yaris hemma i Finland visade Kalle med hjälp av familjens hund vad alla knappar är till för. Hunden ser skeptisk ut och verkar tänka ”ska du verkligen ge dig på detta” men nu är det nog lite för sent för att hoppa av. Vilka bilar som ska användas har ännu inte släppts men ryktet säger att det blir R5/Rally2-bilar för samtliga och då har det nämns Skoda och Polo.   Harri var dock lite svårövertalad men gav med sig när arrangören påtalade att han var förste WRC-förare att köra rallyt för 20 år sedan. Inte bara körde, han vann dessutom ihop med Risto Pietiläinen med en 206 WRC. Den här gången blir det dock med inhemska kartläsaren Angelica Fuentes som faktiskt har lite svensk koppling. Hennes senaste notläsande skedde i hop med sin man i en Volvo PV i La Carrera Panamericana.

*

Många inklusive Teemu Sunninen själv väntar på debut med Hyundai i20N Rally2 i WRC2. Hyundai har lovat honom sju starter men än är det inte spikat när den första blir verklighet. Kanske blir det nu i april och  Rally Croatia eller så väntar man i Alzenau till första grustävlings, Rally Portugal i slutet av maj. Rally Sweden följde han lite som kollega till Jonas Kruse, alltså expertkommentator i tv. En uppgift han gillade skarpt.

Man ser rally betydligt bredare näran kikar lite utanför boxen än när man är mitt i bubblan. Nu hade jag koll på alla men när jag själv kör vet man oftast bara sin egen placering…

Foto: Hyundai Motorsport

Något han verkligen gillade var att kunna tala fritt i studion, något som var betydligt svårare när han tillhörde M-Sport…

*

I stort sett sedan Toyota gjorde comeback i WRC har det ryktats om en ”lillebror-Yaris”, alltså en R5/Rally2-version av WRC-bilen. I höstas gjorde nya rykten gälande att en Yaris Rally2 i princip var klar för test men detta tillbakavisas av Jari-Matti Latvala. Än mer när samma källor påstår att det även finns en Rally3-utmanare till Fiestan i den finska pipelinen. Det enda Latvala vill sträcka sig till är att Yaris är en perfekt plattform för båda bilklasserna. 

– Något beslut att bygga någon av bilarna har ännu inte fattats, berättar Latvala.

*

Att gamla rallybilar är en bra investering är ingen direkt nyhet, då snackar jag inte om Volvo 940 och liknande. Istället är det ikoniska bilar och har de då även haft någon känd förare bakom ratten så sticker priset gärna i väg. Foto: Silverstone Auctions

I dagarna har Silverstone Auctions sålt Colin McRaes Ford Focus WRC från 2001 till en samlare för 423 300 pund eller runt sex miljoner svenska kronor. Priset var ”all time high” för en WRC Focus och lika imponerande var att en av McRaes föraroveraller från samma år gick för cirka 200 000 kronor. Både bil och overall använde skotten när han vann grekiska Akropolis Rally detta år. Ett år som gav ikonen från skotska Lannard en slutlig andra plats i VM och att han är världens mest kände rallyförare är i mina ögon odiskutabelt. Trots att Loeb och Ogier har massor av VM-titlar mot McRaes enda (1995) har de inte alls fått samma lyskraft hos rallyfans ”world wide”…

*

Treblig helg!

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *