Turkiet sitter på WRC-lösningen, Breen ut och Sordo in hos Hyundai, Historiska-EM startar om, Solberg/Tidemand till Höljes och Maltes rallyhistoria med många ”gilla”!

I den internationella rallyvärden ses nu ”Rally Estonia” och ”Ypres Rally” som mest sannolika att komma in som ersättare i WRC 2020. Proppen i hålet är Turkiet som ligger kvar på sitt ursprungliga datum den 24-27 september vilket stökar till det för övriga arrangörer när kalendern ska omformas. Till Belgien och Ypres blir det bara en veckas uppehåll vilket är för kort och nu förhandlar WRC-promotorn både med belgare och turkar om tänkbara ändringar. Ypres verkar vara svårt att rucka på och hoppet står till att Marmaris-baserade ”Rally Turkey” kan flytta fram en vecka. Då skulle Ypres kunna funka som ny asfalttävling i WRC menar rallyts tävlingschef och tillika Hyundai Motorsporthöjdaren Alain Penasse.

Allt hänger på Turkiet, kan/vill dom inte flytta så är Ypres borta, förklarar Penasse för DirtFish.

Det som ställer till det för hans del är att rallyt kräver lokalisering till Ypres stora centrala torg vilket inte är ledigt utom just den bokade helgen. Bland annat ett stort cykellopp använder samma torg och dom vill absolut inte flytta på sig för ett rally.

En WRC-höst skulle kunna bli så här.

4-6/9 Estland/Rally Estonia

24-27/9(17-20/9?) Turkiet/Rally Turkey

2-4/10 Belgien/Ypres Rally

15-18/10 Tyskland/Rallye Deutschland

29/10-1/11 Italien/Rally Sardegna

19-22/11 Japan/Rally Japan

En annan stötesten är tyska Folkhälsomyndighetens beslut om att inte öppna upp för offentliga tillställningar förrän utgången av oktober. Ska ADAC lyckas hitta en lösning på detta eller utgår även rallyt i Moseldalen?

*

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundai planerar vilket det redan  berättats om, att återstarta lite lätt i italienska mästerskapstävlingen Rally di Alba i månadsskiftet juli-augusti. Nu har deras line up presenterats och där är Andrea Adamos nya kelgris Craig Breen plötsligt petad till förmån för Dani Sordo. Dessutom inte under HMSG:s fana utan är anmäld av BRC Racing Team med en i20 R5. Även fransmannen Pierre-Louis Loubet som skulle kört WRC-Hyundai är väck från listan med anmälda. Sedan vet jag inte vad det betyder att Jari Huttunen är privatanmäld och detta med en ”Hyundai i20 R5 test car”? Enklare att förstå är att både Ott Tänak och Thierry Neuville kör WRC i20… 

*

FIA:s EM-serie för historiskt rally var bara minuter från att inledas i Spanien när Corona plötsligt satte stopp för allt tävlande. För deltagarna varav flera svenskar som redan kört reken, var det bara att packa ihop och åka hem. Nu har dock FIA gått ut med en reviderad och kortad EM-serie för ”gammelbilarna”. En serie som inleds i Österrike med ”Rally Weiz” den 3-5 september och avslutas med deltävling fem i Spanien och ”Rally Asturas Historico” 26-28 november. Deltagare som är sugna på att köra måste registrerar sig på FIA:s sida senast den 1 september.

*

Medan Subaru varit ett av de mest framgångsrika märkena i amerikansk rallycross har man lyst med sin frånvaro i FIA-världen. Anledning är att i USA kör man med ett eget reglemente, ett ”mishmash” av World RX och ARX och då funkar inte Subarun med sin boxermotor i WRX. Nu aviseras dock ändring till 2021 vilket skulle göra det möjligt för Subaru att anmäla sig till World RX. En enda tävling i rallycross-VM har körts med en Subaru på startlinjen oc det var 2014 i Kanada med norrmannen Sverre Isachsen bakom ratten.

Foto: Subaru USA

Kan detta måhända öppna upp för Patrik Sandell till en permanent plats bakom en tävlingsratt?

*

Fylls på hela tiden med nya namn till Höljes den 2-5 juli. Nu står det även klart att Henning Solberg och Pontus Tidemand ansluter till ”All Star Magic Weekend”. Henning kör där i ”Legend-klassen” medan Tidemand väljer ”Supercar” och båda med bilar från Hedström Motorsport.

*

Noterar att BRC-general Roger Rooth nu närmare motiverat varför årets upplaga av ”Bilsport Rallycup” ställs in.

Jag kan inte se att vi kommer att få ihop 4 deltävlingar som är minimikrav från vår sponsor, Fabas och Bilsport Rally&Racing.

Som grund för beslutet ligger den fråga Rooth la ut via mejl och på cupens hemsida vilken gav ett entydigt svar.

En förödande majoritet var för att ställa in 2020. Jag hoppas istället vi kan få en bra cup 2021 och att vi slipper virus och skit!

Nu har inte tänkta finalen, Nässjös ”Novemberskölden” sagt något slutgiltigt om sin tävlings vara eller icke vara, berättar Rooth.

Om det går och dom får med tanke på regler och empati om medmänniskor hoppas dom kunna köra. 

Han lägger dock till en liten ”varning” med glimten i ögat.

Nässjö MK får nog välja bra vägar för det blir väl 400 anmälda efter tävlingstorkan i år! 

*

Med tanke på tävlingstorkan på rallysidan har plötsligt några varv på en skumpig folkracebana utan publik med bilar i miljonklassen, av många pekats ut som nästan fullgott surrogat för ”riktig tävling”. Ställer mig utanför den diskussionen, men kan ändå tipsa om att på Facebook leta upp smålänningen Malte Sandberg.

Foto: Malte Sandberg privat

Här har han sedan någon vecka tillbaka tecknat ner sin och broder Åkes (Robins pappa) rallyhistoria. Med utgångspunkt från första tävlingen 1960, dessutom på hemmaplan i Växjö med ”Dackefejden” berättas nu ”The story of the two Sandbergs”. Malte som skriver, berättar initierat och kul om alla äventyr de båda bröderna råkat ut för i rallyskogen på den tiden det verkligen var en sport som sållade ”man från mus”. Speciellt lite yngre rallyfans borde läsa detta, för att riktigt förstå vad sporten egentligen gått ut på från första början.

Foto: Malte Sandberg privat

Tro det eller ej, men då handlade inte om den som vågade ”åka stumt på femman tills varvstoppet sa ifrån”. Istället handlade det mer om utmaningen ”man/maskin mot naturen”. Faktiskt det som gjorde att jag en gång fastnade i rallyträsket. Bättre underhållning än Maltes berättelser är svårt att uppbringa så många, många ”gilla” på detta!

*

Foto: Tommy Svensson

I dag har det varit en stor dag, vi har varit och bekantat oss med mamman till den Lagotto-valp vi hoppas kan flytta in till oss om några månader. Kemin stämde och det klickade direkt, så nu är det bara att gå i väntans tider…

*

  • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *