Turkiet lovar Corona-säkert rally, Rallye Deutschland kan bli ”WRC-RS” ?, Oliver i ny Skoda-test, har Eric #39 bäst ”look”, Eklund i Supercar precis som Hedström, Toms J-WRC konkurrenter ”tränar” i skarpt läge och Trimmat 2WD populärt!

När detta skrivs har inte FIA/WRC bekräftat att Renties Ypres Rally går in som ny tävling i VM-kalendern mellan Turkiet och Tyskland, men allt fler tecken tyder på att det blir så. När Turkiet flyttade bak en vecka blir där tillräckligt med tid för teamen att omgruppera från grus till belgisk asfalt. Speciellt M-Sport Ford har varit bekymrade över att det skulle bli för tajt men ser nu positivt på att få med Ypres.

Vi är glada över möjligheten att köra både Turkiet och Belgien, som företag är det viktigt för oss att återvända till VM-serien, menar M-Sports chef Richard Millener i ett uttalande hos DirtFish men tilläger även.

Men ändå blir detta en stor logistisk utmaning för oss som vi bara måste lösa och få till att fungera!

Foto: wrc.com

Det han syftar på är  att det ändå blir tajt då det bara skiljer tio dagar från målgång i Marmaris till start i Ypres. Efter Turkiet blir det så tre tävlingar på fyra veckor i den nu komprimerade kalendern. Nya WRC-promotorn efter Oliver Ciesla, Jona Siebel har kommit rätt in i hetluften med den superstökiga kalendern och förklarar att han är tacksam över att turkarna varit så tillmötesgående med datumflytten. Just det faktum att rallyt har populära turistorten Marmaris som tävlingscentra menar Siebel, talar för att säkerheten mot Covid-19 är hög.

Marmaris är helt öppet och välkomnar såväl turister, affärsmän samt så klart rallyt som alla kan känna sig trygga i förhållande till Coronapandemin. Tävlingen kommer självklart att köras under FIA:s ”Covid-19 protocols” samt noga följa landets egna hälsoregler.

Trots alla nyheter om Turkiet har inget officiellt kommit, att Ypres verkligen blir WRC-tävling men jag blir väldigt förvånad om inte…

*

Ännu ett obekräftat rykte men både intressant och faktiskt trovärdigt, ADAC Rallye Deutschland kortas ner till lite av ”Sprint-WRC” och körs över två dagar. Dessutom ska det enligt ryktet köras till hundra procent inne på militärens anläggning Baumholder med klassiska ”Panzerplatte”. De tyska stenhårda Corona-reglerna tvingar ADAC till detta drastisk steg, men med ett område på runt 12 000 hektar och oändligt med tuffa asfaltvägar lär det inte bli svårt att få till en ”bra RS-tävling” i mitten av oktober. Tävlingen kommer även att räknas i in i Junior-WRC, men som sagt inte officiellt bekräftat så till dess är det nog nyttigt med viss skepsis…

*

Dök upp en film i dag med Oliver Solberg i huvudrollen och då handlar det om test av Skoda Fabia Evo2 R5. Med tanke på detta pekar filmen mot en andra start i en bil från Skoda Motorsport. Den första skedde som bekant i Rally Swedens WRC3-klass där för en gångs skull  Oliver och Aaron Johnston inte hade turen på sin sida när det strulade på upploppet. Strul som innebar en femte plats i klassen något som Oliver säkert både kan och vill förbättra i Estland.

Foto: Tommy Svensson

*

Nästa helg den 7-8 augusti är det återigen dags för V8 Thunder Cars att låta ”veåttorna” mullra, den här gången i Skåne och på Ljungbyhed Motorbana. För att öka trycket inför ännu ett publikfritt evenemang har man nu en omröstning på Facebook över vem som kör med snyggast ”look” på sin bil. Den som röstar rätt vinner egen PT på Huddinge Gymet berättar eldsjälen Tony Bryntesson.

Foto: V8 Thunder Cars

Som skånsk patriot känns det svårt att passera Brobys Eric ”#39” Nilsson, men så är det detta med att han har gröna fält på sin Camaro. Ni vet jag och gröna bilar… 

*

Per Eklund fick blodad tand när han körde mot Marcus Grönholm, Henning Solberg och ”Stecka” Walfridsson i legendklassen hos RallyX Nordic i Höljes. Nu nådde inte 74-årige Per pallen men starten gav mersmak. Nästa helg kör han ”på riktigt” i Supercar-klassen hemma i Arvika när RallyX Nordic kommer på besök. Senast detta begav sig var för fem år sedan, då med en Saab och nu med en VW Beetle.

*

I samma tävling blir det en sen säsongsdebut för Peter Hedström då hans team Hedström Motorsport kör fram bägge sina VW Polo Supercars. Det är snart ett år sedan Peter senast satt i en rallycrossbil med tävlingstempo även om teamet kört tolv testdagar, har inte  ”chefen” själv haft möjlighet att köra en enda meter. 

Foto: Hedström Motorsport

Prio har legat på att få de andra chaufförerna varma i bilarna och det har faktiskt inte funnits en minut över för mig, berättar Peter.

Den bristvara på träningsmöjligheter gjorde att Peter nu griper halmstrået två veckor innan EM-premiären i Höljes. I den andra Polon sitter Lars Andersson som gjorde debut i Supercar och körde sitt livs första tävlingsmetrar i Höljes under All-Star Magic Weekend. Då körde han teamets Fiesta men på Westombanan växlar han upp till Polon. Peter vill själv tona ner på de egna förväntningarna men tror ändå att han kan vara med i toppen och kriga. 

– En pallplats är jag nöjd med, men framförallt är tävlingen som ett enda stort genrep inför Höljes!

Tävlingarna körs publikfritt men kommer att sändas både på SBF Play och även en tretimmar lång sändning av finalpassen på söndagen via SVT.  

Så vi säger än en gång ”Stay Home, Stay Safe, and Enjoy the Race, hälsar Peter.

*

I Litauen körs idag och imorgon mästerskapstävlingen Samsonas Rally Rokiškis 2020. Mest intressant här är snabbe men samtidigt även kraschbenägne ryssen Nikolay Gryazin.

Foto: Gryazin Motorpsort

Här kör han en Hyundai R5 istället för de olika Skoda R5 som han ofta antingen ”byggt om” eller vunnit med. Efter tre sträckor leder han före Vaidotas Sala, Skoda, 7,5 sekunder efter. Trea är finländaren Teemu Asunmaa, Skoda även han och 20 sekunder långsammare. I ”Rally4-klassen” (gamla R2) är det finskt i topp genom Sami Pajari J-WRC-fyra. Ingen dålig hjälm han är före då J-WRC-tvåan Martins Sesks är sju efter, båda med Fiesta.

Foto. Tommy Svensson

Inte utan att det känns lite orättvist att två av Tom Kristenssons tuffaste konkurrenter om VM-titeln har möjlighet att värma upp i samma bilar som i J-WRC dessutom i riktigt tuff konkurrens inför återstarten i Estland. Detta medan Tom får en enda dag i Hässleholm/Snapphanerallyt och då med en lånad Grupp H- Corolla. Men Tom resonerar antagligen som Kajsa Warg, ”man tager vad man haver”… 

*

På söndag klockan 18.00 stänger CG Wilke anmälan till EC Snapphanerally där det i dag finns 112 anmälda. I SM-klasserna 1-4 är det 84 ekipage och där Klass2 eller ”Trimmat 2WD” är i absolut majoritet. Över hälften eller 49 förare är anmälda i klassen och motsatsen är det som ofta kalas stora eller tyngsta klassen, ”Trimmat 4WD (R5), här finns bara nio anmälda. I avsaknad av SM-ledaren Mattias Ekström som avslutat sin rallysatsning lär det på pappret stå mellan vinnaren i Vännäs och nuvarande SM-tvåan Mattias Adielsson, Skoda och WRC-meriterade PG Andersson i GN Motorsports nyinköpta R5-Fiesta. Intressant start gör smålänningen Daniel Brorson som bytt bort sin BMW mot en R5-Fiesta.

Foto: Hans Edv.

Nygammal bekantskap i högerstolen då återigen Hörby-kartisen Julia Thulin intar kontoret hos Växjö-föraren efter kort gästspel hos Jonna Eson Brådhe.

*

Ingen Motorbloggen i morgon lördag, istället blir det en mix av kändisbröllop, fotboll och diverse annat för att fylla en måndagstidning…

Trevlig helg önskar jag ändå! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *