Tungt avbräck för Hyundai efter Neuville krasch, Loeb kan få fem rallyn med Puma och nya kartläsaren, ”SM för VOC” = SverigeSerien, fyra nomineringar till Dansk Motorsport Award, Ryd/Hörby lyckad kombo i Bil-O, Timmy H. vann men blev trea i Nitro RX och Mikaela Å K tog kanske sin viktigaste seger!
Idag kom ytterligare bilder från lördagens krasch med Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe och att de båda förutom änglavakt även kan tacka Hyundais ingenjörer som gjort Rally1-i20 så säker en rallybil bara kan bli.
Av bilderna att döma har man klippt upp delar av tak plus högersidan för att Wydaeghe skulle kunna ta sig ut. Nu höjs också varningar för att Hyundai kommer att vara sämre förberedda än Toyota och M-Sport när det blir dags för Rallye Monte Carlo. Bilen som kraschades var helt ny och utgjorde enligt källor nära Alzenau, en viktig testkugge och enligt samma källa den enda körklara Rally1-bilen. Om drygt fem veckor måste Andrea Adamo fått ihop tre startklara bilar då det är planerat förhandsvisning för media inför premiären i Monte vecka tre. Efter kraschen aviseras ”lång kvällar och nätter” i Alzenau för att få ihop en andra bil så att testerna inte tappar ännu mer fart. Redan före detta menade experter, att Hyundai är de som ligger sämst till av WRC-teamen delvis beroende på att de enligt uppgift kom lite för sent ur startblocken…
*
Bättre ser det ut för M-Sport Ford som numera nämns med större respekt än på länge. Det faktum att man i Cumbria brukar vara på hugget när nya reglementen införs oroar lire de andra två teamen. Blir det även så att Sebastien Loeb får ihop ett program med Malcolm Wilson finns mycket som talar för ett kommande Puma-år.
Än har inga förare aviserats för tredjebilen men mycket verkar tala för att den blir fransk och delas av Loeb och Adrien Fourmaux. Bara elva dagar återstår innan anmälan stänger till Monte och då om inte förr måste alla ha bestämt sig. Oavsett vad så blir det ny kartläsare för Loeb då Daniel Elena aviserat att han lämnar deras fruktbara samarbete och istället förväntas nyss fyllda 50 år, Isabelle Galmiche överta högerstolen i Loebs bil. Rutinerad som få med nästan 30 år som kartläsare, men då inte på WRC-nivå utan nästan uteslutande tävlingar i Franska Mästerskapet. Att Loeb gärna vill köra i Monte-premiären är självklart då han redan har sju segrar här. En sak i hans ”bucket list” är säkerligen att ta minst en vinst till för att komma upp i åtta eller lika många som Sebastien Ogier. Förutom Monte så ryktas det om ytterligare minst fyra tävlingar för Loeb och lite förvånade, tre av dessa på grus…
*
Som redan berättats blir det ingen VinterSerien eller SommarSerien i årets upplaga av VOC Mekonomen Rally som väljer att helt fokusera på ”kronjuvelen”, SverigeSerien eller om man så vill, ”SM-för VOC”. Till skillnad från Rally-SM där klassmotsvarigheten för Grupp F, ”Standard” inte lockat många startande är det raka motsatsen i SverigeSerien där styvt 50 VOC:are brukar finnas i startlistan. Foto: Lollo
Här inleds säsongen traditionsenligt med dubbeltävling i Torsby och Finnskogsvalsen 15 januari.
– Årets ”vals” kommer att bli något alldeles extra då flytten av Rally Sweden öppnar tillgång till fantastiska vägar i trakterna av Torsby, berättar VOC-ansvariga Roger Fransson.
– Vi väljer att dela det långa rallyt i två, en del som körs på dagen i dagsljus och en som körs i mörker med extraljus!
Till Torsby finns redan inbjudan ute och anmälan är öppnad på www.raceconsulting.se Ytterligare en vintertävling blir det (deltävling tre) i Sandviken och Vinterpokalen 19 februari.
–Tävlingen körs tillsammans med MAS-Rallycup som rekar sträckorna och gör egna noter, men det finns också arrangörsnoter så väljer vi att köra på dessa och utan, förklarar Fransson.
Grussäsongen inleds i Ljungby och Midsommardansen den 5 maj vilket Fransson är nöjd med.
– Otroliga sträckor och ett rally arrangerat av en klubb med anor från att ha anordnat Sydsvenska rallyt under många år tidigare. Det märks på det alltid lika oklanderliga arrangemanget!
Juni-tävlingen är ännu inte helt klar och till denna återkommer man längre fram. Samma sak i augusti när Kils MK där allt var klart, men nu beslutat att ställa in berättar Fransson.
– Kils MK har bestämt sig för att slicka såren lite efter SM- deltävlingen i år och ta en paus 2022, så här kommer någon annan att ta deras plats, exakt vad och var vet vi inte ännu.
Till nästa år får VOC-gänget en chans att mäta sig mot motsvarigheten Grupp F i Rally-SM när man landar i Trollhättan den 3 september med Västrallyt.
– En extra krydda när vi kör tillsammans med SM är ju att vi då får mäta oss rakt av med Standardklassen i SM. Vi ger dem ”handikapp” i och med att de kör på ett friare homologiserat reglemente och dessutom på rekognoserade noter. Det brukar ändå utfalla till vår fördel…
Avslutning blir som vanligt i Örebro och Rikspokalen den 1 oktober.
– Som vanligt kommer finalen att vara obligatoriskt räknad i alla förares personliga serie och får alltså inte räknas bort, avslutar Fransson.
SVERIGE SERIEN 2022
Tävling 1 Torsby, 15 januari – MK Ratten, Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 15 januari – MK Ratten, Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 19 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Ljungby, 5 maj – Ljungby MK, Midsommardansen
Tävling 5 TBA – Juni (se ovan)
Tävling 6 TBA – Augusti (se ovan)
Tävling 7 Trollhättan, 3 september – SMK Trollhättan, Västrallyt (Med SM)
Tävling 6 Örebro, 1 oktober – SMK Örebro, Rikspokalen – FINAL SVERIGESERIEN
*
I helgen släppte DASU vilka fyra som är nominerade till ”ÅRETS RALLYHOLD” för att ta emot Dansk Motorsports Award.
Jacob Madsen/Line Nedergaard vann Dansk Super Rally före 96 andra ekipage med sin gula Suzuki. Sex klassegrar banade väg för triumfen och samtidigt var paret med på ”Topp-tio” totalt med sin 2WD-bil. Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen vann DM för Rally2-bilar och utan en rullning i Sydhavsrally kunde man utmanat Madsen/Nedergaard i DSR.
Fyra totalsegrar med 33 av 36 möjliga sträcksegrar visar att duon varit ”den hurtigste duo på de danske hastighedsprøver”. Oliver Saust / Peter Holm Rasmusssen är ”ungdomarna” som vann Super Rally Cup i R2-klassen, kanske den allra tuffaste men där parets Opel Adam R2 visade sig vara snabbast. Jan Jacobsen / Lars Caspersen tävlade i klassen ”National 2 for let trimmede rallybiler”. Opel Corsa OPC var parets vapen som i DM lockat 12 startande.
*
Att superrutinerade Hässleholmsfamiljen Rune och Andreas Nilsson skulle bli svårslagna i Grimslövs MS bilorientering ”Åke Janssons Minne” visade sig stämma. Totalseger före klubbkompisarna Yngve och Mattis Ernstsson. Ryds MK/SMK Hörby-triumf blev det på ”Korta banan” då Gustav Johansson och Henrik Åkeson vann och blev även femma totalt.
– Vi var enda ekipage som körde felfritt och hittade alla tavlor av samtliga startande men tyvärr med längre total tid än totalsegrarna, berättar Henrik vid kartläsarbordet.
Tävligen var även lite av familjefejd mellan SMK Hörbys Hansens och Ryds Johanssons. Jens Hansen/Emma Fransson slutade åtta medan det gick sämre för tvåorna i Rally-SM, Victor Hansen/Victor Johansson, näst sist tävlingen. Kanske tur att Katrineholms MK delade ut priset ”Årets Co-driver” ur Thomas Carlssons Minnesfond till Johansson före starten i lördags…
*
Lite plåster på World RX-såren fick Timmy Hansen när han vann finalen av Nitro RX i Florida. Timmy vann före lillebror Kevin och med Subaru-åkande Scott Speed som trea. Men till mästerskapseger räckte det inte då Travis Pastrana slutade fyra vilket räckte till NRX-triumf.
– Vi som team gjorde absolut allt vi kunde för att försöka köra hem mästerskapet. Till slut var det ändå inget mer vi kunnat göra, förklarade Timmy.
Timmy skyller inte ifrån sig utan menade att banan passade Hansen-Peugeoterna perfekt, satt i bästa bilen och var riktigt snabb vilket till slut också gav seger i finalen.Men med en poäng mindre än Pastrana blev det även här silver för Götene-föraren.
– Verkar ha varit så det här året för mig, bestraffningar satte punkt för båda mästerskapen!
Nu tog Pastrana hem titeln med samma poäng som Subaru-kollegan Scott Speed med Timmy som trea, bara en poäng bakom. Kevin Hansen blev fyra före Robin Larsson som tog sitt bästa resultat för året. Seger blev det för Mikaela Kottulinsky Åhlin som gick på knock i SxS-klassen och fick klättra allra högst upp på prispallen. Experter på amerikansk motorsport hävdar att segern kan vara en av karriärens viktigaste för värmländskan då Mikaela tävlande med Polaris/CanAm buggies vilket är jättestort ”over there”.Foto: Nitro RX
Det som verkligen var värdefullt, fabriksförarna blev frånåkta av STCC/Extreme E-profilen. Svensk seger blev det även i ”Next-klassen” där Casper Jansson körde hem titeln. Även som trea var det blågult genom Martin Enlund.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.