Tungt ansvar på Hyundai, Rally-SM blir längre, STCC sneglar mot TCR-rgeler 2017 och idag fyller allas Olle Jönsson 60 år!
Onekligen vilar det ett tungt tryck på Hyundai säsongen 2016 då det blir Michele Nandan & Co som får största ansvaret att rubba Volkswagen från WRC-tronen. Verkar dessutom som att man tar sin uppgift på största allvar och tränar intensivt med nya i20 inför premiären Rallye Monte Carlo 18-24 januari. Inte bara en helt ny bil utan om bilden talar sanning helt ny ”look” på Thierry Neuville, Dani Sordo och Hayden Paddons nya vapen.
*
I kväll drar Per Chr Håveødegård återigen igång Rally Motor med ”Parc Fermé” där han och jag har lite motorsnack mot slutet av sändningen. Dagens meny innehåller en en intvju med Mads Östberg där han förklarar varför han bara skrivit ett års kontrakt med M-Sport. Petter Solberg berättar om Dakar-planerna 2017 och så klart hur han ska tackla ett tredje VM-guld till nästa år. Flytten av Rally Swedens serviceplats från Hagfors till Karlstad är också på tapeten, där jag är klart positiv och tror att det blir ett lyft för rallyt. På bilden är det Mats Jonsson som får service någon gång runt 1990 när det var både riktig vinter och riktig service utan tält och annat jox. I slutet av sändningen lyckas jag även tränga in Tom Kristenssons satsning på ADAC Opel Adam Cup till nästa år, veckans klart bästa rallynyhet ur skånsk synvinkel…
*
Inte så mycket har kommit ut hur nya arrangörerna av Rally-SM, MAS tänker sig framtiden, närmast då 2016. En sak har jag dock fått reda på och det är att SM-tävlingarna framöver ska innehålla minst 10 mil specialsträcka. Ett steg i rätt riktning om planen är att göra SM till ett rent elitevenemang men därmed även nöja sig med runt hundra startande. Då krävs det nog också att att man jobbar hårt på sponsorbiten för att få den här ekvationen att gå ihop. Säger inte att detta är feltänkt och som jag skrivit tidigare det finns två vägar för Rally-SM att välja framöver. Antingen ”Elitspåret” med mindre startfält men tuffare och därmed dyrare tävlingar eller så mer lite ”Folk-SM” (kanske som 1997 är publiken stod i täta led på Vesslarp-sträckan vid Lönsboda). Kortare tävlingar med rent DM-stuk och därmed stora startfält. Kombon av allt här uppräknat som finns idag är varken hackat eller malet. Det allra viktigaste är ändå att MAS bestämmer sig vilken färdriktning man ska ta in i framtiden och sedan håller man sig till den. Rally-SM är allt för viktigt för svensk motorsport för att fuskas bort likt det som skett de senaste åren…
Idag kom också besked att MAS skrivit kontrakt med Annemo Friberg för att sköta mediabiten i Rally-SM. En välkänd profil i sammanhanget och som nu har en hel del att ta tag i.
*
Inte så konstigt att South Swedish Rally är väl i fas med nytänket hos MAS då dess ordförande Lasse Mattsson samtidigt är en av topparna i SSR. Här drämmer man till med 15,5 mil special fördelat på 12 sträckor vilket för tankarna många år bakåt i tiden. På fredagen körs fyra sträckor och så de sista åtta på lördagen med tänkt målgång redan klockan 15.30. Mycket tyder på att det bli en väldigt komprimerad tävling och det kan även misstänkas att serviceuppehållen minskas dramatiskt. Kanske till och med enligt den tuffa linje som råder i WRC.
Start och målplats flyttar från ”ödebygden” kring Telenor Arena i Karlskrona in till centrala Stortorget. Ett jättebra initiativ att flytta in rallybilarna där publiken finns. När man dessutom fått med stadens handlare med sin cityförening borde detta bli ett flytt både för SSR och Karlskrona. HQ kommer att finnas på lika centralt belägna Konserthuset.
*
Nu verkar ”järnsängarnas ”tid vara räknad i STCC och idag aviserar Jonas Lundin vd i STCC att det kommer ett nytt reglemente framöver. Inte så överraskande då mästerskapet tappar både tävlande, publik och inte minst viktigt media. I år fanns bara 12 bilar på startlinjen och det begriper ju dom flesta att det är svårt att skapa racinghysteri med sådana startfält. Nu snackas det om att TCR-reglerna där WestCoast Racing ligger väl till med sina Hondabilar kan komma att bli det nya.
– Vi tittar jätteintensivt på TCR och tycker att det är jättespännande. Jag tror att det är den typen av reglemente som vi behöver och vi behöver framförallt serier runt omkring oss som åker samma reglemente. Vi är en ensam ö som det är nu och det är inte optimalt, man behöver ha tillgång till begagnade bilar och en eftermarknad. Lyckas TCR med det man säger inför 2016 med sju-åtta bilmärken så kommer det vara högintressant för Sverige, säger Lundin.
Nu är det bestämt att nuvarande bilar ska behållas till 2017 vilket försvårar STCC från att växa enligt Lundin i Teknikens Värld.
– Det är ju en svår nöt att knäcka och jag tror att i nuvarande reglementet som vi sitter med och har fått ärva, som i sig har väldigt fräna bilar, så kommer vi inte kunna ha 25 bilar på gridden som vi önskar. Målet är självklart att vi ska vara några fler än vad vi hade i år och det jobbar vi stenhårt med teamen, säger Lundin.
Minns när jag fick en s.k ”hårtork” av Janne ”Flash” Nilsson när ”järnsängarna” skulle introduceras vilket jag då som nu tyckte var fel väg att gå. Nu är det inte med triumf jag tar del av de nya tankarna utan mer en förhoppning att komma till skott och så att STCC kan återta positionen som nummer ett i svensk racing.
*
Idag lyfter vi på hatten för dansband/country-ikonen Olle Jönsson i Lasse Stefanz som firar sin 60-årsdag med familjen i Köpenhamn. Ett skånskt trefaldigt eller är det fyrfaldigt som är skånskt leve för Kristianstads stora profil? Ja må han leva, hurra, hurra, hurra, huuuuuuurrrrraaaaaaa