Tung testkrasch för M-Sport Ford och Breen, ännu en Hyundai R5 har landat, Seel i topp i Dakar, Sebastian E. trea på SS10, Ekström/Bergkvist in på topp-tio och Bilsportgalan flyttas fram!
Elfyn Evans inledde nya hybridbilarnas ”kraschtester” då han sent i höstas körde av under test med Toyota Yaris Rally1. En krasch som skedde helt utan ögonvittnen, bilder eller annan information om statusen på vraket. Att Yarisen åkte direkt till Jyväskylä för reperation är dock belagt. Näste man till rakning var Thierry Neuville med ”a big krasch” som slutade i botten på en ravin och i en porlande alpbäck. Idag var det M-Sport Fords Craig Breen och Paul Nagles tur att ansluta sig till kraschgänget då man tidigt idag avslutade sin pre-test inför Monte-premiären. Båda klev oskadda ur Puman som hamnade på taket, samma sak går nog inte att säga om bilen som faktiskt såg ganska hängig ut på bilderna
. Breen hade gjort flera lyckade omgångar på dagens testväg när olyckan inträffade och där ett ögonvittne berättade för DirtFish.
– En lite långsammare vänsterkurva avslutades med en bro där Craig efter detta drog i bergsidan lite lätt med höger framhjul, men ändå tillräckligt för att skicka bilen av vägen.
– Bilen rullade nerför en ravin cirka 10-15 meter ner, där den landade på taket!
Teamcehfen Richard Millener menade att Breen och teamet fick betala dyrt för ett simpelt misstag.
– Craig är så klart besviken över att ha missat en testdag men å andra sidan har han redan haft mycket mil i bilen så detta ser jag inte som något som påverkar hans chanser i Monte, menade Millener och la tröstande till.
– Sådan här händer och detta var hans första testkrasch på 13 år och nu ska detta bara ur skallen så att han fortsätter som före ”incidenten”!
Igår avslutade Adrien Fourmaux sin test och i morgon skulle Puman överlämnas till Gus Greensmith och Jonas Anderson. Hur det blir med den saken återstår att se och kanske får paret väntat till fredag på sin tur. Lördagen är testfri då det är då hela WRC-cirkusen ska presenteras i Salzburg. För Sebastien Loeb som enligt planen ska flyga direkt från målgången i Jeddah på fredag till Frankrike väntar test söndag eller måndag. Till dagens ”incident” hör också att Puman inte precis ”hamnade i diket” utan för att bärga krävdes en stor åtta-hjulig kranbil…Foto: Okänd
Hittade också en video från sträckan och att det inte testas under samma säkerhetsföreskrifter som under tävling är uppenbart. Åskådare rakt fram i yttersvängar med is på vägen tyder inte på något större mått av självbevarelsedrift…
*
Ännu en Hyundai i20 R5 har nu kommit hit och det senaste tillskottet med chassinummer 81 är tänkt att köras av östgötske friskusen Jari Saarinen.
Senaste tiden har Jari kört med Mitsubishi EVO X efter att ha avyttrat sin Skoda R5 till Fredrik Grahn. Nu har nya bilen landat i Saarinens garage och en bil med VM-förflutet i händerna på både Ole Christian Veiby och Oliver Solberg (bilden) genom RedGrey Team.
Bakom det Estlandbaserade teamet står Ott Tänak och Marko Märtin som sysslar med uthyrning av rallybilar i nästan alla tänkbara FIA-klasser. Saaarinen tackar alla som gjort nybilsköpet möjligt som är totalt genomgången och klar för race. Senast den kördes i ”racespeed” var i estniska Saarema Rally och där då Ken Torn körde den till seger.
*
Från Dakar börjar jag med att Anett Fisher och Annie Seel är tillbaka i ledning bland tjejerna efter att tidigare ledaren, spanjorskan Merce Marti fått stora problem på sträcka tio.
Spanjorskan tilldelades 24 timmars tidstillägg och nu är Dam-segern klar för Anett och Annie. Det gäller bara att komma i mål på de två återstående sträckorna. Sebastian Eriksson tuggar på och gick in som trea nio minuter efter Seth Quintero från Red Bull Off-Road Junior Team USA. Är fortsatt stabil tvåa och realistiskt sett är nog segerchanserna minimala med nästan timman upp till Lopez Contardo och bara två sträckor kvar.
Heller inget att sikta på i ökendebuten där Sebastian gjort en insats som borde rendera i en nominering för ”Bragduldet”.
För ”Teamchefen” Mattias Ekström/Emil Bergkvist gick det tyngre i dag efter gårdagens seger på sträcka nio. Ändå lyckad Audi-dag då Stephane Peterhansel vann före Carlos Sainz medan Ekström slutade elva, tio minuter bak toppen. Nasser Al-Attiyah leder fortsatt halvtimman före Sebastien Loeb och Yazeed Al Rajhi snudd på en timma efter som trea. När Tom Kristenssons teamkompis hos M-Sport i fjolårets WRC2, tjecken Martin Prokop stötte på mekaniska problem blev det ett lyft för Audi #224. Nu har svenskarna klättrat in på topp-tio som just tia medan Sainz är 15:e och Peterhansel 54:a. Bakom sig har han bara nio bilar och där Andrea Schiumarini från Italien har 145 timmar upp till ledning. Ser tufft ut med bara två sträckor kvar…
*
Tufft är det också här hemma med nya restriktioner något som drabbar Bilsportgalan 2022. Galan skulle ha hållits nästa lördag den 22 januari men så blir det inte. Istället flyttas gala och medföljande prisutdelning fram till ännu icke bestämd datum.
– Med de restriktioner som kom under måndagen från den svenska regeringen har Svenska Bilsportförbundet, efter samråd med medarrangören Förlags AB Albinsson & Sjöberg, beslutat om att flytta fram Bilsportgalan 2022. Exakt när den nu framflyttade Bilsportgalan kommer att genomföras är ännu inte klart, men det arbetas för att få till ett datum i mars, hälsar arrangören.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.