Tung start i ERC Historic för Ludvika-Audin, ”Silverratten” flyttar från Millebygden till ”Live Arena”, Emil L. tror på sig själva och Skoda, Jonna tar till Finska Mästerskapet, Carlbergs USA-start viktig för Peugeot, MK Rimo med konstverk som rallyreklam och Ida Levin prisad i Alvesta!

Ludvikas Tobias Johansson och Jenny Strandberg har verkligen inte haft flyt i premiären för ”ERC Historic” i spanska ”KH-7 Rally Costa Brava”. I går drabbades rallyt av tät dimma/regn när man startade på kvällen och på första sträckan kom deras Audi Quattro ikapp två med tävlare. I mål så var det en lite stressad dalmas som även där fick sin personliga utrustning inspekterade av FIA. I stressen åkte man ifrån tidkortet och vid servicen blev domen hård, uteslutning. Tobias lät sig inte nedslås av detta utan startade om och med tio minuters tidstillägg var man 157:a av de 168 som fullföljt.Omstart i dag och på SS2 och 3 noterades #18 för sjunde tid innan han bet ihop på fyran och var tvåa, bara rallyledaren Jari-Matti Latvala var snabbare.  Vid service var Tobias ett föredöme i FIA:s ögon då han trots motgångar, var på ett stålande humör medan meckarna jobbade med det trilskande grenröret. Han lovade också trots totalplaceringen, att bjuda på ”Big show” resten av rallyt. Men tråkigt nog krånglade det direkt och på sträcka fem tappades nästa 40 minuter…

Inte alls förvånade så dominerar Jari-Matti Latvala och Janni Hussi med Toyota Celica, totalt bästa tid på samtliga sex nu körda sträckor. Nästan två minuter skiljer till Porschåkaren Romain Dumas och trean, Pascal Perroud, BMW M3 har 2.40 fram till WRC:s meste förare med 211 starter mot Carlos Sainz 15 färre.

*

Ingen tvekan utan det blir spännande att se hur Älmhults MK ska lyckas med sin i modern tid, debut som SM-arrangör den 3 maj med ”Silverratten”. Att det blir bra är det igen tvekan om, men blir det jättebra eller superbra när tävlingen firar sitt 60-års jubileum, det är frågan?  Med detta är man också jämngammal med TV-Svängen som även den firar lika många år den 20 september. Skillnaden är statusen där man i Hörby inte har SM, men väl ”Volvo Euro Cup-Sydsvenska Mästerskapet-DM för Södra och Smålands BF”. 

Foto: Tommy Svensson

Ett drag som jag tror blir uppskattat av många, är att man flyttar från tidigare SSR-navet ute i Millebygden (bilden) in till Älmhult och ”Live Arena”. Förstår beslutet även om jag aldrig riktigt förstod vad som var problemet med service, HQ och sträcka på gångavstånd? Visst det var lite trångt och service på gräs är alltid lite riskabelt, men vi håller på med rally så lite utmaningar måste man kunna ha även utanför sträckorna.

Foto: Älmhults MK

Nåväl nu är det IKEA:s handelsplats, och Live Arena vid Älmhults huvudinfart från riksväg 23 som gäller. Utanför kommunens eventarena blir det serviceplats, regrouping, tidskontroller och tankzon strax intill. 

Vi kommer hyra hela eventarenan till tävlingen, både inomhus och utomhus. serviceplatsen är i anslutning till arenan. Det är logistiskt bra plats, konstaterar tävlingsledaren Anders Martinsson.

Ett problem är alltid bränslehanteringen men som i Älmhult lösts med hjälp av containrar. Ett krav från IKEA för att överhuvdtaget få utnyttja området

  Vi  gör som i fjol i Millebygden med  tre fasta containrar med öppet tak för ventilation som är bevakade. Man lämnar in sitt bränsle när man anländer, förklarar Martinsson.

Redan på fredagen från klockan 14.00 inleds SM-helgen med Motormässa inne i Live Arena.

*

Många blev nog lite förvånad över att Emil Lindholm gick tillbaka till Skoda när han verkade ha mer än en halv fot inne hos Hyundai efter sin tid som testförare för deras Rally1-i20. 2022 vann han WRC2 men därefter har sträckorna varit krokiga för Emil och mångåriga kartläsaren Reeta Hämäläinen, men nu har man åter landat hos tyska Skoda-teamet Toksport. En bidragande orsak är att Hyundai precis som M-Sport mer eller mindre dragit sig tillbaka som Rally2-tillverkare och lämnat fältet fritt för Toyota, Citroën och Skoda.

Foto. Toksport WRT

28-åringens kontakter med Skoda/Toksport gör att han återigen sitter i bil där den gröna kulören(!) är genomgående.  

Vi börjar vårt program på Kanarieöarna, hoppar över Portugal men sedan Sardinien, Grekland, Estland och Finland, berättar Emil.

Så långt på säsongen tas sedan beslut om vilka de två sista tävlingar blir. Efter första testerna menar Emil att bilen förbättrats mot för tre år sedan och på frågan från DirtFish, om han tror att den till och med är kapabel att slå Toyota svarar Emil

Om inte hade vi redan gett upp!

Att det inte blir lätt att rå på till exempel Oliver Solberg förstår han men att han och Reeta ska göra ett försök att slå honom är solklart. Redan på ”Holmarna” i april får vi en första indikation om Emil och Reeta har vad som krävs… 

*

Mer Finland med med svenska förtecken när Jonna Eson Brådhe i dag avslöjade att hon ska köra Finska Mästerskapet (SM) med stöd av TGS (Toni Gardemeister Motorsport). 

Allt började sommaren 2024  när vi var över till Finland och skapade kontakter för framtiden, berättar Jonna.

Fot: privat

En stötesten är Jonnas Mirage R5 som endast är nationellt klassade och en lösning kunde vara att samarbeta med något av de större teamen i landet. Efter ett möte skulle det visa sig vara möjligt att få köra Mirage i ”SM” och då gick projektet in i nästa intensivare fas. 

–  Tack vare ett grymt team i Sverige och Finland, fantastiska samarbetspartners kan vi nu meddela att vi kommer till start i dom fyra resterande tävlingarna i det Finska mästerskapet, avslöjar Jonna. 

Det planeras även för rallyn på hemmaplan om budgeten går helt i lås säger Jonna som nu är riktigt glad. 

– Jag är otroligt tacksam för denna möjlighet och att få åka under ett team som TGS med dom möjligheterna är bara något jag kunna drömma om det senaste åren. Jag åker över till Finland med en stor ödmjukhet och med ett mål att utvecklas och skapa mig ännu mera erfarenhet för framtiden. 

Redan 2017 var hon i ”Funland” med en Peugeot R2 och har sedan dess gillat att tävla där. Programmet ser ut så här Åbo 23-24/5 – Kouvola 11-12/7 – Lahti 15-16/8 -Seinäjoki 26-27/9. Motorbloggen önskar lycka till!

*

I kväll klockan 19.35 startar ”100 Acre Wood Rally” vilket inenbär att Calle och Torbjörn Carlberg sällar sig till det exklusiva sällskap av svenskar utanför VM som kört rally i USA. På rak arm minns jag bara Robin Sandberg och Jonas Magnér som var över där 2015 med Mitsubishi. Tror att man bröt efter problem med växellådan. Nu är detta inte enbart en milstolpe för familjen Carlberg utan även för Peugeot Sport. Senast det franska märket tävlade i landet var 1986 när ”Toyota Olympus Rally” ingick i WRC och Juha Kankkunen slutade tvåa med Grupp B-Peugeot.

Foto: team FJ/Peugeot Sport

Nu är det lite tamare redskap som sätts i händerna på Nässjö-paret, en Peugeot 208 Rally4 och även detta premiär i American Rally Championship (ARA). 

Efter en oöverträffad dominans i 2WD-klassen på de två senaste tävlingarna i Kanada på grus och snö, blir målet att följa samma trend i USA, förklarar Team FJ som sköter bilen i Salem.

Hålls det tummar i Sverige eller hålls det tummar för smålänningarna, jag gör så i alla fall …

*

Jag bukar framhålla Rallye Monte Carlo när det kommer till att med hjälp av snygg affisch, marknadsföra väldens äldsta rally. MK Rimos ”Björn Waldegårds Minne” är inte på långa vägar lika gammalt men när det kommer till affischen är man inte långt bak monegaskerna. Med fyrfaldige vinnaren Stig Andervangs Hyundai som ögonfästare är detta ett rent konstverk signerat ”fred H.” Värdigt att hänga i vilket vardagsrum som helst. 

Själva tävlingen körs den 17 maj och då för 10:e året.  

Tävlingen arrangeras av oss i MK Rimo som hoppas på ett bra startfält även i år, hälsar Fred Hörnquist.

När jag ser detta så blir jag lite konfunderad om detta även kan vara ”fred H”?

*

Vissa människor har energi för ett helt kompani och en sådan är SMK Hörbys Ida Levin. Förutom att vara duktig kartläsare åt mannen i sitt liv Henrik, finns där även barn och hundar kring Ida hemma i småländska Vislanda. Vid sidan av detta är hon även duktig och prisbelönt för sina fotografier, ofta med hundar som motiv. Med detta tycker man nog att hon borde ha ”h-en full”, men sedan ett drygt år tillbaka driver hon dessutom egen veterinärklinik. Detta så framgångsrikt att hon i går belönades av Alvesta Kommun som varande ”Årets Nyföretagare”.

Fot: privat

Nu ska vi fortsätta att jobba mot våra mål, det ska bara falla några bitar på plats så vi sakta men säkert kan bygga upp hela den verksamhet vi önskar, berättar Ida.

Vi vill inte växa och tappa vår själ, men vi behöver större lokaler så vi får plats för en riktigt fin operationsavdelning, röntgen och även fler undersökningsrum, för vi är lite trångbodda…

Foto: Tommy Svensson

Tänker på Ida som har full SM-säsong med Henrik i ”Standard” framför sig, plus att jag även är tämligen säker på att hon tar till ”hemmaklubben” för att åka TV-Svängen i september . Lite udda i dessa tider när majoriteten annars  alltid verkar ha så mycket att göra att man inte har någon som helst tid över. Därför är det väldigt kul att en SMK Hörby-medlem kan bevisa motsatsen. Stort grattis Ida!

*

I morgon pausar Motorbloggen men vi ses på söndag. Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *