Tung start för Tom och David i Portugal, Lappi-Rosell-Armstrong-Sordo leder efter SS6, Ogier drömmer om Le Mans24h, jäser i ”UM”, Robin favorit bland de röd/vita och nu hedras pingsten!
Inte blev det någon julafton i dag precis när Vodafone Rally de Portugal drog igång och där jag hoppades att tomten skulle komma med ett stort paket med tur och flyt till Tom Kristensson/David Arhusiander. Något som vore mer än välförtjänt efter Croatia Rally men tråkigt nog verkade tomten ”vabba” idag och inte var i tjänst. Redan på sträcka två drabbades #31 Ford Fiesta Rally2 av transmissionsproblem vilket lämnade bilen med enbart drift på bakhjulen. Tom kämpade på och kom i mål på sträckan med fyra minuters försening medan det på sträckan efter”bara” blev häften så mycket tappad tid. Något som stökade till dagen extra, var att dagens etapp på runt 12 mil SS kördes utan service. Detta gjorde att möjligheten att ”laga bilen” inte fanns förrän i kväll.
Med detta i skallen startade SMK Hörby-föraren på SS4 med ett enda mål, att verkligen kämpa för att genomföra både sträckan och etappen. Tyvärr hjälpte det inte utan från Tom kom dyster rapport.
– Mer problem och felet i morse blev ett horn i sidan så att vi sladdade ner i ett dike och tyvärr är det omöjligt att ta oss tillbaka på vägen igen, meddelades det ute från ”SS 4 Lousa 2”.
– Diket var dock mjukt och bilen ska nu bärgas för att åka tillbaka till service och så provar vi igen i morgon!
Avåkningen var ett resultat av att en Fiesta Rally2 som all vet, inte är byggd för att köras med enbart ”RWD”. Om så varit fallet hade säkerligen Tom med all sin VOC-rutin grejat ”en sladd” men tyvärr det gick ändå inte trots Volvo-bakgrund…
*
När detta skrivs har SS6 avverkats och då med Polo-föraren Esapekka Lappi/Janne Ferm i topp tätt skuggad av en annan Polo, Nikolay Gryazin/Aleksandrov Konstatin. Tre sträcksegrar i rysk favör, tre i finsk som där delades med Lappi två och M-Sport Fords Teemu Sunninen en sträckseger. Nu skiljer 1,8 sekunder mellan de båda ”Folkvagnarna” medan Sunninen är inom ”striking distance” eller 7,7 sekunder efter. Oliver Solberg/Aaron Johnston är stabil fyra, 38 bak Lappi. Även min ”vinnare” Mads Østberg/ Torstein Eriksen har haft problem och då i form av punktering som kostade en dryg minut. Sexa och med 1,47,1 upp är mycket men med 14 sträckor kvar att köra kan mycket hända. Klassen krympte från 12 anmälda till bara nio bilar när starten gick i morse. Då hade även Hyundais Ole Christian Veiby blivit identifierad som smittad av Covid-19 och hålls därför isolerad i sällskap av sin kartläsare Jonas Andersson. Jonas är dock testad negativ vilket estländaren George Linnamäe inte var i går och då också drogs tillbaka från start i WRC2.
*
I WRC3 är det fransmannen Yohan Rossel som toppar med sin C3 Rally2 men bara sex sekunder före ”min vinnare” Kajetan Kajetanowicz i Skoda. Lite anmärkningsvärt är att ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram inte har bättre tempo, 52, 5 efter Rossel. Han är också tredje ledare så här långt där Pepe Lopez inledde i topp som sedan spanjoren Jan Solans övertog tills han ”left road” på sträcka fem. Precis bakom de olika ledarna har hela tiden Emil Lindholm (bilden) befunnit sig men på sträcka fem blev det punktering och därmed över tre minuter till sin gamla position som tvåa.
*
I Junior-WRC är jag inte alls med i tipset och den jag tippade skulle vinna, estländaren Robert Virves är tvärsist efter tekniska problem och har sju minuter upp till för mig överraskande ledaren, britten Jon Armstrong.
Fast så överraskande är det ändå inte då han vann klassen i Kroatien men jag tänkte som så, inte ofta blixten slår ner två gånger på samma ställe…
*
Tycker inte jag behöver skämmas för mina tankar kring toppstriden då Dani Sordo precis som jag varnade för, leder efter sex sträckor med åtta sekunders marginal till Thierry Neuville och en sekund ytterligare till Ott Tänak. Tre Hyundai topp alltså och att Andrea Adamo går runt och myser är nog ingen vild gissning. Nu får fyran Elfyn Evans trampa på lite ytterligare om han vill vara bästa Toyota då han har Takamoto Katsuta (bilden) bara tre sekunder efter och sedan Kalle Rovanperä ytterligare sekunden bak. Världsmästare och VM-ledande Sebastien Ogier trivs inte alls med att gå ut först och har tappat tid hela dagen och är nu uppe i 41 förlorade sekunder.
I morgon ska det köras sju sträckor och då två riktiga mandomsprov, ”SS 11/14 Amarante” som mäter nästan fyra mil dålig portugisisk grus/stenväg. Den som är bäst placerad efter ”tortyren” tror jag också blir den som vinner Vodafone Rally de Portugal…
*
Lika många om inte fler gånger som Annie Lööf lovade att äta upp sin sko istället för att samarbeta med Löfven & Co, har Sebastien Ogier sagt att rallyhjälmen ska placeras på hyllan. Detta började redan efter att Volkswagen la ner sin verksamhet men där han dock fick en plats hos M-Sport som förvaltades med ny VM-seger. Även efter sitt andra år (2018) och titel hos M-Sport visade han tecken på att nått vägs ände vad gällde rally.
Ändå blev det en säsong med Citroën där Seb aldrig fick till det och fick se sig slagen av Ott Tänak. I Toyota 2020 blev det återgång till ordningen med ny VM-triumf som dock säkrades under hotet att nu var karriären över. Vi vet att så blev det inte utan nu är fransmannen i högsta grad involverad i VM-fajten och då kommer det igen från VM-ledaren.
– Detta är sista säsongen för mig!
När han så släpper ut att han vill fortsätta med Toyota även efter den här säsongen blir jag så klart undrande, men nu snackar han racing men fortsatt hos den japanska tillverkaren
– Jag skulle vilja köra Le Mans 24h men just nu vet jag inte om det är möjligt nästa år, men jag hoppas det, förklarar Ogier.
Jari-Matti Latvala har flera gånger sagt sig vilja behålla samma uppställning även 2022 men till detta verkar Ogier lite tveksam. Inhopp är okej bland annat Rallye Monte Carlo vill han gärna köra, men för övrigt blir det en fråga hur teamet väljer att lägga upp strategin.
– Då får vi se om jag på något sätt kunde passa in i mönstret!
*
Mina kunskaper i ungerska språket har minst sagt stora luckor men så mycket har jag förstått, att det jäser bland rallyåkarna i landet. I ett öppet brev går 66 ungerska förare inte anonymt som det ofta annars är, utan med namn och licensnummer ut och berättar att nu får det vara slut med ”tramset”. I senaste mästerskapstävlingen Ózd-Eger Rally pekar dom på konstigheter, bland annat att banan kortades utan att det meddelades. Men även felaktigheter i road book och tidtagning irriterar i mästerskapet där Mads Østberg är en av deltagarna.
*
I Danmark firas fortfarande Annandag Pingst vilket är nu på måndag och då är det även premiär för Yokohamamesterskabet Øst på Skaelskør Ringen utanför Slagelse. Även om landet lättat en hel del på sina restriktioner gällande Covid-19 så är där fortfarande omfattande regler för hur tävligen ska genomföras och vilka regler som deltagarna måste rätta sig efter. Att YM-premiären är publikfri är också ett tecken på att danskarna inte tar smittan med den ro som vissa vill göra gällande.
Totalt 65 anmälda och där jag utan att darra på tangenterna utnämner SMK Hörbys SM-vinnare Robin Svensson till storfavorit. Nu sätter sig ”WRC-rutinerade” klubbkompisen Jörgen Jönsson sig till höger i R5-Fiestan som också får något att leva upp till när han ersätter Henrik Appelskog som åkte med i Uddevalla. Tuffaste utmanare mot ny Hörby-seger ser jag #1 Anders Lysen/Line Nedergaard i Suzuki SwiftR och nya Skoda-åkaren Marco Gersager/Carina Møller. Kanske helt fel och istället kanske plåtslagaren från Södra Sandby Håkan Oddshammar med fru Pamela till höger tar hem hela rasket. Paret med sin R5-Fiesta är flitiga i Danmark och skulle nog gärna ta både svenska och danska skalper på måndag. När det kommer till bilar med 2WD är det desto mer öppet, kanske är John Frederiksen/Thomas H Hansen lite mer favoriter än resten av gänget. Här syns även danske grusåkaren Johannes Fraas/Ronni Bengtson med sin gula Volvo 940 GTE som i pingst växlar över till asfalt. Två svenskar utmanar, Lunds BMW-duo Skawomir Bronk/Michel Helgason och så Michael Håkansson/Per Nilsson i Seat och med Eslövs MK som klubbadress
*
Då jag tillhör generationen där pingsten i princip var lika helig som midsommar så väljer jag för att hedra helgen, att utropa pingstafton (lördag) till ”Officiell Bloggfri Dag”. Vi ses pingstdagen…
Trevlig Pingst!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.