Tung start för Adielsson, Lundberg trea och Furuseth tvåa på Azorerna, Tom K. på väg mot Korsika, Ogier klagar på C3:ans grusuppförande(?), ”STAR” söker co-drivers och Motorlördag med Ohlins nya karriär i Frankrike!
Mattias Adielsson och Andreas Johansson fick inte alls den start på sin ”ERC-campaign” som var tänkt. Redan från början krånglade hans nya C3 R5 i Sainteloc Racings regi och stannade flera gånger. Till slut innebar det att Mattias fick bryta efter sträcka tre och körde därifrån direkt till service för att ge mekanikerna extra tid att hitta felet. För detta straffas han dock med bara en minuts tillägg, kan vara billigt om man i gengäld lyckas hitta felet.
– Tuff första dag, konstaterade Mattias på servicen i går kväll.
– Oturligt nog har vi haft problem som gjort att vi fått nollställa allt och starta om på både sträcka två och tre.
Idag har bilen dock fungerat mycket bättre berättar han.
– Teamet gjorde ett bra jobb och även om vi tappat tio minuter kan vi nu börja samla erfarenhet för framtiden.
Ändå har inte dagen varit helt odramatisk då man har hunnit med både att snurra och ha lite problem med bromsarna.
– Vet inte om det är min körstil men vi försöker verkligen ”push” när allt känns bra!
Efter sträcka sju håller svenskarna en blygsam 20:e placering totalt och är sist i junior-klassen för 4WD men man håller humöret uppe.
– Bilen känns fantastisk, en helt annan bil och känslan är ”great”.
*
Som väntat är det teamkompsisen Alexey Lukyanuk som håller i taktpinnen medan tidigare tvåan Pierre Louebet trillat ner till fjärde plats. Istället är det hemmaföraren Ricardo Moura i Skodan som avancerat och är nu bara 22,8 sekunder efter ryssen. Men Loeubet kan trösta sig med att leda Mattias junior-klass även om Chris Ingram bara har 12 sekunder att hämta in.
*
Efter sju sträckor verkar Elias Lundberg och David Arhusianders taktik att ”simma lugnt” var fruktsam. Efter en lite trevande start har man nu klättrat upp till tredje plats var till och med tvåa ett tag, ändå i slagläge för seger då ledaren, spanjoren Efren Llarena bara är 18 sekunder före. Till saken hör att Elias inte är helt kry i sin ERC-debut och har känt sig hängig ända från start. Trots att han knappt kan säga ett enda ord ger han inte upp och på sträcka fem visade han att det svensk stålet om än sjukt, fortfarande biter. Vann sträckan för att på sträckan efter vara två vilket betyder hopp från femte direkt upp till andra plats. Av förklarliga skäl är Elias också fåordig i kommentarerna.
– Vi förbättrar oss och känslan är OK…
Dock verkar hans Opel Adam lida av någon sorts vibrationer som stör.
– Konstig känsla i bilen, menade han vid målet på sträcka sju.
Tidigare ledaren Sindre Furuseth/Jim Hjerpe som även de kör för Santieloc Racing med en R2 Peugeot har nu återigen navigerat och ligger tvåa . Ingen katastrof då det bara skiljer 16,8 sekunder till den spanske ledaren och på sträcka sex strulade det lite.
– Några misstag och så understyrde bilen jättemycket!
På sträckan efter fick man däng med 1,9 av Llarena vilket taggade lite.
– Ingen bra tid, på nästa försöker vi mer…
Sämre har det gått för Steve Røkland/Marius Fuglerud som tvingades parkera på sträcka fem med ”accident” i resultatlistan. Något som i praktiken handlade om att en drivaxel gick av efter alltför hårdhänt ”date” med ”a rock”. Då låg den norska Fiesta-åkaren femma i klassen ERC 3 Juniors lite drygt 20 sekunder bak Llarena.
*
Som förväntat blev det ingen start för temachefen i Stengg Motorsport, Roland Steng efter den hårda kraschen på första testen med sin Opel Adam R2. Därmed är teamets hopp ställt till de andre medlemmen Simon Wagner som är sexa. En som inte alls haft marginalerna på sin sida är Lundbergs teamkamrat hos Opel Motorsport Gregoire Munster. Försvann på sträcka fem med elfel på sin Opel Adam.
*
En som jag tagit till mitt hjärta är amerikanen Sean Johnston, en kul och extremt positiv kille som verkligen menar allvar med sitt karriärbyte från racing till rally. Dubblar och kör både ERC och J-WRC men här får han med ”ålderns rätt” nöja sig med att tävla i ERC3-klassen. Ligger tia med sin Peugeot och gillar verkligen de luriga sträckorna på Azorerna..
– Så d-jla kul men vi har också haft lite skräckupplevelser, ändå ”great exeperience”!!
Kan man gör annat än älska en sådan kille och finns där ändå lite tveksamheter så behöver man bara kolla på hans gigantiska mustasch. Fler sådana som Johnston i rally är mitt recept.
*
Tour de Corse närmar sig med stora steg och på söndag sätter sig Tom Kristensson och Henrik Appelskog på flyget ner till den vackra ön i Medelhavet för att försvara J-WRC-segern i Rally Sweden. Ingen lätt match även om det nu bli ett underlag som Hörby-föraren har mycket mer erfarenhet av än snö och is. I stort sett samma startfält vilket inte är så förvånade då man förhandsanmäler sitt deltagande, men om jag räknat rätt är det ändå en färre än i Värmland. Kan så klart ha räknat fel, det har hänt förr…
På plats finns då även hela det vanliga WRC-gänget och där stort intresse knyts till hemmaesset Sebastien Ogier då Korsika räknas som Frankrikes bidrag till WRC. En stor nyhet senast i Mexiko var att Ogier bytte stötdämpare från Öhlins till Reiger men till Korsika blir det återigen Öhlins på hans Citroën C3 WRC. Något som borde ge konkurrenterna lite sömnproblem är att han nu avslöjar att bilen egentligen inte alls fungerade bra på Mexikos grus, ändå blev det seger. Vad hade då hänt om han haft en perfekt grusbil, hade han och Julien Ingrassia suttit på planet mot Frankrike innan tvåan ens kommit mål eller?
*
Samtidgt håller Mads Østberg och Torstein Eriksen på att få fason på Citroëns R5-bil genom intensiva tester i Frankrike inför nästa tävling i WRC Pro som för deras del är i Argentina.
– Vi har redan tagit steg mot förbättringar sedan Sverige, menar Mads och berömmer även teamet.
– Jag blir väldigt glad av att se allt positivt jobb från Citroën Racing!
*
Att Elias Lundberg är talangskolan ”Stars” första stipendiat har väl inte undgått någon. Nu tar man nästa steg och vänder sig till karatläsare och skriver, ”Är du en co-driver med höga mål? Perfekt! Då är det kanske just dig som STAR vill hjälpa en bit på vägen. I samarbete med en av Sveriges absolut främsta kartläsare, Joakim Sjöberg, vill STAR ge 3 unga co-drivers möjligheten att utvecklas i sin roll. Vi erbjuder en specialutformad kurs tillsammans med Joakim för dig som vill ta nästa steg i din karriär som co-driver. Kursen kommer att äga rum i Stockholm i maj.
Du som innehar en giltig co-driverlicens och är mellan 16-26 år ärvälkommen att skicka in en ansökan till swedishstaraward@gmail.com. Ansökan ska innehålla namn, ålder, kontaktuppgifter samt en presentation av dig själv och din målsättning. Sista ansökningsdag är söndag 14/4 2019.
Exakt datum och plats för kursen kommer att meddelas privat till de tre kartläsarna som STAR väljer utifrån ansökningarna.”.
’
I morgon lördag kan läsarna av Kristianstadsbladet glädja sig åt ”Motorlördag” där Marcus Nilsson känner årets Rickard Rydell-stipendiat Simon Ohlin från Gärds Köpinge på pulsen inför säsongen. En säsong som innebär flytt till Frankrike och Formel 4 för 18-åringen. Samt så klart ”Motorlistan” med rubrikerna, ”Tom Kristensson”- ”Memphis Racing”- ”Rallycross” medan ”Motorstopp” den här gången handlar som miljöchefen i Hässleholms Kommuns envetna kamp för att stoppa endurotävlingar på Hovdala-fältet. En kamp där han nu får ta ”time out” då kommunen beslutat att han inte längre ”äger frågan”…
Trevlig helg önskar ”Motorbloggen” och i morgon blir det bloggfritt, sociala aktiviteter anges som orsak…