Tung krasch för Tom K., stöd från M-Sport-bossarna/rallyfans värmer, Ogier i ledning efter 14 sträckor, Østberg och Kajto bästa Rally2-bilar, Dennis träffade en mur, publikfritt i WRC? och ta chansen att vinna PG:s overall!
Total tomhet är orden som bäst förmedlar sinnesstämningen efter Tom Kristensson/David Arhusianders tunga krasch på dagens första sträcka. Redan igår började det dj-las för SMK Hörby-föraren när han genade lite för mycket på SS7 vilket efter lite turer tog stopp mot en stor sten. Även om dagen var förstörd var det ändå bara mindre skador på bilen, knäckt kylare och krokig hasplat vilket gjorde omstart möjlig. Fram till dess sattes inte en enda fot fel i Ford Fiesta Rally2 #26 så lite orättvist kändes ändå parets öde. Men samtidigt ska man veta att förhållandena i Croatia Rally är bland de tuffaste som mött WRC-gänget på många år, tänker närmast på allt grus som dras fram i kurvorna och gör körningen bitvis väldigt ”spännande”. När väl bilen kom tillbaka till serviceplatsen så var det inga större problem för M-Sport Fords mekaniker att åter få den ”race ready”. I det läget såg jag framemot en behaglig lördag framför SVT:s utmärkta sändningar och däremellan via liverapportering i datorn.
Men hann knappt öppna resultatsidan förrän jag blev varse chocken, ”SS9 Tom Kristensson STOPPED”. Tog inte heller många minuter innan jag från Zagreb och Toms ”gravel crew” fick besked.
– Avåkning, men hur illa vet vi ännu inte…
Tyvärr visade det sig vara så illa att rallyt var över för Tom och David då Fiestan fick alltför mycket stryk under luftfärden i den kroatiska skogen. Enligt uppgift missuppfattade Tom en not vilket verkar ganska logiskt efter att jag sett videon från kraschen. Farten när man kommer till vad jag uppfattar som en ”V1” är på tok för hög och redan före kurvan styr bilen av vägen till höger. Det jag och kanske också Tom trodde/hoppades var ingen slät skogslänt, utan mer en mindre ravin. Går faktiskt någon sekund efter avåkningen som det är alldeles tyst innan det börjar smälla och braka bland träden, så djup var ”slänten”. När det är tyst igen så är det definitivt ”game over” för DGS85G.
– Jag är otroligt ledsen över detta, världens mardröm, sammanfattar Tom händelsen.
Tillbaka i Zagreb så fick han dock ”push” av såväl M-Sport Fords teamchef Richard Millener och hans tidigare ”chef” från J-WRC, Maciej Woda i M-Sport Poland.
– Tempot du visade var imponerande och detta är en lärande sport och misstag görs. Ge inte upp och vi är väldigt stolta över vad du visade i helgen, menade Woda och gav Tom en uppmuntrande puff i bröstet.
Även Millener gillade vad Tom levererat fram till kraschen.
– Så enkelt att göra misstag i ett rally som det här och Tom kan vara stolt över ”his pace” vilken visat sig extremt lovande för framtiden!
Tom visade trots besvikelsen ändå upp ett leende bakom ansiktsmasken när han förklarade.
– Vi tar med oss mycket positivt från helgen vilket gör att vi kommer tillbaka ännu starkare i Portugal om en månad.
Direkt när Fiestan kom till service påbörjade mekanikerna med att skruva sönder bilen för att se hur omfattande skadorna var, berättade Tom.
– Känns bra, så vi vet att den är i toppskick när vi startar nästa gång!
I all den är bedrövelsen så känns det oerhört kul att se vilket stöd som Tom och David har från rallyfans ”world wide”. På sociala medier strömmade under dagen in massor av ”pep” till deras nya idol ”Smiling Tom”. Även om jag är part i målet så är det onekligen så att den snart 30-årige Hörby-föraren sticker ut i den här tuffa och delvis slutna världen genom sin karisma och sitt nästan permanent goda humör. Inte ens dagens ”tragedi” gjorde honom så besviken utan att han inför tv-kamerorna berättade om ”my misstake” och att han nu kommer tillbaka ännu ”stronger”. Efter att ha följt den här sporten i många, många år så är det väldigt få förare på den här nivån som möter sina fans så öppet och med sådan värme som Tom, detta i såväl med som motgång. Detta är något som han ska ta med sig till Portugal och så väl känner jag honom, att han inte blickar bakåt utan fokuserar enbart framåt. I detta har han också stöd från en väldigt stor del av rallyvärlden inklusive mig! Jag inledde med min känsla av tomhet efter avåkningen och för att ni ska förstå vidden av min besvikelse så gick jag efter tv-sändningen rakt ut i Nürburgrings ”Nordschleife” i Hörby (alltså gröna helvetet) och tillbringade flera ”avkopplande” timmar där istället för att häcka framför datorn…
*
På tal om SVT Sport så kanske jag tolkar det fel, men visst kändes Johan Ejeborg än mer på hugget när han nu sluppit ut från ”skidhelvetet” och äntligt får sätta sig vid sidan av Jonas Kruse igen? De båda funkar precis lika bra ihop som när Maria Wallberg är värmlänningens sidekick, fem kungar från Motorbloggen!
*
Av förklarliga skäl så har jag nu lite svårt att mobilisera den rätta glöden för Croatia Rally men efter sträcka 14 (16 ska köras idag) är det dubbelt Toyota i topp med Sebastien Ogier i ledning före Elfyn Evans. Bara fem sekunder skiljer de båda åt och därefter kommer Hyundais Thierry Neuville som haft otur med däckvalet under dagen.
Ändå bara nio sekunder upp till seger och då är det värre för teamkompisen Ott Tänak som aldrig riktigt varit med i matchen och har över halvminuten upp till Ogier. Rallyts stora överraskning är nyutbildade läkaren, Adrien Fourmaux som gör debut i M-Sport Fords Fiesta. Två tider snubblande nära sträckseger visar att Forumaux kan bli Ogiers efterträdare som Frankrikes ”number one”.
*
I WRC 2 har nu Mads Østberg en stabil ledning sedan Nikolay Gryazin fick problem med servostyrningen på Polon och föll ner till tredje plats. Ny tvåa är Toms temkompis i M-Sport Teemu Sunninen och detta en minut efter Østberg.
Polacken Kajetan Kajetanowicz har kört som ”bara f-n” under dagen och är ny ledare med sin Skoda. Emil Lindholm som hade problem i går är nu tvåa, 45 efter och som trea hittas Craig Breen. En riktig skräll är på gång i Junior-WRC när britten Jon Armstrong leder före Lauri Joona och med Martins Sesks som trea.
Även Dennis Rådström/Johan Johansson fick ta ”time out” i dag efter att man på samma sträcka som Tom bröt på, kört in i en mur efter punktering.
– Ingen större fara med bilen och vi hoppas kunna starta om, förklaras det från värmländsk horisont.
Inte heller Jeanette Kvick i Alfi Kramers Rallyt5-Renault hade en lyckad lördag i Zagreb. Är nu sist i klassen med 13 minuter upp till ledaren.
*
Ni som kollat på två och sett bilder från Kroatien undrar säkert om ordet ”Publikfritt” finns på kroatiska? Jag kollade upp och det finns, ”Bez puba” men för lokalbefolkningen kring Zagreb så verkar det ändå vara ett okänt begrepp…
*
Nu har alla en chans att komplettera souvenirskåpet med en riktig raritet, PG Anderssons föraroverall från 2005 när han slutade tvåa i Junior-WRC. Det är Maria Berglind eldsjälen bakom ”Motorsport i Värmland” som ger dig chansen att vinna dyrgripen.
”Sponsra och vinn P-Gs silveroverall från JWRC 2005!
Jag behöver lite hjälp för att driva www.motorsportivarmland.nu i dessa tuffa tider. Per-Gunnar ”P-G” Andersson har otroligt nog ställt upp och skänkt mig sin overall som han hade när han tog junior-VM silver i 2005. Den lottar jag nu ut till en av alla er som sponsrar Motorsport i Värmland med minst 50 kr under perioden 22 april – 31 maj 2021.
Jag är rörd över ditt bidrag – stort varmt tack P-G för overallen!
|
.