Tufft i Finland, Latvala, Rovanperä och Kristensson leder, klart med Rally Sweden, flitig danska, Rally Blekinge såg Mattis först och syskonen Bäckman laddar om i Tyskland.
Vet inte riktigt vad som kan vara värre än att sitta på hemmaplan och följa våra svenska hjältars framfart i Neste Rally Finland? För mig känns det åtminstone rent för dj-ligt och när Tom Kristenssons medansvariga Bertil Gunnarsson ringde upp i eftermiddags flög hjärtat rätt upp i halsgropen. Så klart har det hänt något borta i Finland annars ringer inte Bertil tänkte jag, men istället var det bara lite snack inför nästa lördags arbetsuppgifter för SMK Hörby i EC Snapphanerallyt. Behövs således inte mycket…
*
Kan inte vänta längre med Motorbloggen och får därför nöja mig med att skriva efter ”SS9 Ässämäki”. Då har Ott Tänak ”rasat” ner till fjärde plats efter att ha lett fram till SS 6 där sedan Toyota-kompisen Jari-Matti Latvala gick förbi. Tänak klagade på spåren (han kör först) nu när sträckan gick för andra gången och fick däng med 5,6 sekunder av Latvala som förklarade.
– Jag vet att Ott har det tufft där framme medan vi hade ”a good run”.
Samtidigt berömde han Esapekka Lappi som bara var 0,1 sekund efter på SS7.
– Han körde mycket bra!
Lappi själv konstaterade att han hade en bra sträcka utan ”moments” och berömde sin C3 WRC.
–Hade perfekt set up för sträckan och ändrade lite för bättre grepp på sämre väg…
Men detta var efter SS7 och nu har man även kört SS9 och då leder fortfarande Latvala med Lappi som tvåa bara 1,1 sekund efter. Då ska man veta att här hade den finske Citroën-åkaren ett jättemoment i målsvängen. Trea är nästa Toyota och då i händerna på Kris Meeke, ”hela” två sekunder bak Latvala. Tätt bakåt, Tänak är en tiondel efter och mellan ettan och fyran skiljer alltså 2,1 sekunder.
På femte plats nya Hyundai-föraren Craig Breen, 13 bak och som sexa, Andreas Mikkelsen. Då har norrmanen haft tekniska problem och syntes mecka på transporten inför sträcka nio. Sist i toppskiktet är Sebastein Ogier som bara har 15 sekunder upp till Latvala medan guldutmanare Thierry Neuville är halvminuten bak på sin åttonde plats. Sekunder som tappades direkt och där belgaren klagade på att hans bil var alldeles för mjuk. Efter detta har han försökt öka men förklarade.
– Förstår inte vad som händer…
*
I WRC2 Pro är det som väntat Kalle Rovanperä som dominerar sedan hans nya Skoda-kompis Eerik Pietarinen åkte av kraftig redan på sträcka två. Tvåan Eric Camilli är över två minuter bak i nya R5-Fiestan. Även i WRC2 hände saker direkt och min vinnare Erik Lindholm parkerade sin R5-Polo på SS3 efter att ha vunnit tvåan. Istället är det av mig borträknande fransmannen Pierre-Louis Loubet som toppar med imponerande gapet 47,8s sekunder till vilde ryssen Nikolay Gryazin. Att han är vild visade han genom att komma i mål på en sträcka med bakluckan hängande efter Skodan. Trea är japanen Takamoto Katsuta, 0,3 efter och fyra Jari Huttunen, Hyundai.
Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen fick ihop Polon efter missödet på shake down och håller femte plats i WRC2 dock nästan två minuter bak fransmannen. Kontrollerad körning av beordrats av teamchefen och pappa Tommy.
– Vi snurrade i ett vägbyte i slutet på SS3. Det är utmanande med snabba sträckor och en del tuffa partier med stora stenar. Där skulle vi kanske kunna köra med lite större risk, men det funkar fint, säger co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
Henning Solberg blev av med ett Skodahjul och tappade massor av tid men håller ändå sjätte platsen, sex minuter efter. Patrik Flodin som kör utanför WRC2 i par med Göran Bergsten på tionde plats i ”R5-klassen”.
*
I J-WRC är det skånskt i topp genom Tom Kristensson dock med östgötsk co-driver i form av Henrik Appelskog. Fyra sräcksegrar har gett täten i klassen och med två sträckor kvar av dagen är Dennis Rådström/Johan Johansson (en sträckseger) 24 sekunder bak Tom. Stenhårt bakom Dennis då VM-ledare Jan Solans med två sträcksegrar bara har 1,3 sekunder upp . Faktiskt bara en knapp minut mellan Tom och sexan, fjolårets ERC-vinnare Martin Sesks. Försvann efter en imponerande inledning borde rumänen Raul Badiou och någon omstart är inte att tänka på utan istället får Badiou tillbringa några dagar på ett finskt sjukhus med knäckta revben. För svenska co-drivern Ida Lidebjer Granberg är det en 19:e plats i R2-klassen med sin finske förare Hyttönen som gäller.
*
Då blev det officiellt att Rally Sweden 2020 (mitt 46.e år i rad) kommer att köras i vecka sju eller för min generation mer korrekta 13-16 februari. Detta blir också första året på nya treårs avtalet och glädjande nog har SVT hängt på och har nu sändningsrättigheterna för både 2020 och 2021. Då inte bara för Rally Sweden utan hela WRC-serien. Kan ändå inte utan att ställa mig lite undrande till varför FIA och WRC-promotorn fortsatt dröjer med att publicera hela nästa års kalender. Ändå bara knappt sex månader kvar till premiären i Monte Carlo…
*
Vet inte om där finns många co-drivers i den här delen av världen som slår danska Jeanette Kvicks schema för augusti? Hon ska tävla i fyra olika länder med fem olika förare som kör fem olika sorters bilar.
– Det enda som är det samma är co-drivern, berättar ”Kvicken” belåtet.
Uppställningen är som följer.
Italien: Rally Citta di Scorze Fiesta R5
Tyskland: Rally Sulingen BMW M3 E30
Belgien: Rally Staden VW Polo S2000
Tyskland: WRC Germany DS3 R3T Max
Danmark: Rally Denmark Clio 2.0
Verkar som tjejen gillar att åka rallybil eller?
*
Bristen på rallyfunktionärer är densamma oavsett vilken sida av Öresund man befinner sig på. Inför DM4 ”Suzuki Rally Sorø”den 31 augusti annonserar nu arrangören Slagelse Auto Sport att man behöver hjälp av ytterligare 40 funktionärer ute på sträckorna. Om du är sugen på att hjälpa till, så ta kontakt med Tina på telefon 27104605.
*
En månad senare den 27-28 september är det dags för finalen i Rally-SM 2019, ”Sparbanken Karlshamn Rally Blekinge”. Senast det begav sig med SM-rally i västra hörnet av ”Sveriges Trädgård” var 1977 och då med klassiska ”Ekratten”. Då var Asarums MS ensam arrangör medan man i år samkör med Olofströms MK. För dagens SM-åkare blir det säkerligen en ny och mycket tuff utmaning på enligt mitt tycke, ”landets bästa rallyvägar”. Glöm allt vad raksträckor och kilometervis med ”varvstopp-åkande” här väntar istället rally på riktigt. Som en liten fingervisning saxar jag från Motorårets rapport från tävlingen 1977. SM-guldet stod mellan Stig Blomquist och Ingvar Carlsson där den sistnämnde bara behövde bli tia för att rädda guld. ”Mäster Stig” däremot var tvungen att vinna och då blev tempot därefter i Saab 99:an. ”De krokiga blekingevägarna frestade hårt på bromsarna och efter SS5 tvingades Saab-meckarna byta såväl bromsar som klotsar vilket medförde att Stig fick transportprick”. Trots allt lyckades ändå Blomquist vinna ”Klass Special” men det hjälpte föga då Ingvar Carlsson i en lånad och trött BMW ändå slutade tia och därmed vann SM. Skummade resultatlistan och hittar då några förare som förutom Blomquist fortfarande är ”still going strong” om än inte i SM-sammanhang, det är ju ändå 42 år sedan, som Ola Strömberg, Svante Arthursson, Sven-Åke Angerd, Bengt Thorsell, Bror Danielsson, ”Nalle” Johansson, Jan Sellholm och Ruben Börjesson var på topp. Nu är ju detta historia men jag lovar, vägarna är minst lika krävande 2019 som 1977 vilket nog kommer att överraska en del. I dagarna öppnade också anmälan och redan har det börjat fyllas på med namn till Asarums Robert Goudes glädje.
– Det känns skönt att vi har publicerat inbjudan och öppnat anmälan. Kul att det är sånt intresse med en gång och hoppas på en spännande och utslagsgivande SM-Final!
En som var snabb med att anmäla sig var ”the local hero” Mattis Olsson med sin R5-Fiesta, som vanligt i par med Marcus Sundh. Mattis från Gullabo förklarar sin snabbhet.
– Det var mest bara en kul grej, vi brukar försöka vara snabbast med att anmäla oss till tävlingar för att man normalt får en bättre startposition här i södra Sverige. Nu är det inte så i SM, men det var roligt ändå.
För Mattis och Markus är det inte SM-poäng som är viktigast förklarar för året nya Ford-föraren.
– Vi kommer till Blekinge för att köra och ha kul som vanligt vara väldigt krokiga och utslagsgivande vägar, som dessutom kommer gå delvis i mörker.
Lite tagen av stundens allvar är Mattis och förklarar varför.
– Visst är det hur häftigt som helst att vi tävlar mot världsmästare som Johan Kristoffersson, men vi får inte tänka för mycket på det!
*
Lite racing mellan allt grussprut och i helgen är det återigen dags för syskonen Bäckman, Jessica och Andreas att ta sig an TCR Europe som gästar de utmanande banan i tyska Oschersleben. Bodensyskonen är taggade efter lite semester från sina Hyundai i30 N TCR.
-Ser framemot helgen och har en bra känsla i bilen efter de senaste deltävlingarna och hoppas kunna förbättra mig ytterligare nu på Oschersleben, förklarar Andreas so mer framemot täta race på den publikvänliga banan där kvalet blir väldigt viktigt.
Systern Jessica är även revanschsugen efter hennes senaste två misslyckade race.
– Jag känner mig väldigt taggad då Oschersleben är en av de banor jag gillar allra mest sedan testerna i vintras. Fokus kommer ligga på att få till ett bra kval då jag är medveten om hur viktigt det är för att kunna leverera bra resultat!
*
Nästa helg eller fredag och lördag den 9-10 augusti är det ”Drivers Club festival” på Ljungbyhed Park. En av höjdpunkterna är ”Vem är snabbast” där man samlar de snabbaste bilarna i flertalet kategorier, från historiska bilar, till supersportbilar, hemmasvarvade trackdaybilar till potenta tävlingsbilar, bilar från Gatebil Extreme.
– Vi kommer även få se Skandinaviens första turbokonverterade Carrera Cup-bil, Brink Motorsport Audi RS3 LMS och helt nya Porsche 718 GT4 Clubsport göra upp, berättar arrangören Mom Events.
Något som verkligen sticker ut är när en av sponsorerna med värstingbilar som specialitet, Häggenäs Auto i Hörby väljer att även visa upp traktorer. Födda ur den mellanskånska myllan vid Ringsjön är det inte alls så konstigt som det låter. Även om man är kända för att handla med både sportbilar, vardagsbilar, transportbilar och ibland även udda fordon som dumpers och traktorer. Därför kommer man att visa en raritet som Porsche-veterantraktor som stolt visas upp av ägarna Jonas och Anders Carlsson.
*
I morgon väntar Motorlördag i Kristianstadsbladet där profilen inom historisk racing, Tommy Benscik berättar om sitt nya bilbygge som så här långt ger klassledning i RHK. Samt så klart ”Motorlistan”, bara att läsa och njuta. Själv fortsätter jag med tummhållning och nagelbitande.
Trevlig helg.