Tuffa vägar väntar WRC-åkarna i Tyskland, Jirvelius i ny R5-Fiesta, lastbilsdäck inte bra ”koner” och nu lägger Tommy hjälmen på hyllan!
Idag startade ”reccen” för WRC ADAC Rally Germany och i det här fallet ”Mitsubishi-åkarna” Mads Östberg och Kris Meeke gav sig i kast med de tuffa sträckorna runt Trier. När man ser bilden på ”betong med gräs i mitten” förstår man hur tuff och svårkört det är i tyskarnas WRC-bidrag. Is och snödäck finns, asfaltdäck och däck för grus är inte heller något konstigt men att hitta rätt däck för den här kombinationen är ingen” piece of cake” precis…
*
Skoda Motorsport ställer upp med fem R5-Fabia i Tyskland, Esapekka Lappi, Nasser Al Atiyah (bilden), Jan Kopecky, Armin Kremer och tyske Skodaimportörens egen Fabian Kreimer.
*
I går tog Rallyutskottet ett ganska dramatiskt beslut och beslöt att dela ut SM-medaljer i Junior-SM:s bägge klasser Trimmat och Otrimmat, ett klokt beslut vill jag tillägga. Även om jag normalt sett inte är för fler klasser ser jag ändå poängen med att belöna juniorerna, trots allt framtiden för sporten. Rallyutskottet skriver, ”Rallyutskottet har gemensamt med Förbundsstyrelsen godkänt förslag från juniorerna i JSM rally, om separata JSM medaljer för JSM trimmat och JSM otrimmat. Ändringen sker omgående under pågående JSM-serie 2015. Det kommer därför att delas ut mästerskapsmedaljer i två JSM-klasser Rally 2015.”.
Som det ser ut nu kan alltså både Pelle Willén och Jakob Jansson räkna med medalj framöver som nuvarande klassledare.
*
Mattias Jirvelius fick en tuff start i Rally-SM när hans Super 2000 Fiesta krånglade i både Sandviken och Östersund. Han och kartläsaren Jon Stigh kom sedan inte ens till start i South Swedish Rally. Nu är Fiestan väck och istället är det en ny R5-Fiesta som gäller i Askersund till helgen, en bil som paret testade som föråkare i AM Snapphanerally förra helgen..
Detta innebär att de ansluter sig till de allt mer växande skaran R5-bilar i Rally-SM, och de tar nu upp kampen om seger med Jerker Axelsson, Robin Friberg, Martin Berglund med flera.
*
SMK Örkelljunga i helgen körde RS-tävlingen Skyttesvängen använde man på lite olika ställen lastbilsdäck som banmarkeringar. Inget som gick att ta fel på när man studerade spåren på lite olika ekipage efter tävlingen. På bilden som Håkan Bercic tagit är det vinnaren i A-VOC Roland Brorsson som testar hur mycket hårt gummi ”Black Beauty” tål. Dessutom var detta inte enda tillfället som Roland ”stöttade” mot däcken, i alla tre heaten gjordes samma sak avslöjade han för mig. Nu var han inte ensam om detta långt därifrån och allra värst gick det för SMK Hörbys Terese Lennartsson som la sin GSi Kadett på taket.
Användandet av tunga lastbilsdäck på det här viset har fått legendariske Kullingsprofilen Conny Hansson att reagera, ” HejTommy. Ser att du skriver att det använts lastbilsdäck som banmarkering i Örkelljunga. Jag har genom FB-gruppen ”Svenska RallyArrangörer” tidigare påpekat det väldigt lömska med att använda däck/gummi som banavskiljare. Det är så att däck mot däck gör att det riktigt sugs fast och kan få bilen dit man absolut inte vill.
Jag var rädd att det var orsak till olyckan i Skänninge, men så lär det inta ha varit. Däremot var det för ett större antal år sedan en dödsolycka i där två åskådare avled pga av att en folkrace bil körde på en däcktrave. Gick upp på två hjul och in i en vägg där det stod två personer ”säkert” placerade, detta var inne i staden. Efter detta så blev det stopp på rally i stadsplanerat områden, som nu är väl borttaget.
Man kan se på bilsporter med friliggande hjul, bl.a F1, hur bakomvarande ”dras över” bilen när det blivit kontakt mellan första bilens bakhjul och bakomvarandes framhjul, mycket lömskt…
Med vänliga hälsningar
Conny Hansson”.
Visst har Conny kloka synpunkter och jag förstår inte rikligt varför man använder däck på det här viset? Hade man istället använt koner med prickbelastning så hade Roland garanterat haft större marginal. Fem straffsekunder är värre att smälta än att polera bort gummirester från nummerlappen…
*
Tävlingssekreteraren i TV-Svängen om knappt två veckor, Bertil Gunnarsson gillar inte detta med att den tävlandes klubb ofta får stå tillbaka då man istället väljer att profilera sig som team. Därför var Bertil också drivande i frågan att återuppväcka tanken på ”Lagtävling” i rally. I årets upplaga av den 51-åriga klassikern blir det så efter många års frånvaro återigen lagtävlan vilket föranlett lite frågor från yngre förare som är lite ovana vid att lyfta fram sin klubb. Man har då bland annat undrat så här, ”Ser att det även kommer att förekomma lagtävlan i årets TV-sväng
trevligt.
Jag har en fråga angående det. Måste hela ekipaget förare/Co-driver vara tävlande för samma klubb
eller det räcker med att en i besättningen är medlem i tävlande lag så kan man räkna sig som en lagdel?
Mvh “Börje”.”.
Det är mycket enkelt att tävla i lagtävlan hälsar Bertil: Ingen förhandsanmälan är nödvändig. De tre bästa tiderna från ekipage med samma klubbtillhörighet räknas ihop. Det är förarens klubb, alltså den som står i startlistan som bestämmer vilken klubb man tävlar för.
Nu hoppas nog både Bertil och många fler med honom att lagtävlan blir ett obligatoriskt inslag i rally. Jag håller med, tycker också det är trevligt när klubbarna lyfts fram bättre!
*
Nu lägger store motorprofilen östgöten och numera acklimatiserade Hässleholmsbon Tommy Jagerwall både hjälm och ratt på hyllan. Någon närmare presentation av denne racingens Hundkoje-virtuos känns överflödig när man studerar hans cw för ”modern tid”. På 48 starter med sin röd/vita Cooper S har det blivit 28 segrar, 7 andra platser och 8 tredje placeringar. Detta har gett flera totalsegrar i RHK och ”1000-cupen”. Men nu har Tommy bestämt sig för att sluta tävla och meddelar detta så här,
”Hej Tommy.
Startade på Knutstorp i somras för att få ett besked om min hälsa. Kände mig redan 2011 ganska hängig och trött. Dålig motivation och ojämna resultat. Sedan kom katastrofen på Karlskoga 16 juni -14. Därefter har det varit intensiv fysträning ett år och jag mår synnerligen mycket bättre sedan jag fått en stent inopererad. Utöver detta har jag varit på en Scintografi-undersökning så det ser bra ut efter omständigheterna.
Knutstorp fick gå i lite sambatakt eftersom det mest var ett test och med tanke på 37 graders värme alla dagar och hjärtknas blev det över förväntan. Två tredjeplatser kändes bra (Mohlin kör annan klass )!
Stärkt av detta så verkade Bengtsfors RallySprint regularity race ( premiär för Sverige ) i samband med Erik Bergers 90 års- firande naturligt. Jag totalvann med en diff på 0.1 sek. Prisutdelningen och Erik´s firande kommer vi sent att glömma. Vilken strålande avslutning på dessa för mig fantastiska 50 aktiva år!
Nu är ”Kojan” med hela outfiten levererat till ett team i Stuttgart som leds av en ex. Jo Bonnier mekaniker. Jag anser att jag har inte mer att hämta i 1000cc CUP vid 71 bör man vara mätt. Det har varit fem hårda, svåra men mycket framgångsrika säsonger och det var dax att ” call it a day ”.
I synnerhet eftersom jag accepterat att för ett Engelskt team återskapa mina Cooper Car. Co. Britax Cooper S vilka Steve Neal och Gordon Spice körde i BTCC ( British Saloon Car Championship ) i slutet av 60-talet. Det var en av dessa som blev den berömda ”Canon Kojan”. Så nu har jag en grannlaga uppgift att sätta tänderna i!
På detta sätt tappar jag inte kontakten med sporten och så får vi se vad det blir av det. En av Britax bilarna skall till England och en behåller jag själv. 1300cc ( FIA App.K 1966-1971 ) åttaports-topp, Lucas Fuel injection och dörrar och huvar i aluminium med runt 140 HKR !
Jag vill passa på att tacka dig för alla initierade och trevliga artiklar du skrivit om mig och ”Hundhuset” i alla dessa år och vi ses säkert ut i spåret när tillfälle ges.
TACK.
Tommy Jagerwall”
Vad säger man, vissa saker vill man ju ska finnas för evigt och bland dessa då att det alltid ska finnas både Jagerwall och Cooper S när det kommer till racing. Tack själv Tommy!