Tuff start i Chile, Jocke G. skånskt hopp i Götene, tankar kring Emil B. , WTCR med omtag i Slovakien, World RX på Spa och så mer om tysk/svensken Jan Eriksson!

Copec Rally Chile började precis så utmanade som WRC-gänget befarade. Delvis dålig sikt på grund av dimma och under hjulen obefintligt grepp i den regnvåta leran. Något som gjorde att första bil med Thierry Neuville i inte trivdes alls.

Inget självförtroende och noterna fungerar inte alls, var analysen vid målet som han nådde med en sjätte tid.

Sebastien Ogier som gick ut direkt efter kände inte ens igen sig från reken när dimman rullade in. Dessutom motorstopp när C3:an skulle ut på en smal bro. Ott Tänak skrädde inte heller orden efter inledningen.

  Inget grepp alls ”crazy”, menade Toyota-föraren som dessutom hade något mystiskt fel som gjorde  att bilen stannade och sedan inte kunde återstartas direkt. Bäst gick det för Andreas Mikkelsen som trots att han körde på en sten som låg på vägen var snabbast.

Ändå hade jag svårt att hitta en bra känsla, menade Mikkelsen.

I  WRC2 Pro/WRC2 var det Mads Østberg som inledde bäst, styvt två sekunder före Kalle Rovanperä och med Gus Greensmith som trea.

Dramatiken fortsatte på sträcka två som rödflaggades av säkerhetsskäl (för mycket publik) och bara Neuville hann köra igenom och detta i ”streetspeed”. Sträckan startades dock om och belgaren fick en konstruerad tid sex sekunder sämre än snabbaste som blev Ott Tänak som också gick upp i ledning. En ledning som övertogs trots att han inte alls kände så i bilen.

Kändes inte alls bra och sträckorna är så otroligt utmanande!

Andreas Mikkelsen rasade ner till åttonde plats, tappade över 40 sekunder till Tänak.

Sladdade alldeles för mycket och dessutom överallt, påminner om Finland när det regnar, var hans förklaring.

Efter två sträckor toppar Tänak, 2,9 sekunder före Ogier och så Neuville som trea, sju sekunder upp. Sedan följer Meeke, Latvala, Evans, Loeb och Mikkelsen.

Bland R5-åkarna är det fortfarande Østberg i topp för Rovanperä, fyra sekunder skiljer. I dag körs sex sträckor och lika många på lördag innan rallyt avslutas med fyra sträckor på söndag.

*

En del inhemskt rally i helgen där premiären för Svenska Rallycupen (SRC) toppar med Götenerundan och sina 215 startande. Faktiskt rekord för Götene MK, aldrig förr har deras klassiker lockat så stort startfält. Sundsvalls Anton Eriksson vann fjolårets cup, är nu tillbaka för att försvara segern. Tufft skånskt motstånd förväntas från en tidigare vinnare, Joachim Grahn. 2012 vann ”Jocke” och Rickard Nilsson med WRC-Focusen och med tre totalsegrar under april är duon taggade till max med nya WRC-Fiestan.

Största klass är Trimmat 2WD med 90 bilar varav hälften i A-klassen. Som favoriter nämns en hel flock förare som Emil Karlsson, Fredrik Eriksson, Hampus Jakobsson, Stefan Alenmalm, Johannes Joons, Robert Eriksson och Tomas ”Lången” Pettersson. När Opel-ikonen Björn ”Nalle” Johansson gjorde debut med sin nyinköpta Fiesta R2 i Simrishamn blev inte glädjen långvarig då växellådan började krångla. Nu är felet fixat och Nalle kan gasa på igen och förhoppningsvis ända till mål. Vill absolut inte påstå att jag ha full koll på ens en bråkdel av vad som händer i rallyskogen men kan inte minnas att jag tidigare sett kombon, gamle fortåkaren från Skara, Bengt Thorsell och Appendix K-240. Även ett tag sedan man såg J-WRC-trean Dennis Rådström anmäld med en VOC-940. 

Man meddelar även från arrangören att det vid HQ finns #FkkCancer-dekaler att köpa för att stödja kampen mot cancer. Rallyradion kommer också att finnas på plats berättar Sebastian Bourghardt.

En nyhet för i år är att Rally Live kommer medverka vid samtliga deltävlingar för SRC med både radiosändningar och ett webb-tv magasin som publiceras på SBFplay.se.

Bevakar premiären gör Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Miriam Walfridsson och sändningen startar 10.00 på SBFplay.se, i appen SBFPLAY Radio och på rallyradion.se.

https://sbfplay.solidtango.com/live/rallyradio-fran-gotenerundan-med-rally-live–2

*

Lite mer hanterbart är startfält är det i Trendab Rally Cup/7-Klubbars som debuterar med Morgongåvasvängen och runt 100 anmälda. En enda sträcka på nio kilometer erbjuder SMK Sala men som i gengäld körs två gånger. Namnkunnigt i sista föråkarbilen med Patrik Flodin bakom ratten. Bara tre 4WD-åkare Michael Holmgren, Per-Arne Eriksson och Gunder Pettersson. Som ett led i uppladdningen inför ERC och Rally Liepaja sätter sig Elias Lundberg sig i sin ”träningsbil” och är favorit bland 2WD-åkarna.

*

Häromdagen förmedlade jag Emil Bergkvists vädjan om hjälp för att ro sin WRC2-satsning i land. En vädjan som jag fått en del återkopplingar på och som alla kan sammanfattas med, ”det är väl f-n också att det ska vara så omöjligt för en svensk att lyckats internationellt”. En som återkopplat är Arne Classon som skriver. ” Jag blir eller snarare, är mycket bekymrad när man läser om Emils rop på hjälp. Varför är det så i Sverige och för kanske framförallt rallyförare? Vi producerar juniorvärldsmästare på löpande band, men sedan är det totalt stopp i karriären. Jag jämför lite med ishockeyn, där finns det agenter som spanar in talangerna och ger dessa förutsättningar att komma vidare. Hockeyspelaren behöver inte själv hålla på att ringa runt och fråga om jobb, dessutom får dom allt material fritt från klubbarna. Agenterna som har ett enormt kontaktnät inom branschen ”snackar in” talangerna och/eller färdiga spelarna så de kommer vidare i karriären hela tiden! Dessutom får de betalt! Varför finns inte den funktionen, alltså agenterna, inom rallysporten? Är det en funktion som borde finnas inom Bilsportförbundets organisation? Hoppas bara inte det beror på kulturen i Sverige att inget företag törs synas med en så pass drivmedelsslukande sport som rally!”.

*

I samma ämne och tankar har även jag tagit upp saken i morgondagens ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet. Sjävklart under rubriken, ”Motorstopp” där jag skriver ”Varför ska det vara så svårt för svenska rallyförare att komma ut och tävla internationellt? Medan grannländer som Finland, Norge, Estland, Litauen och Polen ständigt skickar ut unga talanger i Europa tack vare stöd från det inhemska näringslivet är det mer eller mindre tvärstopp i Sverige. Senast att drabbas är ”TCR-Mikaelas” storebror Fredrik Åhlin som efter flera tämligen framgångsrika internationella rallyår nu tvingats inse att han nått vägs ände. I fjol blev Fredrik fyra i ERC (Rally-EM) med en Skoda och målet var att förbättra placeringen i år. 

– Redan i fjol hade jag för liten budget vilket innebar att tiden och milen i min hyrda Skoda blev allt för liten för att kunna göra mig själv rättvisa, berättar en bedrövad Fredrik.

– När jag nu ser att det trots massor av jobb inte ser ett dugg bättre ut för i år är det bara att ”pull the plug”! 

Samma dag som SSR-vinnaren 2018 lämnar detta besked kommer så en vädjan från fjolårets juniorvärldsmästare Emil Bergkvist. En vädjan om ekonomisk hjälp för att fullfölja sin påbörjade WRC2-säsong där han redan har klart med R5-Fiesta från M-Sport och däck från Pirelli. Men det är alla kringkostnader som det saknas täckning för. För Emil stora pengar men för ett vinstgivande och utåtriktat företag bara ”jordnötter”. Snälla, snälla, hjälp till att ”make Sweden strong again” när det kommer till efterföljare åt ”Carlsson på taket”, ”Sputnik”, Björn Waldegård och Stig Blomquist! ”.

När  det kommer till de mer trevliga delarna av motorsport på ”Heta listan” blir det den här trion som representeras, Rally-SM-Mikaela Åhlin-Kottulinsky-World RX. Det stora reportaget signerat sportchef Nilsson handlar om Joakim Johansson och hans nya roll som bas/förare i V8 Thunder Cars-teamet från Åhus, Memphis Racing. 

*

Hungaro Ring fick inte Johan Kristoffersson i Sebastien Loeb Racings VW Golf GTI TCR alls till det när det var deltävling två i WTCR. Med andra ord tid för revansch när det i helgen körs ny tävling på Slovakiaring.

 En höghastighetsbana med långa rakor och svepande kurvor. På förhand ser det inte ut som en bana som passar vår bil, men vi behöver jobba på att få svar på en del frågor som vi kan ha nytta av längre fram på säsongen, berättar Johan och fortsätter:

 Det handlar inte bara om banans karaktär, utan också om att vi måste göra vår hemläxa ordentligt.

Nu är Johan i gott sällskap då teamkompisen och ännu mer rutinerade Touringcar-åkaren Rob Huff även han har det tungt. Som ett försök att få bättre ”pace” har man till Slovakien bytt ”ECU” som beskrivs som bilens hjärna och återgått till fjolårets mer segerrika. Dock ett byte som kan innebära bestraffning i form av straffvikt.  Helgens tävling har ett lite speciellt upplägg, med kval på fredagen och därefter alla race först på söndagen, eftersom det körs motorcykeltävlingar på lördagen.

*

 Fanns många och välgrundade farhågor att ”Rallycross-VM” 2019 skulle bli en trist och avslagen historia när Volkswagen, Audi och Peugeot drog sig ur serien. Dessbättre verkar det ändå inte ha gått så illa utan VM-serien är nu både tätare och kanske ännu mer spännande än när Johan Kristoffersson och Volkswagen dominerade så totalt. I helgen körs deltävling tre på klassisk mark i Belgien med inramning av Formel 1-banan ”Spa-Franchorchamps”. ”Spa” har ersatt i rallycrossammanhang lika klassiska banan i Mettet och hit kommer svenska Team Hansen MJP som VM-ledare. De båda bröderna Timmy och Kevin har broderligt delat på segrarna i de två första racen och är fast beslutna att inte släppa förste utmanare, norrmannen Andreas Bakkerud före sig varken i helgen eller resultatlistan. 

*

När jag gick igenom anmälningslistan till Midsommardansen i Ljungby nästa lördag berättade jag om en tysk förare anmäld med en Subaru. Dessutom med det svenskklingade namnet  Jan Eriksson och det dröjde inte länge förrän frågetecknet blev helt uträttat av Jans pappa Magnus.  För 19 år sedan lämnade Magnus Småland (tävlade för Gullabo RC med en Toyota Starlet) för att jobba i den tyska skogen. Träffade en tjej och blev kvar och bor nu tio mil sydost Hamburg i en liten by, Gülden.

Hela 185 invånare så här är ganska likt den lilla byn utanför Kalmar där jag är uppväxt, berättar Magnus och fortsätter så själv sin story.

Jag heter alltså Magnus Eriksson och är pappa till Jan Eriksson som idag 18 år och född, uppvuxen i Tyskland men har varit regelbundet i Sverige så han pratar flytande svenska och har dubbla medborgarskap. Janne började köra lite rallycross 15 år gammal men genom mitt rallyintresse så var han sugen på att köra rally. Därför köpte vi en Subaru i Sverige (Dick Wicksells gamla Grupp N-bil via Johan Nyberg ) vilken var färdig i februari 2018. Han var då bara 17 år men redan A-förare genom rallycrossen vilket möjliggjorde att vi kunde köra med Subarun så länge jag var kartläsare. Vi körde en gruscup på tio deltävlingar med blandat resultat , tre brutna tävlingar med teknisk defekt och två andraplatser totalt, stor variation. På vintern 2018 uppmärksammades Janne av Armin Schwarz som tog med honom och två andra tyska talanger i sitt juniorlandslag som ingår i DSK ( Deutsche sportfahrerkreis) vilket naturligtvis är spännande !

Nytt för 2019  är ny kartläsare, Jan Bemmann som också bara är nyss fyllda 19 år men redan åkt cirka 60 tävlingar tack vare att ha startade redan som 13-åring. Planeringen för i år är att köra samma gruscup men tyvärr totalskrotades bilen i första deltävlingen men vi byggde en ny på bara fyra veckor och kunde starta deltävling två. Tyvärr smög sig ett elfel in och vi fick bryta redan efter första sträckan liggandes på en sjunde plats totalt. Därav beslutet att köra i Ljungby för att få mer träning eftersom vår nästa tävling är först i juni.”.

Självklart blev jag lite nyfiken hur Magnus luskat ut att jag skrivit om sonen i Motorbloggen och svaret kom direkt.

Din blogg läser jag varje dag så man hänger med vad som händer i Sverige!

*

Avslutar dagens Motorbloggen med ”Happy days are here again” har idag jobbat första dagen efter min avtackning och dessutom med en hel jobbhelg framför mig. Medaljens baksida är att detta kan komma att gå ut över bloggskrivandet. I morgon lördag vet jag att det inte kommer att hinnas med att skriva något och även söndagen ser tuff ut. Ska dock försöka, men det kommer att bli en ”sen Motorbloggen”, garanterat inte förrän tidigast 19.00.

Trevlig helg 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *